Problem med ny hårdvara, hittar inte felet! Hjälp!

Permalänk
Medlem

Problem med ny hårdvara, hittar inte felet! Hjälp!

Hej,

Min vän har nu i dagarna köpt ett nytt grafikkort, ett XFX Radeon HD 5850
Vi får det dock ej att fungera i hans dator.

Hans system är

ASUS A8R32-MVP Deluxe
AMD Opteron 170
4x1Gb Kingston HyperX DDR
Cooltek Agg på 600W
320GB Samsung Sata2

Han lånade ett HIS Radeon HD4870 av mig för att testa att det funkade med nyare kort i datorn och det funkar problemfritt, även testat att köra båda mina HD4870 i CF och även det gick bra.

Men när vi stoppar i 5850't så får vi ingen bild alls.

Stoppar vi in det nya grafikkortet i min dator som består av:

Asus P5E Deluxe
C2D E8500
8Gb Dominator
Corsair 750W
320GB Samsung Sata2
4x Samsung 750GB Sata2

Så fukar det utan några som helst problem, bara hoppar igång och ger bild direkt.

Vad kan det vara som strular?

Tacksam för snabbt svar hur vi kan lösa det!

//Mvh Mathias

Visa signatur

a:|Mitt hus är fullt av idioter!
b:|Jasså, är du ensam hemma?

Permalänk
Hedersmedlem

Gammalt (ca 3 år nu) moderkort med kompatibilitetsproblem?

Har ni senaste BIOS?

Har ni googlat på 5850 och detta moderkort för kända problem? (Om inte, gör alltid detta innan saker inhandlas, bättre innan än efter).

Edit: En intressant träff direkt: http://forums.pcper.com/showthread.php?t=468600

Det är alltså fullt möjligt att det inte finns någon lösning. Jag brukar alltid avråda att uppdatera gammal hårdvara med senaste högprestanda-grejerna. Ett 5850 och en gammal Opteron känns inte som någon bra idé från början.

Fungerar inte ny senaste BIOS kan det vara besvärligt/omöjligt.

Bara för att det finns en fysisk kontakt som passar (pci/agp/pci-e) så innebär det tyvärr inte att allt fungerar, speciellt inte när vi talar 3 år. En evighet i datorvärlden.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro