Spel-/workstation 10k (i princip klart, några funderingar)

Permalänk
Medlem

Spel-/workstation 10k (i princip klart, några funderingar)

Tja!

Har bestämt mig för att skaffa en stationär efter mycket om och men. Min laptop räcker inte riktigt till längre. Framförallt inte i spel...

Ska användas till att spela nyare spel (och CS 1.6, lol) samt mycket multitasking (inte så mycket bildbehandling, lite Photoshop ibland bara). Är allergisk mot allt som går segt och låter mycket, därför är hastighet och tystnad två viktiga punkter. Designen är också viktig, sambon släpper inte igenom vad som helst! Stilrent och anonymt är det som gäller (ja, hon gnäller redan på min gaming-gear med blå dioder...).

Har mer eller mindre bestämt mig för några komponenter, är dock osäker på några. Tror att jag ska köra mATX för storlekens skull, undviker gärna allt vad stora hightowers heter. Kommer att bli en del LAN också!

Processor: Velar lite men jag tror att AMD kommer ge mig mest bang for the buck. En PII X4 945 eller 965 kanske?

Moderkort: Skulle vara trevligt med USB3 men inget jag kräver. Kanske bara att köra på det billigaste?

Grafikkort: Nästan helt säker på att jag ska köra GTX460. Osäker på om jag ska ta ett EVGA för några hundringar extra bara för att få stockkylaren, eller köra på Gigabytes dito med egen kyllösning. Vilket går tystast/svalast?

Minnen: DDR3 1333MHz borde duga. Corsair/A-Data? Kommer att klocka, men inte något extremt.

Systemdisk: Intel X25-V G2 40gb. Finns det nåt bättre i prisklassen?

Lagringsdisk: Räcker med 500gb. Lagrar knappt något längre, lite bilder och filmsnuttar typ. Krav är dock att disken är tyst och sval!

Nätagg:
Modulärt är ett krav för att minska kabelhärvan. Fractal Design eller Cougar kanske?

Chassi: Funderar på Antec mini P180 white. Har tidigare ägt ett P182 och gillade designen och kvaliteten. Alternativet skulle vara ett Lian-Li PC-V351B. Sambon gillar designen på båda dessa.

Kylning: Är Corsair H50 nåt att satsa på? Annars en kvalitativ luftkylare, typ Scythe Mugen som jag har ägt tidigare. Var en rätt grym kylare faktiskt.

Optisk enhet: En SATA-brännare duger, har redan en Bluray-spelare. Samsung/Sony?

Kommer köra på skärmen i min signatur, 1920x1080.

Handlar helst från Inet och/eller Alina. Alina finns i stan, rätt smidigt...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Har efter mycket om och men plockat ihop följande delar. Känns som en rimlig fördelning på alla komponenter, håller ni med?

Osäker på om Noctuan går in i chassit. Nån som vet?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

Har efter mycket om och men plockat ihop följande delar. Känns som en rimlig fördelning på alla komponenter, håller ni med?

http://pici.se/pictures/KMUHdVJDa.jpg

Osäker på om Noctuan går in i chassit. Nån som vet?

Får ju en H50 för samma pris, så varför chansa? Där är inte så mycket utrymme i V351 ovanför processorn eftersom att nätagget sitter precis över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Får ju en H50 för samma pris, så varför chansa? Där är inte så mycket utrymme i V351 ovanför processorn eftersom att nätagget sitter precis över.

H50 är jag inte intresserad av, har läst för mycket om pumpen som väsnas.

Kanske värt att lägga någon hundring till på H70 när recensionerna börjar komma.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

H50 är jag inte intresserad av, har läst för mycket om pumpen som väsnas.

Kanske värt att lägga någon hundring till på H70 när recensionerna börjar komma.

Tänkte mer på din budget eftersom en tornkylare inte går in i V351.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TAG9217:

Tänkte mer på din budget eftersom en tornkylare inte går in i V351.

I read you!

Får fundera lite. Scythe har ett par låga kylare som verkar bra. Sen finns ju Noctua NH-C12P också... Bara jag slipper AMD's originalkylare.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julkatten:

I read you!

Får fundera lite. Scythe har ett par låga kylare som verkar bra. Sen finns ju Noctua NH-C12P också... Bara jag slipper AMD's originalkylare.

Mjo, ljudnivån på AMD's stockkylare är inte att leka med... Sitter en i min pappas dator och den lever om även om den står i idle.

Permalänk
Medlem

Tror det blir ovanstående delar (fast en annan CPU-kylare som jag bestämmer mig för sen...). Borde bli bra, om än lite pilligt med monteringen

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Fasen, skulle inte ha börjat kolla på m-ITX chassin... Nu blev jag sugen på en i5-rigg i ett Lian Li PC-Q08B!

Skulle vara grymt, men kommer det att funka?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB