Hjälp med ny dator (10-15k): Valt rätt delar, i5 eller i7 o.s.v.

Permalänk
Medlem

Hjälp med ny dator (10-15k): Valt rätt delar, i5 eller i7 o.s.v.

Hej!

Hade tänkt köpa en ny dator för runt 10-15 000 och har läst så mycket nu att jag inte riktigt vet vad som faktiskt är bra. Har plockat ihop två paket på Komplett, vilket tycker ni jag ska välja?

i5:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=769793...

i7:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=769788...

Det jag kommer att använda datorn till mest är spel och HD-film via HDMI till TV:n (får man med ljudet i den HDMI-kabeln mellan grafikkortet och TV:n då?). Vill även kunna spela nya Battlefield (Bad Company 2) med fin grafik och bra flyt, antar att båda mina paket ovan duger till det?
Ett annat krav är att det är modulära kablar på nätagget.

i5 eller i7?

Borde jag välja PowerColor Radeon HD 5850 1GB istället för 5870? Skiljer ju trots allt en tusenlapp vilket klart gör skillnad. Ser gärna att priset hamnar mot 10k istället för 15.

Är minnena och moderkorten "rätt"?

Är SSD-disken värd pengarna? Har idag en 74 GB WD Raptor som systemdisk, och den låter ju en hel del och om den är så snabb vet jag egentligen inte. Har ett riktigt dåligt chassi idag så vibrationerna gör att det låter en del, Raptorn låter ju dock mycket i sig när den tuggar för fullt.
Har även en 1TB Samsung-disk idag som jag tänkte använda till den nya datorn, med en 1 TB disk till då.

Hoppas att någon kan ta sig tid och hjälpa mig! Givetvis helt fritt att ändra och rätta mig om jag valt något "fel", det är ju såklart därför jag ber om hjälp

Med vänlig hälsning
Emil

Permalänk
Medlem

om du vill ha i5 paketet så skulle jag rekomendera dessa minnena
minnen
och detta moderkoretet
mobo
detta moderkortet har stöd för crossfire och usb 3.0..

sen så har du valt modulärt nätagg vilket är inte nödvändigt, du kan spara 220 på ta ett vanligt ..

[edit]
i din i5 rigg så har du lagt till 2 processor så ta bort en av de .. sen ska du köra i5 så kanske 5870 är overkill och ta 5850(xf sen kanske) och ha det paketet som ett billigare alternativ. kommer kosta ~11K

Visa signatur

Intel i5 750 - Gigabyte GA-P55A-UD4 - XFX HD5770 - Corsair XMS3 1600MHz 4GB - Corsair TX 650W - WD caviar black 1TB - Fractal design define r2 - Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

I7 säger jag och lira 5870 säger jag också

Visa signatur

13700k-32gb 3200mhz-RTX3080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrblax
om du vill ha i5 paketet så skulle jag rekomendera dessa minnena
minnen
och detta moderkoretet
mobo
detta moderkortet har stöd för crossfire och usb 3.0..

sen så har du valt modulärt nätagg vilket är inte nödvändigt, du kan spara 220 på ta ett vanligt ..

[edit]
i din i5 rigg så har du lagt till 2 processor så ta bort en av de .. sen ska du köra i5 så kanske 5870 är overkill och ta 5850(xf sen kanske) och ha det paketet som ett billigare alternativ. kommer kosta ~11K

Har skapat en ny inköpslista med moderkortet och minnena du skrev ovan, samt bytt 5870 till 5850:
i5_2
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=769819...

Landar alltså på 12 080 kr då. Klart bättre prisklass men faktiskt inte mycket pengar att gå upp till i7 och 5870 istället (antar att det varar längre med).

En fråga ang. Crossfire. Jag antar ju att de kommer att sluta sälja 5850 någon gång, kommer jag då att kunna köpa ett t.ex. 5870 (ifall de fortfarande säljs när det är dags) och sätta det i burken ihop med mitt "gamla" 5850? Eller blir jag tvungen att köpa två st nya kort och lägga mitt 5850 på hyllan?
Som ni kanske ser så har jag även förberett för Crossfire i mitt i7-paket, med moderkort med tre pci-e platser (två till grafikkort och en som jag kan använda till ett kontrollerkort så att jag får USB 3.0 och Sata 6.0, om jag förstått allt rätt).

Tack för uppmärksamheten förresten, har uppdaterat i5-listan som ligger i första inlägget. Och angående modulära kablar till nätagget så vill jag helt enkelt ha det så, tycker jag är värt 200 kr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av scoorch
I7 säger jag och lira 5870 säger jag också

Jag förstår ju att i7 + 5870 är bättre än i5 + 5850, givetvis. Frågan är ju dock, är det mycket bättre?

Antar dock att det blir stor förändring för mig oavsett vad eftersom jag nu sitter på en 4200+ x2, 4 gb DDR2 och ett X1900XT 512 mb, vilket jag gjort sedan 2006-07-28...
Men jag vill ju som sagt kunna spela de nyare spelen (framförallt Battlefield som är på gång) med bra grafik och flyt.

En annan tanke som slog mig med, om jag går på i7-paketet nu (med 5870), tror ni att det kommer hålla mycket längre än i5 för mig?

Stort (!) tack för att ni vill hjälpa mig! När man inte köpt dator på ett tag är det lite svårt att sätta sig in i allt...

Permalänk
Medlem

Frågan här är vad använder du datorn till ? Ska du ha den mest till spel och vill spela framtida spel så skulle kör i7 riggen och om du spelar på hög upplösning. ... 5850 och 5870 kommer sälja ett bra tag till .. 4000 serien säljs ju fortfarande så ..

Men ska du inte ha datorn till spel så ta det billigare alternativet och då kan du tom byta till ett hd5770 ..

Visa signatur

Intel i5 750 - Gigabyte GA-P55A-UD4 - XFX HD5770 - Corsair XMS3 1600MHz 4GB - Corsair TX 650W - WD caviar black 1TB - Fractal design define r2 - Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Har hört lite mer nu, att i7 ska man egentligen bara ha om man kör tunga grejer (videoredigering o.s.v.), vilket jag sysslar väldigt lite med. Ska som sagt i stort sett bara spela och titta på HD-film via HDMI till TV:n, så i5 borde väl fungera bra till mig. Min fråga ang ljud via HMDI kvarstår dock, kan jag få ljudet med i HDMI-kabeln från grafikkortet till TV:n?

i5 ska tydligen prestera lika bra (om inte annat, tillräckligt bra ) i spel så det blir nog följande lista jag beställer:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=769943...

Någon som har några invändningar eller är det bara att beställa, betala och se glad ut? Minnena behöver jag välja några andra eftersom de på länken inte är i lager för tillfället. Någon som har tips på bra minnen till paketet ovan som Komplett har i lager?

Permalänk
Medlem

Jopp du kommer få ljud med hdmi-kabeln till TV från grafikkoretet.. i5 presterar i lika bra som i7 920 i spel .. dock saknar den HT vilket inte påverkar nått i spel .. Det du ska tänka på när du köper minnen till i5 är att du ska inte köra över 1.65V och att du ska köpa antingen köpa 4gb eller 8 gb (inte 6 gb)

dessa minnen funkar
minnen

Visa signatur

Intel i5 750 - Gigabyte GA-P55A-UD4 - XFX HD5770 - Corsair XMS3 1600MHz 4GB - Corsair TX 650W - WD caviar black 1TB - Fractal design define r2 - Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

Nu har jag beställt detta:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=769943...

Jag blir nog nöjd Tack för hjälpen!