Microsoft återstartar Windows 10-betatester

Permalänk
Melding Plague

Microsoft återstartar Windows 10-betatester

Windows 10 har bara ett drygt år kvar i livet, men nu ska Microsoft börja betatesta nya funktioner.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ja man kan ju undra vad Microsoft sysslar med

Permalänk
Medlem

Gissning: Betatest av funktioner för hur man ska avveckla 10?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När en produkt börjar som Early Access och slutar på topp som en Beta...

Visa signatur

Windows 11 Pro | Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

När en produkt börjar som Early Access och slutar på topp som en Beta...

Större steg/"progress" än många EA på steam

Permalänk
Medlem

Kan de inte bara släppa Windows 10.1 och glömma hela 11-fadäsen?

Permalänk
Medlem

Skulle inte bli förvånad om MS kommer skjuta upp avvecklingen av Windows 10 nått år eller två, är ju också enormt många halvmoderna datorer där man inte kan installera Windows 11 på, iallafall om man inte vet hur man kan gå runt kraven..

En variant kan ju bli att MS släpper lite på Windows 11 kraven tex att TPM 2.0 blir frivilligt att aktivera under installation..

EDIT:
Folk kommer ju inte rusa och skaffa nya datorer när de sitter på för deras del helt OK burkar bara för att supporten upphör av Windows 10, utan det kommer bli massvis med allt osäkrare system under några år..

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

MS vill väl kunna skryta med att fler använder deras nya "AI" och spyware funktioner så de bakåtportar det till Win 10 med... 💩

Visa signatur
Permalänk
Medlem

"Företaget skriver att det är ett sätt att se till att alla användare får maximal nytta av sina nuvarande Windows-datorer."

Maximal nytta vore ju att fortsätta supporta 10:an ett bra tag till.
Borde inte typ EU vara upprörda av all onödig e-waste och slå microsoft på fingrarna?

Edit: eller så är dom inte upprörda för att ms har lovat att det blir mycket enklare att spionera på alla som använder 11:an 😋

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

"Företaget skriver att det är ett sätt att se till att alla användare får maximal nytta av sina nuvarande Windows-datorer."

Maximal nytta vore ju att fortsätta supporta 10:an ett bra tag till.
Borde inte typ EU vara upprörda av all onödig e-waste och slå microsoft på fingrarna?

Edit: eller så är dom inte upprörda för att ms har lovat att det blir mycket enklare att spionera på alla som använder 11:an 😋

Ska man tvinga företag att supporta gammal mjukvara? Ska man även tvinga Apple och Google att fortsätta supporta äldre iOS och Android?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

Svindlande tanke på hur många zombiedatorer som kommer ingå i botnätverk efter MS kommer sluta supporta Windows 10. Just för att de inte kan uppdatera till Windows 11.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dan@work:

"Företaget skriver att det är ett sätt att se till att alla användare får maximal nytta av sina nuvarande Windows-datorer."

Maximal nytta vore ju att fortsätta supporta 10:an ett bra tag till.
Borde inte typ EU vara upprörda av all onödig e-waste och slå microsoft på fingrarna?

Edit: eller så är dom inte upprörda för att ms har lovat att det blir mycket enklare att spionera på alla som använder 11:an 😋

Dock är 10an väldigt gammal nu om man tänker teknik.

Det är som att köra iOS 9, Android Lollipop..

Så, Windows är väl i framkant rejält när det kommer till att hålla OS vid liv.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ska man tvinga företag att supporta gammal mjukvara? Ska man även tvinga Apple och Google att fortsätta supporta äldre iOS och Android?

Det är väl inget annat företag än just Microsoft som har så kort support av ett OS mot konsumenter? Även om Windows 10 släpptes 2015, så är version 1507 långt ifrån samma OS som exempelvis 22H2. Dvs har du inte hängt med alla "feature updates", så är du helt utan support idag.

Som jämförelse så supportar Apple alltid minst tre OS-versioner samtidigt och ger säkerhetsfixar längre tillbaka än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det är väl inget annat företag än just Microsoft som har så kort support av ett OS mot konsumenter? Även om Windows 10 släpptes 2015, så är version 1507 långt ifrån samma OS som exempelvis 22H2. Dvs har du inte hängt med alla "feature updates", så är du helt utan support idag.

Som jämförelse så supportar Apple alltid minst tre OS-versioner samtidigt och ger säkerhetsfixar längre tillbaka än så.

Vad tror du det skulle kosta att supporta fler versioner? Vem skulle få betala? Vi konsumenter med antingen högre pris eller reklam.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Vad tror du det skulle kosta att supporta fler versioner? Vem skulle få betala? Vi konsumenter med antingen högre pris eller reklam.

Jag ser hellre att Microsoft supportar färre versioner, men är tydligare med vad varje version tillför och förstör.

Tycker att Windows 11 versionerna kommer i lagom takt med en feature update årligen, men de borde supporta 21H2 fortfarande. Numera hinner Microsoft knappt ens fixa relativt allvarliga buggar innan OS:et överges. Hittills har det i snitt tagit 3-4 månader att få en feature release stabil.

Permalänk
Medlem
Citat:

[...] skriver Microsoft att det behöver någonstans att göra aktiv utveckling av ”nya funktioner och fler förbättringar” av Windows 10 [...]

Låt mig gissa, de kommer lägga till snarlika funktion i Windows 10 som i Windows 11, så att de kan lagra mer data om Windows 10-användarna.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Dock är 10an väldigt gammal nu om man tänker teknik.

Det är som att köra iOS 9, Android Lollipop..

Så, Windows är väl i framkant rejält när det kommer till att hålla OS vid liv.

Om man nu ser 10 som en version... det är ju ett perspektiv som mest är relevant sett till marknadsföring, inte särskilt relevant sett till teknik.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Var det inte windows 10 som i början marknadsfördes som "det sista windows" eller något i den stilen? Har iaf för mig det och att de bara skulle fortsätta uppdatera, lite suspekt att börja med uppdateringar igen, är det nya funktioner som reklam i aktivitetsfältet eller något de har på gång...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Var det inte windows 10 som i början marknadsfördes som "det sista windows" eller något i den stilen? Har iaf för mig det och att de bara skulle fortsätta uppdatera, lite suspekt att börja med uppdateringar igen, är det nya funktioner som reklam i aktivitetsfältet eller något de har på gång...

Nej det var en utvecklare som sa något i stil med det på en Ignite-konferens, som media sedan spann vidare till en odödlig skröna.

"Right now we’re releasing Windows 10, and because Windows 10 is the last version of Windows, we’re all still working on Windows 10." - Jerry Nixon

Handlade bara om att Windows 10 var det senaste och därför är det det som alla arbetar med just nu. Microsoft gick också ut och dementerade och sa att det inte berörde eventuell framtida "branding".

Permalänk
Medlem

Kraven för W11 är ju ett tydligt steg upp, som långt ifrån alla datorer klarar att nå upp till.
Vore väl rimligare att det för nya är W11 som gäller, men W10 fortfarande ska stödjas för äldre.
Nya funktioner ska vara något som lockar snarare än något folk vill undvika.

Det är inte alls ovanligt att datorer som har rätt många år på nacken fortfarande fungerar bra, att sluta stödja W10 redan 2025 är lite för tidigt.
W11 kräver en dator från sent 2017, t ex 8:e gen Intel och även TPM2.0 som inte heller var så vanligt då.
Samtidigt som datorer från så långt bak som runt 2010-2011 fortfarande lever. Det betyder att det finns väldigt många datorer som fortfarande fungerar och stöds av W10, men inte W11.

Lösningen skulle vara att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till W10 längre, men inte nya funktioner. Då bibehålls säkerheten, samtidigt som de med ny hårdvara och som vill ha nya funktioner måste köra W11.

Permalänk
Skrivet av D.:

Kraven för W11 är ju ett tydligt steg upp, som långt ifrån alla datorer klarar att nå upp till.
Vore väl rimligare att det för nya är W11 som gäller, men W10 fortfarande ska stödjas för äldre.
Nya funktioner ska vara något som lockar snarare än något folk vill undvika.

Det är inte alls ovanligt att datorer som har rätt många år på nacken fortfarande fungerar bra, att sluta stödja W10 redan 2025 är lite för tidigt.
W11 kräver en dator från sent 2017, t ex 8:e gen Intel och även TPM2.0 som inte heller var så vanligt då.
Samtidigt som datorer från så långt bak som runt 2010-2011 fortfarande lever. Det betyder att det finns väldigt många datorer som fortfarande fungerar och stöds av W10, men inte W11.

Lösningen skulle vara att fortsätta släppa säkerhetsuppdateringar till W10 längre, men inte nya funktioner. Då bibehålls säkerheten, samtidigt som de med ny hårdvara och som vill ha nya funktioner måste köra W11.

De fortsätter ju support för Windows 10 för en årlig avgift 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Knappast något av intresse, det handlar säkerligen bara om nya/fler/bättre funktioner för (tvångs)migrering till 11:an.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av D.:

W11 kräver en dator från sent 2017, t ex 8:e gen Intel och även TPM2.0 som inte heller var så vanligt då.

8:e generationen kom väl först sent 2018? Generationerna har speglat lanseringsår sedan 2010. Min Dell XPS 13 från 2019 har en i7-8565U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Ska man tvinga företag att supporta gammal mjukvara? Ska man även tvinga Apple och Google att fortsätta supporta äldre iOS och Android?

Ja. Är man en stor aktör som tillverkar operativsystem som kopplas upp till Internet har man ett visst ansvar. Alternativet är att låta främmande makt och kriminella utnyttja säkerhetshål hos enheter som finns hos privatpersoner, företag, myndigheter och andra organisationer.

Microsoft, Apple och Google marknadsför sina produkter som säkra. Då borde de rimligtvis stå för det uttalandet tycker jag.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gissning: Betatest av funktioner för hur man ska avveckla 10?

Skrivet av BengansBlogg:

MS vill väl kunna skryta med att fler använder deras nya "AI" och spyware funktioner så de bakåtportar det till Win 10 med... 💩

Det var så jag läste nyheten: nu har vi kommit på hur vi ska få lika mycket telemetri i 10 som i 11, så nu förlänger vi supporten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goedendag:

Ja. Är man en stor aktör som tillverkar operativsystem som kopplas upp till Internet har man ett visst ansvar. Alternativet är att låta främmande makt och kriminella utnyttja säkerhetshål hos enheter som finns hos privatpersoner, företag, myndigheter och andra organisationer.

Microsoft, Apple och Google marknadsför sina produkter som säkra. Då borde de rimligtvis stå för det uttalandet tycker jag.

Visst, men då får du betala för det. Antingen i pengar eller reklam. Är du villig att betala för de som sitter kvar på gammal version av ett OS om du själv använder den senaste?

Problemet med säkerhetshål är större med alla IoT och routrar, som inte går att uppdatera.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Dom KAN ha insett att det är en dålig ide att dra undan mattan för 80% av sin användarbas.

Källa: 80% - "Draget ur hatten"

Permalänk

Så länge det kommer säkerhetsuppdateringar så har jag personligen inga problem om win10 stannar exakt där det är, sonen får köra på min gamla stationära maskin, behåller min fina laptop för endast Office arbete.

Kör med win11pro på min workstation hemma och har inga direkta klagomål detsamma gäller på laptopen funkar utan strul och problem, command prompt och taskbar länkar funkar som dom alltid gjort och har nog aldrig klickat på start menyn 😂

Men visst, kan hålla med om att det är lite segt om dom slutar med alla uppdateringar på win10 men håller tummarna att dom fortsätter då hårdvaran tickar på problemfritt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Generationfloppy:

Så länge det kommer säkerhetsuppdateringar så har jag personligen inga problem om win10 stannar exakt där det är, sonen får köra på min gamla stationära maskin, behåller min fina laptop för endast Office arbete.

Kör med win11pro på min workstation hemma och har inga direkta klagomål detsamma gäller på laptopen funkar utan strul och problem, command prompt och taskbar länkar funkar som dom alltid gjort och har nog aldrig klickat på start menyn 😂

Men visst, kan hålla med om att det är lite segt om dom slutar med alla uppdateringar på win10 men håller tummarna att dom fortsätter då hårdvaran tickar på problemfritt.

Alltså, om jag ska vara ärlig kan jag inte komma på en enda uppdatering med ny funktionalitet till win 10 som jag dragit nån nytta av över huvud taget. Så för min del så hade dom gått kunnat bara köra säkerhetsuppdateringar i all framtid...ett OS ska inte ha massa funktioner, det ska serva användaren med vissa grunder, och dessa grunder finns i win 10 sedan det var nytt.

OBS: Kanske några funktioner i bakgrunden som man inte märker av som jag utnyttjat...

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

De fortsätter ju support för Windows 10 för en årlig avgift 😊

De fortsätter med supporten till -27 för alla med LTSC -32 för de med iot
LTSC 2019 är supportad till -29 (om jag minns rätt)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415