Följ Black Week på SweClockers

Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Blir ju mera som en försäkring då man troligtvis måste serva varje år alternativt 2000? mil. Missar man och servar efter 366 dagar eller 2001 mil så faller garantin troligen.

Enligt den jag pratade med hos Toyota när jag servade sist sa de att de godtog 200mil över eftersom det ibland kunde vara svårt att få tider. Vet ej med tid men gissar att de är flexibla även där. Men vågar de ge 10 år mot att man sköter grundläggande underhåll. Så ser jag det ett tecken på att deras grejer är bättre byggda än en tillverkare som ger 2-3 år. Inte direkt som att någon förbränningsmotor bil mår bra av att inte servas varje år eller 1500mil.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kan säga som ny Model 3 Highland ägare att det tog 1 dag att lära sig blinka med knapparna på ratten, så testa lite innan du köper spakar

Låter ju lovande, är helt allvarligt en stor anledning att Tesla hamnat utanför topplistan över möjlig nästa bil.
Jag förstår att det inte är svårt att hitta knappen om man ska blinka vid filbyte på rak väg eller vid avfart från motorväg. Men tex denna då? Har en rutt jag kör ofta som innebär 90 graders sväng höger in på ny gata, sen direkt vänster in på parallell gatan från första jag var på. Då blinkar jag vänster när jag i princip redan har max rattutslag höger. Hittar man verkligen knappen då?

Jag har försökt simulera det lite med min nuvarande bil, har ”byta låt” knappar på ungefär samma ställe och det är inte lätt att byta låt i en sväng…

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Hur många ICE bilar har 8 års garanti på drivlinan som exempelvis Tesla har, är en fråga jag brukar ställa som får folk att tänka till lite.

Även mazda har 10 års garanti.
Kia har väll 7 års garanti den gäller dock enbart drivlinan om jag minns rätt som teslas.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem

Bott i Göteborg i över 40 år, här blinkar nästan ingen längre....och Taxi tror dem har företräde över allt...

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

www.swecloker.com klick bait och betalda annosner. Om du vill veta något om överklockning dröm vidare till 90-talet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Låter ju lovande, är helt allvarligt en stor anledning att Tesla hamnat utanför topplistan över möjlig nästa bil.
Jag förstår att det inte är svårt att hitta knappen om man ska blinka vid filbyte på rak väg eller vid avfart från motorväg. Men tex denna då? Har en rutt jag kör ofta som innebär 90 graders sväng höger in på ny gata, sen direkt vänster in på parallell gatan från första jag var på. Då blinkar jag vänster när jag i princip redan har max rattutslag höger. Hittar man verkligen knappen då?

Jag har försökt simulera det lite med min nuvarande bil, har ”byta låt” knappar på ungefär samma ställe och det är inte lätt att byta låt i en sväng…

90 graders sväng kräver inte fullt rattutslag. Det kräver 180 graders vridning på sin höjd och då har jag båda händerna kvar på ratten och kan blinka utan problem.

Enda gången det faktiskt är jobbigt/dumt med knapparna är i väldigt små rondeller som kräver typ fullt rattutslag, eller ja situationer som kräver mer än 180 grader, då får man tänka till lite…

Vanliga rondeller eller modell större rondeller är inga problem för då är det aldrig mer än 180 graders vridning av ratten och då finns knapparna kvar i handen och man lär sig snabbt att dom sitter ”upp och ner” vid det tillfället.

Kortfattat så skulle jag säga: är det bättre än spak, nej absolut inte, är det fullt fungerande i vardagen, absolut.

Jag tror tesla kommer se till att flytta knapparna så dom är på var sin sida ratten, det hade vart enklare tror jag. För ser ju inte att dom någonsin kommer sätta tillbaka spaken.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curik:

Blir dock inte ett jättebra argument om personen har lite koll på hur Tesla hanterar sina garantiåtaganden.

Inte kommit så långt ännu i mitt ägande. Kan det vara så mycket sämre än Volkswagen som jag kört mycket tidigare? 😅

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Inte kommit så långt ännu i mitt ägande. Kan det vara så mycket sämre än Volkswagen som jag kört mycket tidigare? 😅

Gäller nog vem man möter också kan jag tänka mig, har haft olika erfarenheter vid garanti åtaganden men oftast positiva av peugeot faktiskt hör och häpna :). Att dom dessutom gjorde det när bilen var 15 år gammal är rätt imponerande.

En bekant har tesla och han var inte helt nöjd med deras support och fick bråka rätt länge med dom för att få till det rätt. Deras "lagning" bestod dessutom i att dränka hela bilen med 5-56 istället för att lösa problemet.

Efter mycket tjatande och fram och tillbaka fick han tillslut en vettig lagning eftersom det behövdes nya delar och inte 50 liter 5-56.

Han har en sak kvar som han överväger att laga själv då hanteringen var så tidskrävande och påfrestande i övrigt.

Det är väll det jag vet om tesla.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Gäller nog vem man möter också kan jag tänka mig, har haft olika erfarenheter vid garanti åtaganden men oftast positiva av peugeot faktiskt hör och häpna :). Att dom dessutom gjorde det när bilen var 15 år gammal är rätt imponerande.

En bekant har tesla och han var inte helt nöjd med deras support och fick bråka rätt länge med dom för att få till det rätt. Deras "lagning" bestod dessutom i att dränka hela bilen med 5-56 istället för att lösa problemet.

Efter mycket tjatande och fram och tillbaka fick han tillslut en vettig lagning eftersom det behövdes nya delar och inte 50 liter 5-56.

Han har en sak kvar som han överväger att laga själv då hanteringen var så tidskrävande och påfrestande i övrigt.

Det är väll det jag vet om tesla.

Toveks bil krockade min bil, ville vi skulle ta det på min försäkring, gjorde en skittaskig lagning av krockskadorna som bland annat innefattade silicon spray eller liknande för att fönsterhissen till rutan på förardörren skulle orka med att fungera (fungerade givetvis inte i längden men rutan blev ju bra kletig iaf). Någon ljusinställning av den nya strålkastaren de behövde sätta dit gjordes givetvis inte utan jag fick istället skämmas vid möten då alla helljusblinkade på mig.
Precis allt var tidskrävande och påfrestande och det i kombination med att de mest otänkbara grejerna havererat på mina 3 VW jag kört gör att jag är tveksam till att det kan bli så mycket värre. Inom elbilsvärlden är de ju inte ens något att ha när de "fungerar" 🙂

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Inte kommit så långt ännu i mitt ägande. Kan det vara så mycket sämre än Volkswagen som jag kört mycket tidigare? 😅

Jag tror tyvärr det. Men bilarna är grymma!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Toveks bil krockade min bil, ville vi skulle ta det på min försäkring, gjorde en skittaskig lagning av krockskadorna som bland annat innefattade silicon spray eller liknande för att fönsterhissen till rutan på förardörren skulle orka med att fungera (fungerade givetvis inte i längden men rutan blev ju bra kletig iaf). Någon ljusinställning av den nya strålkastaren de behövde sätta dit gjordes givetvis inte utan jag fick istället skämmas vid möten då alla helljusblinkade på mig.
Precis allt var tidskrävande och påfrestande och det i kombination med att de mest otänkbara grejerna havererat på mina 3 VW jag kört gör att jag är tveksam till att det kan bli så mycket värre. Inom elbilsvärlden är de ju inte ens något att ha när de "fungerar" 🙂

Låter som Tesla sen de gick över till massmodeller då, när mitt batteri smällde tog det nästan två månader för dem att fixa bilen och den kom tillbaka sönderrepad över hela lacken och med massa delar trasiga (t.ex. ramlade delar av baksätet loss vid en inbromsning för de glömt skruva fast det). Varje gång de skulle fixa en del så hade de sönder något annat, inga ursäkter eller liknande och man behövde bli allmänt otrevlig och hota med konsumentlagar och ARN för att ens få dem att göra något.

Sålde bilen ett år senare när det bara var några interna paneler som var trasiga eftersom de varit ”slut i lagret” i flera månader. Servicen var sjukt mycket bättre på tiden när de bara sålde S och X i Sverige men sedan dess har de verkligen kört på kvantitet och skitit helt i kvalitet. Nu för tiden har de även infört en policy att kunden får betala om ingen del behöver bytas, så kunden får betala för att tekniker ska dra åt de bultar som enligt dem själva fabriken slarvat med.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av sebbeharry:

Har idag en polestar 2 SRSM och är faktiskt väldigt nöjd men problemet är att leasingen går ut i februari nästa år och tiden flyger så vips är man där. Går ju att bara plocka en nyare version men vore ju lite roligt att testa på något nytt också.

Vad hade ni valt för bil med ett maxtak på 10k/mån? Har egentligen inga preferenser och har inga barn, än iaf haha. Vore kul att veta vad ni skulle sneglat på och varför!

Det beror lite på vad du är ute efter för typ av bil. För något lite sportigare, och ganska likt det du kör idag så hade jag absolut tittat på Tesla Model 3.

Vill du ha mer "komfort-kryssare" som ska vara tyst och skön att glida många motorvägsmil i så hade jag sneglat på Volkswagen ID.7.

Någonstans mitt-emellan dessa två finns även BMWs i4, men jag vet inte om du får in den i budgeten? Alla tre är dock väldigt trevliga bilar, men med lite olika personligheter.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

90 graders sväng kräver inte fullt rattutslag. Det kräver 180 graders vridning på sin höjd och då har jag båda händerna kvar på ratten och kan blinka utan problem.

ok, tack för svar, får provköra. Ska kolla hur jag håller händerna också, är ju sånt man gör utan att tänka men tror jag sällan har vänsterhanden på ratten efter säg 90 graders rattutslag dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Kan säga som ny Model 3 Highland ägare att det tog 1 dag att lära sig blinka med knapparna på ratten, så testa lite innan du köper spakar

Saknar inte spaken för verken växelväljare eller blinkers längre.

Kör både ID7 och Model 3, funkar lika bra med båda alternativen för min egen del, samma reaktion från sambon.

Tack för tips! Id7 ser ju väldigt trevlig ut må jag säga!

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Tack för tips! Id7 ser ju väldigt trevlig ut må jag säga!

Är grymt nöjd med ID7an. Kört 500 mil nu, mestadels motorväg, 17.2kWh/100km i snittförbrukning och tar mig 40-45 mil på motorväg i ca 120km/h, laddar snabbt och har inte märkt några negativa saker med bilen hittills.

Man åker grymt skönt i bilen, den är tyst, autopiloten funkar klanderfritt och bara allmänt enkelt att plöja mil helt enkelt.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

@Holmgren3n
Leasar du eller har du köpt? Vilken version har du?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

@Holmgren3n
Leasar du eller har du köpt? Vilken version har du?

Pratar vi ID7 så är den på firman. Jag har bakhjulsdrivna varianten fullutrustad.
Min Model 3 är köpt privat.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Pratar vi ID7 så är den på firman. Jag har bakhjulsdrivna varianten fullutrustad.
Min Model 3 är köpt privat.

Yes, menade id7. Den bakhjulsdrivna har inte hk-ljudsystemet? Såg bara det på gtx-versionen. Ser inte heller någon 360-kamera öht, är det endast backkamera?

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

90 graders sväng kräver inte fullt rattutslag. Det kräver 180 graders vridning på sin höjd och då har jag båda händerna kvar på ratten och kan blinka utan problem.

Enda gången det faktiskt är jobbigt/dumt med knapparna är i väldigt små rondeller som kräver typ fullt rattutslag, eller ja situationer som kräver mer än 180 grader, då får man tänka till lite…

Vanliga rondeller eller modell större rondeller är inga problem för då är det aldrig mer än 180 graders vridning av ratten och då finns knapparna kvar i handen och man lär sig snabbt att dom sitter ”upp och ner” vid det tillfället.

Kortfattat så skulle jag säga: är det bättre än spak, nej absolut inte, är det fullt fungerande i vardagen, absolut.

Jag tror tesla kommer se till att flytta knapparna så dom är på var sin sida ratten, det hade vart enklare tror jag. För ser ju inte att dom någonsin kommer sätta tillbaka spaken.

Blir lite förvirrad av dina angivna rattutslag...

När jag vrider ratten 180 grader, är det är det "omöjligt" att ha båda händerna kvar på ratten.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Blir lite förvirrad av dina angivna rattutslag...

När jag vrider ratten 180 grader, är det är det "omöjligt" att ha båda händerna kvar på ratten.

Mr Fantastic?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Toveks bil krockade min bil, ville vi skulle ta det på min försäkring, gjorde en skittaskig lagning av krockskadorna som bland annat innefattade silicon spray eller liknande för att fönsterhissen till rutan på förardörren skulle orka med att fungera (fungerade givetvis inte i längden men rutan blev ju bra kletig iaf). Någon ljusinställning av den nya strålkastaren de behövde sätta dit gjordes givetvis inte utan jag fick istället skämmas vid möten då alla helljusblinkade på mig.
Precis allt var tidskrävande och påfrestande och det i kombination med att de mest otänkbara grejerna havererat på mina 3 VW jag kört gör att jag är tveksam till att det kan bli så mycket värre. Inom elbilsvärlden är de ju inte ens något att ha när de "fungerar" 🙂

Silikonspray på elrutor kan man ha på ställen där det inte syns för att dom ska gå upp snabbare men det är ingen lagning för när dom inte går upp alls eller väldigt dåligt. Blir dom kletiga och äckliga så har man det på fel ställen.
Ja VW har jag dessvärre bara hört dåligt om. Min bror sålde sin VW toran/tuareg eller vad dom heter(familjebuss liknade) efter en incident. Han är gammal meck så han har lite koll och han hade en airbag lampa för en airbag någonstans längst bak på ett ställe där aldrig någon åker så han väntade med det.
Efter någon månad så började alla fel lampor blinka och bilen gick inte köra mer än ca 50 km/h. Han åkte till VW verkstad och de sa att har man ett fel man inte fixar triggas bilens limpa hem läge efter ca 50 starter även om det är ett skit fel, något som var nytt för honom. Nåväl han bad dom fixa airbagfelet. De sa att det är en vanlig bugg och kopplade in sin dator och fixade det på 1 minut. För det ville dom ha 7 tusen kronor. Han sålde bilen dagen efter då han insåg att så for den börjar gå sönder mer kommer det bara bli dyrare.
Han har eget garage med pelarlyft och hela kittet MEN nya bilar måste man ha tillverkarens koder för att fixa vilket kostar en del. Blev en äldre volvo istället som kan kan laga själv.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Yes, menade id7. Den bakhjulsdrivna har inte hk-ljudsystemet? Såg bara det på gtx-versionen. Ser inte heller någon 3d-kamera öht, är det endast backkamera?

Jag har HK system och 360 kamera. Vet inte om det är skillnad när man beställer bilen nu, men det var ingen skillnad när jag beställde min förutom motorerna då på GTX varianten och att man kunde få GTX som kombi.

Skrivet av FatherOfThree:

Blir lite förvirrad av dina angivna rattutslag...

När jag vrider ratten 180 grader, är det är det "omöjligt" att ha båda händerna kvar på ratten.

Jag vet inte hur du håller i ratten när du kör bil men för min del så är det inga problem. När ratten vrids 180 grader, alltså så att den är "upp och ner" så har jag båda händerna kvar på ratten.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har HK system och 360 kamera. Vet inte om det är skillnad när man beställer bilen nu, men det var ingen skillnad när jag beställde min förutom motorerna då på GTX varianten och att man kunde få GTX som kombi.

Jag vet inte hur du håller i ratten när du kör bil men för min del så är det inga problem. När ratten vrids 180 grader, alltså så att den är "upp och ner" så har jag båda händerna kvar på ratten.

Du kanske bara är bättre på Twister än oss andra? För jag är beredd att hålla med om att det är knepigt att hålla kvar båda händerna utan att justera greppet när man har ratten 180 grader 🤷‍♂️

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Jag har HK system och 360 kamera. Vet inte om det är skillnad när man beställer bilen nu, men det var ingen skillnad när jag beställde min förutom motorerna då på GTX varianten och att man kunde få GTX som kombi.

Jag vet inte hur du håller i ratten när du kör bil men för min del så är det inga problem. När ratten vrids 180 grader, alltså så att den är "upp och ner" så har jag båda händerna kvar på ratten.

Tack för svar! Om du skulle jämföra din id7 mot din model 3, är det några uppenbara saker du kommer på? Ljudnivå? Rolig att köra? Utrymmen? Infotainment?

Sorry om jag bombar med frågor, haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du kanske bara är bättre på Twister än oss andra? För jag är beredd att hålla med om att det är knepigt att hålla kvar båda händerna utan att justera greppet när man har ratten 180 grader 🤷‍♂️

Nu har ju Model 3 väldigt få rattvarv mellan ändlägena, men eftersom jag sett den här diskussionen så kollade jag hur mycket jag vred i riktiga gathörn på två bilar då jag kom med den ena och drog ut den andra ur garaget där den stod och drog ett varv runt kvarteret. Ena bilen som mest ett helt varv, dvs 360 grader, och den andra typ 270 grader. Den förra lär utifrån en sökning ha 2,9 varv mellan ändlägena, vilket inte är överdrivet mycket, och den senare är jag lite osäker på. Kan vara aktiv styrning på den, men jag minns inte riktigt. Går väl att ställa sig och veva stillastående för att se efter förvisso.

Och nej, jag höll inte kvar händerna. Ska man göra det blir det väl någon manisk "feed the wheel" som i brittisk körskola, vilket knappast hjälper på knappar för blinkeriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Tack för svar! Om du skulle jämföra din id7 mot din model 3, är det några uppenbara saker du kommer på? Ljudnivå? Rolig att köra? Utrymmen? Infotainment?

Sorry om jag bombar med frågor, haha.

Pros ID7:
Tystare
Bekvämare säten
Bättre komfort
Bättre autopilot
Mycket större utrymmen överallt (mycket större bil)

Pros Teslan:
Roligare att köra
Bättre app med mer funktioner
Supercharger enkelheten och kostnaden

Resten tycker jag funkar bra i båda bilarna. Kör ca 4500 mil om året med tjänstebilen och åkturen, komforten och känslan i ID7an är väldigt mycket bättre än Teslan.

Infotainmentsystemet i bilarna använder jag knapp, visst på långresor använder man GPS med inbyggda laddstopp och det tycker jag fungerar utmärkt i ID7 och annars kör jag AppleCarplay.

Du får gärna skicka DM om du har specifika frågor som inte ”tillhör” tråden om bilarna. Annars fråga här så delar jag med mig av erfarenheterna kring båda, säkert intressant för andra med

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Du kanske bara är bättre på Twister än oss andra? För jag är beredd att hålla med om att det är knepigt att hålla kvar båda händerna utan att justera greppet när man har ratten 180 grader 🤷‍♂️

Haha vette fan, det funkar i alla fall för mig😃

Försökte googla fram en bild men hitta ingen så får kanske knäppa en bild själv eller filma nån gång.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Haha vette fan, det funkar i alla fall för mig😃

Försökte googla fram en bild men hitta ingen så får kanske knäppa en bild själv eller filma nån gång.

Funkar och funkar, klart att jag kan (även om jag inte är Chippen) vrida 180 grader utan att flytta händerna, men det framstår vare sig som skönt eller naturligt. Hade möjligen känts aktuellt på bana (eller extremt knixig sådan) om man lyckats skapa en situation där det behövdes, men inte i stadstrafik o dyl. Det är det där med att Tesla är bra på att uppfinna problem som inte fanns innan, som de antingen själva får lösa i onödan eller så får köparna hitta sätt att arbeta runt det onödiga problemet. Tyvärr är det lite Apple-sjuka över det hela där andra tillverkare anammar samma onödiga problem, även om Tesla inte var först i det här fallet. Dock har väl Ferrari (kanske finns fler) annan utformning på sin variant, om jag minns rätt.

(Körde f.ö. en runda med 270-gradersbilen i förra inlägget och kollade. Det är aktiv styrning på den så antalet rattvarv varierar med hastigheten, dvs få helt stillastående och sedan blir det fler med högre fart. På sätt och vis en bättre lösning än att alltid ha väldigt få, men givetvis dyrare och mer komplicerat. Gissar att man hittar en stor mängd hungriga malar (mallarver om vi ska vara korrekta) i plånboken om härket havererar, särskilt med "premiumprissättning"...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Även mazda har 10 års garanti.
Kia har väll 7 års garanti den gäller dock enbart drivlinan om jag minns rätt som teslas.

Kia har 7 års nybilsgaranti på Hela bilen! Motor, lack och Batteri till skillnad från ett antal andra bilmärken som oftast har kortare garanti på just batteriet.

Visa signatur

CPU:5800X
GPU: 3080OC
Jag är mindre sosse än dig #Folding #Sweclockers #AnvänderMinGPU
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...
https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kia har 7 års nybilsgaranti på Hela bilen! Motor, lack och Batteri till skillnad från ett antal andra bilmärken som oftast har kortare garanti på just batteriet.

Du tar inte i lite väl nu? Vilka tillverkare har kortare garantier på batteriet än nybilsgaranti? De flesta märken har nybilsgaranti på 2-5 år medan batterigarantin är på 8 år eller 16 000 mik. Toyota har 10 år på sitt batteri. Låter snarare som att Kia med sina 7 år har en av de kortare batterigarantierna. Finns ingen anledning att sprida osanningar.

Och är det 12V-batteriet du talar om har även Kia 2 år på det, inte 7.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Kia har 7 års nybilsgaranti på Hela bilen! Motor, lack och Batteri till skillnad från ett antal andra bilmärken som oftast har kortare garanti på just batteriet.

Då har de nog uppdaterat den. För ca 10 år sedan fick en kollega en repa på sin kia då sa att 7 års garantin enbart gäller drivlinan.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turbo9