Permalänk
Medlem

är så skönt att amd kommer ikapp äntligen "! hoppas vega kommer bli lika galet

Permalänk
Medlem

Det kommer nog att bli en hel del BIOS uppdateringar i början innan det är någorlunda bra

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne: intressant. NH var inte inbjudna antar jag då?

Permalänk
Medlem

Och där tappade jag hoppet för mänskligheten...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0og:

AMD Ryzen 7 1800X, 1700X & 1700 Benchmarks Leaked – Single & Multithreaded Performance Detailed

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-benchmarks-l...

Skrivet av TurboFreak68:

Verkar som det inte är problem för många att testa sina exemplar i alla fall, nu läcker det prestanda resultat igen,

http://wccftech.com/amd-ryzen-7-1800x-1700x-1700-benchmarks-l...

Det känns om alla läckta uppgifter allt mer stödjer det här scenariot i Cinebench R15 Multi, där 6950X > 1800X > 6900K

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Bengt-Arne: intressant. NH var inte inbjudna antar jag då?

Jag fick för mig att dom var inbjudna, men det kan ju vara fel

Har fiskat en del hos dom, men det är rätt svårt att få napp. NDA... Hmm...

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@sAAb:

Vi får se hur det blir framöver, finns ju utrymme för en 1900x. Kanske en 10 core variant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av oTiuZ:

De nämner att det kan antingen vara fel på BIOS eller CPU'n. Jag hoppas såklart det bara är BIOS som behöver uppdateras. Annars kan det ju sluta lite dåligt.

Skrivet av Gainsgoblin:

Verkar vara bråkiga bios. Aja vi får se om en vecka och om det är några problem lär vi nog få info om hur eller om dessa ska lösas. Jag sitter lugnt i båten än i alla fall.

Skrivet av SectionX2:

AMD kan väl inte vara så dumma att dom massproducerar en CPU innan den testats ordentligt.

Skrivet av oTiuZ:

Ja ett sånt där problem borde de ha märkt i testerna tycker jag. Så mest troligt tror jag är buggigt BIOS.

Skrivet av Bengt-Arne:

Vilket moderkort ar använt?
Och BIOS ver?

Jag tittade igenom trådarna som det länkades till utan att få klart för mig vilket det var, för om det är en tidig version av moderkort ihop med en tidig BIOS så är jag inte alls förvånad. I.e. ett förproduktionsbord med en förproduktions BIOS, som ju då varit för testning och utveckling ihop med ES processorer (rev E3 m.m.).
Det är inget ovanligt med långa latenser på tidiga testbord, snarare en regel.

Inget som jag ser någon oro för, men vi får se hur det utfaller med dom skarpa testerna...

Edit: Speciellt med tanke på att dom flesta, eller iallafall många av review sidorna inte ens har fått sina testexemplar av Ryzen 7 ännu.
Så finner jag påståendet i första meningen förvånande "Some drop of info from the AIDA dev:Many review sites have problems", vilket då borde tyda på att dom istället kommit över ES exemplar som dom sitter och testar med...

Asus har gjort ett press release om minnes problem. Detta ska fixas med bios uppdatering inom 1-2 månad.

Just nu rekommenderar de bara 3200mhz (och i vissa fall bara 2666mhz) om man har 2st stickor. Kör du 4 så är 2400mhz max fram till uppdateringen kommer.

Är inget super problem men endel kanske blir lite ställda när deras minne inte går i högre hastighet.

Postade Asus statement om man letar i tråden.

Och innan någon gnäller på amd så hade intel problem med ram till 2011-3 vid lanseringen som sedan patchades med uppdatering av bios.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Om Intel vill priskriga så är AMD ute ur leken på nolltid, lär falla som ett korthus. Speciellt om Intel släpper en utmanare som som är bättre, lär vara 90% av oem, serverföretag samt vanligt folk som väljer Intel.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Ratatosk:

Fast prisdumpning är förbjudet, enligt amerikanska antitrustlagar.
Man får alltså inte sätta konstlat låga priser för att slå ute en konkurrent.

Det är även olagligt att betala tillverkarna för att inte använda konkurrenternas produker. Det hindrade ju inte Intel förra gången dom höll på att åka på spö.
Tror faktiskt inte det blir så roligt för Intel med ett priskrig heller, dom sitter med enorma fasta kostnader i form av personal och typ 15 egna fabriker och måste dra in mycket pengar för att hålla det igång. AMD är nog lättare på foten då dom lejer ut tillverkningen, dessutom är väl Ryzen mindre och billigare att tillverka än Intels motsvarigheter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Implor:

Kör du 4 så är 2400mhz max

Perfekt. Det är precis vad jag kommer använda om det blir en Zen.
https://www.kingston.com/dataSheets/HX424C14SBK4_64.pdf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ddelin:

Det är även olagligt att betala tillverkarna för att inte använda konkurrenternas produker. Det hindrade ju inte Intel förra gången dom höll på att åka på spö.
Tror faktiskt inte det blir så roligt för Intel med ett priskrig heller, dom sitter med enorma fasta kostnader i form av personal och typ 15 egna fabriker och måste dra in mycket pengar för att hålla det igång. AMD är nog lättare på foten då dom lejer ut tillverkningen, dessutom är väl Ryzen mindre och billigare att tillverka än Intels motsvarigheter.

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Om det stämmer så skulle jag bara vilja säga att det är där priserna borde ha legat från början. Hade de gjort det så hade det troligtvis inte suttit en FX i min burk i dagsläget.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon78208:

Om det stämmer så skulle jag bara vilja säga att det är där priserna borde ha legat från början. Hade de gjort det så hade det troligtvis inte suttit en FX i min burk i dagsläget.

finns fördelar med konkurrens när den fungerar.
sociala media lär dock hålla koll på intels fula fasoner som de lär försöka upprepa igen.

men svårt att argumentera bort denna bild när en ny prolle ska inhandlas

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Är för det priset jag köpt mina i7or, 2900kr ST, dock med rabatt inräknat.
För dyrt annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

hahaha pathetic av intel. Känns så jävla b att dom prissänker för att dom är tvungen. Som tur är så har många redan preordrat Ryzen.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Det är även olagligt att betala tillverkarna för att inte använda konkurrenternas produker. Det hindrade ju inte Intel förra gången dom höll på att åka på spö.
Tror faktiskt inte det blir så roligt för Intel med ett priskrig heller, dom sitter med enorma fasta kostnader i form av personal och typ 15 egna fabriker och måste dra in mycket pengar för att hålla det igång. AMD är nog lättare på foten då dom lejer ut tillverkningen, dessutom är väl Ryzen mindre och billigare att tillverka än Intels motsvarigheter.

Dessutom kom det ju fram tidigare i tråden bevis för att den bötern som Intel dömdes till har man ju inte betalt en krona av tydligen. Tycker det är konstig och tråkigt att när bötesbelopp delas ut så är det ingen som följer upp om det verkligen betalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Dessutom kom det ju fram tidigare i tråden bevis för att den bötern som Intel dömdes till har man ju inte betalt en krona av tydligen. Tycker det är konstig och tråkigt att när bötesbelopp delas ut så är det ingen som följer upp om det verkligen betalas.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var någon som hade misstolkat.
Intel har betalat AMD i USA-fallet och EU i EU-fallet. Däremot strider de fortfarande med EU så de pengarna är låsta.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

hahaha pathetic av intel. Känns så jävla b att dom prissänker för att dom är tvungen. Som tur är så har många redan preordrat Ryzen.

Hur är det b? Det är så en öppen marknad fungerar, är din konkurrens värdelös tar du överpriser och sen sänker du vid behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArcticFire:

Det var någon som hade misstolkat.
Intel har betalat AMD i USA-fallet och EU i EU-fallet. Däremot strider de fortfarande med EU så de pengarna är låsta.

Ah ok. Tack för klargörandet!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Och där tappade jag hoppet för mänskligheten...

Skickades från m.sweclockers.com

Hjälper detta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

hahaha pathetic av intel. Känns så jävla b att dom prissänker för att dom är tvungen. Som tur är så har många redan preordrat Ryzen.

Det är så det funkar om du inte vet det,.
Märkligt inlägg må jag tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
Givet nivån de senaste spelen har på potentiell parallellism så betyder det att:

  • 1 -> 2 kärnor ger upp till 70 % boost, fanns en stor anledning varför övergången till två kärnor gick så fort: nästan alla fick en relevant boost här

  • 2 -> 4 kärnor ger upp till 50 % boost, också en rejäl skillnad så finns absolut en vinst att gå från i3 -> i7, framförallt när den senare också är högre klockad. Poängen med i3 är främst att man kanske inte parar en sådan med GTX 1080 eller Titan X, med GTX 1050 Ti (och rimligen även RX 470) är skillnaden mellan Pentium G4560 och i5-7600K (eller i7-6950X för den delen) i princip noll när man kör 1920x1080 med höga inställningar

  • 4 -> 8 kärnor upp till 30 %. 30 % är inte försumbart och framförallt inte noll så har aldrig hävdat att spel inte alls skalar. Men det är "upp till", 80 % parallell andel är det få spel som kommer nära och så här långt har kvoten IPC * frekvens mellan 4 kärnor och 6/8 kärnor ändå blivit i närheten av 30 % högre så 4-kärnors modellen blir alltid minst lika bra eller bättre.

  • 4 -> 6 ger upp till 20 %, så tror ändå på 6 kärnor som toppvalet för gamers om något år. Det då det måste vara lättare att pressa upp 6 kärnor mot dagens 4,4 GHz som i7-7700K håller med alla kärnor aktiva än att göra det för 8 kärnor. Är betydligt sannolikare att man lyckas klocka CPUer med 6/8 kärnor till dagens toppnivåer än att spel skulle lyckas gå mot och över 90 % parallellism (öka detta blir exponentiellt svårare för varje snäpp mot 100 % man kommer).

Tror däremot 4-8 kärnor kommer vara vad vi har på skrivbordet under väldigt lång tid framöver. För att få någon vettig boost av fler än 8 kärnor måste man ha extremt hög parallellism, det är i många fall inte ens möjligt och även där det är möjligt blir det väldigt dyrt att utveckla programvaran på ett sätt som fungerar där (men hoppas att man försöker, älskar sådan typ av programmering och det är fundamentalt svårt == bra för oss som jobbar med det).

Så spel kan använda många kärnor, men det är snabbt avtagande effekt av att dubbla antalet kärnor. DET är poängen jag försöker göra.
...

När jag ser dina siffror så blir jag lite fundersam. Det här var ju i diskussionen om spel, men vad är det egentligen som gör det mycket svårare för spel än andra applikationer att skala över fler trådar? Exempelvis Cinebench skalar ju väldigt bra från 8 trådar till 12, 16 och 20 trådar, långt bättre än dina procensatser ovan, givet att arkitektur och klockfrekvens är väldigt lika.

Är det för att du då också blandar in synkning med grafikkort eller är det något annat? Eller "fuskar" Cinebench på något vis?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Tyckte det tog tid för RyZen att märkas i toppstatistiken hos Prisjakt. Men nu visas i alla fall RyZen 1700 under "Hett just nu".

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flopper:

Prisänkningar på G från Intel dock.
men deras 4c är ju körda.

http://wccftech.com/intel-amd-price-war-ryzen-processors/

Nu är det ju inte helt klargjort om detta är prissänkningar från Intel eller bara handlare (i detta fall Microcenter som är enda referensen) som försöker göra sig av med för stora lager av Intel processer.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av byerley:

Nu är det ju inte helt klargjort om detta är prissänkningar från Intel eller bara handlare (i detta fall Microcenter som är enda referensen) som försöker göra sig av med för stora lager av Intel processer.

tidigt än för att dra djupare slutsatser dock utvisar allt en enorm pigghet för AMD Ryzen 6 eller 8 kärnor från de allra flesta här och annorstädes.

som fotnot: för många år sen köpte en polare intels nya cpu för 7500kr, 6 månader senare kostade den 3000kr pga AMD hade en ny prolle ute. Ja jo, Jag körde med AMD då
ska bli gött med en 6c Ryzen

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Det är så det funkar om du inte vet det,.
Märkligt inlägg må jag tycka.

För att dom har lurat konsumenterna i åratal på ockerpriser.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D
32GB DDR5
RX 7900XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Starric:

När jag ser dina siffror så blir jag lite fundersam. Det här var ju i diskussionen om spel, men vad är det egentligen som gör det mycket svårare för spel än andra applikationer att skala över fler trådar? Exempelvis Cinebench skalar ju väldigt bra från 8 trådar till 12, 16 och 20 trådar, långt bättre än dina procensatser ovan, givet att arkitektur och klockfrekvens är väldigt lika.
http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/11264?key=4da977164d71ff3a25584c002f7ae015
Är det för att du då också blandar in synkning med grafikkort eller är det något annat? Eller "fuskar" Cinebench på något vis?

Cinebench är ett exempel på ett problem som är enkelt att parallellisera. En bild ska renderas. Bilden delas upp i mindre delar och varje del kan köras som en egen tråd. Varje tråd kan mer eller mindre jobba individuellt utan att vara avhängig av att andra trådar blir färdiga.

Det är skillnad på t.ex. spel där trådarna ofta har olika stor arbetsbörda för att de gör helt olika uppgifter, men ofta är de olika uppgifterna beroende av varandra, och en tråd kanske måste vänta på en annan innan den har informationen den behöver för att göra färdigt sitt jobb.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SectionX2:

För att dom har lurat konsumenterna i åratal på ockerpriser.

Det är ingen som lurats.

Är varan bra och det inte finns någon konkurrent som är i närheten kan de sätta det priset för folk köper ändå.

Och 3599Kr som 7700K kostar idag är inte farligt dyrt tycker jag för den prestandan man får.
Tänk på vad de äldre i7 processorerna kostade när de kom ut.

Permalänk
Entusiast

Som tur är kan vi nu konstatera att Sweclockers i alla fall har ett exemplar och är i full fart med testandet
https://twitter.com/SweClockers/status/835446683995529216

Skrivet av SectionX2:

För att dom har lurat konsumenterna i åratal på ockerpriser.

Lurat? Intel har producerat väldigt bra produkter, AMD har inte haft något att sätta emot och Intel har därmed tagit ett pris som folk varit villiga att betala. Marknadsekonomi 101.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av SectionX2:

hahaha pathetic av intel. Känns så jävla b att dom prissänker för att dom är tvungen. Som tur är så har många redan preordrat Ryzen.

Huh det skulle varit pathetic om dom inte sänkte priserna. Det dom gör är ju helt normalt nu när dom äntligen fått hård konkurrens från AMD.