Många läsare reagerade när Creative valde att [news id="6150"]ta betalt[/news] för sin Alchemy-programvara vilket gjorde att bland annat EAX-funktionaliteten fungerade under Windows Vista. Reaktionerna blev starkare nyligen då Creative [news id="7524"]förbjöd[/news] en användare att lägga ut drivrutiner som löste problem som Creative själva inte kunde lösa. Kort och gott har Creative fått mycket dålig publicitet den senaste tiden.

Något som inte uppmärksammats så mycket är att Creative har valt att patentskydda ljudteknikerna EAX 4.0 och EAX 5.0. Versionerna innan 4.0 är öppna så att andra tillverkare kan använda dem, men EAX 4.0 och 5.0 får bara köras på Creatives egna ljudkort.

Men Asus har med sin Xonar-serie ljudkort lyckats komma runt detta. På AV200-serien (Xonar D2, Xonar D2X och Xonar DX) med C-Media CMI8788 OxygenHD-ljudkretsen har de släppt ett tillägg som heter DS3D GX som gör att man kan använda EAX 5.0 via Directsound mjukvarumässigt. Det handlar således inte om någon hårdvaruacceleration, men enligt ett test är skillnaden marginell. I princip alla EAX 5.0-funktioner fungerar med det nya tillägget, vilket bland annat betyder upp till 128 röster samtidigt och positionella ljud.

Creative might yet succeed in holding off its tenacious competition for the time being, but a look at the short list of available EAX 5.0 game titles when compared to the sheer number of EAX 4.0 and 3.0 titles suggests that interest in EAX technology might be waning, in favor of non-hardware-specific 3D positional and environmental audio solutions.

Ett test mellan Creatives EAX 5.0-hårdvaruaccelererade ljudkort och Asus Xonars mjukvaru EAX 5.0-emulering finns att läsa hos Techgage.