Skrivet av ElectroGeeza:
Det som är ett, som jag ser det, stort plus med Telia är att de kan lägga upp ditt ADSL bredband på en egen koppling, utan telefonnummer. Det betyder att du kan ha ADSL bredband från Telia utan att ha deras fasttelefoni. Det fungerar inte med Tele2. Där måste du ha deras hemtelefoni först innan de kan koppla in ditt ADSL bredband.
Någon som vet om det är möjligt med Bredbandsbolaget?
Allting beror på vilken utrustning som finns i din telestation. Leasar operatören utrustning från en annan leverantör, krävs det oftast ett analogt telefoniabonnemang och en PPPoE-anslutning, medan ifall operatören har egen utrustning så tar de över (lånar) förbindelsen till hushållet helt och kan erbjuda tjänsten utan ett analogt abonnemang. Ofta läggs då ofta avgiften för hyran av förbindelsen på kunden, men en del operatörer bjuder på den. (BBB bjuder på nätavgiften ifall man skaffar VoIP från dem)
Citat:
Som du kan se så har de flesta här ganska varierad uppfattning om dessa operatörer. Det bästa är att som sagt höra med sina grannar. Och det allra bästa är att prova själv. Försök att inte fästa dig vid en operatör och dess varumärke! Försök istället att hitta en lösning som fungerar för just dig!
Till exempel, bara för att Telia har en lång historia och ett gott rykte så betyder inte att de är bäst på alla sätt och på alla orter. Det betyder antagligen bara att de erbjuder bästa lösningen för just den här kunden i fråga och på den här orten och den adressen.
Det här är absolut sant. Kolla med grannarna och se vad som fungerar för dem. Fungerar det bra för alla utom typ tele2-kunder, då är det stationsutrustning som kanske bör bytas ut, medan det mest troligt är kopparn som är dålig ifall ingen har bra förbindelse. Kopparproblem kan vara svåra att få fixade, då det är dyrt och Skanova sällan byter ut den om inte kvaliteten på PSTN är låg. Ifall väldigt många förbindelser (hushåll/kunder) är drabbade, så brukar de kunna lägga ny kabel.
Citat:
Hastigheten 24 Mbit/s är endast teoretisk hastighet och för många kunder är det svårt att komma ens i närheten av den hastigheten. Här refererar jag till Telia som erbjuder samma hastighet. Hatigheten 24 Mbit/s i ADSL termer är egentligen 12 upp till 24 Mbit/s. Det är hastighetsangivelser som PTS har tvingat operatörerna att använda. Det är alltså 0,20 - 0,25 Mbit/s, 1,5 - 2 Mbit/s, 6 - 8 Mbit/s och 12 - 24 Mbit/s.
Avstånd och kopparkvalitet är helt avgörande. De här värdena är kanske lite låga i Sverige, men det ger realistiska förväntningar när man beställer tjänsten. Avstånd till telestation kan vilken kundtjänst som helst meddela.
Citat:
Normalt sett gör man en mätning för att avgöra vilken hastighet man kan leverera när en ny kund ringer in och vill beställa ADSL tjänsten. Flera kunder som jag har pratat med har betalat väl över 300 kr/mån för 24 Mbit/s trots att de endast kom upp i 5 Mbit/s eller i bästa fall 9 Mbit/s. Inom Telia finns det också riktlinjer för hur stort avståndet får vara mellan kunden och stationen. Dessa måste kunden uppfylla för att få en högre hastighet.
Någon har alltså sålt på dem den dyraste tjänsten trots att Telia inte kan leverera högsta hastigheten till kunden i fråga. Om inget annat så är det i varje fall omoraliskt och oprofessionellt. Ofta var det äldre personer som inte är helt insatta på det här med Bit och Byte och alltihopa så som de flesta av oss som hänger här på forumet.
Akta för telefonförsäljare. De är oftast anställda hos ett utomstående företag som inte alls har tillgång till de verktyg som leverantörens egna kundservice har tillgång till och kommer försöka sälja på det "bästa" och dyraste oavsett.
Har en polare som blev påprackad IPTV av en telefonförsäljare, trots att han sitter på ca 5mbit och grov packetloss p.g.a. dålig koppar som Skanova vägrade reparera och han upplyste t.o.m. försäljaren om detta!
... så nu har han lämnat in felanmälan på uppkopplingen igen för att se ifall operatören kan laga ifall det är en dålig skarv eller luftslinga som orsakar problemen.
(Poängen är, att hade försäljaren sett hur anslutningen beter sig, så hade han inte försökt sälja en tjänst som äter upp mer bandbredd än linan klarar av att hantera).
I slutändan handlar det lite om tur. Sen skiljer sig ju utrustningen från operatör till operatör. Telias Thomson-modem håller ju inte världsklass, men inte heller bredbandsbolaget är ju någon historisk jättehit där. Vet inte hur deras nyaste modem funkar, men de Xavi-modem jag haft har varit av väldigt varierande kvalitet. Mest troligt får man bara reparationsex efter det första, så det kan ju vara logistiken som sänder ut utrustning som inte felsökts ordentligt.