Permalänk
Medlem

[PHP] Server status - Problem

Tjena gott folk!
Jag försöker knåpa ihop en funktion som kollar om min server svarar som den ska på vissa portar. Tanken är att det ska upp på hemsidan när det är färdigt. Jag har dock en del problem med det hela.

Som det ser ut hittills:

function serverStatus($site, $port){ $open = @fsockopen($site, $port, $errno, $errstr, 5); if($open){ return TRUE; }else{ return FALSE; } }

Nu till själva problemet. Jag har en subsonic-server körandes på 83.177.161.131:4040. Jag kan surfa in på denna helt utan problem utifrån, men att köra detta genom funktionen med hjälp av

serverStatus("83.177.161.131", 4040)

fungerar inte. Slänger jag in samma kommando men med ip till sunets hemsida och port 80 så fungerar det fint.

Första tanken är ju givetvis brandväggen men det går att nå sidan via tcp på port 4040 och jag har även testat att tillåta ALL trafik både till och från brandväggen, så frågan är varför just fsockopen() inte kan skapa en anslutning för att kolla status.

Några ideer någon?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Ta bort @ från rad två så får du fram felmeddelandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marwelln:

Ta bort @ från rad två så får du fram felmeddelandet.

Doh! >.<
Inte för att det hjälpte så mycket:

fsockopen() [function.fsockopen]: unable to connect to 83.177.161.131:4040 (Connection timed out)

Den vill ändå inte ansluta trots att servern är uppe och rullar när jag testar att ansluta utifrån (testar via safari på iphonen som kör via 3g).

Edit**
Är det någonting jag missat när det gäller fsockopen()? Har gått igenom manualen på det men då porten bevisligen är öppen för tcp när jag testar och fsockopen() om inget annat anges ska använda sig av tcp så känns det som att jag har missat nått.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.