Idag var en stor dag för alla From Software-anhängare, då Elden Ring släpptes till såväl moderna spelkonsoler som PC/Windows. Spelet blir den japanska utvecklarens första försök på en titel i en öppen spelvärld, där den underliggande världen är skriven av Game of Thrones-författaren George R.R. Martin. Bakom rodret ser vi återigen Hidetaka Miyazaki som ser till att spelet bibehåller det spelmässiga arvet från Soulsborne-genren, med oförlåtande strider och nagelbitande bossfighter.

elden_2.jpg

From Software har inte det bästa ryktet när det kommer till sina PC-lanseringar, och därför var farhågorna många inför Elden Ring-släppet till den plattformen. De första intrycken är dessvärre inte helt positiva, då spelet har en hård låsning till 60 bilder per sekund samtidigt som stöd för ultrabreda upplösningar saknas. Ovanpå detta finns det ett underliggande problem med dålig frame pacing i spelet, med bitvis hackig bildfrekvens och riktigt djupa FPS-dippar.

Som många förstår blir det rätt meningslöst att göra ett fullskaligt prestandatest på ett spel som har ett bildfrekvenstak på 60 FPS. Vi tyckte dock att det vore passande att presentera några siffror från två grafikkort i det övre prestandasegmentet och prata lite snabbt om våra erfarenheter tillsammans med PC-versionen av spelet.

Komponenter i testsystemet

Komponent

Modell

Tack till

Processor

Intel Core i9-10900K @ 5,0 GHz

Inet

Moderkort

Asus ROG Maximus XII Hero Wi-Fi

Asus

Minne

2× 16 GB G Skill Trident Z Royal
3 600 MHz, 16-16-16-36

G.Skill

Grafikkort

  • Radeon RX 6800 XT (16 GB)

  • Geforce RTX 3080 (10 GB)

Kylning

Noctua NH-D15

Noctua

Lagring

Samsung 970 Evo M.2, 1 TB
Samsung 860 Evo, 1 TB

Samsung

Nätaggregat

Seasonic Prime Ultra Titanium, 1 000 W

Seasonic

Chassi

Streacom BC1 Open Benchtable

Streacom

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit (2004)

Vi laddar upp med det vanliga testsystemet för grafikkortstester och gör mätningar från en 55 sekunder lång slinga i den öppna spelvärlden. Grafikkorten som används är Geforce RTX 3080 Founders Edition respektive Radeon RX 6800 XT, där drivrutinerna för korten är Geforce Drivers 511.79 respektive Radeon Software 22.2.3 – båda med uttalade optimeringar för Elden Ring.

RTX 3080

1920 x 1080

2560 x 1440

3840 x 2160

Low

60/56

60/55

60/55

Medium

60/56

60/55

60/56

High

60/56

60/55

60/55

Maximum

60/56

60/55

60/55

Vi börjar med Geforce RTX 3080, där kortet har körts igenom i tre upplösningar vid fyra olika förinställda detaljlägen. Som synes uppnår modellen ett genomsnitt på 60 FPS oavsett upplösning och detaljinställning, men samtidigt talar lägstavärdena för att det inte är stabila 60 FPS som presenteras. Detta blir också uppenbart vid vår subjektiva bedömning av slingan, där flytet känns ojämnt och bitvis kantat av klart märkbara dippar i bildfrekvens.

6800 XT

1920 x 1080

2560 x 1440

3840 x 2160

Low

60/53

60/53

60/55

Medium

60/54

60/54

60/55

High

60/52

60/55

60/55

Maximum

60/55

60/55

60/55

När vi växlar över till Radeon RX 6800 XT syns liknande resultat. Snittet för slingan ligger på 60 FPS, men det är inte en jämn upplevelse som presenteras och det är väldigt tydligt att vi inte ligger slickade på den genomsnittliga bildfrekvensen. AMD-kortet uppvisar något högre hackighet i vår subjektiva bedömning, men i det stora hela är upplevelsen rätt lika mellan korten – det vill säga inte silky smooth.

eldenring.png

När vi kikar på en renderingsgraf från spelet, vilket i det här fallet kommer från Radeon RX 6800 XT vid 4K UHD vid "Maximum"-inställningar, syns tydliga ojämnheter. Spikarna som syns i grafen översätts väldigt väl till de hacken vi märker vid den subjektiva bedömningen av slingan. Mot slutet av mätningen märker vi därtill av ett närmast "gummibands"-liknande fenomen, som påminner om dålig nätverkskoppling vid online-spelande.

Just slingan vi använt för det här testet kan räknas som ganska snäll, även om den är klart tyngre än scener i inomhusmiljöer. PC-versionen av Elden Ring kan nämligen producera riktigt vidriga FPS-dippar i vissa fall, vilka tyvärr inte är konsekventa nog att få med i den här typen av prestandatest. Dessa uppstår inte helt sällan när man stöter på specifika fiendetyper ute i den öppna spelvärlden, där spelet nästintill fryser sig under en bråkdel av en sekund.

I dagsläget känns helt enkelt PC-versionen av Elden Ring ganska opolerad. Att släppa ett spel år 2022 till denna plattform utan stöd för upplåst bildfrekvens och ultrabreda upplösningar känns bara extremt konstigt, men vi är samtidigt inte särskilt förvånande sett till de tidigare PC-släppen från From Software. Det har redan börjat dyka upp egenknåpade lösningar för att lösa upplåst bildfrekvens, men dessa fungerar i dagsläget endast i offline-läge då de modifierar delar av spelet i primärminnet.

Vi testade spelet med version 1.02, vilket är versionen som rullade ut tillsammans med den skarpa lanseringen av spelet. From Software har kommunicerat att de håller på att titta på prestandaproblemen med titeln, och förhoppningsvis är det något som kan bli bättre med en framtida uppdatering. Något annat vore ju tråkigt på ett i övrigt så kritikerrosat spel.