Får ej igång TRIM vid Windows7-installation på SSD

Permalänk
Medlem

Får ej igång TRIM vid Windows7-installation på SSD

Hejsan!

(Har letat så gott jag kunnat i forumet efter liknande problematik men ej lyckats hitta det)

Jag har nu köpt mig en SSD-disk och försöker installera Windows 7 på den. Jag har lyckats installera W7 på den utan TRIM, men med TRIM aktiverat (AHCI) så protesterar W7. Här ser ni en bild på just de skede under installationen av W7 där det skiter sig: W7 vill ha någon form av drivrutin. Har dragit ner "GIGABYTE SATA2 Preinstall driver (For AHCI / RAID Mode)" från min moderkortstillverkares hemsida och lagt på diskett och usb-minne men W7 säger att det inte finns några användbara drivisar där. Tycker jag har följt div. guider om SSD-installation till punkt o pricka.

SSD-disk: Intel x25-m 80GB, Firmware 02HD
Moderkort: Gigabyte G33-DS3R har uppdaterat Bios till senaste ver. (F7i)
Har satt "SATA RAID/AHCI Mode" till AHCI i Bios. Och även "SATA PORT 0-3 NATIVE MODE" till ENABLED i Bios
Installerar W7 Profesional x86 (32bit)

Skulle bli superhappy om nån ville o kunde komma med tips och råd. Tack så länge!

(Bilden är inte tagen från min installation)

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Medlem

Har du packat upp drivrutinerna på USB-minnet?

Ligger det en partition på disken redan? Ta bort och testa igen.

Hade ett liknande problem, och det var att min BlueRay/DVD satt på samma portar som kördes AHCI på, jag satte den på en port som gick i IDE-mode och sedan fungerade det.
Jag kan ställa in i bios att SATA-port 1-6 är AHCI, och 7-8 är IDE.
Kolla om det finns, och koppla om.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Entusiast
Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Har du packat upp drivrutinerna på USB-minnet?

Ligger det en partition på disken redan? Ta bort och testa igen.

Hade ett liknande problem, och det var att min BlueRay/DVD satt på samma portar som kördes AHCI på, jag satte den på en port som gick i IDE-mode och sedan fungerade det.
Jag kan ställa in i bios att SATA-port 1-6 är AHCI, och 7-8 är IDE.
Kolla om det finns, och koppla om.

Jag har packat upp filen och lagt på diskett och usb ja.

Min SSD-disk var sprillans ny när jag testade, alltså ingen partition på?!

Min DVD-brännare kör inte ens SATA utan PATA..(?)

Jonssown: Menar du att jag ska prova att ställa in TRIM i Windows enligt anvisningarna i länken och sen ändra om till AHCI i Bios och testa med det?

Visa signatur

All generalisering är dålig!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Robbe:

Jag har packat upp filen och lagt på diskett och usb ja.

Min SSD-disk var sprillans ny när jag testade, alltså ingen partition på?!

Min DVD-brännare kör inte ens SATA utan PATA..(?)

Jonssown: Menar du att jag ska prova att ställa in TRIM i Windows enligt anvisningarna i länken och sen ändra om till AHCI i Bios och testa med det?

Windows 7 ställer in TRIM automatiskt. Inget du behöver fundera över.

Hur vet jag med säkerhet att TRIM är aktiverat i Windows 7 registret?
Svar: Öppna Kommandotolken "som administratör" (eller cmd i administratörs läge) och skriv: fsutil behavior query disabledeletenotify

DisableDeleteNotify = 0 (TRIM är aktiverat i Windows 7 registret)
DisableDeleteNotify = 1 (TRIM är inte aktiverat i Windows 7 registret)

Permalänk
Medlem

Är nog lite missförstånd om av det hela handlar om, om jag förstått det rätt så är problemet att windows inte vill installeras med ahci aktiverat? I så fall bör det gå bra att installera utan och sedan följa del två av den länk som Jonssown bidrog med här ovan "How to enable AHCI in Windows 7 after Instalation:".

Trim och ahci är inte samma sak...

Permalänk
Medlem

Ok tack för er hjälp så här långt!!! Jag testade skriva in fsutil behavior query disabledeletenotify i Kommandotolken och svaret blev: DisableDeleteNotify = 0. Betyder detta då att Trim är aktiverat för min SSD-disk nu, trots att jag inte har AHCI aktiverat i Bios?

Visa signatur

All generalisering är dålig!