Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Värt med dyrt headset?

Mitt headset gick nyligen sönder så jag har tittat runt lite på vad som finns.

På ena sidan av spektrumet har vi headsets som Creative Sound Blaster Tactic3D för runt 350, något plastiga men de verkar helt ok.
På andra sidan har vi de lite lyxigare Logitech g35 eller QPAD-QH85/90 för 700-800 kr. En ganska rejäl prisskillnad.

Mina fråga till er är; är det värt det?
Är ljudkvalitén så pass mycket bättre att det värt de extra 400 kronorna för någon som inte är någon "audiofil".

Jag kommer främst använda mitt headset till spel, skype, eventuellt någon film och musik i bakgrunden.
Jag har inget externt ljudkort, utan använder ingången direkt på moderkortet.

Tacksam för svar!
Hagson.

Permalänk
Medlem

Jag märkte stor skillnad då jag gick från skräp headset som siberia till g35, dock så är kabelstrumpan på g35 väldigt styv ibland så den skaver mot kabeln tills knycklas ihop

Permalänk
Medlem

Ljudet kan nog vara en stor del i det hela, dyrare headset ger bättre ljud, vill man ha bra ljud köper man rena hörlurar.

Men det jag tror man får när man betalar mer är byggkvalitet, dom är robustare och håller längre. Bror min gick igenom 3st headsets i 500kr prisklassen på väldigt kort tid och han tröttnade till slut och köpte ett par Sennheiser PC360, vilka nästan är lika dyra som de tidigare kombinerade. Men dom håller så mycket bättre, inge glapp, inga plastiga delar, dom känns robusta helt enkelt. Sen är även komforten en sak att ha i åtanke.

Om man sitter många timmar vid datorn om dagen tycker jag inte man ska snåla, är dom osköna blir man tokig snabbt på att dom klämmer, trycker mot öronen osv.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

har haft både creativen och G35 båda är bra för sitt pris dock är det lite skillnad på dom. creative har fortfarande samma fel med micen då den börjar glappa m.m men ljudet i sig är helt ok då headsetet kostar 400. kör G35 nu och är bland de bästa headseten du kan få nu under 1000kr + att det är bra ljud och en bra mic som inte börjar glappa i första taget.

som sagt båda är bra för sitt pris dock tycker jag att du ska köra G35 istället för då G35 har bättre bygg kvallite och inte är lika plastig som tactic3D är. när jag bytte var det som dag och natt för mig så jag säger G35 lätt ifall du har pengarna

Visa signatur

Silverstone Fortress 2 - Samsung 840 EVO 250Gb - Asus GTX Strixs 970
Asus Maximus VI Formula - Core i5 4670K - Adata 8Gb
CM Hyper 212EVO - Seasonic Platinum 760W

BenQ XL2411Z - Corsair M60 - Corsair K70 - SteelSeries Wireless H

Permalänk

Jag köpte ett headset för 150kr på Teknikmagasinet. Visst jag hade inga förväntningar på ljudet men jag är ingen hardcoregamer men ville ha möjlighet att kunna använda micen i css istället för chatt. Innan hade jag ett par vanliga lurar (en begagnad Sennheiser HD 201 som jag köpte för 85:- på Tradera). När jag testade headsetet så var jag besviken på hur burkigt det lät och inte fan kan man njuta av musik med dem. Däremot har jag vant mig att spela med dem. Vid musiklyssnade så utklassar Sennheisers budgetlurar de 150 kronors med hästlängder.

Men som svaret på din fråga. Det är inte nödvändigtvis sant att ju mer du betalar desto bättre ljud får du. Exempelvis gör Beats by Dr Dre dyra lurar men har allt annat än prisvärt ljud (Jo jag har provlyssnat de). Siberia har en del headset som kostar mer än de smakar. Scullcandy är också överprissatta (även om jag är nöjd med de högtalarna Scullcandy har byggt i min bärbara Dell).

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

G930, fina grejer!

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk

Det är värt att köpa ett dyrare headset, tro mig, jag har gått från billigt till dyrt det senaste året och jag är otroligt nöjd!

g35 (900kr) -> Razer Tiamat 7.1 (2050kr) -> Tritton AX Pro 5.1 (2200kr) -> Qpad QH-1339 (2900kr).

Permalänk
Medlem

fick corsairs 1500 i jul. jag hade något skit headset för 300kr som jag förbrukat i 3 år. jag använder bara moderkortets uttag men det är enorm skillnad på ljudet och lätt värt det. använder inte mitt 5.1 system längre typ

Visa signatur

Dator: i7 9700k @ 5.0 Ghz - Asus Rog Strix OC 2080 Super
3600mhz 32gb - Gigabyte UD Z390 - Dark Rock Pro 4 - M.2 SSD MP510

Kringutrustning: Xiaomi 34" 3440x1440 - Xtrfy K4 - Glorious 0 Mus
Ljud: DT770 80ohm Headset - E10K DAC/AMP

Permalänk
Medlem

Har man pengar att lägga på sånt, är ett riktigt bra headset/par hörlurar helt klart värt det. Precis som en bra skärm ger upplevelserna mer rättvisa, gör vettigt ljud mycket nytta när man sitter många timmar framför datorn.

Men helt klart är det så att det kan kännas drygt att lägga ut 1200 kr som jag gjorde sist på ett par Sennheiser PC350 när man kan köpa något som funkar i stort sett lika bra för mindre än halva priset.

Har man tajt med pengar skulle jag köpa något för 4-500 kr. Hellre vänta någon månad än att köpa något för 200 kr direkt. Spara kvittot och lämna tillbaka dem om de kraschar inom ett-två år (vad nu garantin tillåter).
Alternativt spara pengar två-tre månader och köpa ett par riktigt bra lurar som man planerar att behålla ett gäng år.

Visa signatur

2.66 ghz hemmagjord superprocessor, 2.4 gb hårddisk som RAM-minne, LP-spelare, VHS-video (stereo+longplay!), 400 sidors manuell "notepad" som minnesenhet. Hårddisk - kasettbandspelare. På G: 50-pack bläckpennor från Biltema till skrivenhet. Bildskärm: C64-skärm med hemmasnickrad adapter.

Permalänk
Medlem

Hmm, så slutsatsen är att spara mina pengar ett tag för att sedan något bättre.

Är Logitech G35 rätt val? Jag gillar att kontrollern för volym etc. sitter på kåpan då det är vid kontrollern på sladden mina tidigare headsets gått sönder.

Tack för alla snabba svar!

Permalänk
Medlem

Satt tidigare på ett par siberia som fort blev sopor. Glapp i kabeln som gick in i headsetet.
Köpte då ett steelseries 7h med någon mini-usb -> 2x 3.5mm kabel. Hela headsetet var "nedbrytbart" så man kunde dela på det i tre delar. Tyckte det var skit smidigt eftersom att jag har min laptop i en väska och då skulle den få plats.

Tog väl någon månad innan headsettet började glappa nå otroligt. Kunde inte ens röra på huvudet. Då var det just punkterna där headsettet "delades ned". Ordna ihop allt med en massa lim och el-tejp. Fungerade! Inte långt efter det så går mini-usb kontakten sönder (tog aldrig i eller ur kabeln). Plockade då isär hela headsettet och lödde fast 2 egna kablar istället. Fungerade prima! Tills dess att det började glappa där man plockade isär headsettet.

Köpte mig ett par Tritton pc 510 HDa och är sjukt nöjd! Mikrofonen låter galet bra och ljud är djupt och innehålls fullt!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Skrivet av HagSon:

Hmm, så slutsatsen är att spara mina pengar ett tag för att sedan något bättre.

Är Logitech G35 rätt val? Jag gillar att kontrollern för volym etc. sitter på kåpan då det är vid kontrollern på sladden mina tidigare headsets gått sönder.

Tack för alla snabba svar!

Jag tycker att G35 har både för och nackdelar.

Det som är bra med G35 är ljudet helt klart och micken, i alla fall i den prisklassen. Om du sitter vid datorn flera timmar per dag som jag så kan det vara värt att köpa ett dyrare headset. Det finns två saker som jag finner dåligt med det headsetet och det ena är att sladden skruvar ihop sig samt att det är ett väldigt plastigt headset!

Om du inte vill gå över det priset och kolla på någonting exklusivare, så är det perfekta lurar för prisklassen!

Permalänk

skaffa hörlurar + mic om du är orolig över ljudkvalitet, g35 låter skräp jämfört med riktiga lurar.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

jag tycker definitivt att du ska köpa qpad qh-90 eller qh-85 om du ska köpa ett headset för under 1000 spänn

Visa signatur

Dator: chassi: Fractal Design define r3 CPU: i5 760 @2.8ghz GPU: XFX 6950 2gbNätagg: Corsair cx500 Ram: Corsair 4gb 1600mhz Tillbehör: Skärm: Samsung s24a850dw Mus: Steelseries Rival Tangentbord: CM Storm Quickfire Rapid Red Musmatta: Steelseries qck+ Högtalare: JBL SpyroHörlurar: Sony MDR-XB700 Mic: Logitech desktop microphone