Då va det dags! Första gången sen -04 =)

Permalänk
Skrivet av treeo:

https://www.inet.se/artikel/1901022/gigabyte-ga-890gpa-ud3h detta t.ex. har ju en 16x och en 8x... Då antar jag att om jag kör CF i framtiden så körs båda i 8x?

Följdfrågan för mig blir då. Hur stor skillnad kommer jag märka på 8x och 16x?

Följdaktligen har jag svårt att tänka mig att https://www.inet.se/artikel/1900988/asus-m4a79xtd-evo-ddr3 verkligen har 2st 16x...? "Känns" som om det borde vara 1st 16x och 1sst 8x. Eller är det verkligen så bra att det är 2st 16x?

Du kommer endast tappa någon eller några procent på att köra 8x, alltså ingenting som egentligen spelar någon roll. I CrossFire kommer korten att köras 8x + 8x på morderkorten som inte har ett FX chipset utan ett GX eller X.
Kör du bara ett kort så kommer det köras i 16x oavsett vilket av de du tar.

Svarade jag på rätt saker nu?

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem
Skrivet av RymdSegel:

Du kommer endast tappa någon eller några procent på att köra 8x, alltså ingenting som egentligen spelar någon roll. I CrossFire kommer korten att köras 8x + 8x på morderkorten som inte har ett FX chipset utan ett GX eller X.
Kör du bara ett kort så kommer det köras i 16x oavsett vilket av de du tar.

Svarade jag på rätt saker nu?

Haha, ja. Jag förstår precis allt förutom detta..."...som inte har ett FX chipset utan ett GX eller X."

Kan du/orkar du förklara vad som menas med ett FX-, GX- och/eller X-chip?

EIDT: jaha... fack. Du hade ju visst skrivit vad det innebar! Sorry

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Ok:) men glöm inte dvi kabel,eller du kanske ska köra med vga? lycka till med bygget;)

Permalänk
Skrivet av treeo:

Haha, ja. Jag förstår precis allt förutom detta..."...som inte har ett FX chipset utan ett GX eller X."

Kan du/orkar du förklara vad som menas med ett FX-, GX- och/eller X-chip?

G för graphics, det har då inbyggt grafikkort.

F vette fan vad det står för men det har inte inbyggd grafik eller något sådant, FX är mer utav high-end skulle jag vilja säga. Nästan alla värsting mobon med AMD chipset har FX chipset.

Jag kan tänka mig att X är som en billigare verision av FX pga avsaknaden av 16x + 16x crossfire och säkert något annat som jag inte kan

Visa signatur

cat_fish_1:
"fläktarna ska vi ju inte tala om, astmatiker med ett sugrör hade blåst bättre."

Permalänk
Medlem

790FX, 790X & 890FX, 890X Har stöd för 2st x16 men inget inbyggd grafik som det talades om förut.
890GX eller 880G har stöd föe 1st x16 och 1st x8 men går ''Bara'' i 2x x8 i CF men har då inbyggd grafik.
Har provat CF i både X8 och X16 med lite olika grafikkort och det är ingen större skillnad.
Om man har 2 superkort och kraftig processor kanske man märker nått men det skulle här ju bara vara en möjlighet för framtiden.
Dom här moderkorten har jag och är nöjd. tillockmed den inbyggda grafiken funkar bra till lite enklare spel.
Runt tusenlappen.
Gigabyte GA-890GPA-UD3H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Gigabyte GA-880GMA-UD2H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Gigabyte GA-MA785GMT-UD2H - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort Förra generationen.
Plus et gäng till med inbyggda grafikkort HD3200-3300.
Det finns andra märken oxå men Gigabyte har fungerat för mig.
Sedan är det bra om det finns USB-3 och SATA-600 för framtiden för ska man köra CF så brukar PCI portarna skymmas av grafikkorten.
Ska man ha 2st x16 så får man lägga på en 5-hundring men förlorar grafiken.

EDIT: Skrev så länge att andra hann före med liknande svar

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av foiltech:

Ok:) men glöm inte dvi kabel,eller du kanske ska köra med vga? lycka till med bygget;)

Tack ska du ha!

Är rätt säker på att jag har en liggandes någonstans som jag fått med nån TV eller liknande

Valet står just nu mellan:
https://www.inet.se/artikel/1900988/asus-m4a79xtd-evo-ddr3
och
https://www.inet.se/artikel/1901014/gigabyte-ga-790fxta-ud5

Det sistnämnda har 2st 16x-platser och sataöverföring med 6gbit + även usb 3.0

det förstnämnda har ingen av dessa..

Det sistnämnda känns mer framtidssäkert, men frågan är om jag nånsin kommer köra CF då jag inte är en hardcore gamer. Och frågan är även om det sistnämnda motiverar en prishöjning med 500kr...

Jag får fundera helt enkelt. Om ni har fler förslag eller åsikter ang. mina tankar är ni mer än välkomna att skriva!

EDIT: Blah, jag kommer på grejer hela tiden.... Om jag väljer ett gigabyte-moderkort. Finns det då någon direkt fördel att köra på ett 5770 från gigabyte också? Eller funkar ett XFX precis lika bra?

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Jag upplever mitt Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Som stabilare än mitt Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Den har nyare kretsar och har lite uppdateringar här och där men den har inte Heatpipes mellan kylflänsatna.
Gigabyte GA-790FXTA-UD5 är väl stort sätt samma kort men stöd för USB-3 och Sata-600
Här är annars kungen av mina grafikkort Asus Crosshair IV Formula - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Helt fantastiskt.

Grafikkort av samma sort tex HD5770 är ganska lika och priserna ändras mellan märkena dag för dag.
Upplever ASUS, Gigabyte & XFX som stort sätt samma fast med lite olika kylare.
Ta det som är billigast för tillfället.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Jag upplever mitt Gigabyte GA-890GPA-UD3H
Som stabilare än mitt Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P
Den har nyare kretsar och har lite uppdateringar här och där men den har inte Heatpipes mellan kylflänsatna.
Gigabyte GA-790FXTA-UD5 är väl stort sätt samma kort men stöd för USB-3 och Sata-600
Här är annars kungen av mina grafikkort Asus Crosshair IV Formula - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Moderkort
Helt fantastiskt.

Grafikkort av samma sort tex HD5770 är ganska lika och priserna ändras mellan märkena dag för dag.
Upplever ASUS, Gigabyte & XFX som stort sätt samma fast med lite olika kylare.
Ta det som är billigast för tillfället.

Intressant information!

Ja, det där asuskortet verkar ju helt fantastiskt nice! Men då är det ytterligare 500kr och whips så är vi uppe i 1000kr extra om man jämför med det andra asuskortet Väldigt lätt hänt när man kollar delar har jag märkt. haha

Visa signatur

Corsair TX 650W | Powercolor 5870 @ 997/440 | AMD Phenom II x4 965 BE | Fractal Design R3 | A-Data 4GB (2GBx2) 1600Mhz+ Series, CL8, PC3-12800 | Gigabyte GA-890GPA-UD3H

Permalänk
Medlem

Tänk så här.
Moderkort: AMD, AM3, 890GX eller 880G, Med grafik HD4200 runt 1000:-
Moderkort: AMD, AM3, 890FX eller 890X Utan grafik 1500+
Grafikkort ATI HD5750-HD5770 1200-1500:-
Processor: Phenom II x2 550 Eller x2 555 1000:- Upplåst till x4 Vinst ca500:-
Processor: Phenom II x4 945-965 1300-1700:-
Minne DDR3: 2x2gb 1333Mhz till 1600Mhz 800-1000:-
Allt beror på vad man vill lägga ut.
Moderkortet kan man lägga lite extra på men med inbyggd grafik så behöver man inte köpa grafik meddesamma.
Minnena om det ska överklockas i framtiden bör ligga på 1600Mhz men körs bara i 1333Mhz Ingen prisskillnad igentligen.
Prosessorn kan man chansa med Min x2 550 är upplåst och knallar på i 3,5Ghz.
Har 2 st x3 720BE oxå den ena knallar på som 550n men den andra vägrar att låsa upp 50/50 chans där.
Grafikkortet är då knäckefrågan där är det en ren djungel med hur många sorter som helst men 5750 eller 5770 kan vara bra att börja med.
Vet inte hur bra det går att köra CF med men 4770 är perfekt till CF så dessa bör vara lika bra då det är liknande kort i olika generationer.
Sedan är det upp till dig att välja märke på produkterna, så länge du håller dig till märkesvaror så är det inga problem.
Nätagg är Både FD och Corsair bra köp. http://www.sweclockers.com/recension/12226-nataggregat-i-budg...
http://www.sweclockers.com/recension/6233-nataggregat-i-mella... läsning och varning http://www.sweclockers.com/recension/12022-nataggregat-fran-a...
Define R2 är en bra låda för priset.
Antec 300 är en bra låda för det priset ca 500 med bra möjligheter att montera fläktar.
Tänk på att med bra kylning så mår delarna bättre En Corsair Hydro Series H50 - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Vattenkylningssystem eller en Cooler Master Hyper 212 Plus - Hitta lägsta pris, omdömen och information om CPU-kylare om du vill komma billigare undan.
DVD kostar ju ingenting ca 200:- och alla är nästan lika.
Sen kan man vrida och vända på allting så man blir tokig - Jag vet.

Men Gigabyte, Corsair, Fractal Design, Asus, XFX, är namn som dyker upp i forumet med bra referenser.

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...