Installera OS utan internet

Permalänk

Installera OS utan internet

Hej

Tänkte fråga hur man bär sig åt att installera windows på en helt ny dator utan att det ska krävas internet? Eftersom en helt ny ihopbyggd dator inte har drivrutiner för lan/ethernet?

Har gogglat fram en del såsom alt f4 eller shift + f10 men inget av dem fungerar, kan inte skriva något i kommandotolken🤷‍♂️

Hur bär man sig åt?

Windows 11 på skiva försöker jag installera

Krävs det internet för windows 10 om man kanske kan få tag på ett sådant installations usb?

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätverkskort? låter konstigt att en win11 installation inte skulle få med nån default driver som funkar? Skiva har jag inte använt på 20år men Win10/11 från USB sticka har inte varit något problem på 4-5 datorer jag byggt iaf senaste 5 åren

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjirn:

låter konstigt att en win11 installation inte skulle få med nån default driver som funkar?

Jodå, det har hänt, det råkade jag själv ut för, så det är inte helt ovanligt.

Själv jobbade jag förbi problemet snabbast genom att koppla in ett USB-nätverkskort istället för att klura ut hur man fixar med drivrutinerna, men det ska ju gå att lägga in drivrutinerna på USB-stickan på något sätt eller skippa att skapa MS-konto.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Hej

Tänkte fråga hur man bär sig åt att installera windows på en helt ny dator utan att det ska krävas internet? Eftersom en helt ny ihopbyggd dator inte har drivrutiner för lan/ethernet?

Har gogglat fram en del såsom alt f4 eller shift + f10 men inget av dem fungerar, kan inte skriva något i kommandotolken🤷‍♂️

Hur bär man sig åt?

Windows 11 på skiva försöker jag installera

Krävs det internet för windows 10 om man kanske kan få tag på ett sådant installations usb?

Windows 10 går utan internet

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-D15 G2 - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Skrivet av Bjirn:

Vad är det för nätverkskort? låter konstigt att en win11 installation inte skulle få med nån default driver som funkar? Skiva har jag inte använt på 20år men Win10/11 från USB sticka har inte varit något problem på 4-5 datorer jag byggt iaf senaste 5 åren

Inte något problem menar du med att internet Inte krävs för installationen?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag stötte på en hel hög av problem med windows 11 install när jag gjorde det senast. And yes - avsaknad av drivrutiner för en hyfsat ny laptop var ett av dem.

Här nedan är min klagotråd. Det är en del pipande från mitt håll. Ha överseende.
Tråden innehåller också lösningar på några saker som kan uppstå.
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1692996-w11-installati...

En lösning här är att lägga drivrutinerna för nätverk på USBstickan (också). Shift + F10 och installera drivrutinerna först den vägen. Sedan fortsätta med installationen med nätverk.

Edit: Om det nu inte funkar att köra setup.exe (fortsätta windowsinstallationen) direkt via kommandofönster alltså. Och så verkade det ju vara här.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Bara kör in en ethersaldd i datorn så har du internet. Drivisar finns men kan vara av äldre modell.
Har alltid gjort så och har alltid funkat.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Har gogglat fram en del såsom alt f4 eller shift + f10 men inget av dem fungerar, kan inte skriva något i kommandotolken🤷‍♂️

Hur menar du, dyker kommandotolken upp, men du kan inte skriva i den?

Kan det vara så att du behöver klicka i kommandotolken för att kunna skriva något?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Hur menar du, dyker kommandotolken upp, men du kan inte skriva i den?

Kan det vara så att du behöver klicka i kommandotolken för att kunna skriva något?

Nej microsoft tycks ha gjort en fix som hindrar en att skriva i kommandotolken under installationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Inte något problem menar du med att internet Inte krävs för installationen?

Nej, med undantag som jag inte sett själv då som nämns ovan wifi och laptop kanske, men vanlig sladd i nätverkskortet i moderkortet på "vanlig" gaming PC har alltid funkat för mig, dvs när installationen vill nå internet har redan nån default driver installerats som funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorham:

Bara kör in en ethersaldd i datorn så har du internet. Drivisar finns men kan vara av äldre modell.
Har alltid gjort så och har alltid funkat.

Det är inte så där alldeles säkert att det fungerar. Oftast är det ju precis som du beskriver, men är det en tillräckligt ny nätverksenhet så är det fullt möjligt att det inte följer med någon fungerande drivrutin med OS:et.

Permalänk
Skrivet av TokigaSmurfeN:

Nej microsoft tycks ha gjort en fix som hindrar en att skriva i kommandotolken under installationen

Hmm nu fungerade det helt plötsligt med cmd skippen, gick inte förut när jag provade…

Permalänk
Medlem

Bortser man från hur dumt det är att behöva ”lösa problemet” så fungerar det här; Man laddar ner och bakar in drivrutinerna i windows iso filen innan man gör en bootbar drive med den.

Men du måste ha tillgång till en annan dator med admin rättigheter.

https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/how-to-...

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

@TokigaSmurfeN

Hur har det gått, fick du igång windows?

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Fungerat fint för mig att installera win11 PRO med denna guide efter att ha disablat nätverkskort i BIOS. Var väll dock några månader sedan senast.

https://www.tomshardware.com/how-to/install-windows-11-withou...