Den femte och sista omgången av tävlingen mellan Googles mjukvara Alphago och den mänskliga världsmästaren Lee Sedol i brädspelet Go har avslutats, och segern gick till den artificiella intelligensen. I fyra av fem matcher vann Alphago med ett spel som beskrivits som förvånande och vackert.
Alphago utvecklas av Deepmind, en Google-division som jobbat i många år på att utveckla en mjukvarualgoritm som lär sig av tidigare spelomgångar och drag för att bli bättre, en teknik som kallas neurala nätverk. Detta har blivit nödvändigt då Go är ett komplicerat spel med enorma mängder möjliga kombinationer för varje drag, något som ställer högre krav på intuition snarare än ren beräkningskraft.
Alphago vann tre raka rundor innan världsmästaren Lee Sedol lyckades vända och vinna den fjärde omgången. Den femte omgången såg ut att sluta i mänsklig vinst då Alphago tidigt begick ett misstag som den först flera rundor senare insåg. Den lyckades dock senare reparera misstaget och gå vinnande ur striden.
Den 15 mars 2016 markerar alltså ett betydande genombrott för artificiell intelligens. Det är redan bekräftat att den självlärande algoritmen bakom Alphago ska användas i andra sammanhang, bland annat inom hälsovård.
Google ska samarbeta med den brittiska hälsovårdsmyndigheten NHS där förhoppningen är att den självlärande förmågan hos Alphago ska kunna användas till saker som att bättre upptäcka cancer i patienter, där bildigenkänning från stora mängder cancerpatienter ska göra algoritmen bättre på att upptäcka nya fall.