Följ Black Week på SweClockers

Nu är det dags för SweClockers nya mobildesign!

Permalänk
Medlem

Detta gäller Desktop:

Positivt:

• Tycker att layouten runt artiklarna blev bra (lite renare)

• Behöver inte zooma lika mycket, vilket inte gäller allas behov.

• Tycker små fyrkantiga bilderna är okej.

Negativt:

• Nytt i forumet (och de andra rutorna) har minskat i antal rader vilket ger mindre trafik till forumet (nackdel för er och oss)

• Gå till forumet är alldeles för stor!

• Kommentera-knapparna borde vara på höger sida på desktop och gärna mobil också

• Gilla-knappen borde inte ens existera på framsidan INNAN man tryckt in på artikeln. Varför gilla något man inte läst?

• Orangea färgen på kommentera stjäl fokus från artikeln

• Reklamen flyter ihop lite mycket vilket kan förvirra vad som är reklam och artikel. Finns det inte någon lag för att det ska markeras mer?

• Den högra är och kommer vara den mest irriterade reklamen på sidan

Bugg:

• Följda trådar blir på två rader för mig. Firefox med lite uppskalning i FF UI/textuppskalning i Windows. (Eklund kan fråga mig på discord)

På mobil ser det snyggt ut och en klar förbättring vid första test. men för mig som surfar 98% på desktop så ger inte förbättringen så mycket men för många andra. Synd att ni inte lyckades att förbättra mobil utan att försämra desktop.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Är helt enig tidigare för få trådar, samt den orangea färger "skriker" mer nu, den stick ut för mycket.
Som tex vilken sidan man är på, hela det stycket är orange och ser inte bra ut.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av Shiftypants:

Vet inte om det är jag men får ju typ inte plats någon text alls i dessa rutor. Känns spontant som att det borde få plats mer än delar av en forumtrådsnamn. Samma med annonserna.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Man ska aldrig trunkera text på det sättet imo, finns ingen anledning att gömma information från användaren som ger mervärde

Alternativt trunkera på rad 2-3 i alla fall men det är mer en nödlösning som borde undvikas

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Vad var det för fel på det gamla typsnittet? Allt ser lite suddigare ut nu.

Ja, det kanske är en ny font på sidan. Något kändes så annorlunda, inte bara layouten.

Kan någon bekräfta om det är så?

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Återigen så klarar Sweclockers inte att begripa att en dator INTE är en mobiltelefon.
Den här ändringen kan sammanfattas i
"Fy fan vad fult"

Edit: Som förtydligande - bara för att man vill göra om för mobiler så behöver man inte försämra datorupplevelsen än mer. Istället hade man kunnat bevara utseendet och fixat wide mode - det är några få rader css ...

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiftypants:

Vet inte om det är jag men får ju typ inte plats någon text alls i dessa rutor. Känns spontant som att det borde få plats mer än delar av en forumtrådsnamn. Samma med annonserna.
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Håller med här, det borde gå att både bredda och lägga till fler rader än 5 för webben. Känns som att man missar en hel massa nu.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Lagers:

Ja, det kanske är en ny font på sidan. Något kändes så annorlunda, inte bara layouten.

Yes, vi har gått över till Inter från Arial.

Permalänk
Medlem

Sweclockers gör en Prisjakt...

Permalänk
Medlem

Förlåt men denna fonten är hemsk, det ser bara suddigt ut på 1080p

Visa signatur

Ryzen 5800X3D - Noctua NH-D15S / PNY RTX 4070 Ti SUPER / Tomahawk Max B450 / 16GB 3600Mhz CL14 / ASUS Rog Strix 750W 80+ Gold / Samsung 970 EVO 1TB / Corsair iCUE 220T White

Logitech GPX Superlight / Endgame MPC450 / Keychron Q1 / Sennheiser HD 58X / Alienware 25 AW2521H 360Hz / Samsung Odyssey G7 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Kan ni verifiera att det är en bugg för desktop?

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:
Skypad 4.0 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Den är nog mycket smalare än Ariel och mer modern. Man kommer nog välja sig vid den tror jag.

Edit: Webflow skriver såhär om fonten, vet inte om jag håller med helt där. kanske behövs en letter-space: 1.1 där kanske?

Inter was specifically designed for screens and user interfaces. Because it’s a variable font, Inter works especially well in responsive designs because it can easily adapt to different screen sizes and resolutions — ensuring that your content is always easy to read on all devices including small screens.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte anledningen från att gå från några få (mer eller mindre roliga) färger till två? Orange och mörkgråttgrått är det enda man ser nu och det blir betydligt svårare att särskilja vad som är vad när man bara ögnar igenom sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av krEJZi:

Varför har jag mobildesginen på min desktop?
Kör Brave fullscreen.
Ser hemskt ut.

https://i.imgur.com/yn524iP.png

FIREFOX utan tillägg och utan darkreader:
https://i.imgur.com/WFm8dMl.jpeg

Något är ju uppenbarligen fel. Ser ju katastrof ut. Både design och fäger.

Om du tänker på layoutskillnaden så är det browserspecifikt. Firefox låter per default områden som skulle visa reklam vara intakta så det blir tomma ytor.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | MSI RTX 4060 8GB Ventus OC (temporärt) | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Som primär desktop-användare är detta helt klart en tillbakagång i användarvänlighet (och design).
Känns som ändring för ändringens skull.

Inför gärna en desktop-version som man kan ändra (tillbaka) till, är ju rätt vanligt bland andra hemsidor och om det är NÅGON hemsida jag förväntar mig denna valmöjlighet för desktopanvändare så är det Sweclockers...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shiftypants:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Det här är jätteirritrande, måste göra mouseover på varje rad för att förstå vad det handlar om. Det är inte viktigare för mig att snabbt hitta till den mest kommenterade tråden oavsett ämne.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med många tidigare kommentarer om att nytt i forumet och de andra (alla 4) är långt sämre på skrivbordet nu. För få länkar, för lite text får plats (i många fall går det inte att se vad tråden handlar om), onödigt stora vertikala mellanrum, överdrivet stora knappar under.
En del går väl att fixa med egen CSS om man vill, men att ladda in fler länkar dynamiskt är ju inte optimalt varken för användare eller för SweClockers.

Tycker även att den kritvita (#ffffff) bakgrunden i nyheter/artiklar är överdrivet ljus i ljus-läget; det ser inte heller bra ut. Tänkte först att CSS misslyckats ladda ordentligt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Massvis med dödyta på desktop. Hade gärna sett det gå hela vägen ut till kanterna.
Får idag ingen reklam? Iaf inte via Firefox. Jobbdator så inga tillägg. Kanske därför det är otroligt mycket dödyta.
Nytt i forumet visar bara 5 länkar istället för tidigare. Svårt att ha koll på vad som är aktuellt. Detta är förutom nyhetsartiklarna det jag använder mest...

Mobilen ser det bra ut med full användning.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av krEJZi:

Varför har jag mobildesginen på min desktop?
Kör Brave fullscreen.
Ser hemskt ut.

https://i.imgur.com/yn524iP.png

FIREFOX utan tillägg och utan darkreader:
https://i.imgur.com/WFm8dMl.jpeg

Något är ju uppenbarligen fel. Ser ju katastrof ut. Både design och fäger.

Skrivet av Joppis:

Om du tänker på layoutskillnaden så är det browserspecifikt. Firefox låter per default områden som skulle visa reklam vara intakta så det blir tomma ytor.

Mja, för Firefox har det med Förbättrat spårningsskydd att göra. Stäng av det specifikt för Sweclockers genom att trycka på skölden bredvid hänglåset precis bedvid tillbaka/framåt knapparna så kommer reklam, om ni inte har andra tillägg som blockerar reklam/trackers. Så här har jag på Sweclockers

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Tråkigt med färre rader i "Nytt i forumet", "Senaste privatannonserna" ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Menar typ allt annat. Inte de tomma delarna. Allt ser ju mobilanpassat ut..

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer Viper v3 Pro Wireless
Mousepad:

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt när man ska ändra på ett fungerande koncept, "bara för att". Och sedan gör man det sämre? Nää, ta tillbaks den gamla layouten.

Det är ju helt värdelöst att man inte ens kan se vad som annonseras längre. Samt bara fem annonser? Lägg av...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Medlem

Efter att ha kikat lite extra på förstasidan så fick jag ta och editera bort alla VERSALER...
Efter att ha läst alla kommentarer (har aldrig använt like-knappen så mycket), så fick jag editera bort alla svordomar!
Men frågan kvarstår i mitt medvetande: Finns det någon desktop.sweclockers.se, eller classic.sweclockers.se (lex prisjakt) att gå tillbaka till? (Måste jag börja titta på de där CSS-plugin-grejorna folk pratar om.)

Jag använder sweclockers som "paus"-sida och eftersom antalet artiklar är få, så är det forum-listan som är mest kritiskt; för när jag läst de fem-artiklarna och tittat på de som är intressant så fortsätter jag med det jag håller på med och lämnar sidan. Mindre uppmärksamhet till forumet alltså, är det vad ni vill? Har forument blivit en dyr konkurrent till nyhetsflödet och reklamen?

Ytterligare kommentar från gammal synsvag farbror: Fontstorleken när men editererar är för liten - ja jag har zoomat in sidan och om jag går ytterligare ett steg försvinner forum/reklam/annons-rutorna! EDIT: Gick att zooma in ett steg till utan att förstöra förstasidan, men likt f...b... så är det för smått.

Det har
Vad i hela helsefyr

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av krEJZi:

Kan ni verifiera att det är en bugg för desktop?

Ändringarna har skett globalt. Är det något specifikt du syftar på?

Permalänk
Medlem

Först och främst vill jag säga att efter några minuter av vänja mig så tycker jag om den nya designen.
Så keep up the good work. Några synpunkter dock.

Desktop-sidan blev verkligen alldeles för mobilanpassad nu tycker jag.
Jättesmal sida generellt. Onödigt smal helt enkelt om man inte kanske kör porträtt-läge.

font-storleken, iaf i firefox är alldeles för stor.
Får nu köra 90% zoom nu får att få vettigare textstorlek.

Båda att den är smal och stora fonter innebär att man måste scrolla som en tok.
Fungerar kanske för ipad/iphone etc. men på en desktop vill man ju nyttja att man har en större skärm för att kunna läsa.

Nytt i forumet är bara alldeles för lite innehåll och för stora knappar.
Man ser ju helt enkelt inget nytt i forumet. Ta bort rutan helt om man inte vill ha länkar till forumet där.
Eller utöka listan på iaf 10-20 trådar kanske med mer textlängd också?

Och ska avataren ha vitt runt sig i det blå temat?

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av DavidtheDoom:

Instämmer här med. Varför är knapparna till vänster? Det finns plats i mobil designen att lägga de till höger. Lättillgängligt och mindre rörigt med färgerna som blinkar på bild-rubrik-knapp.

Knapparna, alltså kommentera och gilla, är placerade till vänster för att få en rakare linje, vilket var något som påpekades när vi samlade in feedback tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av riiga:

Vad var det för fel på det gamla typsnittet? Allt ser lite suddigare ut nu.

Skrivet av Lagers:

Skrivet av Enviro:

Håller med om att åtminstone Windows fontrenderare med en skärm i något slags standard-dpi verkar ha mer problem med att få den nya fonten att se bra ut. Det är lite suddigare helt enkelt... mer cleartype-kladd runt allting kanske?.

Skrivet av Lagers:

Den är nog mycket smalare än Ariel och mer modern. Man kommer nog välja sig vid den tror jag.

Edit: Webflow skriver såhär om fonten, vet inte om jag håller med helt där. kanske behövs en letter-space: 1.1 där kanske?

Inter was specifically designed for screens and user interfaces. Because it’s a variable font, Inter works especially well in responsive designs because it can easily adapt to different screen sizes and resolutions — ensuring that your content is always easy to read on all devices including small screens.

Jag vet inte vad "smalare" avser, åtminstone i bokstavlig bemärkelse är den ju bredare (tar mer plats). Smalare som i mindre populär?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Ändringarna har skett globalt. Är det något specifikt du syftar på?

DET STÅR JU "MOBILDESIGN". Har ni seriöst lanserat en mobildesign för oss på desktop?

Var är protestlistan. Vill skriva på direkt.

Visa signatur

Mousepad:

Permalänk
Medlem

Något som blev tydligare i den här designen var hur lite av skärmen som utnyttjas.
Nu kör jag ju med allehanda adblocking men det är intressant hur stark trenden med långsmala hemsideflöden är i en tid där alla desktops är widescreen. Får plats med 2,5 utan att anstränga mig för mycket (De har inte börjat skala ner storleken på elementen än) på en 1440p 27":are:

När sidan står allena är den rätt ensam där i mitten:

(Innan någon påpekar: i vanliga fall tillåter jag reklam på Swec, jag experimenterar med olika DNS-blocklists i OPNSense atm)

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Musikälskare

Får spendera några timmar efter jobbet och försöka få rätt på det här, jag tror design för mobile har kommit in på desktop av någon anledning

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Håller med om att åtminstone Windows fontrenderare med en skärm i något slags standard-dpi verkar ha mer problem med att få den nya fonten att se bra ut. Det är lite suddigare helt enkelt... mer cleartype-kladd runt allting kanske?.

Jag vet inte vad "smalare" avser, åtminstone i bokstavlig bemärkelse är den ju bredare (tar mer plats). Smalare som i mindre populär?

Jag kan ha fel att den är smalare, bara en känsla.
Men när jag nu suttit här en stund och läst lite så blir fonten mer suddig. Då har jag en 27" med 100% skalning men skalar upp texten något. På min mobil ser fonten mycket bättre ut, går bra att läsa och så. De har fokuserat på mobiler och släppt den utan att ha tänkt så mycket på desktop.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tillbaka igen från en liten titt på en annan sida ute på webben, gud vad skönt och avslappnat för ögonen det var att läsa på den sidan!