Permalänk
Medlem

Trasig cpu? Eller?

Jag har hittat en annons med två trasiga CPUer som hade varit en fin uppgradering för mig. Men de är annonserade som defekta....

Men är de verkligen defekta?! Jag har aldrig i mina år varit med om en trasig processor.
Hur stor är chansen att det är något annat som felar för säljaren, och vågar man ens provar som i sitt eget system?

Det är två CPUer i 10-serien till ett par hundra kronor.

Annonsbeskrivning:
Vet ej vad som har hänt med dom och säljs som defekta
Vi har endast testat att sätta in dom i en fungerande dator och ingen av dom kunde boota datorn.

Permalänk
Medlem

Om någon faktiskt sätter ut nånting som defekt (istället för det vanliga "otestade") så kan du vara absolut tvärsäker på att dom är trasiga bortom all räddning.

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Jag har hittat en annons med två trasiga CPUer som hade varit en fin uppgradering för mig. Men de är annonserade som defekta....

Men är de verkligen defekta?! Jag har aldrig i mina år varit med om en trasig processor.
Hur stor är chansen att det är något annat som felar för säljaren, och vågar man ens provar som i sitt eget system?

Det är två CPUer i 10-serien till ett par hundra kronor.

Annonsbeskrivning:
Vet ej vad som har hänt med dom och säljs som defekta
Vi har endast testat att sätta in dom i en fungerande dator och ingen av dom kunde boota datorn.

finns väl 2 rimliga anledningar till att de säljs som "defekta".

1. den är trasig. aka sönderklockad av någon tidigare ägare fallskador eller något (låter ju som att de som säljer nu ev köpt dem begagnade)

2. inget fel på dem men okompatibla med moderkortet de testat dem i.

skulle inte ge för många kronor för dem iom att det är typ 50/50 om de är trasiga eller inte.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Skulle säga så här. Man får räkna med att dom är trasiga. Men har du råd att Förlora pengar (så mycket som dom kostar) för att testa själv om dom är trasiga eller inte, kör på. annars Rekommenderas att inte köpa.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Jag har hittat en annons med två trasiga CPUer som hade varit en fin uppgradering för mig. Men de är annonserade som defekta....

Men är de verkligen defekta?! Jag har aldrig i mina år varit med om en trasig processor.
Hur stor är chansen att det är något annat som felar för säljaren, och vågar man ens provar som i sitt eget system?

Det är två CPUer i 10-serien till ett par hundra kronor.

Annonsbeskrivning:
Vet ej vad som har hänt med dom och säljs som defekta
Vi har endast testat att sätta in dom i en fungerande dator och ingen av dom kunde boota datorn.

Skulle tro att de faktiskt är döda, men säljaren vill ändå inge lite hopp om att de kan leva genom sin formulering ”vi har endast…”

Det är väl självklart att de testats betydligt hårdare än så.

Permalänk
Medlem

Det är som att köpa en lott ungefär. Beror mycket på hur mycket tid du är beredd på felsökning, BIOS-uppgraderingar, etc. Bättre än att bli totallurad i alla fall då man själv kontrollerar om det är värt att ta risken.

Just den här annonsen låter det som att det är ett företag bakom, som kanske köper upp skrot från andra företag. Men visst, beroende på hur annonsen är skriven kan de med erfarenhet göra fynd. För ca 10 år sedan sökte jag enbart på annonser märkta "defekt". Blev inte missnöjd någon gång egentligen. På senare år har jag köpt AMD moderkort där en minneskanal inte fungerat. Stör mig inte har jag märkt, för det jag använder mina datorer till. Ett AMD X70-mammakort för runt 500:- är ju inte fel. Inget för gamers dock, då det kapar upp till 15-20 % av spelprestandan.

Permalänk
Medlem

Jag stämmer in i kören och säger att har du råd att "gambla" pengarna på processorerna så kör så det ryker!

Det är 50% chans att åtminstone en av dem fungerar, sedan om den fungerar som ny eller om den gått hårt klockad så du kanske inte kan nå samma klock som en "ny eller lätt beggad dito" är en annan sak!

Men som du säger så är priset på dem bra, så kan du förlora pengarna utan att det känns för mycket så köp in dem!

Men isåfall får du citera och berätta om någon av dem startade!

Se bara till att du har senaste UEFI/BIOS för ditt moderkort så att det är kompatibelt innan du provar dem!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag stämmer in i kören och säger att har du råd att "gambla" pengarna på processorerna så kör så det ryker!

Det är 50% chans att åtminstone en av dem fungerar, sedan om den fungerar som ny eller om den gått hårt klockad så du kanske inte kan nå samma klock som en "ny eller lätt beggad dito" är en annan sak!

Men som du säger så är priset på dem bra, så kan du förlora pengarna utan att det känns för mycket så köp in dem!

Men isåfall får du citera och berätta om någon av dem startade!

Se bara till att du har senaste UEFI/BIOS för ditt moderkort så att det är kompatibelt innan du provar dem!

/L

Lite OT men...
Det här är ett tag sen, men jag kom över tre arbetsstations-moderkort billigt som tog dubbla opteron-processorer. Så behövde 6 st fungerande.
Hittade en snubbe på e-bay som sålde närmare 2kg processorer som skrot billigare än vad 6 lösa processorer skulle kosta. Så efter två kvällar med att räta ut böjda pinnar hade jag 1.8 kG fungerande processorer. Testade att alla gick igenom POST och de 6 jag behövde till korten bootade jag OS på. Fascinerande hur mycket stryk benen tål innan dom går av

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Det är som att köpa en lott ungefär. Beror mycket på hur mycket tid du är beredd på felsökning, BIOS-uppgraderingar, etc. Bättre än att bli totallurad i alla fall då man själv kontrollerar om det är värt att ta risken.

Just den här annonsen låter det som att det är ett företag bakom, som kanske köper upp skrot från andra företag. Men visst, beroende på hur annonsen är skriven kan de med erfarenhet göra fynd. För ca 10 år sedan sökte jag enbart på annonser märkta "defekt". Blev inte missnöjd någon gång egentligen. På senare år har jag köpt AMD moderkort där en minneskanal inte fungerat. Stör mig inte har jag märkt, för det jag använder mina datorer till. Ett AMD X70-mammakort för runt 500:- är ju inte fel. Inget för gamers dock, då det kapar upp till 15-20 % av spelprestandan.

Kanske skulle länkat annonsen från början...
Jo det är ett företag som heter Returhuset. Som sagt, de friskriver sig rätt fint i beskrivningen.

https://www.tradera.com/item/120309/635849102/i9-10900kf-och-...

Moderkortet jag har, har stöd för båda processorer i annonsen, och det hade varit en fin uppgradering från en 10400kf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag stämmer in i kören och säger att har du råd att "gambla" pengarna på processorerna så kör så det ryker!

Det är 50% chans att åtminstone en av dem fungerar, sedan om den fungerar som ny eller om den gått hårt klockad så du kanske inte kan nå samma klock som en "ny eller lätt beggad dito" är en annan sak!

Men som du säger så är priset på dem bra, så kan du förlora pengarna utan att det känns för mycket så köp in dem!

Men isåfall får du citera och berätta om någon av dem startade!

Se bara till att du har senaste UEFI/BIOS för ditt moderkort så att det är kompatibelt innan du provar dem!

/L

Som en Triss-lott fast för nördar. Mn kanske skulle köpa trots allt? 😄

Permalänk

Hade en 13700kf som funkade klockrent i något år. Helt plötsligt så dog den, mitt i ett spel.
TVÄRDÖD
Felsökte ALLT, bytte ut varenda komponent i burken i uteslutningssyfte men det visade det sig att processorn oförklarligt dött.
Hade inte ens överklockat den
Skickade prollen till Inet där jag köpte den som konstaterade samma sak som mig
Jag fick en ny processor så för min del löste det sig men jo - en processor kan dö.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Som en Triss-lott fast för nördar. Mn kanske skulle köpa trots allt? 😄

Ja men typ så!😂

Kör så det ryker, det värsta som kan hända är att de inte fungerar, och isåfall är det ändå bara slanten du förlorar!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Kan det möjligen vara så att de testat i någon dator som inte har annat grafikkort?
CPU:erna med -F har ju ingen integrerad grafik och bootar ju knappast då.
Skulle ju kunna vara så enkelt i det här fallet.

Men ja, processorer kan vara skadade. T ex om de klockats hårt el med för mycket spänning.
Men även div fysiska skador. Att CPU:er är ofungerande utan klockning el fysiska skador är ovanligt, men förekommer i sällsynta fall.

Jag hade förra året flera fall där helt nya CPU:er inte fungerade något vidare. Var 32- och 64-kärniga Threadripper Pro, alltså rejält dyra workstation-CPu:er. Det var lite olika symtom, som gjorde att det bl a byttes moderkort på dem flera gånger på garanti utan att det blev bättre. Hade även provat byta allt annat i maskinerna, utom just CPU:n. Tillverkaren vägrade skicka ut CPU:er för garantiservice på plats, hörde även av en annan som haft liknande att det behövde bytas CPU av samma serie.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lite OT men...
Det här är ett tag sen, men jag kom över tre arbetsstations-moderkort billigt som tog dubbla opteron-processorer. Så behövde 6 st fungerande.
Hittade en snubbe på e-bay som sålde närmare 2kg processorer som skrot billigare än vad 6 lösa processorer skulle kosta. Så efter två kvällar med att räta ut böjda pinnar hade jag 1.8 kG fungerande processorer. Testade att alla gick igenom POST och de 6 jag behövde till korten bootade jag OS på. Fascinerande hur mycket stryk benen tål innan dom går av

Dude, snacka om ben och stryk!

På den tiden när jag lirade Phenom II 1100T-BE så skulle jag ta bort original-skrotet och sätta dit ny kylare!

Tydligen gillade AMD´s kylartillverkare att använda superlim istället för kylpasta, iaff var den lika hård och fick proppen att sitta därefter!

Drog upp både kylare och propp ur låst sockel med våld, klarade sig perfekt, sen fram med mejsel och hammare och spetta bort den från skro...kylaren innan jag fick skära bort "limpastan" med rakblad!

In med den i sockeln igen och allt bootade perfekt!

Så för att vara så delikat elektronik så pallar processorerna så gudars inåt mycket mer än man tror!

/L

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SAFA:

Lite OT men...
Det här är ett tag sen, men jag kom över tre arbetsstations-moderkort billigt som tog dubbla opteron-processorer. Så behövde 6 st fungerande.
Hittade en snubbe på e-bay som sålde närmare 2kg processorer som skrot billigare än vad 6 lösa processorer skulle kosta. Så efter två kvällar med att räta ut böjda pinnar hade jag 1.8 kG fungerande processorer. Testade att alla gick igenom POST och de 6 jag behövde till korten bootade jag OS på. Fascinerande hur mycket stryk benen tål innan dom går av

Detta är sannerligen SweClockers i ett nötskal!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Äsch! Det sprang iväg i pris mer än vad jag ville satsa.

350kr hade jag tänkt, men det blev sålda för 600kr!