Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Många på deras forum som är besvikna med hur "lite" ex. fordon spelet har etc. Själv är jag besviken över att de inte fixade prestanda-problemet i spelmotorn.

Altså har ni problem med prestandan så borde ni följa patch notes, defragmentera efter uppdatering, nyaste drivisar alt installera om spelet. Om inte det funkar så behöver ni bättre hårdvara eller sänka inställningarna. Det är helt sjukt bra optimerat och jag får 55-60 fps i normala strider multiplayer.
(i5 2500k, 670gtx)

Permalänk
Skrivet av Krok777:

KÖP INTE ARMA 3,

Dåligt optimerat. FPS drop. Random krashar.

Inte spelbart. Ett skämt. Besvikelse hysteri.

Vilken överdrift, det har varit helt underbart sedan BETA. Testa att defragmentera din dator och uppdatera drivrutinerna..

Permalänk
Skrivet av chrisragnar:

Altså har ni problem med prestandan så borde ni följa patch notes, defragmentera efter uppdatering, nyaste drivisar alt installera om spelet. Om inte det funkar så behöver ni bättre hårdvara eller sänka inställningarna. Det är helt sjukt bra optimerat och jag får 55-60 fps i normala strider multiplayer.
(i5 2500k, 670gtx)

Ehh. Defragmentera hårddisken.. Really? Klart att man har nya drivrutiner. Problemet ligger i spelmotorn. Spelet använder ofta bara runt 40% av min processor.

Jag vill gärna se dig gå in på random mission med 50 pers på och få 60 fps.
EDIT: Och vilka inställningar kör du på?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av dammskog:

trots att jag går normalt upprätt så tappar min soldat andan väldigt snabbt

nåt fel jag gör?

Det saker du kan göra för att orka srpinga längre, ändra stance snabbare osv är: ändra din loadout, du har en mätare längst ner i inventory window som visar hur mycket av din maxvikt du bär. Om den ligger högt kommer du bli trött snabbt. sänk vapnet när du inte behöver vara "alert" (dubbel tap R-ctl) Undvik att använda "concentrate" funktionen under längre perioder då soldaten håller andan för att få stability & zoom.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Krok777:

KÖP INTE ARMA 3,

Dåligt optimerat. FPS drop. Random krashar.

Inte spelbart. Ett skämt. Besvikelse hysteri.

Det är inte dåligt optimerat.

Det är SJUKT CPU krävande klarar upp till 12 Cores.

Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Ehh. Defragmentera hårddisken.. Really? Klart att man har nya drivrutiner. Problemet ligger i spelmotorn. Spelet använder ofta bara runt 40% av min processor.

Jag vill gärna se dig gå in på random mission med 50 pers på och få 60 fps.
EDIT: Och vilka inställningar kör du på?

Kör med helt custom men det mesta ligger på high kanske något som inte påverkar så mycket på ultra (1080). Ja jag kan inte hjälpa dig så mycket mer än med förslag som jag läst kan hjälpa. Funkar bra för mig iaf.

Permalänk
Skrivet av Attila666:

Tjena,

Vet ni något någon bra svensk clan man kan gå med i?.
För seriösa mogna spelare?.

Återkommer om en liten stund, ska kolla dom grejerna jag tog ner till spelet

inte svensk men euro. FOLK arps har jag för mig att de heter. Finns vids på youtube. Och ett formum med kontaktinfo.

Permalänk
Skrivet av lolflakes:

Ja, det var det jag förväntade mig. Nu finns det ett flygplan och det är independent som har det. Hade gärna sett ett bombplan tex.

Det kommer jet till de andra factions senare, kanske tillsamans med single player campanjen. Det jet som finns nu finns både med AA och CAS utförande.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Vad jag har läst så använder bara Arma 3 upp till 4 kärnor.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av chrisragnar:

Kör med helt custom men det mesta ligger på high kanske något som inte påverkar så mycket på ultra (1080). Ja jag kan inte hjälpa dig så mycket mer än med förslag som jag läst kan hjälpa. Funkar bra för mig iaf.

Och viewdistance? Objectdistance?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Larsioni:

Jag väntar nog några månader tills dess att de har patchat spelet och fått lite ordning på det. Låter dock lite oroväckande att spelmotorn fortfarande inte är optimerad. Sen gillar jag inte att man måste ha Steam, jag gillar att modda och sånt.

Altså den är sjukt bra optimerad (jämnfört med arma 2 ex), men det är som med alla spel att folk överskattar sina datorer eller har konstiga komponenter som inte fungerar som de ska. Jag har absålut ingen garanti att det kommer funka för dig. Det funkar iaf sjukt bra för mig.

(670gtx gigabyte, i5 2500k, 8gb corsair vengeance.) Om du får möjlighet att testa spelet innan köp så är ju det bra. Steam får ju så man kan låna ut spel om du har någon vän som äger spelet.

Permalänk
Skrivet av Kebabhyvlarn:

Och viewdistance? Objectdistance?

Det har jag på standard, har inte ändrat på dem.

Permalänk

Vad jag kommer ihåg så finns det väldigt detaljerade guider för grafikinställningarna på youtube. Good luck and good night.

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Hur kan ett spel vara bra optimerat, om det knappt använder över 50% av cpu'n?

Visa signatur
Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Kebabhyvlarn:

För att dom flesta spelar i 1920x1080.
Spelar jag i 6000x1080 där snackar vi CPU användning.

1. Go to Steam Library
2. Go to "Arma 3" Right Click then select "Properties"
3. Select "Set Launch Options"

For AMD CPU users:
AMD Dual Core with 4GB System Ram:
"-noSplash -cpuCount=2 -high"
AMD Quad Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=4 -high"
AMD Six Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=6 -high"
AMD Eight Core with 4GB Ram:
"-noSplash -cpuCount=8 -high"

If your running more than 8GB Ram then apply this to the end of the launch line:
"-maxMem=8192"
This will allow your game to utilize 8GB system Ram instead of 4GB.
This will enable your Hyperthreads on your CPU so your CPU will act as an eight core when running Arma 3.
If you are running a Hyperthreaded Six Core then:
-cpuCount=12
If you are running a Hyperthreaded Eight Core or Eight Core Xeon then apply this:
-cpuCount=16
If you are running just a non Hyperthreaded CPU such as a Quad Core then select "4" instead of "8" same for a Dual Core you will select "2" instead of "4".
All AMD CPU's are NOT Hyperthreaded so Hyperthreaded options is highly not recommended as this can cause system failure or damage.
I will not be responible for system failure and damage if you choose to select more cores then you have on your command line!

-high:
makes your operating system prioritize services and processes to run your game better but this can cause system failure and instability if you dont have a good running system. If you Overclock this can cause system instability.
-noSplash:
disables startup videos and advertisements.
-cpuCount=#:
enables extra CPU cores and Hyperthreads.
-maxMem=#:
when set to "6144" (6GB) and up lets your game use more system Ram then 4GB.
Do not set to higher than 4GB if you dont have at least 8GB. You can set to "8192" (8GB) if you have 12GB+ Ram.

Dold text
Visa signatur

CASE CaseLabs SMA8-A + CaseLabs Nova X2M CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 7950X3D @5.7GHz GPUs RTX 3090 FE + RTX 3080 FE RAM 2x32GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x32GB 6000MHz CL30 Dominator Titanium PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD Corsair Force MP700 Pro M.2 NVMe 2.0 Gen 5 2TB, 2x Samsung 990 Pro 2TB M.2 Headphones Audeze Maxwell + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard ASUS ROG Crosshair X670E Hero + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

på vilket sätt är något bättre optimerat om det använder MER av processorn för samma instruktioner?

Permalänk

Miljöerna på Altis är helt underbara. Sjukt snygga landskap och städer!

Visa signatur

Gigabyte GA-P55-USB3, i5-750 @ 3,4Ghz, 4gb RAM, Sapphire HD7950 Vapor-X OC, Corsair VX 550W, Crucial m4 64gb ssd, Corsair H50, Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Skrivet av dammskog:

på vilket sätt är något bättre optimerat om det använder MER av processorn för samma instruktioner?

Vi vänder på frågan. När är något bra optimerat?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av MagnusL:

Problemet är att det är en 12 år gammal motor som nästan helt saknar stöd för flerkärniga processorer.

Förstår inte vad alla snackar om för prestanda problem. Datorn i sign presterar bra mycket bättre i arma 3 än tex grid 2 med liknande inställningar..

Edit: i SP

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

Förstår inte vad alla snackar om för prestanda problem. Datorn i sign presterar bra mycket bättre i arma 3 än tex grid 2 med liknande inställningar..

Edit: i SP

Vi snackar MP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

dom som gnäller över fpsen...gå in o sänk viewdistance och objectdistance elr vad det nu heter..du behöver inte se HELA kartan..det är ju ett par mil..^^ och objektiven behöver inte vara superskarpa 3mil bort..utan dra ner på dom sakerna så boostar ni fpsen..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

har spelat och måste hålla med om att det är ooptimerat
att ändra inställningar gör inte mycket bättre heller.

ljudet är ganska dåligt också.

går inte att få surround riktigt verkar det som. ljud som ska vara bakom mig hamnar i centerhögtalaren och larmljudet är hemskt dåligt

skulle inte rekommenda någon att köpa spelet just nu. bättre att de väntar någon månad så att BI kan göra det mer komplett och fixa buggar samt att det kommer bli billigare på någon rea.
Har ni inte köpt Arma 3 så vänta och spela Arma 2 eller Red Orchestra 2 tills vidare

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av dammskog:

har spelat och måste hålla med om att det är ooptimerat
att ändra inställningar gör inte mycket bättre heller.

ljudet är ganska dåligt också.

går inte att få surround riktigt verkar det som. ljud som ska vara bakom mig hamnar i centerhögtalaren och larmljudet är hemskt dåligt

Finns FIX till surround funkar 100 %.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Andyah:

dom som gnäller över fpsen...gå in o sänk viewdistance och objectdistance elr vad det nu heter..du behöver inte se HELA kartan..det är ju ett par mil..^^ och objektiven behöver inte vara superskarpa 3mil bort..utan dra ner på dom sakerna så boostar ni fpsen..

Man får fortfarande feta fps-drops. Kan ligga på 1000 viewdistance, och fortfarande få 20 fps.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Finns FIX till surround funkar 100 %.

vilken fix?

Permalänk

Och här var det bara gnäll som vanligt. Själv har jag iaf hur kul som helst med spelet Så otroligt mycket bättre än Arma2 på alla sätt och vis. Härligt med en så problemfri release dessutom jämfört med tidigare. Prestandan tycker jag är bättre än någonsin för Arma-serien, så det är ju success i mina ögon iaf. Tänk på vad det klarar av att rendera jämfört med andra populära grafikmotorer som hade krashat bara av tanken att driva ett mästerverk som Altis.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusL:

Problemet är att det är en 12 år gammal motor som nästan helt saknar stöd för flerkärniga processorer.

Varför kan dom bara inte vara lite moderna av sig och köra på en ny motor?
Spel år 2013 borde stödja 4 kärnor+ väldigt bra tycker man ju.

Permalänk
Skrivet av Friterad:

Varför kan dom bara inte vara lite moderna av sig och köra på en ny motor?
Spel år 2013 borde stödja 4 kärnor+ väldigt bra tycker man ju.

För att det skulle ta för lång tid, och kosta för mycket pengar (enligt utvecklarna).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabhyvlarn:

För att det skulle ta för lång tid, och kosta för mycket pengar (enligt utvecklarna).

Givetvis men jag tycker det är löjligt att ha en sådan gammal motor om den nu är 12 år är det ju inget annat än patetiskt

Permalänk
Medlem

Jag är sugen som fan på detta spelet.. Fixa/joina en klan med andra spelare och härja rundor.. Men ser ut som att man får vänta ett litet tag tills det!

Visa signatur

en burk som spelar spel