Samtal från analog porttelefon kopplar upp men utan ljud

Permalänk
Medlem

Samtal från analog porttelefon kopplar upp men utan ljud

Hej!

Jag har skaffat mig en gammal porttelefon i testsyfte (en Bewator Telecode TP5 med en centralenhet TC5000). Jag har kopplat ihop centralenhet och TP5-portapparat, och därefter har jag skaffat IP-telefoni från Quicknet (har en ATA-box Cisco ATA-191).

Mellan ATA-boxen och TC5000 har jag en telefonkabel med RJ11 kontakt i ena änden. I andra änden har jag tagit grön och röd kabel och kopplat in på telefonutgången i centralenheten.

Vad som händer när jag ringer upp min mobil är att samtalet kopplas fram och det ringer. Den röda indikeringen på TP5:an tänds att samtal ringer upp, men när jag svarar så hörs inget i någon av ändarna (varje högtalaren i mobilen eller i portapparaten) och när jag trycker på knappvalen i mobilen så händer inget heller (enligt uppgift skall ju 5:an aktivera låsutgången).

En märklig sak är att på portapparaten bredvid lampan som tänds när uppringningen påbörjas så finns det en ikon som tyder på att det skall tändas när samtalet är besvarat, men denna tänds aldrig.

Se bild vad jag menar (det är dom två telefonsymbolerna ovanför knappen för 1):

Någon som varit med om något liknande? Kan det härledas till IP-telefonin kanske?

Permalänk
Medlem

Hör av dig till Quicknets support och ge dem samma information som du uppgett här. Vet inte om han jobbar kvar, men det fanns åtminstone tidigare en man anställd hos dem vid namn Mats som jobbade mycket med såna här frågor.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Hör av dig till Quicknets support och ge dem samma information som du uppgett här. Vet inte om han jobbar kvar, men det fanns åtminstone tidigare en man anställd hos dem vid namn Mats som jobbade mycket med såna här frågor.

Tack för tips, jag drog iväg ett supportmail i början på veckan, får hoppas Mats eller någon bra kollega där kan ge något svar.

Annars får man åka nånstans där kopparn fortfarande finns kvar och koppla in sig

Permalänk
Medlem

Hej,
Jag har samma problem med en TP5 och TC5000.
Den fungerar som den ska om man kopplar upp mot det fasta telenätet (Telia).
När jag istället ansluter via en GSM Gateway som ska emulera en fast uppkoppling får jag samma fel som gedmag.
GSM Gatewayen fungerar om man kopplar in en vanlig telefon och ringer med.
Tacksam för alla tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gedmag:

Tack för tips, jag drog iväg ett supportmail i början på veckan, får hoppas Mats eller någon bra kollega där kan ge något svar.

Annars får man åka nånstans där kopparn fortfarande finns kvar och koppla in sig

Skrivet av Smidefix:

Hej,
Jag har samma problem med en TP5 och TC5000.
Den fungerar som den ska om man kopplar upp mot det fasta telenätet (Telia).
När jag istället ansluter via en GSM Gateway som ska emulera en fast uppkoppling får jag samma fel som gedmag.
GSM Gatewayen fungerar om man kopplar in en vanlig telefon och ringer med.
Tacksam för alla tips.

Jag har samma problem. Fick ni någon lösning?