hjälp med köpa server

Permalänk
Inaktiv

hjälp med köpa server

jag tänkte köpa en (ny) server och skulle behöva lite tips på vad jag skall köpa.

dvs, jag skall alltså EJ bygga något själv, utan snarare köpa ett färdigt bygge.

servern skall klara av:
streaming av film till en mediaspelare
stå som filserver åt torrents och ftp
squeezebox-server/airvideo-server osv..

så med andra ord behöver det gå att installera program och då vara någon typ av OS i (dvs ingen NAS eller vad det kallas där det bara är en hdd).
och det behöver ju självklart vara ganska bra med hdd-utrymme (eller åtminstone utbyggbart så att man kan sätta i fler hdd's efter önskemål)

men till det sista problemet, jag vill inte köpa en server för ett mindre lands BNP
så ett överkomligt pris är bra.

har tittat runt lite, men dock inte hittat så många färdiga servrar att köpa.
det enda jag egentligen hittat är denna:
http://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10305

sen hur bra eller dålig den är låter jag vara osagt

hoppas ni kan hjälpa mig med detta lilla problem.
tack på förhand!

Permalänk
Medlem

en "riktigt" budget server får du för 10000-20000kr.

Bygga själv får du den för 2000-4000kr.

Vilket väljer du?

Jag kör exakt det som du villl på min server. (squeezebox osv..)
Jag kör med:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=802644 för 1000kr
minne för 500kr
6st 1 tb diskar.

ubuntu server som OS

Permalänk
Permalänk
Inaktiv

vad gör den bättre än den från komplett?

mindre ram i den och som jag fattat det så är det 6 extra platser för hdd i den från komplett och endast 4 i den du tipsa om.

dock snabbare processor i den du tipsa om.

eller är det något annat jag missat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

vad gör den bättre än den från komplett?

mindre ram i den och som jag fattat det så är det 6 extra platser för hdd i den från komplett och endast 4 i den du tipsa om.

dock snabbare processor i den du tipsa om.

eller är det något annat jag missat?

1000 kr billigare också. tänkte mest att eftersom du sa att den på komplett var den enda du hittade kan du få lite mer alternativ. vet inte vad squeezebox/airvideo är men antagligen kommer båda göra det du vill bra. behöver du fler diskar så kör på den från komplett.

Permalänk
Inaktiv

ok.

någon mer med invändningar? om jag skulle välja mellan dessa två, vilken skulle man då ta?
eller någon som har mer tips på liknande produkter?

Permalänk
Medlem

Du måste förstå att du begränsar dig något så oerhört att välja bort att bygga själv.

Du får både kraftigare och billigare om du väljer att stoppa ihop sakerna själv. Men annars finns det väl inget vettigare än typ komplett-alternativet, antar jag. Men en Atom är ju inte så mycket att hurra över när det gäller prestandan men tror den fixar dina krav i alla fall. Det paketet är ju inget mer än ett ihop-plock som komplett sedan satt några skruvar i..

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ziim0n:

Du måste förstå att du begränsar dig något så oerhört att välja bort att bygga själv.

problemet är att jag har inte en aning om vad jag ska välja för saker (kommer säkert bara välja fel saker och t.om missa att köpa vissa saker helt )

sen är jag inte heller så säker på att jag får ihop grejjerna korrekt så det funkar tillfredställande.
skruvade ihop min nuvarande "server" själv och det blev väl under all kritik.. (lampor som inte lyser framtill och kablar lite här och där osv, fan vet om jag ens satt vissa kablar rätt)

visst, den funkar.. men prestandan kanske varit försämrad för att jag gjort fel när jag satt ihop den(?)
och anledningen till att den i stort sett rasat nu kan ju bero på det också (eller att jag valt fel saker då också som fel nätagg eller fel hdd eller ja något annat)

men skulle jag få berättat för mig vad jag skall köpa (eller åtminstone riktigt bra tips på alla saker som behövs) så skulle jag väl åtminstone få ihopskruvat allt

Permalänk
Medlem

Är det just monteringen du känner dig osäker på så fixar ju både inet ock komplett det åt dig för en slant.
Vad det gäller komponenterna är det inte svårare än att fråga här så kommer du få tips i mängder.

Permalänk
Inaktiv

det har du rätt i
ett problem mindre med andra ord.

skulle uppskatta tips på vad som skall köpas till att bygga egen server då.
(och då gärna komplett lista så inte en person tipsar om en komponent och en annan person om en annan komponent och så visar de sig sedan att de komponenterna inte är kompatibla med varandra och/eller inte fungerar så bra ihop)

Permalänk
Medlem

Jag skruvade själv ihop en server i helgen och detta är vad jag stoppade i:
http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=928900...

Vet inte om det är den bästa listan men den uppfyller mina krav. Valde AMD för det lägre inköpspriset. Den drar ca 20 watt mer än till exempel en i3 2100 men det tar runt 2 år (om jag räknat rätt) innan totalkostanden blir den samma. Dessutom känns 4 fysiska kärnor fortfarande bättre än 2 med HT. Detta samt 8 GB minne var krav då jag har för avsikt att virtualisera en del.

Egentligen ville jag ha WD RE4 1TB diskar, men återigen fick de vika sig för WD Black med tanke på priset. Kör en RAID 1 på diskarna. Ubuntu server som host system med mjukvaruraid. Tänkte slänga in VMWare server senare idag och slänga upp några Ubuntu server VM.

Permalänk
Inaktiv

ok, jag kommer köra windows av något slag på min server då jag inte kan något om linux-distar (och inte har för avsikt att lära mig heller). så hårdvaran behöver ju vara därefter.

och vad gäller chassi så vill jag ha ett hyffsat litet men som får plats med mycket hdd's
det får absolut inte vara högre än 42cm då det är vad jag har i utrymme på höjden där den skall stå.

och då jag kommer behöva många hdd's så förmodar jag att nätagget behöver vara därefter.
(kommer ju i slutändan säkert ha mer än 10tb även om jag börjar med att köpa kanske 2tb)

och de ram-minnena är väl ingen kylning på? kan inte det sega ner servern/förlora prestanda?
(speciellt eftersom servern står i ett litet förråd som blir ganska varmt för övrigt)

vilket leder till mig till fläktar.. behöver väl säkert slänga i ett gäng fläktar för att hålla nere värmenivån?

sen en fråga ang. grafikkort.
hur får man igång servern utan ett grafikkort? dvs när man får hem lådan och skall starta upp/installera allt (har de fixat allt på t.ex komplett så att det går att köra med remote desktop direkt?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170706:

ok, jag kommer köra windows av något slag på min server då jag inte kan något om linux-distar (och inte har för avsikt att lära mig heller). så hårdvaran behöver ju vara därefter.

och vad gäller chassi så vill jag ha ett hyffsat litet men som får plats med mycket hdd's
det får absolut inte vara högre än 42cm då det är vad jag har i utrymme på höjden där den skall stå.

och då jag kommer behöva många hdd's så förmodar jag att nätagget behöver vara därefter.
(kommer ju i slutändan säkert ha mer än 10tb även om jag börjar med att köpa kanske 2tb)

och de ram-minnena är väl ingen kylning på? kan inte det sega ner servern/förlora prestanda?
(speciellt eftersom servern står i ett litet förråd som blir ganska varmt för övrigt)

vilket leder till mig till fläktar.. behöver väl säkert slänga i ett gäng fläktar för att hålla nere värmenivån?

sen en fråga ang. grafikkort.
hur får man igång servern utan ett grafikkort? dvs när man får hem lådan och skall starta upp/installera allt (har de fixat allt på t.ex komplett så att det går att köra med remote desktop direkt?)

jag satte ihop det här paketet http://www.inet.se/kundvagn/visa/479958/2011-05-29 . ram minnerna kommer inte att bli speciellt varma. grafik är är inbyggt i moderkortet. kraften lär räcka och bli över till windows och allt du vill köra.

Permalänk
Inaktiv

ne jag kommer aldrig få ihop något utan seriös hjälp av någon som sitter med mig och beställer typ
jag lägger ner det här och hoppas att det räcker med att uppdatera min nuvarande server íst.

grafikkortet på den har havererat så istället för nytt gfx köper jag väl ett bättre mobo med integrerat gfx istället.

det jag har i den nu är följande saker: (körde cpu-z för att få fram informationen då jag inte vet det själv )

Intel Pentium 4 650 (3,4ghz)
Intel i955X (model: D955XBK)
corsair 4gb ddr2 ram-minnen 400mhz (tror det är fyra stycken på 1gb/st eller åtminstone 2 på 2gb/st)
och ett trasigt gfx av någon sort (får bara massa konstiga färger när jag loggar in i windows, ser dock inloggsningsskärmen korrekt så kanske bara är felaktiga drivrutiner eller något, men skitsamma..)
samt en massa små skitdiskar (två sata och ett gäng ide)
och ett corsair power 400w nätagg
chassit är något gammalt skräp

så tips på vad som skall bytas ut vore tacksamt (eller allt kanske behövs bytas ut så jag ändå behöver köpa en helt ny server?)