Inlägg

Inlägg som star-affinity har skrivit i forumet
Av star-affinity
Skrivet av Edvin1:

Känner du inte igen trollandet på lukten?

Kanske.
Minns att det var en del strul med Bluetooth på en Sonos Roam när den var ny. Men det blev stabilt efter några uppdateringar. En gång minns jag att Sonos One tappade kontakten med nätverket och fick ställas in igen. Så inte helt smärtfritt, men överlag stabilt tycker jag sett till hur ofta det faktiskt funkar.

Av star-affinity
Skrivet av wwraver:

Jag vill bara skrika när jag hör Sonos. Som IT-tekniker, som tidigare även hjälpte privatpersoner, så ryser jag varje gång jag ser ett Sonos-system. Det är alltid något problem med det. Oftast med den trådlösa anslutningen. Leder ofta till fabriksåterställning och en jäkla massa jobb. Vet inte hur många gånger jag har jagat runt efter Sonos-högtalare som inte ansluter ordentligt och klättrat upp i bokhyllor och vitrinskåp för att återställa dem.

Behöver inte betyda att det skulle vara problem med deras lurar, men vettefan.

Funkat överlag bra med de högtalare från Sonos som jag har haft att göra med. Kanske ver mer instabilt tidigare?

Av star-affinity
Skrivet av Fearnox:

De borde också ta tag i sin support samt göra det lättare att rapportera trasiga appar.
Det är väldigt lätt att köpa trasiga appar som man sedan måste sitta i timmar med support som ändå inte helt säkert kan lösa ärendet, fixa återbetalning eller stänga ner app som inte längre fungerar.

I alla ärenden som jag kontaktat Apple support så har supporten inte haft befogenhet att lösa ärendet.
Inte ofta jag haft behov, men det har handlat Prenumeration av Apples streamingtjänst, återställning av iPad och trasiga appar.

Den här verkar fortfarande gå att köpa även fast att den inte fungerar sedan många IOS versioner tillbaka: https://apps.apple.com/se/app/quick-maths-arithmetic-times-ta...

Har ett antal gånger ångrat ett köp och då bara gått in här: https://reportaproblem.apple.com/

På ett par dagar har köpet varit återbetalt. Det har dock varit ganska tätt inpå köpet, så kanske därför det inte varit ett problem.

Av star-affinity

Storlek känner jag kommer rätt högt upp på listan då det i många fall påverkar hur länge disken känns rimlig att ha med i leken.

Har ett par stycken nu som är 256 GB som är fullt kapabla och i gott skick, men för små för att ha något större värde.

Av star-affinity
Skrivet av Jumpcut:

Det lär vara en kombo. Nästan inget är utan cgi idag. En del klipp tycker jag personligen är väldigt tydligt renderade. Andra skulle jag ramla av stolen om dom inte vore riktiga.

Tänkte också att det kanske är en kombo.
Men att de skulle förstöra så många fungerande saker har jag svårt att se. Vore intressant att se hur den gjordes.

Av star-affinity
Skrivet av GuessWho:

Om det nu är fejkat, fast på ett sätt som det inte tydligt framgår att det är fejk, så ger det fortfarande ett negativt signalvärde.

Det kan man ju tycka. Men att ha som grundinställning att det är riktiga saker som förstörs med dagens möjligheter till visuella effekter är det jag ifrågasätter.

Varför behöver det vara tydligt att det är fejk?

Av star-affinity
Skrivet av LeifSandvik:

Själv är jag trött på NPC som svarar "Hi, have you found the missing relic?" gång på gång. Ai NPC:er ser jag bara som nåt positivt. Vi har i princip fotorealistisk grafik idag men vi saknar vettig AI i spelen. Det är för stor skillnad idag mellan Ai och grafik. Grafiken ligger lång före Ai. Blir konstigt i spelen.

Förstår vad du menar. Ett annan sak som jag gärna ser fokus på är att få karaktärerna i spelvärldarna att inte kännas så ”inklistrade” animationsmässigt, utan att de rör sig mer naturligt efter omgivningen – om ni förstår vad jag menar.

Ett klassiskt (kanske inte så vanligt numera) exempel är hur en karaktär står och går på stället mot en vägg.

Eller hur någon står i en brant med ena foten i luften.

Osv.

Av star-affinity

Cool.

Av star-affinity
Skrivet av DasIch:

Med det sagt gillar jag inte att de förstör en massa saker i reklamen, även om det var snyggt gjort.

Skrivet av Tazok:

Dom förstör saker som håller i evigheter, som går att underhålla och föra vidare. Som dessutom redan kan ha varit med i årtionden och skapat samt uppmuntrat kreativitet och nöjen. Förts vidare genom generationer.

Skrivet av GuessWho:

Men är heller inte helt förtjust i att de förstör en massa saker som troligtvis var funktionella och inte skrot innan de blev förstörda.

Skrivet av Nouveau:

Helt värdelös reklam. Massor av prylar i krossen som folk har en emotionell koppling till (piano, gitarr) och sen krossas skiten? lol. Klart att folk blir upprörda. Det går även på tvären med Apples "miljö-image", bara sjukt onödigt att förstöra prylar.

Kan det vara så att de inte förstör saker, utan att det hela är en 3D-rendering?
Ni vet sådana visuella saker som man kan göra med datamaskiner.

Men dessa möjligheter känner kanske inte så många på detta matlagningsforum till. Vänta nu…

https://images.vexels.com/media/users/3/143350/isolated/preview/...

Av star-affinity
Skrivet av dool:

Ta och fundera lite på hur SVT behandlar de olika partierna i Sverige.

De brukar låta alla komma till tals?
Jag minns att det var den del skepticism mot SD i början (med rätta kanske?) men att det skulle finnas någon generell, tydlig vänstervridning vet jag inte om jag tycker.

Av star-affinity
Skrivet av Mullvaden83:

Vad har riks med saken o göra? Det är inte public service.
Public service ska vara totalt neutralt vilket svt inte är. Det är ofta dom har extremt vänstervridna artiklar där motparten inte får säga nåt om det inte passar svts narrativ

Kan du ge exempel på detta? Jag och en kollega diskuterade detta och han påstod att det var som du säger. Min uppfattning brukar vara att på SVT så får alla sidor komma till talls överlag, men kan tänka mig att det finns undantag.

Av star-affinity
Skrivet av LordFancypants:

Nytt kvartal och nytt bolag.
60.000 i månaden nu istället.

Wow, låter mycket bra – framförallt för att vara så ung.
Får man fråga var företaget har sin verksamhet?

Av star-affinity

Många på The Verge var så arga för ett år sedan för att läsaren bara släppts för MacOS då. Tyckte det var lite roligt. MacOS-användare brukar inte sällan vara de som inte prioriteras, så kände att det inte var helt fel med lite ombytta roller.

https://www.theverge.com/23462235/arc-web-browser-review?show...

Minns att det var ett liknande drama med Quake 3 vars testversion också kom till Mac först.

Egentligen tycker jag att allt borde vara plattformsagnostiskt och att vi ska kunna välja det operativsystem vi trivs bäst med och så släpps alla mjukvaror (inklusive spel) till Windows, Mac och Linux med likvärdig kvalitet på alla tre OS, men så ser det ju inte riktigt ut.

Av star-affinity
Skrivet av ROGBear:

Vilken "grafisk spretighet" finns i t.ex KDE?

Att anpassa sin Mac utseendemässigt var mycket vanligt förekommande under gamla klassiska Mac OS-tiden (Aaron är ett exempel på detta). I Mac OS 8.5 kom ju även en temamotor och Apple hade t.o.m teman klara men drog tillbaka dessa precis innan släppet. Finder-förbättrare (DragThings etc) fanns det många av och även ersättare till Finder (PathFinder t.ex).

Jämfört med Mac OS (Classic) och Mac OS X är macOS nedlåst och det är en av anledningarna till att jag migrerade iväg från Macen (en annan anledning är att jag starkt ogillar den grafiska designen i macOS då jag finner den mycket ful och fördummad jämfört med Mac OS Classic och Mac OS X).

macOS är väldigt mycket som Windows 11 - d.v.s "my way or the highway".

Vill man slippa reklam finns ju då Linux, ett flertal Windowsversioner, FreeBSD och annat så knappast en enkelriktad gata som leder direkt till macOS.

Om Mac OS X fortfarande fanns med den flexibilitet som det erbjöd hade jag fortfarande kört Mac idag.

Med grafisk spretighet menar jag väl mest att apputvecklare ofta kör sitt eget upplägg och att val som inställningar för en app benämns med olika namn och ligger under menyer med olika namn och med olka kortkommandon. Har inte kikat så mycket på KDE på ett tag, men i Windows 11 är ju även det grafiska ett arv ända tillbaka till 1990-talet på sina ställen.

Fattar verkligen inte vad det är som är så fördummat jämfört med ”Mac OS Classic” och ”Mac OS X”.
Tycker det ser klart bäst ut som det är nu – avskalat och utan krussiduller.

Visa gärna en skärmdump på hur du tycker det ska så ut.

Skrivet av ROGBear:

Apple hade ett utmärkt system som hette Mac OS X på samma vis som MS hade Windows 7. Därefter fick vi macOS och Windows 11. Jag ser ingenting som dessa två erbjuder som är "bättre" än vad som fanns i "företrädarna" när vi talar om GUI och hantering.

Vad var ”utmärkt” i Mac OS X som nuvarande macOS inte har menar du? Förutom att du inte gillar det uteseendemässiga.
Jag håller med om att det har hänt förvånansvärt lite, men tycker definitivt inte att saker är sämre.

Stage Manager är ju en rätt ny grej, men jag ser inte så mycket nytta med det så har stängt av det.

Av star-affinity
Skrivet av Airikr:

Det finns anledningar till varför folk tänker så.

macOS och iOS har inte samma låsta system, nej. macOS är friare än vad iOS är, men i grunden är macOS och iOS låsta då man måste rätta sig efter hur Apple vill att du ska använda deras system. Så som de har skapat mjukvaran, så vill de att det ska förbli. Visst, det går att modifiera utseendet på macOS, men det är (vad jag vet) inte lika lätt som i Linux. Jag vet, Unix är inte samma sak som Linux, men om Apple ska få bestämma över dig så vill de endast att du ska ändra temat (ljust eller mörkt) och färgsättningen.

Man får tänka på helheten och inte endast på vad man kan och inte kan installera.

Nä, det är sant att det inte går att modifiera själva utseendet så mycket (sådant var mer fritt innan), men det finns ändå många tredjeparts-appar som lägger till funktionalitet i användargränsnittet, så jag skulle inte säga att det är direkt nedlåst. Men visst, mer nedlåst än Windows och Linux gällande att trixa med själva utseendet (hur många som nu orkar med det). Samtidigt har både Windows och Linux en grafisk ”spretighet” som MacOS inte har i samma utsräckning, vilket jag själv anser vara en fördel.

Av star-affinity
Skrivet av Airikr:

Det skulle jag tro aldrig kommer att hända. De sneglar allt mer åt Apples inlåsta ekosystem för var uppdatering som släpps.

Jag har satt resten av mitt inlägg i en spoiler, för det kan kanske anses som "nu går du överstyr" av många.

Heck! De kräver till och med inloggning för att spela Halo: The Master Chief Collection utan Easy Anti-Cheat! Tänk om man vill spela något Halo-spel när man inte har något internet? Nä, det går inte, för Microsoft vill hålla koll på dig (mjae, nja, nä, men jo)! Idioter!

Du får ursäkta mig för min rant. Den gäller inte endast för deras Halo-spel, utan även för hur förjävligt Microsoft behandlar deras kunder. Jag lider verkligen med de som är tvingade till att använda skiten, även om de inte vill det. Även de som tvingar dessa stackare är idioter. Jag skiter fullständigt i om det handlar om rättigheter och licenser.

Dold text

Det var mig ett väldigt tjat om att Apples ekosystem skulle vara så himla inlåst bland kommentarerna under varannan artikel här på SweC. Håller inte med om att MacOS är så mycket mer inlåst mjukvarumässigt jämfört med hur det är i Windows. Slipper exempelvis reklam i operatvitsystemet och det går alldeles utmärkt att köra mjukvara som Apple inte har haft med att göra.

Installerade exempelvis denna nyligen på min MacBook – kan köra tre olika ”large language models” lokalt på datorn:

https://ollama.com/

Känns många gånger som att folk tänker att MacOS har samma begränsnigar som IOS och IpadOS och så är det ju inte.

Av star-affinity

Haha. Så överdrivet snabb och ”floaty” rörelse på karaktären i Doom. Tyckte det var så när spelet kom och tycker det fortfarande.

Mem kul rekord.

Av star-affinity
Skrivet av infelix:

Om inte en bra blu-ray spelare hade varit så jäklar dyr så hade jag absolut samlat på fysiska filmer igen. Arrow har hur mycket kul som helst tex.

Istället köper jag en del på iTunes, tillräckligt bra bild för mig iaf.

Har flera gånger funderat över skillnaden i bildkvalitét mellan de 4K-filmer som går att köpa och strömma från Apple (vilka jag upplever håller hög kvalité) och en UHD-Blu-ray. Antar att den senare rimligen är bättre, men hur mycket bättre? 🤔

Av star-affinity
Skrivet av Molotov:

Guppa inte med huvudet bara utan "trampa" med fötterna.
Det var så jag vande mig.
Optik och performance kan också vara en oesak till illamående. Jag tror en Quest 3 är bra mot illamående, en PSVR2 är nog sämst mot illamående av dom senaste headseten.

Aha, bra tips. Ska testa det. Tack!
Vad som dock är garanterat illamående för mig efter 1o minuter i VR är detta (Decent-liknande) spel:

https://www.gog.com/en/game/overload

Undrar hur många som klarar av att spela det en längre stund?

Skrivet av tuomi:

Haha detta fick mig till ett skratt, så det lyckades du med åtminstone!
Men som andra är inne på så inside out tracking som har koll på benen och att man ev står och går / springer på stället kanske vore något, antagligen inte dock

Kul att det var roligt.
Ja, om det var så att karaktären i spelet gick framåt av att man rörde på benen så hade kanske illamåendet kanske inte blivit lika påtagligt.

Av star-affinity
Skrivet av tuomi:

Jag valde komfort eftersom Half Life Alyx är bland det ballaste jag spelat, No mans sky inte dåligt heller i VR men gillar varken att surfa / eller teleportera mig fram...

Håller med. Framförallt spel där man ”surfar” (åker) fram i världen får mig ganska snabbt att bli illamående. Försökte guppa upp och ned med huvudet i samband med att karaktären jag var inne i spelet gick framåt, men det hjälpte inte mycket.