Dator går ej igång efter byte av chassi

Permalänk
Medlem

Dator går ej igång efter byte av chassi

Nyss lagt in mina gamla prylar i ett nytt chassi och nu vill inte datorn gå igång... det som händer då jag trycker på startknappen är att den går igång i kanske 4-5 sekunder och sedan startar om. Ingen bild på skärmen eller någonting. Är som då CPU'n är trasig, men jag vill hoppas på att det inte är därför. Ser inte hur en CPU kan gå sönder bara av byte av chassi.
Allting har alltså fungerat väldigt bra innan ihop, men inte just nu

Datorn består av följande:
W7 64-bit ultimate
Asus P5K Premium black pearl
2x2GB Corsair XMS2
Leadtek 9800GT
Intel core 2 quad Q6600
OCZ StealthXStream 600W
1TB WD Black
320GB Maxtor
80GB Samsung
Fractal Design R2

- 12V-sladden är ganska kort så jag har som dragit den "under" grafikkortet och upp till 12V-sloten, kabeln är ganska spänd men den gick in iaf... tänkte köpa 12V-förlängare imorgon om jag hittar men någonting säger mig att det inte kommer lösa mitt problem.

Tack på förhand!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk

Jag hade exakt samma problem här igår med samma chassi, felsökte så gott jag kunde, hittade inget. Gjorde en snabb installation av alla nya delarna i det gamla chassit och hade inga problem! Verkar vara problem med PWR switchen i chassit, det var ju det enda som jag använde i det gamla chassit som skilde sig så att säga. Samma delar i nya chassit bootade inte upp alls.

Permalänk
Medlem

Testa att kortslut pwr switchens anslutning på moderkortet med en skruvmejsel till burken går igång (samma som att trycka på en fungerande power-knapp).
Du har väll inte glömt montera(9) moderkorts distanser? Fractal har ju inte monterat dem i fabriken.

Permalänk
Medlem

Silas_Holmes: intressant! Får hoppas jag har samma problem och att det går att lösa, för jag diggar verkligen chassit.
jocke92: kan det verkligen vara så? Den beter ju sig annorlunda om jag t.ex kopplar ur grafikkortet eller 12V-sladden osv.
Distanserna har jag så klart inte glömt, har byggt en hel del datorer i mitt liv men detta är det första stora problem jag stött på...

Tack för svar!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vad menar du med att bete sig annorlunda? Stänger den inte av sig?
Nätagget kan väll inte bara ge upp så, OCZ är väll inget företag som skulle sälja ett agg i klass med ace?

Permalänk

Jag löste det geom att åka och köpa typ världens sämsta chassi istället.. installereat åt min svärfar och har bara julhelgen på mig att fixat. Nu funkar allt som det skall, tror att det är problem med powerknappen, såg någon annan som hade fått kortslutning i MBt när han tryckte på strömmen, usch!

Jocke92, är det viktigt att sätta i alla nio distanserna rent funktionellt eller menar du bara riskaen att komma i kontakt med botten/sidan på chassit?

Ja, det där med att bygla kontakten kom jag också på, lite sent, ville inte heller börja greja med sånt när det inte är min burk. Det är ju en lösning som borde funka annars, framförallt ifall man har BIOS med möjlighet till power on från mus/tgb.

Permalänk
Medlem

Ja alltså den startar inte om sig om jag kopplar ur 12V-sladden eller grafikkortet eller minnena... vilket är konstigt. Ska försöka med det nu igen

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Silas_Holmes
Jag löste det geom att åka och köpa typ världens sämsta chassi istället.. installereat åt min svärfar och har bara julhelgen på mig att fixat. Nu funkar allt som det skall, tror att det är problem med powerknappen, såg någon annan som hade fått kortslutning i MBt när han tryckte på strömmen, usch!

Jocke92, är det viktigt att sätta i alla nio distanserna rent funktionellt eller menar du bara riskaen att komma i kontakt med botten/sidan på chassit?

Ja, det där med att bygla kontakten kom jag också på, lite sent, ville inte heller börja greja med sånt när det inte är min burk. Det är ju en lösning som borde funka annars, framförallt ifall man har BIOS med möjlighet till power on från mus/tgb.

Bara risken med att kortsluta kortet mot plåten. Har ingen erfarenhet av att det ska vara lättare att montera. Har alltid kört med distanser.

Har du testat med annat grafik-kort?

Permalänk
Medlem

Det fungerar finfint i gammalt chassi och utan chassi, så någonting är fel med monteringen i det nya chassit. Kör distanser så klart och det är inget fel på någon utav delarna då man kör med annat chassi. Vet bara inte var det kan vara kortslutning någonstans...

Återkommer om jag inte somnar innan jag orkat montera ihop det igen!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Intressant problem, jag har inget förslag på lösning men är intresserad av vad orsaken till detta problemet är. Kan säkerligen vara bra att veta när, eller om, det drabbar en själv.

Låter som att ni är inne på rätt spår med en kortslutning nånstans. Ibland kan sladdarna som går till PWR-switchen på datorn ha lossnat, på vissa chassin är det lätt hänt att man rycker dessa i sin iver att dra kablarna i ordning och köra igång.. Plocka gärna isär chassit och se till så att dessa sitter. GND skulle kunna ha lossnat.

lycka till!

Permalänk
Medlem

Vad är det som du inte kopplar in när du kör utan chassi?
Ryck ut allt till frontpanelen. Testa genom att kortsluta pwr switchens anslutning på moderkortet med en skruv mejsel efter det. Fungerar det Koppla in de anslutningarna var för sig och ta reda på vilken som är paj. Kan du laga det själv? Annars får du mejla Fractal Design och förklara.
edit: De brukar vara trevliga genom forumet:)

Permalänk
Medlem

! Kom på lösningen igår, så nu har jag installerat allt osv och det fungerar utmärkt.
Det var en ganska liten miss som var ganska klantig... Eftersom det är olika skruvhål på olika moderkort så ska man väl (iallafall oftast) inte ha alla distanser ditsatta, men ivrig som man var så tänkte man inte på det och skruvade dit alla som var markerade för ATX-kort. Och tydligen så ledde detta till kortslutning.
Så om ni har samma problem så se till att ni kollar upp var distanserna ska sitta så ni inte gör samma misstag som mig!

Tack för hjälpen!

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo vissa är ju förr atx, m-atx och endel både och.
Tur att den inte gått sönder.

Permalänk

ojoj, det måste jag kolla också!