Knäckfråga för den avancerade nätverkaren

Permalänk
Medlem

1. Börja med en 30-30-30 reset av routern.
2. Anslut 2 datorer med kabel och mät LAN hastigheten mellan dom två datorerna. ( Koppla inte in WAN kabeln)
3 Gör samma sak igen, med den ena datorn kopplad till Wifi’t.

Om du nu får bra värden på överföringarna mellan datorerna borde kablarna & routerns switch & wifidel vara ok.

Nu kan du koppla in WAN kabeln och prova vilken hastighet du får.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Men jag får ju rätt hastighet med kabel från väggen till mitt PCI-E-nätverkskort?

För att det nätverkskortet är extra smart, tror ändå att en kontakt med internetoperatören är nödvändig för att felsöka eller starta om switchen.

Permalänk
Skrivet av Nucky:

Testa med Ubuntu (Linux) innan du forsätter med något annat. Skulle inte förvåna mig ifall du faktiskt behöver blåsa hela ditt operativsystem (Fräsch installation av WIN10) för att råda bukt på bekymret.

Mycket intressanta resultat:

UBUNTU
vägg -> ny kabel -> PCI-E/stationär = 12/30
vägg -> ny kabel -> integrerat/stationär = 12/12
vägg -> ny kabel -> USB/stationär = 37/48

Var nu tvungen att direkt koppla vägg -> ny kabel -> USB/laptop (windows 10) direkt för att utesluta att något hänt och jag fick då som tidigare 90/50.

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

För att det nätverkskortet är extra smart, tror ändå att en kontakt med internetoperatören är nödvändig för att felsöka eller starta om switchen.

Ok men sannolikt kommer de väl ut och bara mäter hastigheten i uttaget, blir nöjda, vill ha typ femhundra spänn eftersom det inte var något fel och sen går?

Permalänk
Medlem

Läst igenom lite snabbt men ser att ingen har bett dig kolla QoS i routern. Men borde vara avaktiverat eftersom du har gjort återställning.
Hur återställde du den när du installerade Merlin?
När du kör ett speed test hur ser CPU användningen ut på routern?

Permalänk
Skrivet av Jallee:

1. Börja med en 30-30-30 reset av routern.
2. Anslut 2 datorer med kabel och mät LAN hastigheten mellan dom två datorerna. ( Koppla inte in WAN kabeln)
3 Gör samma sak igen, med den ena datorn kopplad till Wifi’t.

Om du nu får bra värden på överföringarna mellan datorerna borde kablarna & routerns switch & wifidel vara ok.

Nu kan du koppla in WAN kabeln och prova vilken hastighet du får.

1 ok det gjorde ingen skillnad men har gjort det nu

2 jag lyckades inte med detta på grund av att Windows 10 krävde användarnamn och lösenord av mig oavsett hur jag ställde in fildelningsinställningarna och jag försökte olika användarnamn och lösenord.
Jag har gett upp att försöka mäta hastigheten mellan två datorer via routern med WAN urkopplat. Detta blev ett separat problem som krävde massa felsökning och jag har suttit i 6 timmar med det här non-stop just nu.

Om fler tycker det är väldigt viktigt att mäta hastigheten över routern får jag väl ta mig an det imorgon.

Permalänk
Skrivet av Lajnuss:

Läst igenom lite snabbt men ser att ingen har bett dig kolla QoS i routern. Men borde vara avaktiverat eftersom du har gjort återställning.
Hur återställde du den när du installerade Merlin?
När du kör ett speed test hur ser CPU användningen ut på routern?

QoS har varit av men jag har satt på det utan att det gjort någon skillnad.

Jag installerade Merlin genom routerns interface och den startar om sig själv efteråt. Någon annan återställning har jag inte gjort.

Hittade inte CPU-belastning i ASUS firmware så har nu installerat tillbaks Merlin och gjort bredbandskollen vilket ger RAM 23% och CPU 2-12%.

Permalänk

Är så ***** trött på det här nu. Vad är sannolikheten att problemet löser sig om jag köper en ny router för typ 3000 spänn imorgon?

Och om det nu beror på att switchen i hyreshuset inte kommer överens med min router eller mitt integrerade nätverkskort (men däremot med USB/laptop och PCI-E/stationär), varför har det fungerat tidigare?

Permalänk
Medlem

1 ok det gjorde ingen skillnad men har gjort det nu

2 jag lyckades inte med detta på grund av att Windows 10 krävde användarnamn och lösenord av mig oavsett hur jag ställde in fildelningsinställningarna och jag försökte olika användarnamn och lösenord.
Jag har gett upp att försöka mäta hastigheten mellan två datorer via routern med WAN urkopplat. Detta blev ett separat problem som krävde massa felsökning och jag har suttit i 6 timmar med det här non-stop just nu.

Vid felsökning så bör man återställa enheterna till en default setup, det blir så mycket enklare då.

Fungerar det inte bara att dela ut en mapp i Windows 10 till guest eller nått liknande?

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Vid felsökning så bör man återställa enheterna till en default setup, det blir så mycket enklare då.

Fungerar det inte bara att dela ut en mapp i Windows 10 till guest eller nått liknande?

Jag har återställt till factory default flera gånger. Jag har återställt enligt 30-30-30. Jag har installerat flera firmwares flera år tillbaks i tiden. Jag har installerat Merlin. Snälla vad menar du med återställa? Du måste beskriva det i detalj jag är helt slut och dum i huvudet nu.

Jag har nu kopplat om alla sladdar och plockat undan allt stök för ikväll. Att börja felsöka varför jag inte kan dela filer mellan mina två datorer är för mycket just nu. Vad ger det för information beroende på utfall?

Permalänk
Medlem

Jag har återställt till factory default flera gånger. Jag har återställt enligt 30-30-30. Jag har installerat flera firmwares flera år tillbaks i tiden. Jag har installerat Merlin. Snälla vad menar du med återställa? Du måste beskriva det i detalj jag är helt slut och dum i huvudet nu.

Jag har nu kopplat om alla sladdar och plockat undan allt stök för ikväll. Att börja felsöka varför jag inte kan dela filer mellan mina två datorer är för mycket just nu. Vad ger det för information beroende på utfall?

Har tydligen varit utan konsument router alldeles för länge..

Tydligen på arm's routers ska man inte köra 30-30-30 utan:
1. Power off the unit.
2. Press and hold on to the WPS button.
3. While holding down the WPS button, power on the unit.
4. Keep holding the WPS button until the power led starts to blink a few times.
5. When the power led starts blinking / flashing, release the WPS button.

Se: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Hard_reset_or_30/30/30

Informationen du får är hur bra ditt interna nät fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@kaffeofikaelika: Orkar inte läsa alla inlägg så detta kan redan vara sagt, 1 kolla så qos är avstängt i router, 2 kolla vad du har för hastighet på lan och wan portarna så du inte får 10 i stället för 100 eller 1gig, 3: i bakhuvudet har jag ett minne om detta nätverkskortet, det har en bugg som gör att hastigheten sjunker, om jag inte minns fel var lösningen att ändra i windows strömhantering och inte ha deras mjukvara installerad 3: Om du har ett Asus moderkort se till att ta bort mjukvaran som heter något i stil med game optimzer eller liknade, strular som sjutton med nätverket. (minns inte namnet på mjukvaran men det är en del av ai suite)

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Har tydligen varit utan konsument router alldeles för länge..

Tydligen på arm's routers ska man inte köra 30-30-30 utan:
1. Power off the unit.
2. Press and hold on to the WPS button.
3. While holding down the WPS button, power on the unit.
4. Keep holding the WPS button until the power led starts to blink a few times.
5. When the power led starts blinking / flashing, release the WPS button.

Se: https://wiki.dd-wrt.com/wiki/index.php/Hard_reset_or_30/30/30

Informationen du får är hur bra ditt interna nät fungerar.

Jag gjorde det du skrev. Ingen skillnad.

När det gäller att isolera stationär - router - laptop, hur ska jag mäta filöverföringen? Alltså menar du att jag väljer någon större fil och bara tittar på statusrutan som dyker upp när jag flyttar mellan enheterna?

Någon som kan svara på varför jag fick andra (sämre) siffror när jag bootade Ubuntu?

Permalänk
Medlem

Man kan se hastigheten på ens nätverk i aktivitetshanteraren under prestanda-fliken.

En annan metod för att testa hastigheten mellan två datorer är att använda iperf på båda datorerna. https://iperf.fr/

I kommandotolken på ena datorn:
iperf3.exe -s

I kommandotolken på andra datorn:
iperf3.exe -c <ipaddress för den första datorn>

https://www.youtube.com/watch?v=Hx2cJAh28oY

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Skrivet av aragon:

@kaffeofikaelika: Orkar inte läsa alla inlägg så detta kan redan vara sagt, 1 kolla så qos är avstängt i router, 2 kolla vad du har för hastighet på lan och wan portarna så du inte får 10 i stället för 100 eller 1gig, 3: i bakhuvudet har jag ett minne om detta nätverkskortet, det har en bugg som gör att hastigheten sjunker, om jag inte minns fel var lösningen att ändra i windows strömhantering och inte ha deras mjukvara installerad 3: Om du har ett Asus moderkort se till att ta bort mjukvaran som heter något i stil med game optimzer eller liknade, strular som sjutton med nätverket. (minns inte namnet på mjukvaran men det är en del av ai suite)

Uppskattar ditt svar ändå!

1) både QoS av och på är testat utan skillnad.
2) mellan router och vägg är det 100mbps (enligt routerns webinterface), mellan router och stationär dator är det 1 gbps.
3) jag har läst en hel del om detta på olika forum, mjukvaran är avinstallerad. Har testat olika drivrutiner och till och med köpt ett PCI-E-nätverkskort som faktiskt löser problemet om man kopplar förbi routern rakt in i väggen.
4) Har dubbelkollat windows 10 strömhantering och hittar inget relevant att ändra där.

Permalänk
Skrivet av Goedendag:

Man kan se hastigheten på ens nätverk i aktivitetshanteraren under prestanda-fliken.

En annan metod för att testa hastigheten mellan två datorer är att använda iperf på båda datorerna. https://iperf.fr/

I kommandotolken på ena datorn:
iperf3.exe -s

I kommandotolken på andra datorn:
iperf3.exe -c <ipaddress för den första datorn>

https://www.youtube.com/watch?v=Hx2cJAh28oY

Tack ska kolla igenom länkarna imorgon. Tror du att detta test med och utan kabeln från väggen i routern kommer lära oss något vettigt?

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Tack ska kolla igenom länkarna imorgon. Tror du att detta test med och utan kabeln från väggen i routern kommer lära oss något vettigt?

Du kommer veta om det är switchen i routern som är paj, och om du testar med flera olika nätverkskort i din stationära kan du konstatera om något är trasigt (förutsatt att du får ut full hastighet med datorerna kopplade genom routerns switch från första början).

Har du en gammal stationär dator ligger kan du enkelt bygga en OPNSense eller Pfsense router också, dessa brukar vara stabila som tusan och det krävs inte mer än en gammal dator med 2 nätverkskort. Du kan tom köra operativet på usb-sticka, det gjorde jag med pfsense i typ 4 år före jag bytte till opnsense installerat på en liten HDD.

Permalänk
Medlem

@kaffeofikaelika: din hastighet är lite skum, 70/50, har du kollat jitter och om du tappar paket? och när du mäter använd inte bredbandskollen utan speedtest.net bredbandskollen är väldigt ostabilt. betalar du för 100/100 men du når max 70 så är det något skumt på linan utöver det du upplever på dit lan

du, jag kom på något annat, du har möjligen inte ett wlan kort i datorn? väldigt ofta om man inte avaktiverat detta får datorn för sig att använda detta för anslutningen även om det sitter kabel i, hade själv detta problemet efter Windows senaste uppdatering

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk

Det du kommer lära dig med det är om ditt interna kort faktiskt fungerar som det ska i din router.
Fungera det inte och inte heller med ditt usb kort kan du kasta routern då du gjort allt felsökning man kan begära och har ett konstaterat fel på switchdelen i routern.
Om det fungerar som det ska pc till PC bakom din router är det troligtvis något strul med switch i källaren.
Mitt råd i det fallet är att ändå skaffa en modernare router då du kommer ha ett helsike att få till ett byte av den.
Du kan ju dock försöka en vända och se om de inte kan starta om den i vilket fall.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Du kommer veta om det är switchen i routern som är paj, och om du testar med flera olika nätverkskort i din stationära kan du konstatera om något är trasigt (förutsatt att du får ut full hastighet med datorerna kopplade genom routerns switch från första början).

Har du en gammal stationär dator ligger kan du enkelt bygga en OPNSense eller Pfsense router också, dessa brukar vara stabila som tusan och det krävs inte mer än en gammal dator med 2 nätverkskort. Du kan tom köra operativet på usb-sticka, det gjorde jag med pfsense i typ 4 år före jag bytte till opnsense installerat på en liten HDD.

Jag har en gammal stationär dator liggande men vill inte behöva ha igång denna hela tiden för att användas som router. Har hemlarm som kräver 24/7 uppkoppling. Det låter också som för mycket arbete för mig som helt okunnig i detta. Jag har suttit 7 timmar idag och vill just nu bara köpa mig fri från problemet. Kan tänka mig lägga flera tusen på en ny router bara jag vet att det löser detta men det verkar ju osäkert.

Skrivet av aragon:

@kaffeofikaelika: din hastighet är lite skum, 70/50, har du kollat jitter och om du tappar paket? och när du mäter använd inte bredbandskollen utan speedtest.net bredbandskollen är väldigt ostabilt. betalar du för 100/100 men du når max 70 så är det något skumt på linan utöver det du upplever på dit lan

du, jag kom på något annat, du har möjligen inte ett wlan kort i datorn? väldigt ofta om man inte avaktiverat detta får datorn för sig att använda detta för anslutningen även om det sitter kabel i, hade själv detta problemet efter Windows senaste uppdatering

Min högsta hastighet är 90/50. Jag har tidigare haft problem med dålig kvalitet på uppkopplingen med mycket packet loss. Det märktes bland annat när jag lirade spel online. Har inget sådant nu. Om jag kan få uppkopplingen att vara så som den är när jag kopplar ny kabel från vägg till PCI-E-kortet så är jag nöjd. Jag vill inte göra någon felsökning eller kontroller som syftar till att förbättra uppkopplingen utöver detta.

När det gäller wlan har jag inget sådant i datorn. Men ja, det var något jag kollade upp i början så det inte var något sådant. Dagens övningar har dessutom bland annat inkluderat att helt stänga av det trådlösa nätverket i router och AP. Ingen skillnad.

Edit: jag ska förtydliga att jag hade problem med packet loss tidigare på grund av en dålig nätverkskabel. Problemet försvann då när denna byttes ut. Detta problem är skilt i tid (månader, år) med problemet jag har nu (låg hastighet).

Permalänk
Skrivet av Lavaguden:

Det du kommer lära dig med det är om ditt interna kort faktiskt fungerar som det ska i din router.
Fungera det inte och inte heller med ditt usb kort kan du kasta routern då du gjort allt felsökning man kan begära och har ett konstaterat fel på switchdelen i routern.
Om det fungerar som det ska pc till PC bakom din router är det troligtvis något strul med switch i källaren.
Mitt råd i det fallet är att ändå skaffa en modernare router då du kommer ha ett helsike att få till ett byte av den.
Du kan ju dock försöka en vända och se om de inte kan starta om den i vilket fall.

Jag tror inte att det beror på att något gått sönder i routern därför att jag har två identiska (RT-N66U, den ena som router den andra som AP) och om jag testar att byta ut den ena mot den andra så ändras inget. Alltså i så fall har båda gått sönder. Mer troligt kanske att det är någon slags inkompatibilitet i så fall (denna routermodell är från 2011).

Vad är din bedömning vad gäller ny router och pris. Skulle du säga att sannolikheten är större att jag löser mitt problem med en router för 2000 kr än med en router för 300-500 kr förutsatt att båda är lanserade 2019 och framåt?

Permalänk

Ok har inte kunnat släppa detta utan suttit och klickat runt i routerns webinterface. Jag hittade detta:

https://imgur.com/a/rmbh81Q

Alltså kan man tänka sig att problemet är att WAN är 100 mbps HALF DUPLEX och från router till dator är det 1gbps FULL DUPLEX.

Ja, om jag ändrar detta i nätverksadapterns inställningar från auto-negotiate till 100 mbps half duplex så får jag 25/40 istället för 15/40. Det blir alltså bättre. Men det är rätt långt ifrån de 90 mbps jag får ner med kabeln i väggen.

Bonusfråga, det står "VLAN: 2", vad betyder det?

Permalänk
Medlem

@kaffeofikaelika

Detta är den bästa ledtråden hittills. Koppla in din dator direkt och kolla vad windows säger på dina samtliga nätverkskort. Obs kör bredbandskollen först så att det går lite trafik och kortet kan förhandla om ifall det är massa fel. Om alla säger 100Mbit Half duplex så är nog din inkommande uttag.

Jag tror iaf att du bör felanmäla. Ett bättre nätverkskort kanske klarar av mer störningar men ultimat verkar det vara fel på ditt uttag/operatörens utrustning.

Om du bor i närheten av Stockholm kan du få låna grejer, annars se till att om du köper nått köp det på öppet köp.

Permalänk

@kaffeofikaelika: I min erfarenhet är det ofta som pris inte går ihop med bra prestanda.
En bra sida med utförliga reviews på väldigt många routrar är Smallnetbuilder
Nu tror jag inte att ditt problem beror på dina routrar utan att något hänt med switch eller kablage upp i lägenheten.

I din sits hade jag provat att trycka om uttaget i lägenheten då det vid lite dålig kontakt kan uppstå fenomen som dina.
Detta brukar synas som alignment och CRC errors, efter att ha kollat på några videos för din router verkar det inte gå att se denna typ av information.
För att kolla detta kan du starta om datorn och koppla in datorn direkt till väggen med ditt inbyggda nic.
Skriv efter en stund netstat -s i kommandotolken och kolla om det är massa errors uner ipv4 statistics.

Som jag skrev sist, värt att prova med operatören i vilket fall en vända.

och nummer tre, nyare router.

Mvh

Permalänk
Medlem

Ok men sannolikt kommer de väl ut och bara mäter hastigheten i uttaget, blir nöjda, vill ha typ femhundra spänn eftersom det inte var något fel och sen går?

De kan nog remote-accessa switchen och se länkhastigheten.

Permalänk
Skrivet av varget:

@kaffeofikaelika

Detta är den bästa ledtråden hittills. Koppla in din dator direkt och kolla vad windows säger på dina samtliga nätverkskort. Obs kör bredbandskollen först så att det går lite trafik och kortet kan förhandla om ifall det är massa fel. Om alla säger 100Mbit Half duplex så är nog din inkommande uttag.

Jag tror iaf att du bör felanmäla. Ett bättre nätverkskort kanske klarar av mer störningar men ultimat verkar det vara fel på ditt uttag/operatörens utrustning.

Om du bor i närheten av Stockholm kan du få låna grejer, annars se till att om du köper nått köp det på öppet köp.

Tänkte att jag bara skiter i det här nu efter igår (blev runt 8 timmar felsökning). Men jag är så irriterad på att detta inte fungerar och vill veta vad som är fel så gav mig på det igen i alla fall.

Vägg -> ny kabel 2 -> integrerat/stationär = 12/5, 100/100 (länkhastighet), 100 mbit/s (i status på nätverksadaptern)
Vägg -> ny kabel 2 -> PCI-E/stationär = 90/36, 100/100 (länkhastighet), 100 mbit/s (i status på nätverksadaptern)
Båda anslutningarna "full duplex" enligt routern. Kunde inte hitta denna infon i windows 10.

(gjorde detta med en annan kabel också med samma resultat)

Har också nu till slut lyckats dela en fil mellan mina två datorer (stationär och laptop). Det tog ungefär 2 timmar från att datorerna såg varandra tills jag lyckades skicka filen. Windows 10 är skräp. Resultat:

Integrerat/stationär <- ny kabel -> router <- ny kabel 2 -> USB/laptop

Mellan integrerat/stationär och router: 1000/1000 (länkhastighet), 1 gbit/s (i status på nätverksadaptern)
Mellan USB/laptop och router: 1000/1000 (länkhastighet), 1 gbit/s (i status på nätverksadaptern)

Skicka fil från integrerat/stationär till USB/laptop: 980 mbit/s
Skicka fil från USB/laptop till integrerat/stationär: 920 mbit/s

Sätta på WiFi = ingen skillnad i överföringshastigheter
Sätta i WAN-kabeln= ingen skillnad i överföringshastigheter (oförändrad hastighet via bredbandskollen 15/40)

Skrivet av Lavaguden:

@kaffeofikaelika: I min erfarenhet är det ofta som pris inte går ihop med bra prestanda.
En bra sida med utförliga reviews på väldigt många routrar är Smallnetbuilder
Nu tror jag inte att ditt problem beror på dina routrar utan att något hänt med switch eller kablage upp i lägenheten.

I din sits hade jag provat att trycka om uttaget i lägenheten då det vid lite dålig kontakt kan uppstå fenomen som dina.
Detta brukar synas som alignment och CRC errors, efter att ha kollat på några videos för din router verkar det inte gå att se denna typ av information.
För att kolla detta kan du starta om datorn och koppla in datorn direkt till väggen med ditt inbyggda nic.
Skriv efter en stund netstat -s i kommandotolken och kolla om det är massa errors uner ipv4 statistics.

Som jag skrev sist, värt att prova med operatören i vilket fall en vända.

och nummer tre, nyare router.

Mvh

Jag gjorde detta (netstat för vägg -> ny kabel -> integrerat/stationär och netstat för vägg -> ny kabel -> PCI-E/stationär) men kan inte tolka resultatet:

https://imgur.com/3W3sB6o

EDIT: men jag kan se att resultaten är väldigt lika varandra och hastigheten till bredbandskollen skiljer sig ju väldigt (90/50 för PCI-E mot 12/5 och liknande för integrerat)

Skrivet av Mordekai:

De kan nog remote-accessa switchen och se länkhastigheten.

Jag har talat med dem flera gånger och de säger att "allt ser bra ut på din anslutning".

Slutsats av dagens övningar:

- Mellan mina två datorer kan jag överföra filer via routern i hastigheter ungefär motsvarande 1000/1000.
- Om jag kopplar kabel från vägg direkt till en av mina datorer får jag 90/40 (eller 50) vilket jag är nöjd med. Förutom om jag kopplar till det integrerade nätverkskortet i den stationära datorn. Då får jag låg hastighet på samma sätt som via routern.
- Vägguttaget är kapabelt att leverera en högre hastighet som jag är nöjd med (90/40).
- Routern är kapabel att leverera en högre hastighet.
- Det integrerade nätverkskortet är kapabelt att leverera en högre hastighet.
- Någonting är fel i kompatibiliteten mellan väggen och routern samt väggen och det integrerade nätverkskortet.

I ett annat ärende har jag tidigare blivit bekymrad över hur den ingående kabeln till min lägenhet är spikad. Men min ISP menade då att det ser bra ut och inte är något att oroa sig för. Det är väl en perifer fråga nu eftersom att det bevisligen inte hindrar högre hastigheter men så här ser det ut i alla fall om någon är nyfiken (tycker de klamrat för hårt) https://imgur.com/S3On83S

Hur kommer jag vidare? Tyvärr återkommer ISP:n väldigt långsamt eller inte alls så jag vill helst försöka lösa det själv. Kommer jag kunna köpa mig ur detta med en ny router?

Vill också säga STORT TACK till alla för ert engagemang.

Permalänk

Förhandling av hastighet och duplex är ju en gammal klassiker till problem. 100M halv-duplex är inget bra.

Jag håller med om att kontakta operatören. Är det duplex missmatch så kan ISP:n säkert se errors på sin port. Att man inte kommer upp i 1G brukar vara pga dåligt kablage. Jag antar att kablarna är åtminstone CAT5e och kontakterna inget du klämt själv.

Du kan ju testa lite och sätta lite olika fasta hastigheter i routern typ 100M FD samt 1000M FD och se om det gör skillnad.

Att routern har olika vlan för LAN resp WAN är för att det är en router och den routar trafik mellan olika vlan. Trafik mellan LAN portarna (de inom samma vlan) switchas.

Permalänk
Skrivet av Ultrabrite:

Förhandling av hastighet och duplex är ju en gammal klassiker till problem. 100M halv-duplex är inget bra.

Jag håller med om att kontakta operatören. Är det duplex missmatch så kan ISP:n säkert se errors på sin port. Att man inte kommer upp i 1G brukar vara pga dåligt kablage. Jag antar att kablarna är åtminstone CAT5e och kontakterna inget du klämt själv.

Du kan ju testa lite och sätta lite olika fasta hastigheter i routern typ 100M FD samt 1000M FD och se om det gör skillnad.

Att routern har olika vlan för LAN resp WAN är för att det är en router och den routar trafik mellan olika vlan. Trafik mellan LAN portarna (de inom samma vlan) switchas.

Det finns inget sätt för mig att i routern ändra duplex för anslutningarna. Oavsett firmware inkluderande tredjepartsfirmware (Merlin). Söker man på "duplex" i manualen för routern får man 0 träffar.

Problemet är inte att jag inte kommer upp i 1gbit/s. Min lina ska vara 100/100. Mitt problem är att jag via min router inte kommer upp i mer än ungefär 15/40 och mitt integrerade nätverkskort, men inte mitt externa (PCI-E) har samma problem.

Att ändra duplex på det integrerade nätverkskortet gör liten eller ingen skillnad på hastigheten från väggen varför jag är osäker på om det verkligen kan vara problemet.

Tack för svaret om VLAN.

Permalänk

@Ultrabrite: Jag kan tillägga att jag får 10 mbit/s högre nedladdning (alltså nästan 50% snabbare) vid kopplingen vägg -> router -> PCI-E/stationär om jag byter från auto negotiate till 100 mbit half duplex i nätverksadapterns inställningar. Väljer jag istället till exempel 100 mbit full duplex blir det långsammare igen.

Permalänk
Medlem

Ok har inte kunnat släppa detta utan suttit och klickat runt i routerns webinterface. Jag hittade detta:

https://imgur.com/a/rmbh81Q

Alltså kan man tänka sig att problemet är att WAN är 100 mbps HALF DUPLEX och från router till dator är det 1gbps FULL DUPLEX.

Ja, om jag ändrar detta i nätverksadapterns inställningar från auto-negotiate till 100 mbps half duplex så får jag 25/40 istället för 15/40. Det blir alltså bättre. Men det är rätt långt ifrån de 90 mbps jag får ner med kabeln i väggen.

Bonusfråga, det står "VLAN: 2", vad betyder det?

WAN half duplex är problem
Kan du ändra till full duplex?