Nytt erbjudande i SweClockers Månadens Drop!

Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör

Permalänk
Medlem

Banana Pi BPI-R4 router "byggsats" - Wifi7 och 5G som tillbehör

Var lite osäker på om jag skulle lägga denna under Nätverk eller Enkortsdatorer, men primärt är detta en router

Blev lite sugen när jag skulle kolla upp om det finns några routers som har stöd för öppna firmware/os som exempelvis OpenWRT och dessutom stödjer ny hårdvara som Wifi7.

Det korta svaret är egentligen: nej - OpenWRT stöd kommer oftast en bra bit efter att ny teknik släppts, men det tipsades om ett nytt löst router-moderkort från Banana Pi som heter BPI-R4.

https://wiki.banana-pi.org/Banana_Pi_BPI-R4

Det finns även en låda att köpa

Det annonserades för ca 1 år sedan, kom ut i våras och har en imponerande uppsättning anslutningar.

För just detta kort har jag inte hittat några svenska återförsäljare som har det i lager, men butiken R-pi.se har andra Banana pi produkter i sitt sortiment.

Däremot säljer tillverkaren direkt via 2st aliexpress butiker:

Bipai
och
Sinovoip

Går även att hitta på amazon via 3:e parts butiker.

Tillverkaren samarbetar med OpenWRT och det är standard operativsystem på routern, men man kan även installera debian eller ubuntu om man vill.

Notera dock att moderkortet säljs utan wifi-modul och 5G-kort, men man kan köpa till dessa och koppla in.

4G och 5G moduler som stöds: Quectel 4G LTE EM05, RM500U-CN, RM500Q-GL and RM520N-GL 5G

I nuläget väntar dock många på att deras egna Wifi7 modul ska släppas - det har utlovats sedan januari men har fortfarande inte dykt upp i butiker.

Det finns även planer på ett kort med ännu fler antennplatser:

Jag la en beställning från Aliexpress på ett paket med moderkort, lådan och EU strömförsörjning - det kostade mig ca 1700:- och vi får se om det blir tullavgifter på det.

Har inga större ambitioner än att experimentera och testa lite - den har ju möjlighet att användas på en mängd olika sätt.

Om/när wifi7 modulen släpps ska jag säkert försöka beställa den med om det inte blir för dyrt.

Är det någon som erfarenheter av något liknande ?

Lite stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Tillverkaren samarbetar med OpenWRT och det är standard operativsystem på routern, men man kan även installera debian eller ubuntu om man vill.
[…]
I nuläget väntar dock många på att deras egna Wifi7 modul ska släppas - det har utlovats sedan januari men har fortfarande dykt upp i butiker.

Jag har inte mojängen själv, men har följt utvecklingen sedan den offentliggjordes.

Några saker att vara medveten om:

SinoVoips egen ”OpenWrt” är antagligen en sönderhackad version av Mediateks SDK. Den bygger på någon äldre version av OpenWrt, byggs inte exakt likadant och kan inte installera paket från OpenWrt. Källkoden finns tillgänglig.

Nyaste vanilla OpenWrt (snapshot, ej stabil) har inte fullt stöd för all hårdvara än. 10 Gb/s-interfacen kommer upp i typ hälften av den hastigheten. Mainline Linux saknar en del hårdvaruaccelerering. Det jobbas på det.

SinoVoips chassin har i alla fall för R3 varit rätt kasst. Har inte läst sp mycket om det för R4. Över huvud taget verkar man inte jobba speciellt mycket alls på kylning.

Kommunikationen från företaget är rätt kass i allmänhet. Man kan inte lita på deras officiella specar på wikin eller andra sidor. Man måste läsa forumet om man ska veta vad man får. Det försenade WiFi-kortet (med ostandard två-mini-PCIe-interface) skulle från början varit en massiv 14-antenner-pjäs. Sedan var det plötsligt sex antenner när dom fattade att det inte skulle funka.

SinoVoip tillverkar även OpenWrt One som är på gång rätt snart. En betydligt mindre maskin utan WiFi 7. Det blir den första officiella OpenWrt-hårdvaran.

Permalänk
Medlem

Trevligt

Jag har bara snabbt tittat deras forum och förstod när de förmedlade en egen version av OpenWRT att den var kraftigt modifierad.

Men hellre detta än helt låst programvara

Jag beställde utan kylare och ska försöka fixa till någon egen lösning.

En sak jag inte riktigt förstått är om det möjligt att ansluta andra wifi-kort till någon av mini-PCIe portarna ? Borde väl fungera med kort som har stöd i OpenWRT ?

Permalänk
Medlem

Historiskt sett så verkar många haft åsikter om byggkvalitén på Banana Pi's produkter men jag hoppas det går bra. Hade jag behövt något litet utan att vara utlöst dyrt hade jag nog tittat på https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4/ + https://www.hardkernel.com/shop/h3-h2-net-card-2/ som visserligen är lite dyrare om jag hade velat ha en högprestande router utan att den kostat alltför mycket och kört något mt76 enhet separat som AP då meck med mini PCIe-kort (som i regel är utanför spec) och meck med antenner gör att det oftast blir dyrare än att köpa en "router" och konvertera om.

Permalänk
Medlem

Ah, najs, de har börjat mecka stöd för BPi-R4 i OpenWRT också

Rent sådär hade jag nog dock kollat på den äldre BPi-R3 istället om routern ska användas skarpt (som motsats till allmän lek). Stödet för den i OpenWRT lär vara mycket mer moget, de måste ha börjat med R4 väldigt nyligen.

Har man inte bråttom är det nog en mycket bra kandidat att hålla ögonen på i alla fall. Vad jag vet har Sinovoip tight samarbete med OpenWRT, tror till och med de har någon anställd som jobbar heltid med OpenWRT-teamet.

Med viss reservation för att jag inte är jättepåläst i det specifika ämnet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Personligen väntar jag spänt på Tomaž Zaman's (från Youtube) router.

Men blev också intresserad av hur det går för ditt projekt.

Permalänk
Medlem

Finns det några klienter ens med stöd för WiFi-7 ännu?

Nackdelen som vanligt med alla dessa "Kina-boards" är att mjukvarostödet är kortlivat och mycket bristfälligt. Jag har testat en del olika genom tiderna men faller alltid tillbaks på klassisk Raspberry Pi som egentligen det enda stabila.

Permalänk
Medlem

Allwinner, Rockchip och Mediatek (Filogic) fungerar fint generellt sen har vissa SoCs bättre stöd än andra men det finns ingen direkt anledning till att stirra sig blind på RPi ofta lämnar mycket att önska.

Missar lite fördelen med -R serien nu när du kan få x86 för ~samma pengar och slippa mycket huvudvä.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Jag la en beställning från Aliexpress på ett paket med moderkort, lådan och EU strömförsörjning - det kostade mig ca 1700:- och vi får se om det blir tullavgifter på det.

AliExpress deklarerar och debiterar svensk moms korrekt så inga ytterligare avgifter ska tillkomma.

Skrivet av diizzy:

Hade jag behövt något litet utan att vara utlöst dyrt hade jag nog tittat på https://www.hardkernel.com/shop/odroid-h4/ + https://www.hardkernel.com/shop/h3-h2-net-card-2/ som visserligen är lite dyrare om jag hade velat ha en högprestande router utan att den kostat alltför mycket och kört något mt76 enhet separat som AP då meck med mini PCIe-kort (som i regel är utanför spec) och meck med antenner gör att det oftast blir dyrare än att köpa en "router" och konvertera om.

Modellen tråden handlar om siktar på högre prestanda än kombinationen du länkar till så de är inte direkt jämförbara. Många potentiella kunder lär också i så fall köra med denna som en router utan WiFi och sedan separata APs. Det är definitivt det bättre sättet att få WiFi.

Skrivet av maDa:

Finns det några klienter ens med stöd för WiFi-7 ännu?

Nackdelen som vanligt med alla dessa "Kina-boards" är att mjukvarostödet är kortlivat och mycket bristfälligt. Jag har testat en del olika genom tiderna men faller alltid tillbaks på klassisk Raspberry Pi som egentligen det enda stabila.

Ja, det finns ett antal moderna telefoner som har det så det har definitivt börjat rulla ut. Nya enheter man köper har det också ofta numera.

Att jämföra denna med en Raspberry Pi är inte särskilt vettigt funktionmässigt då denna är tänkt som en nätverksprodukt och är på detta väldigt mycket kraftfullare än något Raspberry Pi kan erbjuda. Denna är tänkt som en 10 Gbit-router (när väl det fulla stödet för hårdvaruaccelereringen är på plats).

Gällande support för de mer generella Raspberry Pi-utmanarna håller jag dock med om att mjukvarustödet brukar vara betydligt sämre. Det är åtminstone min personliga erfarenhet för flera år sedan.

Skrivet av diizzy:

Missar lite fördelen med -R serien nu när du kan få x86 för ~samma pengar och slippa mycket huvudvä.

Fördelen med denna jämfört med x86-motsvarigheterna från CWWK, Qotom, etc. är strömförbrukningen och potentiellt också nätverksprestandan när full accelerering väl är implementerad. Priset är också lägre.

Denna blir intressant att följa.

Med det sagt så har du helt rätt i att x86 har bredare stöd både rent generellt och särskilt för router/brandväggsdistributioner så som pfSense, OPNsense, VyOS, etc. Här är det främst OpenWrt som gäller, men om den väl får bra stöd i OpenWrt så brukar enheter få fortsatt stöd länge. Mediatek släpper ju också koden för att implementera sina nätverk-SoC:ers hårdvaruaccelereringen som open source, vilket skiljer sig från en del av de tidigare konkurrenterna och minskar risken att man blir fast på en viss kernel-version.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Pulver:

En sak jag inte riktigt förstått är om det möjligt att ansluta andra wifi-kort till någon av mini-PCIe portarna ? Borde väl fungera med kort som har stöd i OpenWRT ?

Det borde fungera, men det kanske krävs lite sökande för att hitta ett Wifi-kort med B-key. Är inte E-key betydligt vanligare?

Har en Orange Pi 5 Plus och den kan man trycka i de flesta Wifi-kort bara de stöds av Linux. Likt denna är det M-key på undersidan för SSD och är E-key på ovansidan. De Wifi-kort jag hade hemma hade E-key, samma gäller t.ex. Intel Wi-Fi 6E.

Pris och HW-mässigt ser detta ut som ett riktigt spännande kort! 1 Gbit/s portarna borde bara vara att tuta och köra, CPU-kraften bör räcka för att kunna hålla full hastighet med t.ex. Wireguard VPN. Kan rätt precist köra 1 Gbit/s med Intel N3350 som lär vara på liknande nivå sett till CPU-kraft.

För 10 Gbit/s lär det definitivt behövas en hel del HW-stöd. Cortex A73 presterar väldigt nära Cortex A72 som är den CPU-kärna som sitter i bl.a. RPi4. A73 är dock klart effektivare, så denna borde dra rätt lite ström.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

För 10 Gbit/s lär det definitivt behövas en hel del HW-stöd. Cortex A73 presterar väldigt nära Cortex A72 som är den CPU-kärna som sitter i bl.a. RPi4. A73 är dock klart effektivare, så denna borde dra rätt lite ström.

Det är en nätverksanpassad SoC så vilken specifik ARM-kärna den är baserad på är inte det som påverkar routingprestandan mest. Den har en hårdvaru-offloading av nätverkstrafik och det är därför den överhuvudtaget är intressant.

En på ett annat forum nämnde ca 5W idle och <10W vid load.

Citat:

Mine idles at just about 5W from 12V USB C with a FS 10G 10km optics and a 10G DAC going to a switch. It stays below 10W even if I load it. Obviously using 10G copper, NVMe or god forbid WiFi7 would boost that, perhaps substantially.

https://forums.servethehome.com/index.php?threads/yet-another...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

AliExpress deklarerar och debiterar svensk moms korrekt så inga ytterligare avgifter ska tillkomma.

Trevligt trodde mest jag hade haft tur vid tidigare beställningar

Skrivet av Yoshman:

Det borde fungera, men det kanske krävs lite sökande för att hitta ett Wifi-kort med B-key. Är inte E-key betydligt vanligare?

Ah, tänkte inte på kontakterna, tack - då blir det nog svårt.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Det är trevligt att det kommer öppna alternativ på marknaden, dock skulle jag aldrig kört Wifi7 modulen i det chassit. Dedikerade accesspunkter har större volym på kylflänsarna och vissa levereras även men fläkt för att kyla kretsarna. Överhettning känns som en garanti.

Kikade lite på Banana Pi BPI-R3 Mini, men då jag ville använda OPNsense blev det en CWWK (Topton) istället.

Permalänk
Medlem

Intressant att höra om olika alternativ, själv blev det N5105 i226-V från WooYi store som anlände för några månader sen. Beställde baremetal och handlade ram-minnen och disk från Inet. Installerade och konfade in OPNsense, fungerar klanderfritt

Permalänk
Medlem

Det är lite offtopic men har funderingar på wifi7 access punkter nu som tillbehör i samma stil, tyckte det var lite roligt när jag såg att det finns Raspberry Pi 5 tillbehör som kopplar in ett kort via pcie för wifi7 moduler - och det säljs i kit med låda och antenner.

Men det blir inte så billigt sammanlagt med Raspberry5 kort, kittet med låda samt ett wifi7 kort (i detta fall Intel BE200)

Och än så länge är det på idéstadiet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Trevligt trodde mest jag hade haft tur vid tidigare beställningar

Nej, de var tidiga med att anpassa sig till de nya reglerna. Därför är de numera att betydligt vettigare alternativ än eBay och de andra sidorna som valt att inte göra det.

De skickar ofta ändå via något annat EU-land men det är förmodligen något fraktbolaget de ofta använder gör med automatik.

Skrivet av jreklund:

Det är trevligt att det kommer öppna alternativ på marknaden, dock skulle jag aldrig kört Wifi7 modulen i det chassit. Dedikerade accesspunkter har större volym på kylflänsarna och vissa levereras även men fläkt för att kyla kretsarna. Överhettning känns som en garanti.

Det är troligen bättre att köra med separata accesspunkter i vilket fall som helst. För WiFi har jag helst en tillverkare bakom som lägger energi och utvecklingsresurser på att säkerställa bra kompabilitet. Samtidigt slipper man byta ut fullt fungerande WiFi om man plötsligt får andra behov när det gäller ens router.

Du har förmodligen rätt gällande värmen som Wifi 7-chippen genererar. Unifi 7 Pro baserad på Qualcomms WiFi 7-plattform kan tydligen ligga runt 70 grader enligt den inbyggda temperatursensorn (utan att fläkten börjar snurra) utan problem. Även om det chassit mig veterligen är i plast och därför säkert aningen varmare så ger det ju ändå en fingervisning.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

SinoVoip tillverkar även OpenWrt One som är på gång rätt snart. En betydligt mindre maskin utan WiFi 7. Det blir den första officiella OpenWrt-hårdvaran.

Alltså, målet på <100 USD, stödjer projektet, har en COM-port (USB-C), kör stock-OpenWRT...det där är rätt ballt.

Kan inte komma på något tillfälle jag skulle behöva denna enhet (kör x86 & "rå" nftables)...men det är lockande ändå!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Medlem
Citat:

Fördelen med denna jämfört med x86-motsvarigheterna från CWWK, Qotom, etc. är strömförbrukningen och potentiellt också nätverksprestandan när full accelerering väl är implementerad. Priset är också lägre.

Problemet här är att det sällan går att implementera (kollar bara historiskt) utan att funktionalitet försvinner, därav saknar du i regel "hårdvaruaccelererad NAT etc" därav forks...

Citat:

Med det sagt så har du helt rätt i att x86 har bredare stöd både rent generellt och särskilt för router/brandväggsdistributioner så som pfSense, OPNsense, VyOS, etc. Här är det främst OpenWrt som gäller, men om den väl får bra stöd i OpenWrt så brukar enheter få fortsatt stöd länge. Mediatek släpper ju också koden för att implementera sina nätverk-SoC:ers hårdvaruaccelereringen som open source, vilket skiljer sig från en del av de tidigare konkurrenterna och minskar risken att man blir fast på en viss kernel-version.

Finns en massa ARM-enheter som faktiskt fungerar fint och jag vill gärna se en referens till "Mediatek släpper ju också koden för att implementera sina nätverk-SoC:ers hårdvaruaccelereringen som open source".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det borde fungera, men det kanske krävs lite sökande för att hitta ett Wifi-kort med B-key. Är inte E-key betydligt vanligare?

Har en Orange Pi 5 Plus och den kan man trycka i de flesta Wifi-kort bara de stöds av Linux. Likt denna är det M-key på undersidan för SSD och är E-key på ovansidan. De Wifi-kort jag hade hemma hade E-key, samma gäller t.ex. Intel Wi-Fi 6E.

Pris och HW-mässigt ser detta ut som ett riktigt spännande kort! 1 Gbit/s portarna borde bara vara att tuta och köra, CPU-kraften bör räcka för att kunna hålla full hastighet med t.ex. Wireguard VPN. Kan rätt precist köra 1 Gbit/s med Intel N3350 som lär vara på liknande nivå sett till CPU-kraft.

För 10 Gbit/s lär det definitivt behövas en hel del HW-stöd. Cortex A73 presterar väldigt nära Cortex A72 som är den CPU-kärna som sitter i bl.a. RPi4. A73 är dock klart effektivare, så denna borde dra rätt lite ström.

Jo, jag har inga som helst problem att mata 1Gbyte/s (~3x iaf) med RK3399 så det borde inte vara några bekymmer. Mycket hänger också på hur bra/standardiserad deras implementering av PCIe är också.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av diizzy:

Jo, jag har inga som helst problem att mata 1Gbyte/s (~3x iaf) med RK3399 så det borde inte vara några bekymmer. Mycket hänger också på hur bra/standardiserad deras implementering av PCIe är också.

Absolut, men tror vi kanske menar lite olika sak.

Det krävs väldigt lite CPU-kraft att fylla en Ethernet-länk med ramar som håller 1500 bytes payload. Det handlar "bara" om strax under 700k paket per sekund vid 1 Gbit/s. Är inte alls osannolikt att en Cortex A73 fixar 10 Gbit/s helt utan extra HW i detta scenario.

Jobbade tidigare med att utveckla programvara för back-bone routers, deep-packet inspection boxar och liknande. Den enda metric som är relevant när man pratar IP-router är "hur många paket/s kan den hantera" då jobbet beräkningsmässigt är ur alla praktiska hänseenden lika stort om man hanterar ramar med 1500 bytes payload, 9000 bytes payload eller 64 bytes payload.

Kör man 100 % 64 byte payload ramar genom 10 Gbit/s blir det ca 14 miljoner paket/s. Sen kan det gå lika många i andra riktningen på samma länk, så man behöver hantera 28 miljoner paket/s per port för att verkligen "klara" 10 Gbit/s.

Under åren jag jobbade med detta utvecklades rätt spännande programvara för att hantera den här typen av laster med rätt vanilla Linux-kernels. Var tidigare väldigt mycket propretärt och special-designade lösningar, redan på Sandy Bridge tiden kunde man med dessa nå > 30 miljoner paket/s per kärna med en Xeon E5-2690 och den är väl inte så mycket snabbare än Cortex A73 (d.v.s. man nådde dit med "speciallösningar", inte med vanilla Linux, dock kördes allt enbart på CPU utan extra HW).

Så även utan HW-stöd lär en BPi-R4 kunna nå 10 Gbit/s med 1500 payload ramar på båda portarna. Tveksamt att den fixar det i minsta storleken i båda riktningarna, om den gjorde det hade de nog inte stoppat dit extra HW.

Men var egentligen inte det jag ville belysa. Misstänker att för alla "normala" fall är prestanda fullt tillräckligt för ren IP-routing.

Min referens med "Intel N3350" var att den, rätt precis, fixar 1 Gbit/s för VPN-skyddade (Wireguard) ramar (allt körs på CPU, enda HW-accelerationen är att CPUn har speciella instruktioner för att hantera AES). Där gäller det omvända, enda som spelar roll här är ramar med max payload då det kräver mest CPU-kraft då den dyraste operationen är kryptering/dektyptering.

Behövs definitivt HW-stöd för att köra VPN i 10 Gbit/s på en Cortex A73 baserad plattform. Sådan HW finns, har mest jobbat med Intels Quick Assist och gissar att "HW-stödet" i BPi-R4 är något liknande.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

har funderingar på wifi7 access punkter

[…]

Men det blir inte så billigt sammanlagt med Raspberry5 kort, kittet med låda samt ett wifi7 kort (i detta fall Intel BE200)

Och än så länge är det på idéstadiet.

Låt Intel-PCIe-kort som AP förbli på idestadiet. De har inte haft stöd för AP förr och kommer knappast ha det nu heller. Fungerar bara som STA.

Vad jag vet finns det i dagsläget inga kort med WiFi 7 och AP som har stöd i master/main-snapshot OpenWrt, dvs kernel 6.6 (och 6.1 och 5.15 beroende på target). När nästa stabila version släpps kommer antagligen WiFi-stacken från nästa LTS-kernel, som kommer runt nyår, bakåtporteras till 6.6 och där kanske det finns något kort som funkar. Man kan självklart köra någon annan dist än OpenWrt (med nyare kärna) som AP, men det är ju lite extra meck.

Ovanstående resonemang gäller förstås BPI-R4 med PCIe-kort för WiFi 7 också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JeanC:

Personligen väntar jag spänt på Tomaž Zaman's (från Youtube) router.

Rätt intressant projekt, men jag är inte direkt hoppfull att det kommer bli något man vill köra. Snubben tycks inte ha koll på vad som gäller om han ska få in stöd för sin maskin i vanilla-OpenWrt och använda varumärket. Det var en del jidder om ”competetive advantage” och ”NDA” i senaste kommentarsfältet. Om han inte får in sin maskin i upstream blir det bara ännu en maskin i raden av alla som kör gammal ouppdaterad, sönderhackad Linux.

Om han genomför vad han säger att han ska försöka, och får in stöd i OPNSense så blir jag riktigt, riktigt imponerad.

OpenWrt (som Zaman säger att han ska köra i prototyperna) är ingen fullträff för så kraftfull hårdvara som saknar WiFi. OpenWrts styrka är ju WiFi-stödet (som inte finns alls i samma utsträckning i OPNSense/FreeBSD) och att det funkar på väldigt begränsad hårdvara. Men man tappar mycket av användarvänligheten man kan förvänta sig i Zamans prisklass, 500+ Euro.

Hårdvaruvalet kändes annars rätt spännande, med en NXP-plattform som redan har OpenWrt/Linux-stöd i botten, och en hårdvaruaccelereringsplattform som jag tror är i mainline. Inte var dag man har möjlighet att köpa en router med så mycket Europa i. Frågan är om han valt kretsar runt omkring med mainline-stöd.

Det tycks som att han har designat för en E-key-slot där man ska kunna sätta i mobil- eller WiFi-kort, men i videon syntes inget spår av antenner på chassit. Det var för övrigt någon som startade en tråd på OpenWrt-forumet häromdagen om problem med att boota NXPs utveckligskit, varav Zaman köpt två…

Permalänk
Medlem

@Yoshman
Jo, de där 64byte payload är ju vanligt förekommande i datablad etc men mindre vanligt i "normal" hemma-miljö. Platformen kanske orkar skyffla 10Gbit utan någon fw men med tror jag det definitivt blir sämre prestanda. Håller mig reserverad med tanke på hur stödet för NXPs LS10XX-serie ser ut och då har platformen/arna funnits längre och haft mer ekonomiskt stöd också (Ten64 exempelvis). Även cz.net / Turris kollade på någon liknande lösning men jag vet inte hur det blev det med i slutändan.

QAT hjälper helt klart men då till protokoll som faktiskt använder "rätt" algorithmer (och kompatibel hårdvara) dvs inte Wireguard dock skulle jag säga att KTLS och NIC TLS nästan är mer intressant annars som är lite mer universellt. Har inte kollat alltför noga men det finns en lite info för FreeBSDs del iaf här, https://lists.freebsd.org/pipermail/freebsd-current/2021-Janu... .

Netflix lyckades ju skyffa rätt mycket data med KTLS och NIC TLS fast då via sendfile för en "nod"
https://nabstreamingsummit.com/wp-content/uploads/2022/05/202...

Permalänk
Medlem
Skrivet av diizzy:

Problemet här är att det sällan går att implementera (kollar bara historiskt) utan att funktionalitet försvinner, därav saknar du i regel "hårdvaruaccelererad NAT etc" därav forks...

Finns en massa ARM-enheter som faktiskt fungerar fint och jag vill gärna se en referens till "Mediatek släpper ju också koden för att implementera sina nätverk-SoC:ers hårdvaruaccelereringen som open source".

Nja, implementationen integrerar precis som tidigare SoCs from Mediatek med stödet för hardware offload i nftables.

Jag hittade länkar till vad som såg ut att vara en officiell Gerrit-instans (om jag minns rätt) i någon av inläggen i tråden om denna router på det officiella forumet.

https://forum.openwrt.org/t/a-new-dual-10g-router-based-on-fi...

Du kan se att de släpper patchar till OpenWrt här (en del verkar vara från Mediatek och en del från andra):

https://git01.mediatek.com/plugins/gitiles/openwrt/feeds/mtk-...

Tyvärr har de tydligen börjat släppa koden som tarballs istället såg jag någonstans, vilket är synd. Sedan är även en implementation av koden inkluderad i mainline-kernelen, även om stöd för senaste hårdvaran inte nödvändigtvis dyker upp direkt:

https://github.com/torvalds/linux/tree/master/drivers/net/eth...

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Låt Intel-PCIe-kort som AP förbli på idestadiet. De har inte haft stöd för AP förr och kommer knappast ha det nu heller. Fungerar bara som STA.

Vad jag vet finns det i dagsläget inga kort med WiFi 7 och AP som har stöd i master/main-snapshot OpenWrt, dvs kernel 6.6 (och 6.1 och 5.15 beroende på target). När nästa stabila version släpps kommer antagligen WiFi-stacken från nästa LTS-kernel, som kommer runt nyår, bakåtporteras till 6.6 och där kanske det finns något kort som funkar. Man kan självklart köra någon annan dist än OpenWrt (med nyare kärna) som AP, men det är ju lite extra meck.

Ovanstående resonemang gäller förstås BPI-R4 med PCIe-kort för WiFi 7 också.

Ja, jag har läst på lite mer nu efter det inlägget och förstått det också - men både den adaptern och flera andra obskyra lösningar är beställda tillsammans med flera olika wifi7 kort, adaptrar, kylning och antenner

De är inte alla prisvärda alternativ jämfört med att köpa färdiga lösningar, men jag ser det som ett expriment och även intel BE200 kort är beställda - de ska dock bara fungera som klienter för att mäta motagningshastighet.

De andra lösningarna ska testas som AP men då på andra OS än OpenWRT, samt även på annan hårdvara än BPI-R4 - jag har även kontakt med en person som testar olika wifi7 kort just på BPI-R4 (dock utan att lyckas med OpenWRT ännu - han har skapat en tråd här)

Det dröjer dock innan de obskyra tillbehören dyker upp eftersom det tar lite tid med leverans från Aliexpress, men BPI-R4 har passerat tullen någonstans i Europa och borde vara här snart

Jag räknar givetvis även med att det kommer saker jag beställt som inte visar sig fungera som tänkt överhuvudtaget.

Edit, det testas alltså med wifi7 kort med adapters, såhär:

Men det har inte fungerat med OpenWRT ännu.

Permalänk
Medlem

Såja

Har inte hunnit göra mer än att packa upp och skruva ihop än så länge, men jag tycker det verkar vara bra kvalitet på lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Såja

Har inte hunnit göra mer än att packa upp och skruva ihop än så länge, men jag tycker det verkar vara bra kvalitet på lådan.

Kul! Fick du med någon kylfläns till själva SoC:n också? Skadar nog inte att skaffa en sådan annars. Finns lite diskussion om det i tråden på OpenWrt-forumet.

Vad blev den totala kostnaden med chassit inkluderat?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Nej, det kom inte med någon kylfläns - det är bara lite simkortshållare och själva strömförsörjningen som inte syns på bild.

Men jag tänkte fixa någon egen lösning framöver, jag har flera paket påväg med annat som kommer inom de närmsta dagarna som innehåller kylflänsar.

Det blev 1700:- sammanlagt med case, kort, ström och frakt.

Permalänk
Medlem

Wifi7 kortet finns faktiskt upplagt nu hos de båda Bananapi butikerna , men det är inte möjligt att köpa (ännu)

ca 1000:- + 100kr frakt är inte billigt, men jag kommer nog beställa det ändå när det blir tillgängligt.

Man måste nog beställa ett antennkit för 200:- också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Fick du med någon kylfläns till själva SoC:n också?

Den här kylaren ser ut att passa ganska bra i storlek - den är i samma höjd som nätverksportarna.

Det verkar som om det räcker med att vrida den lite snett så passar även hålen avsedda för kylningen.

Egentligen avsedd för Raspberry pi CM4: