Ny bärbar max 8k - byte från Mac...

Permalänk
Medlem

Ny bärbar max 8k - byte från Mac...

Har precis sålt min MacBook och ska köpa en PC igen.

Är ute efter en bärbär (eller släpbar kanske jag ska skriva) gärna med 17"-skärm då den mestadels kommer användas på mitt skrivbord eller som HTPC.

Har lite krav:
- Dugligt grafikkort i fall jag får för mig att spela (blir väl mest CS iofs...)
- Hyffsat tyst och sval (här är man ju bortskämd med Macen...)
- Snygg (också bortskämd med Mac)
- HDMI!
- Laggfri användning, rätt självklart
- Win 7 (ska bli intressant att testa)

Hittade Acer Aspire 7740G-334G64Mn på Alina, vilket passar perfekt eftersom det finns en fysisk butik här i stan.

Länk: http://www.alina.se/Produkt.aspx?r=pl&T2=LX.PLX02.178#prodinf...

Vad tror ni om denna? Verkar passa in på mina krav men det var ju ett par år sen jag köpte en PC sist...

MVH
Tim

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk

Specifikationerna ser bra ut, frågan är hur kvaliten är...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
Specifikationerna ser bra ut, frågan är hur kvaliten är...

Är det så att Acer har haft lite bekymmer med kvaliteten på sina maskiner? Ska höra med Alina och kanske åka och klämma lite på den imorgon bitti, kanske är det bästa för att bilda sig en uppfattning.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Slog till på den imorse. Än så länge är jag nöjd! Återkommer med en recension på Prisjakt när jag haft den nån vecka...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

blev själv lite intresserad av den datorn när jag såg den. Vad är ditt första intryck av den ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammaar
blev själv lite intresserad av den datorn när jag såg den. Vad är ditt första intryck av den ?

Första intrycket var STOOOOOR! Lite skillnad från min 13,3" MacBook...

Efter lite kläm kan jag kostatera att den känns rejäl i framförandet, dock andas den inte lika mycket kvalitet som t.ex. en Sony Vaio (eller min Mac för den delen) men den är helt klart godkänd. Inga jobbiga (och fula) touchkontroller eller fingeravtrycksläsare.

Tangenterna känns lite "mjuka" vid kraftigare anslag, överlag är dom dock sköna och tysta att skriva på.

Jag tyckte även att den var tyst, drog igång ett par program för att få fläkten att gå igång ordentligt men surret uteblev. Ska testa lite mer grafikkrävande program när jag kommer hem från jobbet. Tycker inte att den kändes speciellt varm heller, hade den i knät i två timmar utan problem.

Sen är den rätt kvick måste jag säga!

Som sagt, återkommer med fler intryck, har bara haft den några timmar

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Första intrycket var STOOOOOR! Lite skillnad från min 13,3" MacBook...

Efter lite kläm kan jag kostatera att den känns rejäl i framförandet, dock andas den inte lika mycket kvalitet som t.ex. en Sony Vaio (eller min Mac för den delen) men den är helt klart godkänd. Inga jobbiga (och fula) touchkontroller eller fingeravtrycksläsare.

Tangenterna känns lite "mjuka" vid kraftigare anslag, överlag är dom dock sköna och tysta att skriva på.

Jag tyckte även att den var tyst, drog igång ett par program för att få fläkten att gå igång ordentligt men surret uteblev. Ska testa lite mer grafikkrävande program när jag kommer hem från jobbet. Tycker inte att den kändes speciellt varm heller, hade den i knät i två timmar utan problem.

Sen är den rätt kvick måste jag säga!

Som sagt, återkommer med fler intryck, har bara haft den några timmar

Är extremt intresserad av den laptopen. Dock vad jag har hört så ska i3 330 inte prestera särskilt bra. Du har inte kört nån benchmark med den?

Måste säga att priset kontra prestanda verkar helt fantastiskt. Jag står och väljer mellan denna vilken har ett rimligt pris eller ifall jag ska lägga på ett par kronor till och köpa en:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574472

Vad finns det för uttag på datorn? Och ifall du hunnit testa något spel, hur fungerar dem? Dock kommer jag precis som du mestadels att spela cs så det är väl det mest relevanta. Men det kan väl vara skoj att ha möjligheten att spela något lite mer grafikkrävande.

Har funderat lite på hur det är med färdiginstallerade datorer då jag aldrig tidigare köpt en. Får man med en OS-skiva så man kan formatera om och partitionera hårddisken? Jag antar att man bör ju ha en windows-nyckel så på något sätt skall det väl gå.

Är extremt tacksam för svar

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
Är extremt intresserad av den laptopen. Dock vad jag har hört så ska i3 330 inte prestera särskilt bra. Du har inte kört nån benchmark med den?

Måste säga att priset kontra prestanda verkar helt fantastiskt. Jag står och väljer mellan denna vilken har ett rimligt pris eller ifall jag ska lägga på ett par kronor till och köpa en:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=574472

Vad finns det för uttag på datorn? Och ifall du hunnit testa något spel, hur fungerar dem? Dock kommer jag precis som du mestadels att spela cs så det är väl det mest relevanta. Men det kan väl vara skoj att ha möjligheten att spela något lite mer grafikkrävande.

Har funderat lite på hur det är med färdiginstallerade datorer då jag aldrig tidigare köpt en. Får man med en OS-skiva så man kan formatera om och partitionera hårddisken? Jag antar att man bör ju ha en windows-nyckel så på något sätt skall det väl gå.

Är extremt tacksam för svar

Här är lite tester som jag hunnit med, tar gärna emot förslag på vad jag kan köra för andra tester!

Körde 3DMark06 med dessa inställningar (basic-versionen)

Och fick följande resultat:

Datorn har 4st USB, 1 HDMI, 3 ljudportar, 1 ethernet, 1 vga, 1 modem (?) och en minneskortläsare.

Har inte hunnit testa mer än CS 1.6 vilket förstås inte är några problem ska köra Source när jag har tid tänkte jag, annars har jag inte så mycket spel jag kan testa...

Fick inte med någon skiva med min burk så jag vet ärligt talat inte hur det fungerar om man vill formatera :S

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Okej, tack för det utförliga svaret! Då antar jag att man får ladda hem programvaran ifrån windows och sedan använda någon produktnyckel som står någonstans?

Någon annan som vet vad det är som gäller där?

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Medlem

Jag är också väldigt intresserad av Acer 7740 datorn! Jag var och kollade på den i går på Alina och den ser ju trevlig ut (men som sagt, stor... men det är ju en 17 tummare trots allt)!

Tack för att du tog dig tid att köra lite 3DMarks-tester på den; känns som det inte finns så mycket att läsa om denna dator ännu, så det är mycket uppskattat.

Någon som kan kommentera 3DMarks-resultaten "7218" i overall resultat, respektive "2255" i CPU resultat? Vilka datorer/CPU:er kan detta jämföras med?

Tim2K: Har du fått någon känsla för batteritiden? Killen på Alina visste inte riktigt, men trodde ~2 timmar. Tänkte att kanske Intel i3 och 5650-grafikkortet inte drar så mycket (speciellt när man bara surfar), men o andra sidan är det ju 17" skärm...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarko
Jag är också väldigt intresserad av Acer 7740 datorn! Jag var och kollade på den i går på Alina och den ser ju trevlig ut (men som sagt, stor... men det är ju en 17 tummare trots allt)!

Tack för att du tog dig tid att köra lite 3DMarks-tester på den; känns som det inte finns så mycket att läsa om denna dator ännu, så det är mycket uppskattat.

Någon som kan kommentera 3DMarks-resultaten "7218" i overall resultat, respektive "2255" i CPU resultat? Vilka datorer/CPU:er kan detta jämföras med?

Tim2K: Har du fått någon känsla för batteritiden? Killen på Alina visste inte riktigt, men trodde ~2 timmar. Tänkte att kanske Intel i3 och 5650-grafikkortet inte drar så mycket (speciellt när man bara surfar), men o andra sidan är det ju 17" skärm...

Körde den 2 timmar och 20 minuter igår när jag bara surfade och lyssnade på musik. Helt OK men inte mer...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd

En fråga; vad var det som du inte var nöjd med angående din Mac? Det är många som byter från Windows till Mac, men det är färre som gör tvärtom. Du gör tvärtom. Varför?

EDIT: Du kan väl berätta hur fläkten funkar? Jag börjar själv bli sugen på datorn. Går fläkten igång nån gång, när man surfar? Måste du sätta örat mot datorn för att höra om den är på? Jag är känslig för fläktar. Det är ok om fläkten går igång när man spelar, men när man surfar och inte gör något så vill jag datorn ska vara knäpptyst. Krävs det mycket program innan fläkten går igång? Går fläkten igång för det allra minsta lilla? Eller går fläkten aldrig igång?

Är det LED skärm? Bra bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
En fråga; vad var det som du inte var nöjd med angående din Mac? Det är många som byter från Windows till Mac, men det är färre som gör tvärtom. Du gör tvärtom. Varför?

EDIT: Du kan väl berätta hur fläkten funkar? Jag börjar själv bli sugen på datorn. Går fläkten igång nån gång, när man surfar? Måste du sätta örat mot datorn för att höra om den är på? Jag är känslig för fläktar. Det är ok om fläkten går igång när man spelar, men när man surfar och inte gör något så vill jag datorn ska vara knäpptyst. Krävs det mycket program innan fläkten går igång? Går fläkten igång för det allra minsta lilla? Eller går fläkten aldrig igång?

Är det LED skärm? Bra bild?

Finns många anledningar till att jag bytt tillbaks, men den främsta är väl att Macen var närmare 2 år gammal och det var dags för nytt. Fick jag välja skulle jag gärna ha behållt den och på så vis haft det bästa av två världar (nån gång ska jag skaffa en iMac...) men i dagsläget har jag mer nytta av en Windowsburk än en Mac. Var inte missnöjd med min Mac på något sätt, den har puttrat på i nästan två år utan ett enda problem.

Än så länge har datorn endast dragit igång fläkten när jag kört DivX eller kollat på HD-Youtube. När den inte går är datorn i det närmaste knäpptyst. När fläkten går igång hör man den dock väldigt tydligt, det ska jag inte sticka under stolen med. Klar skillnad mot Macen. När jag bara surfar är den helt tyst, fläkten kanske bara går igång under ett par sekunder nån gång i halvtimmen.

Det är en LED-skärm, 1600x900px. Skärmen är bättre än den 13,3" jag hade på Macen, men jag kan tycka att betraktningsvinkeln inte är helt 100%. Verkar som att de flesta bärbara har samma "problem". Annars tycker jag skärmen är skitbra. Absolut inget man stör sig på, det där med betraktningsvinkeln.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd

Tack för din information! Fan nu blir jag sugen på den datorn. Måste tänka lite... Hmmm... *sugen*

Och grafikkortet duger bra, antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
Tack för din information! Fan nu blir jag sugen på den datorn. Måste tänka lite... Hmmm... *sugen*

Och grafikkortet duger bra, antar jag.

Inga problem, det är bara att fråga på

Tror inte du kan få mycket mer maskin än denna under 8k idag. Killarna på Alina tyckte den var för lågt prissatt, hade tydligen fått en chock när prisuppgifterna kom

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd

Grattis till ett bra köp!

Permalänk
Medlem

Blir nog att åka till enköping i morgon. Klämma å känna lite Känns det bra blir det nog ett köp !

Permalänk
Medlem

Fick hem min idag och är definitivt nöjd!
Extremt kvick och nästan helt ljudlös.

Men död åt all bloatware!

Visa signatur

Dator: i3-4150 • 270X • H87M-G43 • EVO 840 • Bitfenix Phenom
HTPC: Asus E35M1-I Deluxe Fusion • WD Green • Silverstone SG05BB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarko
Jag är också väldigt intresserad av Acer 7740 datorn! Jag var och kollade på den i går på Alina och den ser ju trevlig ut (men som sagt, stor... men det är ju en 17 tummare trots allt)!

Tack för att du tog dig tid att köra lite 3DMarks-tester på den; känns som det inte finns så mycket att läsa om denna dator ännu, så det är mycket uppskattat.

Någon som kan kommentera 3DMarks-resultaten "7218" i overall resultat, respektive "2255" i CPU resultat? Vilka datorer/CPU:er kan detta jämföras med?

Tim2K: Har du fått någon känsla för batteritiden? Killen på Alina visste inte riktigt, men trodde ~2 timmar. Tänkte att kanske Intel i3 och 5650-grafikkortet inte drar så mycket (speciellt när man bara surfar), men o andra sidan är det ju 17" skärm...

Jag får 1892 i CPU score på min hp dv6-1240 med intel T6500, kör då vista 32bit. Totalt får jag mellan 6900-7000p dock med överklockad gpu.

Permalänk
Medlem

Mumma!!!

Har letat efter en bra dator med stor skärm som är tyst när man surfar och arbetar med datorn så du har gjort min dag nu!

En fråga bara, har den S/PDIF ut via hörlursutgången? Dem brukar missa att skriva det i specifikationen men man ser det om man kollar på utgången.

Sedan var det något som undrade hur man gjorde angående förprogrammerat Windows 7... Jag pratade med dem på Komplett och då sa dem att man inte kan få en ren Windows 7 utan man måste göra en backup på den befintliga partitonen där Windows 7 INKLUSIVE alla skräpprogram ligger :-/ Jag frågade om man inte kunde lösa det på något annat sätt men det gick inte

Permalänk
Avstängd

Fan jag kan inte köpa den. Jag måste ha ExpressCard. Finns det nån liknande modell med Expresscard? Kanske kommer den i nästa version med Expressscard+?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av az1e
Fick hem min idag och är definitivt nöjd!
Extremt kvick och nästan helt ljudlös.

Men död åt all bloatware!

Kul och grattis!

Japp, tog bort allt som hette Acer + en hel del till Blev väl närmare 40 program?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Mumma!!!

Har letat efter en bra dator med stor skärm som är tyst när man surfar och arbetar med datorn så du har gjort min dag nu!

En fråga bara, har den S/PDIF ut via hörlursutgången? Dem brukar missa att skriva det i specifikationen men man ser det om man kollar på utgången.

Sedan var det något som undrade hur man gjorde angående förprogrammerat Windows 7... Jag pratade med dem på Komplett och då sa dem att man inte kan få en ren Windows 7 utan man måste göra en backup på den befintliga partitonen där Windows 7 INKLUSIVE alla skräpprogram ligger :-/ Jag frågade om man inte kunde lösa det på något annat sätt men det gick inte

Ja den har hörlur via S/PDIF.

Skumt det där med Win7. Acer skickar med nåt skit-backupprogram som jag naturligtvis tog bort direkt. Kanske lika bra att bränna ut en backup då?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Tack för svaret Tim2k.

Beställde den idag!

Hoppas verkligen den är så tyst som det sagts då jag är mycket känslig för fläktljud Återkommer när jag fått hem och provat den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Tack för svaret Tim2k.

Beställde den idag!

Hoppas verkligen den är så tyst som det sagts då jag är mycket känslig för fläktljud Återkommer när jag fått hem och provat den

Kul, tror inte du kommer bli missnöjd!

Börjar bli en liten skara med denna burk på forat nu då?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag var iväg och köpte den igår. Hittills är jag nöjd:) Håller på att installera call of duty nu. Hoppas på bra grafikinställningar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammaar
Jag var iväg och köpte den igår. Hittills är jag nöjd:) Håller på att installera call of duty nu. Hoppas på bra grafikinställningar

Hehe, kul att jag kunde hjälpa till då

Körde CS:S idag, 100 fps konstant med max inställningar va länge sen jag lirade CS alltså...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Hehe, kul att jag kunde hjälpa till då

Körde CS:S idag, 100 fps konstant med max inställningar va länge sen jag lirade CS alltså...

Hehe klart den klarar 100fps

Den goda byggkvalitèn på min 5738ZG lär ju vara identisk som denna då det är samma chassi (dock 15.6) och den är jag nöjd med!

Väldigt bra "bang-for-the-bucket" laptops Acer har fått fram! Sitter på 4650 och får 6500p så jag är inte alltför imponerad av ATi 5650 (bra för mig!)

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Har fått hem min dator nu och måste tyvärr säga att jag hör fläkten tydligt hela tiden

Är det ni som är okänsliga för ljud eller är det fel på min dator? Den varvar upp ännu mer när jag kollar full hd you tube eller när den laddar mycket i ett program.

Förövrigt gillar jag datorn så detta var lite tråkigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Feral
Har fått hem min dator nu och måste tyvärr säga att jag hör fläkten tydligt hela tiden

Är det ni som är okänsliga för ljud eller är det fel på min dator? Den varvar upp ännu mer när jag kollar full hd you tube eller när den laddar mycket i ett program.

Förövrigt gillar jag datorn så detta var lite tråkigt

Min är som sagt knäpptyst vid normal internetsurfning. Den varvar när jag kollar på YouTube som du säger, vilket får anses helt normalt.

Min Mac som var den tystaste dator jag ägt varvade också rätt fint vid HD-Youtube.

Har du tagit bort all bloatware som ligger och rullar i bakgrunden? Om inte gör det och se om den fortfarande varvar mycket.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB