Microsoft Recall kan bli mardröm för din säkerhet

Permalänk
Medlem

Jag ser inga enkla lösningar på säkerhet/integritets problemen här.
Däremot skulle jag gärna ha funktionen! Tänk er scenerna från filmen "Her" när man kan föra en naturlig dialog med AI om brev man skickat, texter man skrivit och saker som ligger i ens kalender. Recensioner man läst etc.

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det hela rätt så är ju dagens datorer imuna mot detta och i stort sett alla närmaste framtida custombyggda datorer också.
Även om hårdvaran kan stödja copilot+ så måste den även vara certifierad för att detta ska kunna köras.

Riktigt vad som behövs till för denna certifiering vet jag inte.
Nåja slänger ändå ut det mesta av MS mög och kör inte MS-konto, TPM, mm så är inte drabbad ändå.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Någon får gärna rätta mig om jag har fel; men är inte Recall typ samma som Time Machine i MacOS?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Någon får gärna rätta mig om jag har fel; men är inte Recall typ samma som Time Machine i MacOS?

Nej. Time machine är en backuplösning för dina filer, dvs inte samma sak som att spara och analysera skärmdumpar av allt du visat på skärmen.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Nej. Time machine är en backuplösning för dina filer, dvs inte samma sak som att spara och analysera skärmdumpar av allt du visat på skärmen.

Tack för svar. Så är det allt Recall gör? Sparar den inte ner dokument och annat... Så att man kan gå tillbaka om man råkar radera ett visst dokument?

Permalänk
Medlem
Skrivet av outbox:

Tack för svar. Så är det allt Recall gör? Sparar den inte ner dokument och annat... Så att man kan gå tillbaka om man råkar radera ett visst dokument?

Det är iaf inget de pratat om, alltihopa verkar ju handla om att strunta i vad användaren faktiskt valt att spara och bara dumpa ned allt användaren visat på skärmen istället...

Den kommer ju dock ha sett de delar av dokument du "visat", så antar att du kan titta på bilder av delar av dokumenten som "backup".

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag blir mer och mer sugen på att gå över till MacOS. Enda nackdelen är att det inte stödjer många spel tyvärr. Vet någon om Apple jobbar på bättre spelsupport?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag blir mer och mer sugen på att gå över till MacOS. Enda nackdelen är att det inte stödjer många spel tyvärr. Vet någon om Apple jobbar på bättre spelsupport?

Det verkar ju åtminstone existera ett intresse, när Apple håller på med saker som https://www.sweclockers.com/nyhet/36539-apple-vill-locka-spel...

Sedan är det ju mer ovisst i vilken mån det får effekt i verkligheten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Det är iaf inget de pratat om, alltihopa verkar ju handla om att strunta i vad användaren faktiskt valt att spara och bara dumpa ned allt användaren visat på skärmen istället...

Den kommer ju dock ha sett de delar av dokument du "visat", så antar att du kan titta på bilder av delar av dokumenten som "backup".

Oh I see :O.

Skrivet av Cooling23:

Jag blir mer och mer sugen på att gå över till MacOS. Enda nackdelen är att det inte stödjer många spel tyvärr. Vet någon om Apple jobbar på bättre spelsupport?

Kör på någon lättanvänd Linuxvariant istället. Typ Ubuntu, eller Linux Mint.