Följ Black Week på SweClockers

Så funkar obegränsad surf hos operatörerna

Permalänk
Hedersmedlem

Bra jämförelse. Tele2 var lite vassare hastighetsmässigt i "sommar"-huset men det hände rätt ofta att jag slog i 50GB-taket och krånglet med att begära extra data blev överväldigande, så Telia har fått stå för mobila bredbandet de senaste åren. Med obegränsat abonnemang på telefonen och två extraanvändare för 4G-modem blir det typ 800-900 kronor per månad totalt.

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Bra jämförelse. Tele2 var lite vassare hastighetsmässigt i "sommar"-huset men det hände rätt ofta att jag slog i 50GB-taket och krånglet med att begära extra data blev överväldigande, så Telia har fått stå för mobila bredbandet de senaste åren. Med obegränsat abonnemang på telefonen och två extraanvändare för 4G-modem blir det typ 800-900 kronor per månad totalt.

Jag har Tele2 på mobilen med obegränsat och har faktiskt aldrig slagit i 50GB per dag gränsen. Jag har också ett helt gäng extra datakort för 0:-/mån (dessa skaffades när Tele2 inte hade någon avgift på extra datakort) och jag pröjsar 379:- (50:- rabatt). Jag är nöjd med det då jag har extra datakort i en surfplatta och en bärbar dator för att nämna några.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag hade Telia’s ”Obegränsat” framtill för 10mån sedan och då var det cappat på 300mbit rent hastighetsmässigt samt att de hade en teoretisk FUP på 1tb/mån som även är bekräftat utav dem själva i mailkonversation.

Denna var dock som sagt teoretiskt och slogs på manuellt om de såg att man drog ner ofantliga mängder i ”onormalt användande” som de sa. Hur den variabeln bestämdes var dock upp till dem helt och hållet, och skiljde sig från fall till fall.

… FUP’en var inget som nämndes vid tecknandet utav abonnemanget, eller för den delen stod i det finstilta på själva avtalet, utav var något jag fick veta genom andra här på SweClockers bland annat 🤷🏼‍♂️
Efter detta kontaktade jag Telia och frågade rakt ut - som då bekräftade direkt att absolut, det finns möjligheter och fria händer för dem som operatör att begränsa dig om de tycker du gör av med för mycket.

Hastighetsbegränsningen stod dock om i det finstilta, men de har kanske uppdaterat till 1000 nu då.

Men FUP’en tror jag sådär på gällande Telia iom det bemötandet jag fick 😕 detta skyndade också på min övergång till fiber och ett riktigt obegränsat nät

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Två stora problem. Abonnemang blir bara dyrare. All skit kräver mer data. För kunde 0.5GB räcka åt lite surf, nu räcker denna datamängd inte ens för att koll på var katten är.

En annan sak. Alla pratade om iot för 10år sedan. Allt skulle vara uppkopplat. Rent teknisk är det inga problem, men det är ta mig f-n dyrare med abonnemang idag än för 15år sedan även med hänsyn till inflation. Jag pratar om iot där någon MB per år räcker.

18kr per månad för billigaste (2år, 5GB, 1000 sms) är väl rätt ok? Vad körde du som var billigare för 15 år sedan?

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/internet-of-thi...

Permalänk
Skrivet av LittleBobbyTables:

18kr per månad för billigaste (2år, 5GB, 1000 sms) är väl rätt ok? Vad körde du som var billigare för 15 år sedan?

https://www.telenor.se/handla/mobilabonnemang/internet-of-thi...

Vanligt kontantkort med lite data som varade typ hur länge som helst. Oftast körde man dock sms. Nu minns jag inte exakt. Det jag nu vet är att de börjar ta betalt för kontantkort utan man gör ett skit.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Jag har Tele2 på mobilen med obegränsat och har faktiskt aldrig slagit i 50GB per dag gränsen. Jag har också ett helt gäng extra datakort för 0:-/mån (dessa skaffades när Tele2 inte hade någon avgift på extra datakort) och jag pröjsar 379:- (50:- rabatt). Jag är nöjd med det då jag har extra datakort i en surfplatta och en bärbar dator för att nämna några.

Vanlig streaming funkade okej på gården med två extrakort, men om jag behövde ladda ner en uppdatering till något spel slog begränsningen till och då behövde jag skicka ett SMS per 2GB där jag bekräftade att det var okej. Om jag hade laddat ner en uppdatering till ett spel på förmiddagen blev det rätt jobbigt att strömma en film eller serie på kvällen..

Visa signatur

We want to love, we want to dream, we want to be, rebuild the world with the knowledge we retrive. /Colony 5 - Future

Permalänk
Medlem
Skrivet av OliT:

Vanlig streaming funkade okej på gården med två extrakort, men om jag behövde ladda ner en uppdatering till något spel slog begränsningen till och då behövde jag skicka ett SMS per 2GB där jag bekräftade att det var okej. Om jag hade laddat ner en uppdatering till ett spel på förmiddagen blev det rätt jobbigt att strömma en film eller serie på kvällen..

Jag kan förstå det där med uppdateringar för spel. Nu använder inte jag mitt mobilabonnemang för internet vanligtvis utan bara när jag reser och jag har iallafall aldrig slagit i 50GB på 1 dag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kört tre sen jag lämnade tele2 som var rätt dyra. Vi har ett abb på obegränsat för 400-nånting och fyra andra för 99kr/månad. Folk säger att Telia är bäst vad gäller täckning men såvida jag inte är i småländska skogarna så funkar det hur bra som helst.

När jag hade min första telefon kostade det flera hundra bara för mig för samtal och sms.

Permalänk
Medlem

Jag använde Tele2 4G obegränsad från dec 2022 till mars 2024. Här var det inte tal om någon dagligt begränsning. Jag förbrukade omkring 2-4TB per månad med det abonnemanget, dvs mer än 50GB per dag i snitt.
Kostnaden varierade beroende på hur mycket man gnällde från 349 - 449 kr. Värt att påpeka är ju att detta var ett ett bredbandsabonnemang. Inte för telefonbruk.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Instämmer i kören, det är helt otroligt att de får fortsätta kalla något med väldigt konkreta begränsningar för obegränsat. Ser inte hur det inte kan betraktas som falsk marknadsföring. Det är till och med mer flagrant än de där "upp till"-varianterna där "upp till"-värdet mycket sällan eller aldrig uppnås i praktiken.

Skrivet av Raudszus:

Jag jobbar på "Telia" och jag kan ju tycka att just nu har vi jävligt bra deals om du är företagare.

men den enskilde konsumenten är väl inte direkt någon höjdare. iaf inte när det kommer till bredband eller Telefoni.
sen är det väl ganska schysta priser nu på tv och streaming under black friday.

Nä, man vet säkert att man blir blåst när telecomsvängen har pallplats i rörelsemarginallistorna år efter år. Det blir som när mäklaren eller hantverkaren kommer i en bil för över miljonen, man vet vem som betalt den, och att de tar alldeles för bra betalt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Det skiljer uppenbart en del mellan privatabonnemang och företagsditon hos Tre. Jag har själv det senare och har haft sedan urminnes tider.

Jag har fri surf och när jag är utomlands har jag 100 GB i 30 dagar. 80 länder ingår i 3Världen. Har själv aldrig varit i ett enda land som inte ingår, så riktigt skönt när man iväg på sin semester i Thailand eller liknande. Gött att kunna ringa och surfa precis som hemma.
Hastigheten är inte heller begränsad till 250 Mbit utan till 1000 Mbit. Har själv sett hastigheter på 700+ Mbit när jag testat genom Bredbandskollen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asken12345:

Kört tre sen jag lämnade tele2 som var rätt dyra. Vi har ett abb på obegränsat för 400-nånting och fyra andra för 99kr/månad. Folk säger att Telia är bäst vad gäller täckning men såvida jag inte är i småländska skogarna så funkar det hur bra som helst.

När jag hade min första telefon kostade det flera hundra bara för mig för samtal och sms.

Tre har tyvärr alldeles för dålig täckning sett till hela landet för mig. Har varit på många ställen där Tre har haft dålig eller ingen täckning alls.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Tre har tyvärr alldeles för dålig täckning sett till hela landet för mig. Har varit på många ställen där Tre har haft dålig eller ingen täckning alls.

Ja, de ska vara lite fläckvis dåliga men är mest i tätbebyggt område så det funkar för bra för oss.

Permalänk
Medlem

Har själv Tre obegränsat 5G och får betydligt högre hastigheter än 250mbit/s.

EDIT: Nej - när har dom begränsat hastigheten? Tidigare fick jag upp till 1000mbit nu är det max 250 tydligen. -.-

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Jo företagare har det bra men det kostar lite också.

Jag har också jobbat inom Telia-sfären och jag skall vara helt ärlig med att våra jobb telefoner vart min huvudtelefon under 7 års tid.

Helt totalt obegränsad surfmängd och inga problem whatsoever. När jag lämnade så köpte jag ett Tele2 abbonemang med en pixel 8 pro och jag ångrar det valet idag.

Jag kan personligen säga att Telias nät är det absolut bästa överlag medans Telenor och Tre har nog ett av de sämsta. Tele2 fungerar men stundvist rätt kaputt.

Idag kostar det inte mer än privat, du får ju tänka på att privat betalar man ju med skattade pengar, medans företag betalar du oskattat och i vissa fall får man ju dra av kostnaden, du får ju även tänka på att när du betalar ut lön får du betala skatt och arbetsgivaravgifter, vilket kan ju resultera i att det är billigare att ha det på företaget. Inte alltid, med generellt skulle jag nog säga det, ifall man nu inte har familjeabonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Vi kör med mobilt bredband från Tre som vårt primära bredband. Man behöver inte pirata, vi förbrukar runt 1 TB/månad helt utan såna aktiviteter och då har jag faktiskt strypt en del streamingtjänster. Bryr oss väldigt lite om videokvalité utöver "OK" så kan lika gärna dra ner belastningen lite. Så det kunde enkelt varit mer än 1 TB/månad. 🙂

Det är ju skillnad på mobilt bredband och mobil abonnemang. Mobila bredbandet telia har är det helt obegränsat utan strypning. Det ska vara det iaf

Permalänk
Medlem

Jättebra och trevlig sammanfattning!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Idag kostar det inte mer än privat, du får ju tänka på att privat betalar man ju med skattade pengar, medans företag betalar du oskattat och i vissa fall får man ju dra av kostnaden, du får ju även tänka på att när du betalar ut lön får du betala skatt och arbetsgivaravgifter, vilket kan ju resultera i att det är billigare att ha det på företaget. Inte alltid, med generellt skulle jag nog säga det, ifall man nu inte har familjeabonnemang

Helt korrekt. Det blir när man skall funktioner som smart connect eller Touhpoint+ som det börjar kosta en del.

Nu ska jag sticka ut lite och säga att jag fullkomligt älskar Telia Touhpoint. Sedan jag slutade på Telia så har jag haft Telenors och Telavox variant båda 2 suger appung

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajp_anton:

Själv har man maxat typ 2TB per månad och ändå slåss operatörerna om att ha mig som kund på deras 15-20€/mån abonnemang...

Har också obegränsat i hela Norden, men där har jag inte testat vad det faktiskt innebär. Tror jag maxat strax över 100GB under nåt besök i Sverige, och det har varit okej iallafall.

Finland va? Elisa? DNA? Telia?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning eftersom det har diskuterats mer än en gång i olika trådar här och mer än en person har använt sig av gamla uppgifter i sin argumentation.
Själv kör jag mobilt bredband på ett extra datakort från Telenor (169 kr/månad) i en inomhusrouter (ZTE MC801A) i centrala Göteborg. Jag gör av med en dryg TB varje månad och har aldrig haft några problem.
Jag har sällan under 600 Mbit/s i download och normalt 80–100 Mbit/s i upload. Pingen ligger stabilt på 18–20 ms.
Har haft 1,25 Tbit/s via Speedtest i mobilen på andra orter så Telenor verkar inte vara så noga med hastighetsbegränsningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raudszus:

Det är ju skillnad på mobilt bredband och mobil abonnemang. Mobila bredbandet telia har är det helt obegränsat utan strypning. Det ska vara det iaf

Det är ju intressant eftersom det är samma teknik i botten. Kollade hos både Tele2 och Telia och där är obegränsat mobilt bredband billigare än ett obegränsat telefonabonnemang. Då slipper man iofs röstsamtal och klienten rör sig väldigt sällan mellan olika master, men ändå.

Fast det var mer en kommentar kring datamängder, 1 TB/månad är inga helt galna mängder data längre, även om man nog behöver vara flera personer för att nå det med "normal" användning.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Finland va? Elisa? DNA? Telia?

Ja, Elisa. Begränsade abonnemang fanns inte här innan Telia kom och visade att man kan göra så också. Men de flesta är ändå fortfarande obegränsade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Vad menar du med att "streaming är dött"? Möjligt att aktörerna inte får sina kalkyler att gå ihop men som konsument är det ju ännu så länge inga problem att skaffa en uppsjö av streamingtjänster för liten peng (även om skiten börjar bli dyrare...och dom vill köra in reklam i allt..). Eller tänker vi på olika streaming?

Det är absolut inte dött, jag har flera streamingtjänster.

Han menar kanske det som man kan interpolera från det du säger, att det kommer bli dyrare och dyrare till de går med vinst, helst fetvinst så klart.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Enligt killen jag pratade med på telia supporten förra veckan när jag hjälpte svärfar med hans mobila bredband så innebar "obegränsad surf" 1TB med data. Anledningen att det kom på tal var för att Boxer nyligen skickat honom en hubb som skulle gå på Wifi för TV'n istället för det programkort och CA-modul han tidigare använt.

När han då fick problem med det mobila bredbandet tänkte jag att någon spärr slagit till och throttlat hastigheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Helt korrekt. Det blir när man skall funktioner som smart connect eller Touhpoint+ som det börjar kosta en del.

Nu ska jag sticka ut lite och säga att jag fullkomligt älskar Telia Touhpoint. Sedan jag slutade på Telia så har jag haft Telenors och Telavox variant båda 2 suger appung

på tal om smartconnect så är den ju billigare än touchpoint just nu,
49:-/mån per användare. där touchpoint+hänvisning är 69:-/mån detta höjs ju även till 89:-/mån per alla obudna touchpoint och samtliga som löper ut.

Permalänk
Medlem

Jag kan ju tillägga att har ni företag och har Telia eller vill byta till Telia, så hör gärna av er i DM så hjälper jag gärna till och kolla ifall det går göra det bättre för er.

Permalänk
Redaktion
Skribent

Jag blev uppmärksammad på att Tre faktiskt har en maxhastighet på 1 000 Mbit/s, om man väljer paketet "Obegränsat + Apple One". För det vanliga obegränsade abonnemanget är maxhastigheten alltjämt 250 Mbit/s, MEN genom att köpa ett tillägg kan man uppgradera den teoretiska maxhastigheten till 1 000 Mbit/s även där. Summa summarum, informationen i guiden är uppdaterad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av petter_mattsson:

maxhastighet på 1 000 Mbit/s

Brukar väl i regel "bara" vara om du sitter 15 cm från sändartornet och helt ensam eller nåt sådant i det finstila på sidan 897

Permalänk

Hej, jag vill rätta dig angående Telia. Jag har vid vissa tillfällen nått 1 TB, och då har Telia strypt min uppkoppling flera gånger. Så det stämmer inte riktigt att de inte har en FUP (Fair Use Policy).

"Kundens användning av Tjänsten
Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis
för att användningen av Tjänsten inte:

Överstiger begränsning i Kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data
, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal"

Så även om Telia marknadsför vissa abonnemang som obegränsade, så har de faktiskt en policy som säger att användningen inte får överstiga vad som anses vara normalt för en tjänst av den typen. Detta innebär i praktiken att om du använder mycket data, typ över 1 TB, så kan de sänka din hastighet.

Källa: https://www.telia.se/dam/jcr:9312e969-8697-4f2f-b873-fb673e02...

Permalänk
Redaktion
Skribent
Skrivet av nicol1212:

Hej, jag vill rätta dig angående Telia. Jag har vid vissa tillfällen nått 1 TB, och då har Telia strypt min uppkoppling flera gånger. Så det stämmer inte riktigt att de inte har en FUP (Fair Use Policy).

"Kundens användning av Tjänsten
Kunden får använda Tjänsten för eget bruk och för det
ändamål som framgår av Avtalet. Kunden svarar exempelvis
för att användningen av Tjänsten inte:

Överstiger begränsning i Kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data
, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal"

Så även om Telia marknadsför vissa abonnemang som obegränsade, så har de faktiskt en policy som säger att användningen inte får överstiga vad som anses vara normalt för en tjänst av den typen. Detta innebär i praktiken att om du använder mycket data, typ över 1 TB, så kan de sänka din hastighet.

Källa: https://www.telia.se/dam/jcr:9312e969-8697-4f2f-b873-fb673e02...

Hej. Detta är intressant och du är inte den enda i tråden som varit inne på det här. Särskilt intressant är det med tanke på hur tydligt Telia kommunicerar att obegränsat betyder obegränsat i sin marknadsföring, plus att jag faktiskt fick detta bekräftat i kontakt med kundsupport under arbetet med guiden. Jag ska vid tillfälle se om det går att gräva fram ett tydligt svar på vad som egentligen är "extremt stora mängder data".