Permalänk
Medlem

Uttag med Nätverk/Antenn/Sat?

Har hört att det ska finnas infällda uttag som har nätverk, antenn och satellit (viktigt) i samma dosa! Någon som vet mer eller vart man kan köpa en sån?

Permalänk
Medlem

Har sett något sådant (missbildat) uttag någonstans. Tror att nån frågat om nått liknande innan.

Jag skulle utan tvekan valt två dosor istället. Fler möjligheter då det finns större sortiment.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk
Medlem

Tanken har slagit mig att ha 2 uttag bredvid varann där. Skulle varit lätt om man hade tid/gjort det innan man renoverade, men nu har man en färdig vägg.

Vet inte om jag kan lyckas med att eftermontera ett extra uttag bredvid det för antenn/satellit isåfall. Har noll koll på hur man fäller in dosa för själva uttaget osv utan att förstöra tapet/vägg. Nån som har tips på det får gärna förklara?

Tänkte att det skulle vara rätt smidigt att bara byta ut uttaget till ett sånt där missbildat ett även om det snyggaste vore att köra för två istället. Fast jag är öppen för handfasta tips

Permalänk
Medlem

Om det är gipsvägg är det inga problem att fälla in en senildosa (multidosa). Bara se till att man inte borrar in i nån regel bara. Hålet gör man med en dosfräs.

Vid betongvägg eller liknande hade jag satt upp en utanpåliggande ram. Om man kör med vinklade nätverksuttag tror jag inte att ramen behöver bygga ut särskilt mycket.

Visa signatur

OS: macOS Ventura v13.6.6
Hardware: iMac 27", 3.8GHz Intel Core i5, Radeon Pro 580 8GB, 24GB 2400MHz DDR4, 512GB SSD

Permalänk

http://www.satpro.se/detailes/detailes.asp?art_nr=R694043
209kr

Permalänk
Medlem

Ah, riktigt snyggt. Nu lejde jag en elektriker som drog in två separata infällda uttag (ett för nätverk och ett för sat/antenn/radio) när jag ändå behövde ett strömuttag. Inte omöjligt att man behöver i något annat rum sen och grymt bra tips för alla som har behovet!

Permalänk

Jag var själv inne på detta men kommer köra ELJOs produkter och pussla ihop egna lösningar. Dels så blir det enklare att uppgradera kontakterna osv sen vid behov.

(man kan pilla bort så det blir 3 hål)

osv... men det är ju lätt för mig som har öppnat väggarna och kan montera fler dosor osv..