Följ Black Week på SweClockers

Kan inte starta om eller stänga av datorn

Permalänk

Kan inte starta om eller stänga av datorn

Tjena tjena
Har byggt ihop en helt ny dator, har utfört bios flashbacka (ryzen 5600x). Startar datorn allting funkar som det ska, den hittar allt i bios som den behöver hitta.

Dags att installera Windows, stoppar in USB stickan med nymountad Windows, det är nu problemen börjar komma. För varje gång datorn ska starta om genom Windows installationen så startar datorn inte om sig, utan jag får starta om den med reset knappen på chassit efter någon minut. Det funkar och kommer igenom hela win installen.

Nu när jag har har Windows installerat på datorn så är det fortfarande samma problem. Jag kan inte starta om eller stänga av datorn genom operativsystemet. Fläktarna låter o lyser, grafikkortet lyser, mus o tangentbord är avstängda och skärmen är bara svart.

Har testat att ändra i power Settings, även försökt stänga av genom cmd.

Har felsökt i windows även felsökt i moderkort programvaran och i cmd. Men datorn hittar inga problem.

Någon som har varit med om något liknande och kanske har någon idé om vad det kan vara?

Tackar på förhand

Permalänk
Keeper of the Bamse

Hm, vadå "kan inte starta om"? Vad händer på skärmen när du klickar här:

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

Hm, vadå "kan inte starta om"? Vad händer på skärmen när du klickar här:

https://i.imgur.com/bHWfpm0.png

Skärmen blir svart, mus o tangentbord stängs av. Men datorn är fortfarande igång och den startas aldrig om. Den står bara på. Det går enbart att starta om eller stänga av datorn på riktigt genom knapparna på chassit

Permalänk
Medlem
Skrivet av sergejz0rk:

Skärmen blir svart, mus o tangentbord stängs av. Men datorn är fortfarande igång och den startas aldrig om. Den står bara på. Det går enbart att starta om eller stänga av datorn på riktigt genom knapparna på chassit

Jag hade liknande problem efter en uppdatering av w10. Minns inte exakt, men det var någon inställning i energisparläge jag fick ändra. Finns hur man gör på nätet.
Andra som använder Mcfee antivirus har även upplevt samma sak.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

I windows 10 finns Fast boot i power settings. Stäng av den.
En restart i Windows 10 är inte heller fullständig omstart, utan Shut down och tryck på knapp som gäller isåfall men oftast hjälper det att stänga av Fast boot iaf.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Har stängt av fast boot i Windows och i bios. Gör ingen skillnad

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I windows 10 finns Fast boot i power settings. Stäng av den.
En restart i Windows 10 är inte heller fullständig omstart, utan Shut down och tryck på knapp som gäller isåfall men oftast hjälper det att stänga av Fast boot iaf.

Omstart är faktiskt en riktig omstart. Det är "shut down" som är påverkat i fast boot. Det är ett slags sovläge med powerstate S4 (eller nån hybrid mellan s4/s5).

Med "fast startup" påslaget så dumpar den allt ram ner till disk (c:\hyberfil.sys) när du "stänger av", så du får en snabbare uppstart från "av".

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

När hårddisken är helt tom utan os så går det att starta om. Men såfort USB med win10 åker in så vet inte datorn hur den ska starta om

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med min dator (Msi mpg 550 GP, ryzen 7 5800x) testade det mesta jag kunde googla mig till utan framgång. Tillslut testa jag uppdatera BIOS/UEFI till senaste versionen, nu funkar det hur fint som helst.

Permalänk
Medlem

Installera om igen då.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077