DELL 2209WA, finns det nån bättre?

Permalänk
Medlem

Om man mest ska använda skärmen till spel är den här ett bra val då? (lite bild redigering och göra banor i Hammer editor också)
Om datorn skulle vara för klen för den här upplösningen i vissa spel hur blir bilden om man sänker den till någon lägre? kan det se suddigt ut eller liknande?

Permalänk
Medlem

Ja.

Är det bara jag som inte märker av denna extrema ljusstyrka folk pratar om? Sitter i ett ganska ljust rum nu på morgonen och 100% känns bra. Varierar dock, och kan gå ner till 10% på kvällen/natten. Men fortfarande, 100% bländar mig inte alls. 24" iMacen på jobbet känns väldigt mycket ljusare.

Permalänk
Avstängd

Nu har även jag fått min skärm, och kan hålla med vissa talare som säger att antireflexbehandlingen får skärmen att se smutsig ut. Men detta märks (enligt mig, så klart) bara på vita färger. Annars är det en kanonskärm. Bra meny, bra ljusstyrka, fin design (minimalistisk men bra), som nästan alla sagt; bra färger. Kan se färger nu som min förra skärm inte kunde drömma om. Märker dock av lite ghosting och inputlagg, fast det är inget som stör mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Är det bara jag som inte märker av denna extrema ljusstyrka folk pratar om? Sitter i ett ganska ljust rum nu på morgonen och 100% känns bra. Varierar dock, och kan gå ner till 10% på kvällen/natten. Men fortfarande, 100% bländar mig inte alls. 24" iMacen på jobbet känns väldigt mycket ljusare.

Troligen, har min kalibrerad så den ligger på behagliga och för syftet relativt korrekta 120 mcd hela tiden, känns rätt oavsett tid på dygnet för mig. Vid 100 får jag bara ont i ögonen och färger samt svärta får sig en rejäl törn, det är närmare 300 mcd vid maximal ljusstyrka trots allt, det är sjukligt ljust tycker jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av antemea
Nu har även jag fått min skärm, och kan hålla med vissa talare som säger att antireflexbehandlingen får skärmen att se smutsig ut. Men detta märks (enligt mig, så klart) bara på vita färger. Annars är det en kanonskärm. Bra meny, bra ljusstyrka, fin design (minimalistisk men bra), som nästan alla sagt; bra färger. Kan se färger nu som min förra skärm inte kunde drömma om. Märker dock av lite ghosting och inputlagg, fast det är inget som stör mig.

Vad hade du för skärm innan? Tänkte delvis på uppfattandet input-laget som är rätt lågt för en skärm i sin klass.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett bra kalibreringsverktyg som framför allt är billigt och kan kalibrera något så när bra

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=fredrik=-
Någon som kan rekommendera ett bra kalibreringsverktyg som framför allt är billigt och kan kalibrera något så när bra

Eye-One Display LT - 1700 spänn
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=242830
samma sensor som den dyrare versionen men mjukvaran är lite enklare... kan fås billigare om man köper från storbrittanien

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
....

Vad hade du för skärm innan? Tänkte delvis på uppfattandet input-laget som är rätt lågt för en skärm i sin klass.

Ja, det undrar jag med.
På t ex Digitalversus mätte de den till 9ms i genomsnittlig fördröjning, det är ingenting. Tycker mig ha läst flera användare på Hardforum som fått i princip samma resultat.
Prad.de fick ju dock lite mer skiftande resultat, i 10% av fallen ska de ha fått runt 40ms i lagg, men frågan är hur de mäter, det är inte enkelt att mäta input-lag. Uppdateringsfrekvens m.m. spelar roll.

http://www.prad.de/new/monitore/test/2009/test-dell-2209wa-te...
Nya 120-hertzaren från Acer... 18ms i input-lag i genomsnitt trots sin höga uppdateringsfrekvens
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=38&mo1=631&p1...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Ja, det undrar jag med.
På t ex Digitalversus mätte de den till 9ms i genomsnittlig fördröjning, det är ingenting. Tycker mig ha läst flera användare på Hardforum som fått i princip samma resultat.
Prad.de fick ju dock lite mer skiftande resultat, i 10% av fallen ska de ha fått runt 40ms i lagg, men frågan är hur de mäter, det är inte enkelt att mäta input-lag. Uppdateringsfrekvens m.m. spelar roll.

http://www.prad.de/new/monitore/test/2009/test-dell-2209wa-te...
Nya 120-hertzaren från Acer... 18ms i input-lag i genomsnitt trots sin höga uppdateringsfrekvens
http://www.digitalversus.com/duels.php?ty=6&ma1=38&mo1=631&p1...

Ja, och ändå klassas den som den snabbaste skärmen någonsin, jag är lost! De säger att de mäter hur länge det tar för bilderna att försvinna, after images har jag för mig, detta är ghosting antar jag? Att märka av ghosting på 2209WA känns inte troligt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Ja, och ändå klassas den som den snabbaste skärmen någonsin, jag är lost! De säger att de mäter hur länge det tar för bilderna att försvinna, after images har jag för mig, detta är ghosting antar jag? Att märka av ghosting på 2209WA känns inte troligt.

Ja precis, det är ghostingmätningar, blir ju betydligt bättre att bedöma med kamera än att bara förlita sig på sin egen upplevelse, blir väldigt subjektivt och varierande från gång till gång...
Kollade igenom deras genomgång och de tog ju bara upp input-lagget kort, i genomsnitt en frame skrev de (en 60Hz-frame that is, 16,67ms*60=1000). Som de inte vill förstöra det hela genom att nämna de lite högre resultaten i mätningarna.

Kollade lite mera på prad, det är rätt kul att de anser att 2209an inte alls duger till hardcore gamers, Suitable for hardcore gamer: +/- pga av topparna i input-lagget.

http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-dell-2209wa...
http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-dell-2209wa...

http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-samsung-223...

2233RZ för högsta betyg för "hardcore gamers", detta trots toppar på 32ms.
Ganska konstigt tycker jag allt.

"the monitor fluctuates between no lag and a lag of one frame (16 ms) in general. There are also peaks of two frames (32 ms), but these arise very seldom."

Visa signatur

««« »»»

Permalänk

Nu ska tråden trots allt handla om 2209WA så jag tar och klistrar in lite siffror som DigitalVersus har i sin recension av Acers 120Hz-skärm.

Here's an idea of how the different technologies stand up:

* 5 ms TN: 1.1 colour frame, 0.5 transparent frames (for example: Iiyama Prolite E2208HDS)

* 6 ms e-IPS: 0.4 colour frames, 0.35 transparent frames (for example: Dell 2209WA)
* Average 2 ms TN: 0.8 colour frames, 0.5 transparent frames (for example: Samsung T220)
* 8 ms C-PVA 8: 0.95 colour frames, 0.2 transparent frames (for example: Samsung F2380)
* The best 2 ms TN 2 (not including 120 Hz): 0.35 colour frames, 0.5 transparent frames (the Samsung 2253BW).

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tror det var nyttig information du klistrade in där. Finns så otroligt många personer som har fel uppfattning gällande ghosting på IPS jämfört med TN paneler och stirrar sig bara blint på 2ms mot 5-6ms.

Det är riktigt synd att Dell 2209WA är en 60/75Hz monitor endast och inte 120Hz, då hade det varit en drömskärm för mig. Ibland önskar jag att jag aldrig hade använt mer än 75Hz max på CRTs, då hade jag kunnat leva väldigt nöjd med en Dell 2209WA idag...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Tror det var nyttig information du klistrade in där. Finns så otroligt många personer som har fel uppfattning gällande ghosting på IPS jämfört med TN paneler och stirrar sig bara blint på 2ms mot 5-6ms.

Det är riktigt synd att Dell 2209WA är en 60/75Hz monitor endast och inte 120Hz, då hade det varit en drömskärm för mig. Ibland önskar jag att jag aldrig hade använt mer än 75Hz max på CRTs, då hade jag kunnat leva väldigt nöjd med en Dell 2209WA idag...

Ja, sen är ju Dell 2209WAn en IPS, så det är rise and fall, white to white? som responstid, vilket kan vara de 6msen, jag hittar ingen tillförlitlig källa på vilken om dom! Är det 2ms gtg är det tydligen runt 6ms wtw.

Permalänk
Medlem

Jo det är ju det som är problemet när det bara står 2ms, 5ms osv men inte om det är gtg eller wtw osv. Tror jag även sett nånstans en nyare TN panel med respons tid på 5ms vilket knappast kan betyda gtg längre (och kanske för att få en bättre jämförelse mot IPS paneler).

Men som sagt anledning till detta torde va ganska enkel, för att fler folk ska köpa billiga TN paneler som ger mer vinst för tillverkarna då de är billiga att tillverkas och tillverkas i stora kvantiteter osv. och visst har det funkat bra hittills iaf då nästan på alla forums man besöker ser man hur alla tycks rekommendera TN paneler för spelande pga 2ms responstid.... löjligt

Men som sagt för mig betyder nog uppdateringsfrekvensen och input lagen mer, hade varit riktigt fint med en IPS 120Hz panel med typ 15ms avg input lag lr lägre, nu får man leva med TN paneler tills något bättre med 120Hz kommer.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Fick precis min skärm

Vad har ni ljusstyrkan på ni som har skärmen? Min känns rättså ljus fortfarande även när ja dratt ner han till 20, helt klart ljusare än Samsungskärmen bredvid som står på 28.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Funderar lite på denna skärm, tycker dock det är oroväckande många av er som skrivit i tråden som snackat om döda pixlar och returnerade exemplar... och det här med att den inte är optimal att sitta framför i ett rum som har lite belysning känns inte så bra heller, denna mörka tid på året så har jag kanske en lampa tänd så det är inte särskilt ljust i rummet...

Det här med antireflexbehandlingen och "smutsig" skärm låter inte så skoj heller, om det "bara" syns vid vita miljöer är ju inte så tröstande... vita miljöer blir det ju hela tiden när man skriver, kör e-post, surfar runt på amazon.com eller andra forum... det är ju snarare mer vanligt än ovanligt... vet dock inte hur jag skulle reagera inför detta och nån möjlighet att testa skärmen i butik finns ju inte, kanske finns det andra modeller med liknande grynig skärm som jag kan kika på hos onoff, elgiganten eller liknande affärer

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Funderar lite på denna skärm, tycker dock det är oroväckande många av er som skrivit i tråden som snackat om döda pixlar och returnerade exemplar... och det här med att den inte är optimal att sitta framför i ett rum som har lite belysning känns inte så bra heller, denna mörka tid på året så har jag kanske en lampa tänd så det är inte särskilt ljust i rummet...

Det är det väl inte alls, nu tror jag du har feltolkat all information litegrann.
Om du har 50 omdömen om en produkt så kommer allt möjligt upp i dagen. Jämför med en annan produkt där du har tre, fyra omdömen så är det ju väldigt mycket som aldrig diskuteras (om nu inte dessa tre, fyra personer skrivit otroligt utförligt).
Vi har tidigare nämnt att Dell har en zero bright pixel guarantee, de skulle inte utfärdat något sådant om det varit vanligt med trasiga pixlar.
Sen har jag skrivit ut att det finns program som kan väcka liv i pixlar som fastnat, bara så att folk inte returnerar i onödan.

Skärmen går inte att ställa ner till jättelåga ljussstyrkor, nej. Sitter du i ett riktigt mörkt rum så finns det risk att du upplever den för ljus även på lägsta ljusstyrka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp

Det här med antireflexbehandlingen och "smutsig" skärm låter inte så skoj heller, om det "bara" syns vid vita miljöer är ju inte så tröstande... vita miljöer blir det ju hela tiden när man skriver, kör e-post, surfar runt på amazon.com eller andra forum... det är ju snarare mer vanligt än ovanligt... vet dock inte hur jag skulle reagera inför detta och nån möjlighet att testa skärmen i butik finns ju inte, kanske finns det andra modeller med liknande grynig skärm som jag kan kika på hos onoff, elgiganten eller liknande affärer

Det syns på ljusa, enfärgade områden. De flesta vänjer sig. Alternativen innebär usla färger som skiftar som en regnbåge (åtminstone om du vill hålla dig i den här låga prisklassen). Ingen höjdjustering, inget porträttläge.
Elvaruhusen säljer i princip bara skitskärmar vad jag vet, ditt bästa hopp för att få se en skärm med IPS-panel och grynig antireflexbehandling är Applestore och liknande affärer.

Ha, nu hängde sig Firefox utan synbar anledning men jag kan trots det fortsätta surfa i det här fönstret.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Antireflexbehandlingen ja, hm, ja visst syns den på vitt, men man ser den ju bara om man verkligen kollar, för min del iaf. Inget man tänker på när man sitter o använder skärmen rent allmänt.

Jag har suttit vid den ett antal timmar nu, fick den på morronen Det är en kanonskärm tycker jag, jämför jag jpeg-bilder komna direkt från en D80 helt utan redigering, ser dom extremt lika ut som kameran visar dom, och detta med fabriksinställningar(förutom ljusstyrkan då). Samsung-skärmen jag har här bredvid är som jämförelse helt ute o cyklar vad det gällr de mesta om man jämför me kameran.

Tackar inte nej till betraktningsvinklarna hellr

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Din kamera display är inte direkt färgkalibrerad hahaha

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Din kamera display är inte direkt färgkalibrerad hahaha

Lär den ju vara av Nikon om inte annat

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

Vad är poängen med betraktningsvinkeln, är det fall man ramlar omkull av trötthet och liggande på golvet kan man konstatera att skärmen ser fortfarande bra ut? Eller är det så viktigt om man sitter precis framför skärmen hela tiden och inte rör sig närmvärt, min blick nu t ex är på den rutan i sweclockers där jag skriver, hurvida min skärm har sämre bild uppe i hörnet är rätt ointressant då jag inte tänker titta där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av r:Grid
Lär den ju vara av Nikon om inte annat

Du skojar väl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Vad är poängen med betraktningsvinkeln, är det fall man ramlar omkull av trötthet och liggande på golvet kan man konstatera att skärmen ser fortfarande bra ut? Eller är det så viktigt om man sitter precis framför skärmen hela tiden och inte rör sig närmvärt, min blick nu t ex är på den rutan i sweclockers där jag skriver, hurvida min skärm har sämre bild uppe i hörnet är rätt ointressant då jag inte tänker titta där

Vid större skärmar, 22+ så sitter man i vinkel och färgerna blir inte helt korrekta. Dåliga färger och dåliga betraktningsvinklar hänger lite ihop.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Du skojar väl

Nej?

Kameran måste ju visa bilden precis som den verkligen blir, tas ofta upp i recensioner osv.

Men nej, jag menar inte att dom har satt en sån mätgrej du sätter på din datorskärm och kalibrerar med

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sennagp
Vad är poängen med betraktningsvinkeln, är det fall man ramlar omkull av trötthet och liggande på golvet kan man konstatera att skärmen ser fortfarande bra ut? Eller är det så viktigt om man sitter precis framför skärmen hela tiden och inte rör sig närmvärt, min blick nu t ex är på den rutan i sweclockers där jag skriver, hurvida min skärm har sämre bild uppe i hörnet är rätt ointressant då jag inte tänker titta där

Du har upppenbarligen inte läst hela den är tråden eller den andra stora 2209-tråden heller.
Bra jobbat!
Jag har svarat på det här flera gånger.
Dina ögon befinner sig bara rakt framför en liten, liten del av skärmen. Följdaktligen blir det mer eller mindre stora vinklar till de andra områdena.
Men visst, rör du alltid på huvudet när du ska se de olika delarna av skärmen så...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Ja.

Är det bara jag som inte märker av denna extrema ljusstyrka folk pratar om? Sitter i ett ganska ljust rum nu på morgonen och 100% känns bra. Varierar dock, och kan gå ner till 10% på kvällen/natten. Men fortfarande, 100% bländar mig inte alls. 24" iMacen på jobbet känns väldigt mycket ljusare.

Jag märker inte heller av det. Kör 85% konstant och har aldrig tyckt att det varit för stark.

Permalänk
Medlem

Märker dock av det nu. Kör på 10% ganska konstant. Visst känns det mörkt på morgonen när det är ljust, men på kvällen blir det väldigt irriterande att kolla in i skärmen om man har för ljust, och 10% känns normalt där.

Permalänk
Medlem

Kör i 20%, rättså lagom tycker jag oftast, blir en bra balans mellan ljust och svart så att inte svärtan tar allt för mycket stryck.

Visa signatur

Jag har en fin men gammal dator som ej är värd att skriva om

Permalänk
Medlem

vad jag har fattat så har bilden på 2209WA en tendens att se kornig ut.

skärmen jag har just nu är en Dell 1905FP så jag undrar om de e nån som vet om bilden på denna har samma "korniga" bild?

isånnafall e de inget jag kmr stör mig på.

den har några år på nacken så vad som helst nästan borde la bli en uppgradering..

Permalänk
Hedersmedlem

Det korniga märks bara på ljusa ytor, och jag har aldrig direkt stört mig på det alls faktiskt. Skärmen är så bra i övrigt, så du kan inte vara annat än nöjd trots lite kornighet!

Permalänk
Medlem

Håller med. Är mest helvitt som man kan märka av det.

Permalänk
Medlem

ok tack för svaret då e de en 2209WA de får bli