Permalänk
Medlem

Lite frågor angående "Torr-is"

Torr is skulle ju vara -78 C eller något.
Vad använder man när man trycker det den?
Vad kostar torr is?
Är detta ALLTID kallt? Tänkte på CPU kylning + GPU = Status
Blir det issigt i datorn?
Måste man stoppa in datorn i ugnen i 50 C?

Edit : Uuuups kanske ska ligga i kylning

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Den blir varm precis som allt annat om du tillför värme till den..

För mer info: www.freezit.se

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

"Difficile est satiram non scribere." - It is difficult not to write satire. -Juvenal

Permalänk
Medlem

Ingen höjdare att ha som permanent kylning. Så fort den kommer i kontakt med nått som är varmare än -78 grader så blir det koldioxid av det.

Altså kommer du behöva fylla på kylaren väldigt ofta om du ska kunna behålla CPUn kall.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

Japp, det är bara för temporära klockningar/kylningsförsök. Se Gabbax tråd i Överklockning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shibby
Ingen höjdare att ha som permanent kylning. Så fort den kommer i kontakt med nått som är varmare än -78 grader så blir det koldioxid av det.

Altså kommer du behöva fylla på kylaren väldigt ofta om du ska kunna behålla CPUn kall.

Hur ofta? Vad kostar det?

Skulle inte vara roligt ifall om man behövde byta 2ggr om dagen.
När ett kilo torris förångas bildas ca 530 liter gasformig koldioxid.
O herrejävlar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Hur ofta? Vad kostar det?

Skulle inte vara roligt ifall om man behövde byta 2ggr om dagen.
När ett kilo torris förångas bildas ca 530 liter gasformig koldioxid.
O herrejävlar.

Jag har inte provat men jag kan tänka mig att det går åt så du måste fylla på varje halvtimme iaf.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem

2 gånger om dagen räcker inte långt. Inse att detta inte är ett alternativ för permanent kylning av datorn... det kostar dessutom rätt mycket pengar med tanke på att det går åt en hel del...

Visa signatur

The only bad thing about living outside the law, is that you no longer have it`s protection..

Permalänk
Medlem

vad skulle hända om man slöt in isen i ett helt tätt utrymme? den skulle ju fortsätta vara fast, men kanske inte kall då.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Antagligen skulle det bli väldigt komprimerad koldioxid eller så skulle det bli flytande. Detta förutsatt att utrymmet är stabilt byggt, annars kommer det nog sprängas.

Edit: tillslut kommer det sprängas ändå. Hur man än gör. trycket kommer bli alldeles för högt.

Visa signatur

Server: Hp Microserver Gen8, Xeon E3-1265V2 , 16gb RAM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
vad skulle hända om man slöt in isen i ett helt tätt utrymme? den skulle ju fortsätta vara fast, men kanske inte kall då.

Om du har torr is i ett helt tätt utrymme och värmer det så ska du nog hålla dig på avstånd eftersom det kommer att smälla då trycket innuti blir tillräckligt högt.

Visa signatur

Common sense isn't that common.

Permalänk
Medlem

ja, jag menade såklart ett väldigt stabilt utrymme. inte något som kan sprängas.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

då sprängs det ändå

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av glemmy
vad skulle hända om man slöt in isen i ett helt tätt utrymme? den skulle ju fortsätta vara fast, men kanske inte kall då.

Core-Crush?

Permalänk
Hedersmedlem

Flyttad.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk
Medlem

Re: Lite frågor angående "Torr-is"

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lodisen
Torr is skulle ju vara -78 C eller något.
Vad använder man när man trycker det den?
Vad kostar torr is?
Är detta ALLTID kallt? Tänkte på CPU kylning + GPU = Status
Blir det issigt i datorn?
Måste man stoppa in datorn i ugnen i 50 C?

Edit : Uuuups kanske ska ligga i kylning

1:Japp det stämmer isen håller -78, men det betyder juh inte att CPU/GPU kommer att hålla det, då dessa utvkl en hel del värme. Säg i runda slängar en -30-35

2:?

3:Ca 400kr inkl moms i "pellets form" som jag anser e det bästa

4:Ja det är alltid kallt,isen är alltid -78, men vätskan du använder för att "föra" över kylan till Blocket skiftar i temp beroende på om du "loadar" eller "iddlar".

5:hehe...do i have to say anything:cool:

6:Nej,inget krav men en rekomendation i från mig iallafall, om du inte e tät som gräsmattan o vill chansa o starta datorn, då du demonterat allt, o det ser ut som en fin liten Iglo på bordet:D

7: ett tips e att du läser mycket på xtremesystems inann du prövar på detta..bara ett tips,ja har själv "toastat" en CPU...

Mvh:Gabbax

Visa signatur

[RC-Racing is my future after my family!!]
Min blogg - LGS900 - 500gb..