Permalänk

i7 920 klockning (Stock kylning)

Har dragit upp min i ca 3.5ghz med stock kylning, kommer upp i 83-87c~ på "full load" med prime95. Då folk säger olika överallt jag letat undrar jag tror ni detta kommer hålla i längden. Notera att prime95 ger 100% belastning på alla trådar och att processorn sällan (alldrig) kommer belastas till 100% i spel osv och möjligtvis ligga på 70-80c på full "normal" load.

tack på förhand, ursäktar om det redan finns 1000+ trådar om detta, svårt att hitta bra svar på sina specifika frågor i dessa trådar.

[edit] tillade mer info.

Permalänk
Medlem

du kan chilla

Visa signatur

Core i5 3.4 ghz, gtx 580, Corsair dominator 1600 mhz 8gb,

Corsair hydro h80, Corsair Graphite 600T, Asus P6T Professional

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Honkeno
du kan chilla

Som man säger i Amerikat, "please elaborate":)

Permalänk
Medlem

De fungerar
körde min i 4.6ghz förut men de va me vatten kylning och då tuffade den på i 92c lol

Permalänk
Medlem

Det är väl på gränsen, livstiden på din processor sänks ifall du inte ser till att få bort värmen, så skaffa en ordentlig kylare istället. kolla in den här artikeln här på swec

http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=6211&page=1

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrefreak
De fungerar
körde min i 4.6ghz förut men de va me vatten kylning och då tuffade den på i 92c lol

Jo, vad jag förstår så går den lätt i 95c+ utan större problem, dock så ska detta minska livslängden avsevärt vilket jag kan förstå. Så ni tror 83-87c max load och 75~ i high load med spel osv bör fungera ett par år utan att brinna upp?:)

Permalänk
Medlem

Dessutom såg jag att du även klockar ditt grafikkort, ifall du spelar hårt finns risken att temperaturen blir ännu högre på processorn och grafikkortet ifall du inte har en ordentligt ventilerad låda. En för hög temperatur i lådan kan även leda till att moderkortet och andra delar tar stryk, så bara för att processorn klarar 90-95º och grafikkorttet uppåt 100 så är det inte säkert resten av grejerna klara att ha 45-50º i chassiet.

Det är värt att sats på en ordentlig kylning. Som bonus får du dessutom ett tystare system som håller längre.

Visa signatur

i5-3570K@4.2GHz, Corsari-H55, MSI Z77A-GD65, Corsair 16GB DDR3-12800 CL9, MSI Gaming GTX 970, 250GB SSD, 2x1TB HDD, Corsair 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeuxlarsson
Jo, vad jag förstår så går den lätt i 95c+ utan större problem, dock så ska detta minska livslängden avsevärt vilket jag kan förstå. Så ni tror 83-87c max load och 75~ i high load med spel osv bör fungera ett par år utan att brinna upp?:)

Körde Bara så burst Benchmarking
Jo den kanske har förkortad livstid, från 10 år till 5 år.. Tror jag langar Care face på de, efter 5 år så är det ändå omodärnt skrot