OCZ Vertex funderingar

Permalänk

OCZ Vertex funderingar

Börjar bli dax att skaffa SSD hårddisk och har bara lite undringar.

Vad är fördelen/nackdelen med att välja 2*60GB vertex i raid0 framför en 120GB Vertex. 120GB har ju lite högre specs men raid0 känns ju ändå som det bättre alternativet eller?

All info/hjälp angående detta tas tacksamt emot.

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk

Har väl funnits lite olika diskussioner om detta på forumet innan, jag kan inte så mycket om Raid 0. Eller ja, inget mer än det jag lärt mig från kurserna på gymnasiet (Persondatorer samt Lokala Nätverk (mest serverbygge))

Men Raid 0 fungerar som så att det ger dig prestanda genom att använda två stycken diskar och använder dessa som en disk. Dvs. dina 2st 60gb kommer att se ut som 120 gb. Sen om jag inte minns helt fel så läser/skriver du på varannan disk och på såsätt får du upp prestandan lite. Detta är jag inte 100% säker på, långt ifrån då det blivit en del hårda helger sen gymnasiet

I vilket fall som helst så i diskussionerna här på forumet jag läst så diskuteras det mycket hurvida du verkligen får ut någon reell prestanda ur en Raid 0 config med såpass snabba diskar. Svaret blir oftast (av vad jag sett/hört) att om du har välpresterande diskar så behöver du inte Raida dessa, 120gb vertex hade jag satsat på om jag var tvungen att göra det utifrån mina kunskaper just nu

Permalänk
Medlem

Man får jättefina bänkningssiffror men i praktiken meningslöst med två raidade diskar som är så snabba som Vertex.
Jag skulle hellre ha satsat på en 120, lite mindre saker som kan gå fel då dessutom.

Permalänk
Avstängd

Om du använder raid 0 så kan du ha nytta av raid ifall du läser stora filer.
I normala fall, ingen skillnad i vanlig användning.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Något som även de snabbaste flash-SSDs idag kan ha behov av är snabbare skrivning dock.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Oj, givetvis är det bättre att köra 2x60GB, men jag skulle tom tittat på 3x30GB Vertex,om du itne behöver 120GB förståss.

3x30GB på intels ich10 kontrolerkretsar är riktigt fint!

läs mer på ocz forum.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

och jo man märker skillnad, du fördubblar eller tredubblar random read !

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

Om du har 2 x 60 GB kan du antingen köra dem i raid och få snabbare läs/skrivhastigheter, men du kan även köra dem separat och ha OS och kanske vissa program på ena, spelen/endel av programmen på den andra. Vet inte exakt hur bra OS är på att hantera flere SATA portar på engång. Men går ena sönder har du iaf "hälften" kvar medan den andra är på service.
Största fördelen med 120 GB:n är priset per GB blir lägre.

Permalänk
Medlem

Viktigaste egenskapen för en ssd i dagsläget är random writes och I/O

där är intel marknadsledande och lämnar alla andra diskar i min kännedom efter sig

sen att intel diskar får stryk av vissa modeller i burst read/write är av mkt mindre betydelse