Permalänk
Medlem

Får inte ut mer än 150/150 hemma

Hej

Har precis flyttat ifrån en lägenhet till ett hus. Haft med mig samma router men av någon anledning får vi inte ut ens i närheten av samma hastighet med exakt samma router. Betalar just nu för 500/500 megabit per sekund. Men även när jag står ca 30 centimeter ifrån så går den max upp till 155/155. Vilket är super konstigt. Testade att byta nätverkskabeln mellan mediaomvandlare och routern till en helt ny 2 meter lång cat6 kabel. Men det hjälpte inte. Och det är inte bara hastigheten utan också ytan den täcker som har blivit sämre och stabiliteten är också långt ifrån bra nog. Enheter tappar uppkopplingen konstant. Så även om hastigheten verkar relativ på sina håll så funkar det för dåligt.

Behöver råd! Finns det några inställningar som behöver justeras. Har inte konfigurerat routern sist gång och vet inte om det behövs efter en fabriksåterställning

Mvh
Viktor

Permalänk
Medlem

Jag tolkar det som du hela tiden testar hastighet över Wi-Fi? Om så är fallet prova din Internetanslutning via nätverkskabel hela vägen för att utesluta själva tjänsten.

Får du rätt hastighet trådat är det trådlösa problemet.

Nu när ni flyttat till hus har förutsättningarna ändrats. Ni får ta och kontrollera vad som finns i omgivning. Inte bara i egna bostaden men även grannar, väderstationer i närheten osv.

Det gäller också att dubbelkolla vilket frekvensband du är anslutet till 2.4GHz eller 5GHz till routern.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Hej

Har precis flyttat ifrån en lägenhet till ett hus. Haft med mig samma router men av någon anledning får vi inte ut ens i närheten av samma hastighet med exakt samma router. Betalar just nu för 500/500 megabit per sekund. Men även när jag står ca 30 centimeter ifrån så går den max upp till 155/155. Vilket är super konstigt. Testade att byta nätverkskabeln mellan mediaomvandlare och routern till en helt ny 2 meter lång cat6 kabel. Men det hjälpte inte. Och det är inte bara hastigheten utan också ytan den täcker som har blivit sämre och stabiliteten är också långt ifrån bra nog. Enheter tappar uppkopplingen konstant. Så även om hastigheten verkar relativ på sina håll så funkar det för dåligt.

Behöver råd! Finns det några inställningar som behöver justeras. Har inte konfigurerat routern sist gång och vet inte om det behövs efter en fabriksåterställning

Mvh
Viktor

Mät med kabel i en dator och inte med wifi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Jag tolkar det som du hela tiden testar hastighet över Wi-Fi? Om så är fallet prova din Internetanslutning via nätverkskabel hela vägen för att utesluta själva tjänsten.

Får du rätt hastighet trådat är det trådlösa problemet.

Nu när ni flyttat till hus har förutsättningarna ändrats. Ni får ta och kontrollera vad som finns i omgivning. Inte bara i egna bostaden men även grannar, väderstationer i närheten osv.

Jag har testat över Wi-FI hela tiden ja. Inte riktigt möjlighet att testa med kabel då jag inte har några enheter nära routern. Men eftersom routern och WI-Fi fungerat felfritt tidigare så förstår jag inte varför den blev sämre efter flytten

Känner inte till några väderstationer i närheten som ska störa. och grannar har vi inte många heller. Inte som i lägenheten. Eller menar du något annat?

Min enda ide är att portarna på mediaomvandlaren inte ger ut mer än 150 ish. Ingen aning om det kan stämma för det låter konstigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Mät med kabel i en dator och inte med wifi.

Har bara en laptop i hemmet och den är utan ethernetuttag. Mina två stationära är långt ifrån. Kanske borde testa ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Har bara en laptop i hemmet och den är utan ethernetuttag. Mina två stationära är långt ifrån. Kanske borde testa ändå

Vad är det för router?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZX81:

Vad är det för router?

Är nån standard router ifrån telenor

Permalänk
Medlem

testa riktig prestanda på internet med WIFI är ganska dumt. Du vet inte hur "miljön" ser ut, kanske har du 30 nya grannar alla med WIFI? Detta påverkar. Man får massa re-transmits på WIFI. WIFI är ganska dåligt, då det fungerar lite round robbin, det är bara en enhet som får prata i taget på en given kanal och speciellt på 2.4ghz brukar ju kanaler dessutom överlapa när folk envisas att köra på något annat än 1,3 o 6.

5ghz är bättre, där finns det inga överlapande kanaler innan man börjar gå på större kanalbredder - och även där kan routers/användare vara idioter och köra 160mhz kanalbredd (standard är 20mhz) för att dom tror dom ska få mer fart - men egentligen förstör dom bara för sig själv och andra.

Ladda ner en app som wifiman och se hur många nätverk du ser. Kanske kan du ändra din router till en kanal som är ledig. dock brukar det väljas automatiskt vid uppstart av routern.

Så du har säkert störningar och sämre miljö där du bor nu. Därav frågan om kabel.

Och innan du springer till affären o spenderar 3000kr på en "3000mbps" router, så ska du veta att du troligen endå inte kommer få nå mer fart för det - uteffekten är densamma i alla routers med några undantag och "starkare" antenner innebär bara mer täckningluckor då signalen blir mer fokuserad.

Permalänk
Medlem

Det är såklart bäst att testa med kabel. Men eftersom det är WF-FI som måste funka i mitt fall så är det vad jag kört med. Och borde det inte vara mer störningar i en lägenhetsbyggnad där det är tiotals lägenheter med egna nätverk? Jämfört med i ett glesbefolkat bostadsområde?

Kan kolla men jag har svårt och tro att det kommer finnas särskilt många nätverk i området som kan ge störningar

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Allt beror på vad som finns omkring, vilka väggar du har, inställningar, avstånd etc:)
Alltid kabel för att testa prestandan och utesluta fel, därefter kan man börja pilla på det trådlösa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Allt beror på vad som finns omkring, vilka väggar du har, inställningar, avstånd etc:)
Alltid kabel för att testa prestandan och utesluta fel, därefter kan man börja pilla på det trådlösa.

Okej, låter vettigt. Ska se om jag kan lyckas testa det via kabel!
Tack

Permalänk
Medlem

@SENvob det finns usb-c rj45 adapter om man behöver det.

Annars måste du köra på 5Ghz bandet och ha den bärbara nära routern för att få någon fart, sedan beror det på hur stor kanalbredden är och andra störningar kan påverka. Men du borde kunna få upp maxfart även om det bara är för en stund. I praktiken är det inte lika intressant om du inte får ut den hösta hastigheten eftersom det är fram till routern som räknas, resten är kundens problem om man inte kan få ut det man betalar för. Men du borde kunna testa på din smartphone med bredbandskollen nära routern.

Permalänk
Medlem

Kan säga att det inte har något med uppkopplingen att göra. Det är inga störningar för nu har jag testat med kabel in i min dator och får fortfarande inte ut mer. Fick ut exakt samma 150/150 max. Testade flera gånger och det blev en spike till 160, mer än det fick jag inte ut. Och det ska som sagt vara 500/500 så det blir nog att prata med leverantören och se varför det inte kommer fram mer än så till routern

Permalänk
Medlem

Kan du testa utan routern?
Koppla datorn direkt till "in" uttaget?

Om inte annat än att hjälpa din ISP var problemet skulle kunna vara..

Men ja kontakta din IPS.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Livsnjutare 😎

Som många andra redan sagt, det är wifi’t som begränsar dig. Operatören ger nog dig hastigheten du skall ha.

Trådlöst är bra, kabel är alltid bättre.
Oavsett vad det handlar om för lösningar 👍🏼

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av SENvob:

Kan säga att det inte har något med uppkopplingen att göra. Det är inga störningar för nu har jag testat med kabel in i min dator och får fortfarande inte ut mer. Fick ut exakt samma 150/150 max. Testade flera gånger och det blev en spike till 160, mer än det fick jag inte ut. Och det ska som sagt vara 500/500 så det blir nog att prata med leverantören och se varför det inte kommer fram mer än så till routern

Skulle säga att det är rätt väsentligt att ta reda på modellnamnet på router för att underlätta felsökningen.

Men, om det funkade snabbare innan med samma inställning på routern låter det nästan som det är en switch eller något mellan router och internetleverantören.

Nog inte fel att ringa kundtjänst och be dem möta vad de får för hastighet mot routern.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Som många andra redan sagt, det är wifi’t som begränsar dig. Operatören ger nog dig hastigheten du skall ha.

Trådlöst är bra, kabel är alltid bättre.
Oavsett vad det handlar om för lösningar 👍🏼

Förmodligen har operatören gjort något misstag med hastigheten eftersom vi inte ens får fram i närheten av rätt hastighet även via kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

Kan du testa utan routern?
Koppla datorn direkt till "in" uttaget?

Om inte annat än att hjälpa din ISP var problemet skulle kunna vara..

Men ja kontakta din IPS.

Kanske borde testat det också nu när du säger det. Dock har routern fungerat utmärkt i flera år precis innan flytten så det vore osanolikt att den la ner nu. Troligvis är det vår ISP som gett oss fel hastighet när det flyttades