Nytt erbjudande i SweClockers Månadens Drop!
Permalänk
Medlem

Råd till uppgradering av dator

Hej!

Tänkte kolla vilken uppgradering ni rekommenderar till denna datorn, hur står sig grafikkortet?

Min tanke är att det kanske räcker med att uppgradera moderkortet, processorn och RAM minnena?

Datorn används mest till att spela Rust, Fortnite, CS GO, osv....

Budget - Så billigt som möjligt 4000-5000, kom gärna med ett billigare och ett lite dyrare förslag.

Såhär ser datorn ut i dagsläget:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=5176363

Permalänk
Medlem

Vad upplever du är långsamt? Om det bara är att pengarna bränner i fickan så sitt still just nu. Priserna är ju helt uppåt väggarna.

Grafikkortet är en generation gammalt mellanklasskort. Det är ganska vanligt att man uppgraderar varannan generation, och då är det inte dags än. Om du vill uppgradera är det i så fall ett tecken på ett felköp förra gången, att man borde tagit i med något bättre och du borde köpa ett par hack upp efter prestanda-stegen. Då räcker tyvärr inte 5000 just idag (men det räcker oftast).

Att byta moderkort och processor låter sig inte alltid göras på OEM-datorer, de följer inte alltid standarder. I övrigt tycker jag inte att det är någon kris där heller - visst är Ryzen 5000-serien och Alder Lake rejäla uppgraderingar, men det är ingen katastrof det du har heller. 6 kärnor räcker ett tag till

Stämmer det att datorn bara har 8GB RAM? Det är i så fall något du kan bättra på - lätt fixat och ganska billigt. 8 GB är för lite idag, enligt mig.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Vad upplever du är långsamt? Om det bara är att pengarna bränner i fickan så sitt still just nu. Priserna är ju helt uppåt väggarna.

Grafikkortet är en generation gammalt mellanklasskort. Det är ganska vanligt att man uppgraderar varannan generation, och då är det inte dags än. Om du vill uppgradera är det i så fall ett tecken på ett felköp förra gången, att man borde tagit i med något bättre och du borde köpa ett par hack upp efter prestanda-stegen. Då räcker tyvärr inte 5000 just idag (men det räcker oftast).

Att byta moderkort och processor låter sig inte alltid göras på OEM-datorer, de följer inte alltid standarder. I övrigt tycker jag inte att det är någon kris där heller - visst är Ryzen 5000-serien och Alder Lake rejäla uppgraderingar, men det är ingen katastrof det du har heller. 6 kärnor räcker ett tag till

Stämmer det att datorn bara har 8GB RAM? Det är i så fall något du kan bättra på - lätt fixat och ganska billigt. 8 GB är för lite idag, enligt mig.

fact att 8gb är för lite, nästan så mina 16gb är gränsfall i vissa spel.
warzone exemelvis är ospelbart med 8gb ram

Permalänk
Medlem

Tack för snabba svar!

Det stämmer att datorn endast har 8gig RAM och det var när jag började leta efter nya RAM minnen som jag upptäckte att min processor inte klarade av hastigheterna på RAM minnet jag tänkte beställa (4400MHz). Just därför började jag kika på uppgraderingspaket...

Men då kanske jag kan testa med några billigare RAM minnen bara då helt enkelt, se länk nedan. Vet att dessa också är något snabbare än nuvarande processor klarar av men tycker de ändå va såpass prisvärda.

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

Permalänk
Medlem

Glömde även fråga angående CL18 som detta RAM minne har, är det långsamt vid spel eller bör man välja ett med lägra CL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lewl44:

Glömde även fråga angående CL18 som detta RAM minne har, är det långsamt vid spel eller bör man välja ett med lägra CL?

Kanske är bättre att välja ett RAM minne med lägre MHZ eftersom min processor inte klarar av 3600MHz ändå och välja detta med lägre CT?

CT16 istället för CT18

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/ram-minne/ddr4/k...

Permalänk
Medlem

Vilka inställningsmöjligheter har du i BIOS? Om du i BIOS kan slå på något som heter XMP så kan du köra högre frekvenser för minnet (upp till 3200 MHz åtminstone, och oftast en bit till). Om du inte kan det så är det lika bra att köpa minne som klarar de där 2666 MHz som din processor officiellt stödjer. Kom också ihåg att det minne som sitter i också måste stödja den frekvens du väljer, annars får du ta ut det.

Låg CAS Latency (CL) är bra, men det är inte hela världen om du ändå inte kan överklocka. Viktigast för dig just nu är nog att få mer minne. Ett minne som stödjer 3200 MHz vid en viss CAS Latency stödjer i normalfallet 2666 MHz vid en lägre latency, men exakt vad den är brukar man inte kunna se förrän man köpt minnet. Det går att räkna ut detta om man vill. Som exempel så är 3200 MHz vid CL16 precis lika snabbt (i latency) som 3600 MHz vid CL18, men 3600MHz-minnet har givetvis högre bandbredd.

Hög bandbredd skadar naturligtvis inte, men det där med att jaga upp till 3600MHz (vilket är utanför standarden) är mest för oss som kör AMD. Beroende på en detalj i implementationen gillar AMD Ryzen lite högre minnesfrekvens. För Intel är det inte lika viktigt.

Du talade om ett minne på 4400MHz. Det är sannolikt inte DDR4 alls utan DDR5, vilket din processor inte stödjer alls.

Visa signatur

5900X | 6700XT