Permalänk
Medlem
Citat:

För att nämna två saker så har iWork en kvalitet och polish som Openoffice saknar, medan MS Office givetvis är bättre på att läsa offcedokument.

+1 Jag vill också rekommendera iWork. Snyggt, prydligt, snabbt och all funktionalitet jag någonsin kommer att behöva använda mig av. För att inte tala om billigare än "office mac".

Permalänk
Medlem

Nu har den anlänt! Passar storleksmässigt perfekt för mig (21,5 tum). Får ju säga att förpackningen och materialet och sättet det packats var suveränt - faktiskt bara det en upplevelse och värt några kronor extra. Uppstarten var ett under av smidighet jämfört med senaste windows baserade datorförvärvet - en HP - som behövde 3 timmar på sig att installera windows mm! Det enda jag fortfarande är osäker på är om jag kommer att använda den medföljande musen (magic). Ergonomiskt är det kanske en vanesak men det som stör lite är att den kräver lite mycket handrörelse för att flytta pekaren trots att jag ställt känsligheten på max. Men det kanske finns ngt sätt att fixa det - tacksam för sådana i så fall. En annan sak - hur i hela fridens namn kan den vara startklar på mindre än 30 sekunder och stängas av på 10?! Om man jämför med den förra HP:n så är ju skillnaden himmelsvid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Om man jämför med den förra HP:n så är ju skillnaden himmelsvid.

Märkesdatorer förutom Apple är verkligen bedrövliga när det gäller bloatware. Syftet är väl att underlätta för användaren men det verkar som om det alla gånger är tvärt om. Den som är novis på datorer och inte gör en ren installation av OS:et kommer förmodligen uppleva märkespc:n som väldigt seg och bångstyrig.

Permalänk
Medlem

Alla datorer, iaf macar, är snabba på uppstart etc när man precis fått hem dem eller installerat om. Min tar dock ett par minuter på sig för jag har ju en hel massa skrot installerat. Tycker inte starttid är nåt att gaffla om hur som helst, jag startar om min dator en gång varannan vecka kanske.

Apple har alltid varit jobbiga på det här med musacceleration/känslighet, det finns inget vettigt sätt att ställa in det på så det blir som man är van med från andra datorer. Folk som vant sig älskar det, jag hatar det fortfarande efter fem år. Jag har en vanlig usb-mus som jag konfigurerar med SteerMouse för att få bort den jobbiga accelerationen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
En annan sak - hur i hela fridens namn kan den vara startklar på mindre än 30 sekunder och stängas av på 10?! Om man jämför med den förra HP:n så är ju skillnaden himmelsvid.

Uppstarten kan jag inte säga mer om än att utvecklarna på Apple verkligen gjort ett bra jobb med att optimera systemet. Däremot vet jag hur och varför Mac OS X kan stänga av datorn så fort som den gör.

I de flesta system (Windows, Linux, Mac OS X innan Snow Leopard, osv.) vid en avstängning så går man igenom alla program som är igång och ber dem snällt och försiktigt att stänga av sig men säger samtidigt "ta den tid ni behöver".

I Snow Leopard går systemet igenom alla applikationerna och stänger av dem "hårt" (dödar processen, "SIGKILL"). Vilket av förklarliga skäl går väldigt mycket snabbare än att vänta på alla applikationer. Skulle det dock vara så att en applikation håller på att exportera data eller skriva till disk så ska applikationen redan sedan tidigare, dock nytt API i Snow Leopard, satt sig självt som "dirty". Då kommer en vanlig "kan du vara snäll att avsluta" förfrågan skickas istället.

Fullständig information finns här: http://developer.apple.com/mac/library/releasenotes/MacOSX/Wh...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Alla datorer, iaf macar, är snabba på uppstart etc när man precis fått hem dem eller installerat om. Min tar dock ett par minuter på sig för jag har ju en hel massa skrot installerat. Tycker inte starttid är nåt att gaffla om hur som helst, jag startar om min dator en gång varannan vecka kanske.

Jag har fortfarande samma uppstartstid som när den var nyinstallerad. Men det beror väl på vad man installerat.
Jag har säkert en 30 applikationer installerade, men inget som "startar av sig självt", eller behöver någon form av extra tjänst igång för att kunna fungera. Däremot har jag lagt till lite själv, som öppnas när jag loggar in, men det är så få program så det märker jag inget av.

Men du har helt rätt, det är ytterst sällan man startar om (om man inte som jag spelar lite med bootcamp ibland).

Citat:

Det enda jag fortfarande är osäker på är om jag kommer att använda den medföljande musen (magic). Ergonomiskt är det kanske en vanesak men det som stör lite är att den kräver lite mycket handrörelse för att flytta pekaren trots att jag ställt känsligheten på max. Men det kanske finns ngt sätt att fixa det - tacksam för sådana i så fall.

Jag har testat den musen, och den är på tok för liten för mig. Jag behöver en riktig klump i min hand.
Musperkarens (alltså inte specifikt magic mouse) acceleration har jag också problem med. Det känns "klibbigt" under musen.
Själv kör jag med en "hemmabygd" lösning, men funderar också på att testa steermouse.
Min tråd om det här; http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Inaktiv

Att datorer tar lång tid på sig att starta är nåt man säkert är van vid från Windows. Min Ubuntuinstallation startar på 25 sek, min windows 7 på 40. Fet skillnad. Om du vill se e-penis, youtuba Moblin Linux. Det startar på strax över 5 sekunder

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Nu har den anlänt! Passar storleksmässigt perfekt för mig (21,5 tum). Får ju säga att förpackningen och materialet och sättet det packats var suveränt - faktiskt bara det en upplevelse och värt några kronor extra. Uppstarten var ett under av smidighet jämfört med senaste windows baserade datorförvärvet - en HP - som behövde 3 timmar på sig att installera windows mm! Det enda jag fortfarande är osäker på är om jag kommer att använda den medföljande musen (magic). Ergonomiskt är det kanske en vanesak men det som stör lite är att den kräver lite mycket handrörelse för att flytta pekaren trots att jag ställt känsligheten på max. Men det kanske finns ngt sätt att fixa det - tacksam för sådana i så fall. En annan sak - hur i hela fridens namn kan den vara startklar på mindre än 30 sekunder och stängas av på 10?! Om man jämför med den förra HP:n så är ju skillnaden himmelsvid.

Tänkte redovisa mina fortsatta intryck som tyvärr är negativa! Tydligen är de problem med gulfärgade skärmar i nederkant som beskrivs i olika forum inte särskilt ovanliga. Jag har på kort tid avverkat två imac med sådana påtagliga problem som inte är acceptabla. Uppenbarligen måste de förändra ngt i produktionen. Mina exemplar var tillverkade v 48 respektive v 49 och den senare var sämst. Bäst syns det om man gör testet enligt denna länk http://imac.squeaked.com/test.php. Det var dock inga problem att returnera - mycket bra kundmottagande. Jag vill absolut ha en imac men jag avvaktar några månader innan jag lägger en order igen. - tror att det är klokt. Sen kan man fråga sig vad de gör med alla återlämnade exemplar - det är rätt många nu.....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lasseb
Tänkte redovisa mina fortsatta intryck som tyvärr är negativa! Tydligen är de problem med gulfärgade skärmar i nederkant som beskrivs i olika forum inte särskilt ovanliga. Jag har på kort tid avverkat tv imac med sådana påtagliga problem som inte är acceptabla. Uppenbarligen måste de förändra ngt i produktionen. Mina exemplar var tillverkade v 48 respektive v 49 och den senare var sämst. Bäst syns det om man gör testet enligt denna länk http://imac.squeaked.com/test.php. Det var dock inga problem att returnera - mycket bra kundmottagande. Jag vill absolut ha en imac men jag avvaktar några månader innan jag lägger en order igen. - tror att det är klokt. Sen kan man fråga sig vad de gör med alla återlämnade exemplar - det är rätt många nu.....

Min första var tillverkad v45 och andra v50 och båda är lika gula. Inte nått jätte problem för mig men klart man vill ha en perfekt vilket jag tvivlar finns just nu.
får se om jag skickar tillbaks den senaste också, sitter med 2st 27" i7 i skrivandes stund

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Min första var tillverkad v45 och andra v50 och båda är lika gula. Inte nått jätte problem för mig men klart man vill ha en perfekt vilket jag tvivlar finns just nu.
får se om jag skickar tillbaks den senaste också, sitter med 2st 27" i7 i skrivandes stund

Inte så najs med gula skärmar, men neat som attan med två 27" iMacs! Hoppas du använder den ena som extern skärm till den andra medan du har båda

Visa signatur