Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Vad ska jag köpa näst?

Hej

Har idag

Intel i5-9600K
Prime Z390-P
DDR4 32GB ( vet ej mer )
RTX3060
Nätagg 850

Vill ha lite mer fps i spel.

Det jag blev rekommenderat på INET var:

AMD Ryzen 7 7800X3D 4.2GHz
ASUS ROG STRIX B650E-F Wifi ( jag vill kunna koppla trådlösa hörlurar )
Kingstone 32GB DDR5 6000M

Budget +- 8.000kr

Vad tycker ni? Vad skulle ni köpt?

Permalänk
Medlem

Solid CPU och så, men din GPU kommer vara flaskhals framöver, beroende på vilken upplösning du kör i.

Permalänk
Medlem

Beror på vad du spelar skulle jag säga samt vilken upplösning. En 9600K börjar absolut bli lite till åren men kan hänga med OK i spel och högre upplösningar.

Ett bättre grafikkort i minst klassen 4070 Super -> (Eller AMD motsvarande) lär göra betydligt mer för FPS generellt men som sagt, beror helt på vad du spelar.

Risk för viss bottleneck finns alltid med en CPU som börjar närma sig ~6år men jag skulle nog satsa på en bättre GPU i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Solid CPU och så, men din GPU kommer vara flaskhals framöver, beroende på vilken upplösning du kör i.

Vad menas med flaskhals? Grafikkortet är väl korkat att uppgradera nu när min processorn är skit?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Nigris:

Vad menas med flaskhals? Grafikkortet är väl korkat att uppgradera nu när min processorn är skit?

Skit är den inte. Det beror som sagt på vad du spelar.
Om du ska köra grafikkrävande spel så är grafikkortet sannolikt sämre än vad processorn är.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Trådlösa hörlurar går i de allra flesta fallen på blåtand och då räcker det med en USB-adapter (som du i många fall får med!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Som sagt beroende på upplösning, kör du i 1080p så är det en bra uppgradering och ett OK grafikkort.

https://www.ordlista.se/ordbok/flaskhals/

Permalänk
Medlem

Det ser väl vettigt ut. Rekommendationen av INET.
Kör på det.

Senare om du får råd, så köp ett ännu bättre grafikkort.
Till exempel: RTX 4060 Ti
Det kostar cirka 4.000-4.500 kr.

Då har du en mycket bra speldator.

Visa signatur

Core i9 13900K, Geforce GTX 650 Ti, 750W, ASUS Prime Z790, Arctic Liquid Freezer III 360, 32GB, Samsung Pro 990 1TB

Permalänk
Medlem

Inet har bra pris på 7800 XT just nu. Du kan alltid börja med det och se om du blir nöjd. Annars ger nog det här mest för pengarna just nu.

Permalänk
Medlem

Intel i5-9600K har samma socket som Intel i9 9900K, som skulle ge en knuff i rätt riktning med dina FPS.
Sitter själv på 9900k, ett 3070 och en skärm med 1440p upplösning. Denna kombon fungerar utmärkt till de flesta spel.
Spelar både CS2, GTAV och Vrising mflr på 100-200 fps på maxad grafik och 1440p.
Ska man lira grafiktunga titlar, så kommer dock både processor och grafikkort att flaskhalsa.

Så min rek är antingen att mjukuppgradera till 9900k och 3070 eller slå på stort med komplett ny dator helt enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrAnderzzon:

Intel i5-9600K har samma socket som Intel i9 9900K, som skulle ge en knuff i rätt riktning med dina FPS.
Sitter själv på 9900k, ett 3070 och en skärm med 1440p upplösning. Denna kombon fungerar utmärkt till de flesta spel.
Spelar både CS2, GTAV och Vrising mflr på 100-200 fps på maxad grafik och 1440p.
Ska man lira grafiktunga titlar, så kommer dock både processor och grafikkort att flaskhalsa.

Så min rek är antingen att mjukuppgradera till 9900k och 3070 eller slå på stort med komplett ny dator helt enkelt

Bra tanke men sällan värt att gå den uppgraderingsvägen med tanke på andrahandspriserna på nämnda CPU. Sjuka priser på Tradera iaf men kan såklart gå att göra enskilda fynd i till exempel Marknaden här.

Oftast billigare med en ny 12400 och nytt MB. 12400 är 25% snabbare i single core och on par i multi, trots färre cores.

Permalänk
Medlem

Tack för allas svar. Har nu även ringt till INET och kollat med dom igen och kommit fram till att jag får mer fps om jag skaffar mig en Sapphire PULSE RX 7800 XT 16GB GAMING som ni rekommenderade här tidigare.

Ha en fin midsommar allihop !!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrAnderzzon:

Håller med om det här, sen till vilket grafikkort är en annan sak.

8 kärnor/16 trådar i upp till 5 GHz och 32 GB minne är en stabil grund som du lär klara dig mycket bra på.
Är nyare snabbare? Ja det är de.
Är det värt att byta ut hela plattformen för det än? Mer tveksamt.

Att byta CPU+plattform enbart känns inte direkt lönt.
Antingen uppgradera befintlig el gör en större insats och byt ut allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nigris:

Vad menas med flaskhals?

En flaskhals är en begränsande faktor / komponent.

När det handlar om speldatorer så handlar det oftast om förhållandet mellan processor (CPU) och grafikkort (GPU). En (i jämförelse) dålig processor "håller tillbaks" ett bra grafikkort och vice versa.

Normalt försöker man identifiera vilken av dessa två komponenter som begränsar den andra (i de scenarier de skall användas), och då uppgradera denna. Om den uppgradering som görs är tillräckligt stor så kommer den andra av de nämnda två komponenterna bli den nya flaskhalsen. Detta innebär att man med fördel kan uppgradera dessa komponenter "växelvis".

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

En flaskhals är en begränsande faktor / komponent.

När det handlar om speldatorer så handlar det oftast om förhållandet mellan processor (CPU) och grafikkort (GPU). En (i jämförelse) dålig processor "håller tillbaks" ett bra grafikkort och vice versa.

Normalt försöker man identifiera vilken av dessa två komponenter som begränsar den andra (i de scenarier de skall användas), och då uppgradera denna. Om den uppgradering som görs är tillräckligt stor så kommer den andra av de nämnda två komponenterna bli den nya flaskhalsen. Detta innebär att man med fördel kan uppgradera dessa komponenter "växelvis".

Men herregud, jag läste första gången som '' flÄskhals'' och förstod inte vad fläsket har med saken att göra. Nu så ser jag att du skrev FLASKhals och då är jag med. Väldigt tydligt och bra förklarat.

Stort tack