WiFi mellan två hus - vilken utrustning 2024?

Permalänk
Medlem

WiFi mellan två hus - vilken utrustning 2024?

Hej,

Ska brygga ut fiber från ett huvudhus (3-glas-fönster) till ett mindre hus på samma tomt (ca 20 meter bort). Vi ivll helst inte gräva över gårdsplanen då det ligger massa omärkta elkablar kors och tvärs.

Jag har en Ubiquiti Dream Machine som ska agera router i huvudhuset, vilken kompletterande utrustning behöver jag köpa för att stärka signalen ut till det mindre huset (och sen få bra täckning över hela det minder huset)?

Har kollat lite olika trådar i forumet, men hittar inget med hårdvara från senaste två åren, tänker att det finns bättre grejer att tillgå idag.

Pris är väl EGENTLIGEN inget problem, men det ska endast täcka privat bruk.

Tack!

// V

Permalänk
Medlem

Personligen kör jag ett mesh system, nummer 1 från huvudbyggnad i fönstret, nummer 2 i andra huset i fönstret och nummer 3 som är ansluten till nummer 2 i mitten/andra sidan av andra huset.

Permalänk
Hedersmedlem

Vill du ha något som fungerar över tid kan det vara värt att kika på ett paket med länkar. Exempelvis Ubiquiti Building Bridge som kör 60 GHz med 5 GHz backup. Kostar en slant, men ger en ruskigt stabil överföring som fungerar över tid. Kan manageras i UniFi-gränssnittet också. Finns motsvarande Mikrotik Wireless Wire för ungefär halva priset.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Vill du ha något som fungerar över tid kan det vara värt att kika på ett paket med länkar. Exempelvis Ubiquiti Building Bridge som kör 60 GHz med 5 GHz backup. Kostar en slant, men ger en ruskigt stabil överföring som fungerar över tid. Kan manageras i UniFi-gränssnittet också. Finns motsvarande Mikrotik Wireless Wire för ungefär halva priset.

Tack!

Har kikat på Building Bridge, men känns lite overkill?

Skulle typ den här fungera istället?

Permalänk
Medlem

Svårt när man inte vet exakta förutsättningar.. Men en Unifi för utomhusbruk som du sätter på huvudbostaden i riktning mot det lilla skulle säkert funka. Ett dyrare alternativ är ju att köra någon av deras Building Bridge-lösning, men det känns ju overkill här tycker jag.

Skrivet av Argine:

Tack!

Har kikat på Building Bridge, men känns lite overkill?

Skulle typ den här fungera istället?

Ja, det är vad jag hade gjort.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Homeplug, och det fungerar förvånansvärt stabilt - Men har inte heller stresstestat det. Men för att kunna jobba mm så har det lirat felfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jag kör med Homeplug, och det fungerar förvånansvärt stabilt - Men har inte heller stresstestat det. Men för att kunna jobba mm så har det lirat felfritt.

Har funderat på det också - kan vara värt att testa. Vet att allt ska vara på samma mätare iaf.

Permalänk
Medlem

Mesh kommer inte duga på 20 meter säger jag.
Köp 2st ubnt airmax enheter så kommer du bli jätte nöjd.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Körde med airMAX NanoStation M5 men har gått över till Homeplug.
NanoStation M5 har max 100 Mbit/s, får ut 300 Mbit/s med Homeplug.
Funderar dock på att skaffa airMAX NanoStation M5 loco som borde ge 300 MBits/s.
Fördelen med airMAX är mindre fördröjning, ligger 1 för airMAX mot 3 ms för Homeplug.

Som vanligt med Homeplug måste det testas på plats, man vet aldrig vad det blir.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Mesh kommer inte duga på 20 meter säger jag.
Köp 2st ubnt airmax enheter så kommer du bli jätte nöjd.

Håller med, jag kör MESH för utomhus-wifi till mobil/dator/lite annat shit och hastigheten droppar fort med avstånd, vinkel och fri sikt.

Jag satte upp nått Unifi som var betydligt billigare för typ 6-7 år sedan, runt 100 meters avstånd, tror den kan ha hetat "Nano beam". Har tuggat på sen dess utan problem. Dock är deras Internet bara 100/10, så var inga höga hastighetskrav på länken.

Permalänk
Medlem

Ok - kanske värt att testa HomePlug då. Betydligt lägre kostnad för att "testa" iaf. Någon som har bra tips på vilken hårdvara som är bra?

Permalänk
Medlem

Jag kör 2x Loco AC5 nano på 10 meter genom en betongvägg. Får ut ca 180mbit.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Argine:

Ok - kanske värt att testa HomePlug då. Betydligt lägre kostnad för att "testa" iaf. Någon som har bra tips på vilken hårdvara som är bra?

Finns ett utbyggbart KIT på Kjell. TP-Link.
Har tre st: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlost-natverk/h...

De var på erbjudande och tror de är det ibland. 499kr fick jag ge.

Permalänk
Medlem

Testade TP-link HomePlugs, dock utan framgång.

Båda kåkarna är inom samma elnät, men det sitter ju en elcentral med JFB i varje hus, så det kanske stökar med utrustningen jag testade.

När jag testade internt i "huvudhuset" så fungerade det direkt.

Får nog bli AC5 nano och wifi-brygga.

// V