Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Tveksam till att det finns plasthattar till min hyvel då det verkar vara en av Gents egensourcade modeller.
Jo, är väl typ så jag får göra ny men svårare att ta med sig i necessären.
Planerade köpa en, men min rakborste var på tok för stor för de som Gents hade i lager. Tror dock jag prioriterar en schysst kopp att löddra i då jag endast har min tvål i den medföljade koppen/skålen.
Kan bli ett köp, kände att det jag hittills testade gärna hade fått vara något vassare. Dock säkerligen en anledning till att jag inte skar mig vid första försök

Det finns små läderetuin som borde passa vilken hyvel som helst också. Tar du ut bladet och lägger det löst i asken kommer eggen inte att må bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

På bilden ett par inlägg ovan så finns det en ask för feather blad, på baksidan av sådana askar så finns det ett fack för använda blad, där kör jag ner mina använda och askarna har jag lagt på hög och vet inte riktigt vad jag ska göra med ännu.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dakkie:

På bilden ett par inlägg ovan så finns det en ask för feather blad, på baksidan av sådana askar så finns det ett fack för använda blad, där kör jag ner mina använda och askarna har jag lagt på hög och vet inte riktigt vad jag ska göra med ännu.

Sök på hur din kommun hanterar skärande avfall, en del tar emot det via apotek, en del vill att du ska lämna det på nån återvinningsstation, en del har säkert nån helt annan rutin.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag hade slängt rakbladen på återvinningen i stan, metallskrot typ

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Jag har rakat mig med säkerhetshyvel sedan 2011. Hade innan dess rakat mig med gillette i olika versioner/generationer. Apparat har aldrig varit ett alternativ då de, hur länge man än står och "gnor", lämnar 1-2 dagars stubb efter sig.

Jag har dock eg aldrig tyckt att gillette funkat så himla bra. Det kan delvis vara för att jag inte rakar mig varje dag, men jag har alltid haft problem med att bladen blir igensatta med hår. Flera ggr varje rakning brukade jag behöva ta en nål och pilla bort håret som fastnat mellan bladen och jag upplevde inte rakningen som så nära utan det var ofta man kunde känna stubb kvar efteråt.

Jag vet inte om jag ev har tjockare hår/kraftigare skäggväxt än snittet, vilket isf åxå skulle kunna påverka.

Hur som helst tröttnade jag till slut och funderade först främst i banorna att testa rakning med kniv då detta alltid fascinerat mig. Det verkade dock en smula tidskrävande och "farligt" med kniv. När jag läste mer om våtrakning så började jag läsa lite även om säkerhetshyvlar och kom så småningom fram till att det kanske var något att testa.
Jag beslutade mig även för att köpa borste och tvål då jag alltid tyckt att det kännts så onödigt med lödder i aerosolburk när det eg inte är något annat än tvål. Lite samma sak som vispad grädde på burk.

Mitt första kit blev en hyvel från Edwin Jagger. Den skulle vara ungefär likvärdig med Merkur 34C hade jag läst och den var mycket snyggare så...
Blev även en "silver tip" borste med Gents egna namn och en tvål från Mühle.
När de blad jag fick med började sina köpte jag även typ en "livstids" förbrukning av Feather-blad på ebay för ett par hundringar.

Sedan dess har eg detta kit funkat bra. (Nej, det har inte börjat nalla på hobbykontot

Jag har senare även skaffat en shavette för att "testa på" knivrakning. Inte alls så dramatiskt som man kan tro när man läser om det, iaf inte för mig. Det kräver dock lite mer tidsinvestering för rakningen, vilket jag oftast inte tar mig tid till.
Den har jag numera i nescessären då den tar liten plats. Där har jag även haft en pytteliten borste i svinhår som jag köpte på dealextreme för 20kr, vill jag minnas.

Som "vardagshyvel" har jag dock sedan en kort tid tillbaka skaffat en Merkur 39C slant bar. Jag tar mig sällan tiden att köra fler än gång varje rakning och ville ha något lite agressivare som kom lite närmare på en gång, men helst utan att man ska behöva vara på tå hela rakningen för att inte skära sig. Det verkar jag ha hittat med Merkur 39C.

Jag har även köpt en bättre borste att ha i nescessären. Det blev då, åter igen, en borste med Gents eget namn på men denna gång en syntetborste. Jag tycker nog att borsten i den är lite för styva eller hur man ska utrycka det, så de sprider inte ut sig när man ska applicera i ansiktet, så känslan mot ansiktet är inte lika bra som en borste i grävlingshår. Det kanske blir bättre när man använts den lite mer...
Däremot tyckte jag att det var enkelt att få till en bra lödder med den.

Fördelar med säkerhetshyvel (jämfört med gillette eller liknande):
Snabbare
Ger bättre resultat (närmare rakning)
Billigare
Miljövänligare
Trevligare upplevelse

Nackdelar:
Eg inga. Det krävs något mer handlag/teknik, men det lär man sig snabbt.

Fördelar shavette (jämfört med säkerhetshyvel):
Ännu närmare rakning
Lite lättare att komma åt närmast under näsan

Nackdelar:
Tar längre tid
Svårare handlag och man behöver kunna använda båda händerna
Större risk att man skär sig om man inte är vaken hela tiden

Permalänk
Skrivet av ågren:

Absolut! Själv förvarar jag begagnade blad i en glasburk med lock tillsvidare. Vet inte riktigt vad jag ska göra av den när den blir full men bladen räcker så länge och är så tunna att jag ev. hinner avlida av hög ålder innan den fylls...

Det borde väl gå att lämna in till valfri återvinningscentral?

Jag har inte gått till apoteket än, men min vän som är tatuerare lämnar med jämna mellanrum sina använda nålar där. Dom har rätt sorts hantering och rutiner för hälsovådligt avfall. Återvinningscentral kan säkert gå också!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Var dags att skaffa ny hyvel för min Match 3 som jag fick i present för 15 år sedan håller på att falla sönder. Mindes att jag bläddrade förbi den här tråden för någon vecka sedan och tänkte att här finns kanske tips. Det var ett jävla misstag för detta blev lite dyrare än jag tänkt mig...

Blev ett sånt startkit från Gents med en Merkur 34C.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Anaii:

Det var ett jävla misstag för detta blev lite dyrare än jag tänkt mig...

Driftkostnaden är dock som sagt låg. Se det som en investering.

Permalänk
Medlem

Jo det tar inte så länge att ta igen skillnaden, iallafall om man rakar sej mer än ett par gånger i veckan. Tror inte jag köpt mer än 20 paket blad sen jag började med säkerhetshyvel ca 2011 eller -12.

Bra rakkräm och borste kostar ju en del mer än såndär äcklig gel eller skum på burk men fungerar ju så mycket bättre och luktar inte industriavfall åtminstone.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Bra rakkräm och borste kostar ju en del mer än såndär äcklig gel eller skum på burk men fungerar ju så mycket bättre och luktar inte industriavfall åtminstone.

Borsten har man ju dock länge och en raktvål, åtminstone, räcker ju mycket längre än en flaska skum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör Gillettes fem-bladiga hyvel och tycker den är det skönaste/effektivaste och snabbaste sättet att bli slätrakad. Till den använder jag en vanlig standard raklödder från Coop som kostar typ 15:- burken.

En beställning på en åtta-pack blad från nätapotek eller "webbhallen" brukar räcka runt ett år för mig. Ibland brukar jag använda "jeanstygtricket" som man kan se på Youtube för att skärpa bladen och det fungerar utmärkt.

Visst kanske det går att få till rakningen billigare, men när man rakat sig typ varannan dag i över 30 år så unnar jag mig att vara bekväm. Det kostar ju ändå inte mer än fem öl på krogen.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Medlem

Problemet med de flerbladiga är ju inte bara kostnaden utan att de är dåliga redan som nya och jäkligt snabbt blir slöa. Men det kanske funkar med rätt skäggväxt

Jag har provat Mach 3 och Fusion med fem blad och tyckte båda sög rätt hårt.. Särskilt Fusion eftersom jag då hade börjat med säkerhetshyvel men fick en gratis så passade på att prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rattnalle:

Problemet med de flerbladiga är ju inte bara kostnaden utan att de är dåliga redan som nya och jäkligt snabbt blir slöa. Men det kanske funkar med rätt skäggväxt

De är ju också fullständigt hopplösa om man har mer än någon millimeter skägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rattnalle:

Problemet med de flerbladiga är ju inte bara kostnaden utan att de är dåliga redan som nya och jäkligt snabbt blir slöa. Men det kanske funkar med rätt skäggväxt

Jag har provat Mach 3 och Fusion med fem blad och tyckte båda sög rätt hårt.. Särskilt Fusion eftersom jag då hade börjat med säkerhetshyvel men fick en gratis så passade på att prova.

Skickades från m.sweclockers.com

Dom blir inte slöa, de blir igengeggade med hårrester. Jag har n sån här bild som jag fick som varuprov för många år sedan. Efter varje rakning drar man ett par drag på den så blir bladen rena och håller sig vassa bra länge.

Kan inte jämföra resultatet med de rakmetoder som diskuterats här eftersom jag inte testat ännu. Men det kommer dröja många år innan jag "tjänar in" den initiala kostnaden. Jag ser det som en kul grej och förhoppningsvis blir det ett bättre resultat och blir lite roligare.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Någon som använder Feather Artist Club?

Funderar på att komplettera min DE med antingen en Artist Club SS eller DX. Kan inte bestämma mig om DX-versionen är värd den extra pengen. Ska ju oavsett vara riktigt bra hyvlar med sjukt vassa rakblad.

Beställde precis en Simpsons Ch1 Super Badger, är inte riktigt nöjd med min nuvarande standard badger, ganska tunn och sträv.

Permalänk

Har själv börjat med säkerhetshyvlar och kan nog hålla med om att det är en rätt skön känsla jämfört med Gillettes djungel av hyvlar.
Jag fick en Feather AS-D2S som tydligen skall vara något av det bästa och kollar man på priset lovar det gott. men den är inte min grej. Däremot hantverket är skön precision tillverkning och metallfoten är snygg så det räcker.

Permalänk
Medlem

Själv kör man med en Merkur säkerhetshyvel (kostade typ 300 spänn) och Feather rakblad som jag köpte ett 100-pack av på Ebay för 200 spänn. Brukar raka mig i/efter duschen och har aldrig känt nåt behov av vare sig raktvål eller after shave.. Men kanske bara är jag som har mesig skäggväxt Betydligt billigare i längden jämfört med Gillette som jag körde förut (deras gratishyvel man får när man fyller 18 måste vara det bästa marknadsföringsknepet någonsin).

Permalänk

Kör mest med en Merkur 39c, och med featherblad. Jag har ganska sega hårstrån så jag kan inte ha slöare blad, och att hyveln är twistad underlättar extra. Har en shavette, men det funkar dåligt iom att jag måste ha så vassa blad utan att det ska hugga, vilker istället gör att det är lätt att skära sig, annars hade det varit en bra resehyvel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Min lilla setup.

En Merkur 37C med Feather blad (fick precis hem ett jättepack via ebay)
En "billig" rakborste av silvertip grävlingshårs.
En Turkisk raktvål som jag gillar, man mosar ner den i tvålkoppen.
Sist men inte minst ett alunstift
Asken till hyveln och stället för borsten är egengjorda.

Permalänk
Medlem

@Kryll:

Angående "arko" shaving stick, efter att du har duschat/blött ansiketet så smetar du bara ut det i ansiktet och vispar upp det med borsten direkt mot huden det var det jag läste och gör på det sättet. Väldigt trevlig tvål iallafall!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@NatureBoyyy:
Jepp vet att den är gjord för att smeta i ansiktet men gillar den bättre som vanlig raktvål.

Permalänk
Medlem

@Kryll:

Alright, testat på båda sätt men att smeta direkt i ansiktet tyckte jag var bättre! Men smaken är som baken!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

@Kryll, @NatureBoyyy: Tack för tipset om Arko, jag har letat efter en liten raktvål att ha i necessären och för 39 kr kan det vara värt att testa. Beställde nyss en sådan och lite after shave lotion från shaver.se.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Galet vad billigt det är med blad. Beställde ett 100-pack med nya blad från Ebay igår. Nästan så man kan köpa på sig ett par hundra av varje och bunkra inför den kommande apokalypsen i bunkern med gott samvete.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

I apokalypsen är helskägg det enda rätta.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@zarkov:

En av de bästa tvålarna jag använt och sjukt billig!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Nu blir det ett test av Arko här också. En tjuga ink frakt på eBay kändes värt att chansa på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Rattnalle:

haha kostar ju hela 40 kr i Sverige

Rekommenderar även Derby raktvål, klassisk, billig och super bra!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Jag har också haft tanken att börja raka mig med kniv/säkerhetshyvel.
Dels för att jag gillar att lägga ner lite mer tid på rakning, men störst anledning är för att jag har fått för mig att det är lättare att raka "linjer" längs skägget.

Har i dagsläget helskägg, men rakar från ögat ner mot halva kinden då jag inte vill att skägget ska växa så långt upp.
Att raka med en Gillette-historia-med-1000-blad, är riktigt klumpigt, och ibland rakar man för långt ner så att man förstör linjen osv.

Så vad tycker ni?

Mitt skägg ser ut såhär, fast mer trimmat och med definierade linjer:

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

jag rakar mig med rakkniv fick inåtväxande hårstrån med gilette osv men kniven gör jobbet bra! man var lite nervös i början men man vänjer sig bladet är ju så vasst så råkar man skära sig gör de inte så ont direkt! lödder kör jag vanlig sån på burk, har vanlig två med borste också men tycker inte det löddrar lika bra

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless | Bambu Lab P1S