Permalänk
Medlem

SUNET

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Jaha, du ville flasha den. Men det kanske inte är så smart att flasha den med t.ex. Linux baserad dd-wrt firmware samtidigt som man ringer till Telia och vill ha teknisk support på den? De förstår inte alls den firmwaren. Men på min egen DIR-825 funderar jag på att installera dd-wrt.

Jo, jag minns att det var många utbyten av Thomson modem. Jag jobbade nämligen på deras support. Men det var ett tag sedan. Var det RGW784 kanske? Ja, bäst är ju egentligen om kunden får välja om man vill använda operatörens utrustning. För det är ju så att många operatörer låser sina apparater till det egna nätet eller den egna tjänsten. Så de blir pappersvikt bara om man försöker använda dem på annat nät. Det i sig är inget nytt, såna tendensen blir allt starkare i och med introduktionen av "jag fåne" (iPhone) telefonerna.

Jag tror att det var ett TG784. Det var nämligen så att den dessutom hade en tendens på att starta om sig själv när man minst ville det samt att man tappade anslutningen lite då och då. Enda bra med den var att det var rätt så bra täckning på wlan-et jämfört med den vi kör med nu som har inbyggda antenner istället för såna som thomson-routern hade.

Visa signatur

R7 5800X - RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Orici:

Var kan man få SUNET?...

Du kanske tänker på SWIPNET?...

Mig veterligen kan man inte få SUNET som Internetoperatör, inte minst om man är privatperson. SUNET är ju ett dedikerat höghastighetsnätverk för Sveriges universitetsstäder. Det står för Swedish University (computer) Network. Men du kanske har en annan information?...

Men jag hade ju självklart valt SUNET som leverantör, om jag bara kunde. De har väl uppemot 40 Gigabit länkar mellan storstäderna. Det är ganska stor skillnad mot 10 Gigabit och 1 Gigabit som de flesta "vanliga" operatörer har på delar av sina nätverk.

SWIPNET däremot finns! Det står för Swedish IP Network. Det är dagens Tele2 som är SWIPNET. De startade det första nätverket med IP-teknik som gav privatpersoner tillgång till Internet. Ni som är äldre vet kanske bättre, men jag har för mig att många privatpersoner hade tillgång till Internet även innan dess men man använde någon inhemsk, egenutvecklad teknik för dataöverföring, istället för IP. Det var dåvarande Televerket som manade på att man skulle använda den egna tekniken, och då var det få som trodde på IP tekniken. Men efter SWIPNET följde andra efter och började införa IP tekniken istället.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Rekordmedlem

Jo sunet är bra, de har väl tom haft världsrekoret i hastighet på "riktiga" nät, men nu är de "bara" i världstoppen.
Vilken operatör som är bäst beror helt på var man bor, kan man få fiber är det ju troligen bäst, men adsl och via kabeltv kan skilja enormt även mellan grannfastigheter det finns tyvärr inget enkelt svar på det här mer än att ett fiber/cat 5-6 nät troligen är bäst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Det som är ett, som jag ser det, stort plus med Telia är att de kan lägga upp ditt ADSL bredband på en egen koppling, utan telefonnummer. Det betyder att du kan ha ADSL bredband från Telia utan att ha deras fasttelefoni. Det fungerar inte med Tele2. Där måste du ha deras hemtelefoni först innan de kan koppla in ditt ADSL bredband.

Någon som vet om det är möjligt med Bredbandsbolaget?

Allting beror på vilken utrustning som finns i din telestation. Leasar operatören utrustning från en annan leverantör, krävs det oftast ett analogt telefoniabonnemang och en PPPoE-anslutning, medan ifall operatören har egen utrustning så tar de över (lånar) förbindelsen till hushållet helt och kan erbjuda tjänsten utan ett analogt abonnemang. Ofta läggs då ofta avgiften för hyran av förbindelsen på kunden, men en del operatörer bjuder på den. (BBB bjuder på nätavgiften ifall man skaffar VoIP från dem)

Citat:

Som du kan se så har de flesta här ganska varierad uppfattning om dessa operatörer. Det bästa är att som sagt höra med sina grannar. Och det allra bästa är att prova själv. Försök att inte fästa dig vid en operatör och dess varumärke! Försök istället att hitta en lösning som fungerar för just dig!

Till exempel, bara för att Telia har en lång historia och ett gott rykte så betyder inte att de är bäst på alla sätt och på alla orter. Det betyder antagligen bara att de erbjuder bästa lösningen för just den här kunden i fråga och på den här orten och den adressen.

Det här är absolut sant. Kolla med grannarna och se vad som fungerar för dem. Fungerar det bra för alla utom typ tele2-kunder, då är det stationsutrustning som kanske bör bytas ut, medan det mest troligt är kopparn som är dålig ifall ingen har bra förbindelse. Kopparproblem kan vara svåra att få fixade, då det är dyrt och Skanova sällan byter ut den om inte kvaliteten på PSTN är låg. Ifall väldigt många förbindelser (hushåll/kunder) är drabbade, så brukar de kunna lägga ny kabel.

Citat:

Hastigheten 24 Mbit/s är endast teoretisk hastighet och för många kunder är det svårt att komma ens i närheten av den hastigheten. Här refererar jag till Telia som erbjuder samma hastighet. Hatigheten 24 Mbit/s i ADSL termer är egentligen 12 upp till 24 Mbit/s. Det är hastighetsangivelser som PTS har tvingat operatörerna att använda. Det är alltså 0,20 - 0,25 Mbit/s, 1,5 - 2 Mbit/s, 6 - 8 Mbit/s och 12 - 24 Mbit/s.

Avstånd och kopparkvalitet är helt avgörande. De här värdena är kanske lite låga i Sverige, men det ger realistiska förväntningar när man beställer tjänsten. Avstånd till telestation kan vilken kundtjänst som helst meddela.

Citat:

Normalt sett gör man en mätning för att avgöra vilken hastighet man kan leverera när en ny kund ringer in och vill beställa ADSL tjänsten. Flera kunder som jag har pratat med har betalat väl över 300 kr/mån för 24 Mbit/s trots att de endast kom upp i 5 Mbit/s eller i bästa fall 9 Mbit/s. Inom Telia finns det också riktlinjer för hur stort avståndet får vara mellan kunden och stationen. Dessa måste kunden uppfylla för att få en högre hastighet.

Någon har alltså sålt på dem den dyraste tjänsten trots att Telia inte kan leverera högsta hastigheten till kunden i fråga. Om inget annat så är det i varje fall omoraliskt och oprofessionellt. Ofta var det äldre personer som inte är helt insatta på det här med Bit och Byte och alltihopa så som de flesta av oss som hänger här på forumet.

Akta för telefonförsäljare. De är oftast anställda hos ett utomstående företag som inte alls har tillgång till de verktyg som leverantörens egna kundservice har tillgång till och kommer försöka sälja på det "bästa" och dyraste oavsett.

Har en polare som blev påprackad IPTV av en telefonförsäljare, trots att han sitter på ca 5mbit och grov packetloss p.g.a. dålig koppar som Skanova vägrade reparera och han upplyste t.o.m. försäljaren om detta!
... så nu har han lämnat in felanmälan på uppkopplingen igen för att se ifall operatören kan laga ifall det är en dålig skarv eller luftslinga som orsakar problemen.
(Poängen är, att hade försäljaren sett hur anslutningen beter sig, så hade han inte försökt sälja en tjänst som äter upp mer bandbredd än linan klarar av att hantera).

I slutändan handlar det lite om tur. Sen skiljer sig ju utrustningen från operatör till operatör. Telias Thomson-modem håller ju inte världsklass, men inte heller bredbandsbolaget är ju någon historisk jättehit där. Vet inte hur deras nyaste modem funkar, men de Xavi-modem jag haft har varit av väldigt varierande kvalitet. Mest troligt får man bara reparationsex efter det första, så det kan ju vara logistiken som sänder ut utrustning som inte felsökts ordentligt.

Permalänk
Medlem

Såhär skulle jag dela upp det.
Telia: Om man spelar och vill ha minimal ping, dock kostar dom lite mer än dom flesta andra ISP.
BBB: Grym support om något failar, möjlighet att ta bort filter så man får lägre ping, relativt bra pris.
Bahnhof: Om man vill vara privat, mycket snack kring denna leverantör att dom vägrar lämna ut listor på ip nummer som tankar wääärz. (Är nog liknande hos nästan alla leverantörer just nu iof, men Bahnhof stog på sig när det va så mycket snack 2005-2006 med Antipiratbyrån och det där böset)

Permalänk

Snabbt och stabilt när de väl lyckades koppla in det på rätt adress, Relacom (tror de hette så) fick fel uppgifter från BBB vid 2-3 tillfällen, men 3-4 månader efter lovat inkopplingsdatum fungerade det tillslut.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk
Skrivet av ElectroGeeza:

Är det någon som kan svara på varför de har en så lång bindningstid? Varför har de en bindningstid över huvudtaget om de inte hyr ut någon utrustning? Oftast är det när man får gratis utrustning som man måste binda upp sig. Om det är för modemets skull så kan man ju tänkas låta kunden själv få bestämma om han eller hon ska använda operatörens modem eller själv köpa ett billigt men funktionellt modem som uppfyller hastighetskravet.

För att det kostar en massa pengar att ta in en ny kund och det går helt enkelt inte som företag att gå mycket minus på många kunder.

De betalar flera hundra kronor till skanova för att koppla in adsl utrustningen mot ditt kopparpar i stationen.
Sedan kostar det lite pengar i administration för att lägga upp ditt abonnemang.
Frakt på modemet de skickar dig. (eventuellt får du stå för detta)
Modemet kostar, de är dyrare än de flesta tror.
Provision till säljaren, ytterligare någon hundralapp.

Så, månad ett ligger de ganska rejält back på att koppla in dig. Sedan tjänar de inte så mycket per månad på din abonnemangsavgift. ADSL är en marknad med tuff konkurrens och prispress.

Därför behöver de binda upp dig ett antal månader för att gå jämnt ut och börja göra vinst.
Det håller helt enkelt inte att betala en massa pengar för att koppla in dig och sedan säger du upp dig efter 3 veckor när ditt lastgamla modem från en annan operatör inte fungerar så bra eftersom det ligger konstiga inställningar i det och supporten aldrig sett den typen av modem förrut. ( i fallet då du använder ett befintligt alltså)

ADSL leverantörer skulle kunna sälja abonnemang utan bindningstid om de tog ut en anslutningsavgift på 1000-1500 spänn. Men hur många abonnemang tror du de skulle sälja då?

Permalänk
Medlem

Hur många olika nät finns det egentligen? Hastigheten borde ju inte påverkas eftersom avståndet från telestationen är det samma?

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ish:

Hur många olika nät finns det egentligen? Hastigheten borde ju inte påverkas eftersom avståndet från telestationen är det samma?

Nätet är detsamma, men precis som med allt så finns det faktorer som påverkar prestanda. Ålder är den främsta hämmande faktorn, men för varje skarv som läggs på linan blir den sämre.
Det finns dom som bor på 5km teleledning och har mindre störningar än de som bor på 2km. Det beror helt på linans kvalitet.

Att underhålla nätet är extremt dyrt! När vi övervägde ADSL anno 2000, skulle det kosta 420 000 att dra ca 5km kabel totalt och installera utrustningen i telestationen (det var 12 hushåll som skulle dela på kostnaden).

En kul liten anektot där, är att 2005 drog vi in fiber och delade på 65 000kr för kabeln och grävde ned allt själv, kommunen stod för utrustningen (storsatsning på fiber). Idag sitter mina föräldrar och 11 grannar och delar på 1gbps (fiberkonvertrarna stödjer dock bara 100mbit : ).

Permalänk
Skrivet av Ish:

Hur många olika nät finns det egentligen? Hastigheten borde ju inte påverkas eftersom avståndet från telestationen är det samma?

Som postaren ovan nämner är "nätet", dvs kopparkablarna desamma oavsett operatör.
I stationen finns det utrustning som ägs av olika operatörer, självklart med varierande kvalitet och ålder.
De jag känner till som har utrustning i stationerna är Telia, Telenor, Bredbandsbolaget, TDC, Teracom (hade iaf för ett antal år sedan)
Sedan hyr andra operatörer in sig på utrustningen, Glocalnet i huvudsak på telenor och bredbandsbolagets utrustning (av naturliga skäl). Tele2 bland annat på Telenors wholesale och Telias utrustning. Alltele antagligen på TDCs utrustning eftersom de köpte Songs privatkunder för några år sedan.

Så byter du operatör får du självklart samma kablar ut, men de kan koppla dig till en annan DSLAM eller en annan port inom samma DSLAM och visst, det kan göra skillnad.
Om inte annat så skiljer sig operatörernas vilja att felsöka/felanmäla. Utan att skilja ut någon, det finns dåliga exempel för alla av de stora.