Frågor ang. receiver<datorn

Permalänk
Medlem

Frågor ang. receiver<datorn

Har länge gillat bra ljud, och nu har jag äntligen råd för ett hyffsat ljudsystem. Har bestämt mig för en onkyo tx507, men har lite frågor.

Hur är det med bilden om man kör hdmi från datorn genom receivern sen till skärmen? sitter på en hp w2207h med upplösningen 1680x1050, kommer det fungera i alla upplösningar? Blir det någon "delay" i receivern så bilden kan kännas pyttelite efter om jag ska spela snabba fps spel t.ex?

Hur kommer ljudet fungera i spel? Allt det där om lossless "dta-hd ma och trueaudio hd funkar väl bara i filmer, sånt har väl inte spel? Får jag ut surround om spelet stödjer det?

Permalänk

Om du ska ha surroundljud från din dator genom HDMI kräver det att ljudet antingen är förkodat (som ljudspår i filmer) eller att din dator har ett ljudkort som stödjer Dolby Digital Live. Eventuellt att en separat sladd måste gå från ljudkortet (vet inte om det går att få ljudkortet att skicka sin data genom grafikkortet).

Annars får du köra analogt med tre separata 3.5 mm -> 2xRCA!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Jag skickar digitalt ljud/bild från mitt hd5870 via HDMI 1.3a, den fixar dolby digital trueHD och DTA-HD MA bitstreamat så det e inga problem. Men har inte fattat vad de flesta spel använder sig av, kan man få 5.0/5.1 ur de också? Ja, frågorna ovan återstår.

Hoppas jag inte missförstod dig nu

Permalänk
Medlem

blomqvist, om jag förstår dig rätt så har du fel.

Gurgl, så länger du har ställt in minst 5.1 i operativsystemets ljudinställningar så kommer du att få en LPCM signal 5.1 när du spelar spel. Om sen spelet använder alla kanaler beror på spelet och dess inställningar. Men det ska inte vara några problem att få surround med spel som stödjer det.

Angående upplösningen så är det inte säkert att just den upplösningen går. Det varierar också mellan skärmar. Däremot så har din receiver inget med bilden att göra så länge den är rätt inställd, då den bara agerar som en repeater av signalen.

HDMI stödjer upp till 7.1 okomprimerad signal.

Visa signatur

| Antec P183 | AMD Phenom 2 940 | Corsair XMS2 DDR2 8192 MB | XFX HD4870 | Gigabyte MA-790X-UD3P | Corsair VX 450W | Primärt OS: Arch Linux | Windows 7 x64 |

Permalänk
Medlem

Så bra, kör ju på HDMI från datorn till skärmen nu vilket fungerar bra, vissa upplösningar som 640X480 finns inte men det e skit samma, 1680x1050 finns ju. Men finns det risk för att det blir nån delay när receivern "repeatar" signalen då? Vill ju inte ha delay när jag spelar.