Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk
Medlem

För många år sen när jag var nyfiken och ivrig skulle jag formatera familjens dator för att den var seg. Duktig som jag var hade jag partionerat hårddisken i c: och D: så att jag skulle kunna spara det viktiga på d: . Det vara bara det att d: var en utökad partition. Av nån anledning så tog jag bort c: och även d: var ett minne blott.

En annan lärpenning är att man inte ska pilla på allt man ser. Jag satt med en gammal dator när jag märkte att det finns en switch bak på nätaggregatet. 110v stog det. När jag flyttat switchen kom ett POFF! och ett nätaggregat mindre var nu i min ägo.

Det var några av tabbarna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
Så galet överdrivet, alla fläktar, även om jag kört dom i hög hastighet, har det känts lite smått att få bladet på fingrarna, menvafan, börja blöda / förlora fingertopparna? driv inte med mig

haha, underbart skönt svar där

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luviz
.................

En annan lärpenning är att man inte ska pilla på allt man ser. Jag satt med en gammal dator när jag märkte att det finns en switch bak på nätaggregatet. 110v stog det. När jag flyttat switchen kom ett POFF! och ett nätaggregat mindre var nu i min ägo.

Det var några av tabbarna.

Haha jag gjorde samma då jag var runt 10-11 år. Fast ändra tillbaka den direkt så inte pappa skulle se, så sa att det bara hände nått. Gjorde samma sak på en av skolans datorer med, fast den var redan sönder så jag gjorde "sönder" den lite mer då den ändå skulle skrotas Man kommer alltid komma ihåg hur det låter då man ändrar, POOFFF sen kommer det blixtrar i nätagget, haha.

Man har gjort mycket man inte mins heller.

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HoDeD
Jag var hos en kompis för en vecka sen.. Och vi skulle byta hans processor kylning och när vi efter ett tag fick lös kylningen så följde ju så klart processorn med..

Och min kompis med sitt vanliga hets och icke data kunskap skulle smacka till baka det dära fort som F*N och böjde såklart typ alla pinnar på processorn xD Hans föräldrar blev inte glada eftersom det var typ deras dator.. Och till råga på allt visste inte min kompis inte ens om att det var processorn han pajja.. Förrän jag sa det. Han vart ganska chockad. haha

Hur många har inte lyckats med det då dom ska byta kylare på prollen?!

Skulle byta kylare på frugans burk. Plockade bort allt kablage, tog datorn till köksbordet o öppnade fanskapet. Sen greppar jag kylaren o ruckar försiktigt fram o tillbaks... dock sitter fanskapet som sten o eftersom tar jag i mer o mer... PLOPP... så står jag där med kylaren i handen...

Men döm om min förvåning då jag tittar ner på moderkortet o ser att det fattas en processor?! Så jag vänder på kylaren o där sitter aset... en rad piggar är totalt snea... sen är piggen på moderkortet (AMD-mobo) fortfarande nedklämd som den ska vara då processorn är på plats. Då jag inte har så många alternativ så tar jag en smal kniv o böjer försiktigt till alla piggar så rakt jag kan, slänger på nya kylaren o klämmer försiktigt tillbaks prollen på moderkortet...

Datorn fungerar än idag, 2 år efter incidenten

Har lärt mig att om man ska ta bort kylaren så ska du se till att prollen får bli riktigt varm precis innan du ska ta bort kylaren... då ska det gå aningen enklare

Permalänk
Medlem

Ett tillfälle för ett par år sedan, jag var stressad, trött och ivrig - skulle installera OS på Velociraptordisk och hade det innan på en Raptor.
I samma burk hade jag drygt 1.3 TB lagrings utrymme på diskar med Musik, Film, Spel och Program samt egentagna bilder med kamera.

Mitt under allt fnulande så hade jag på något vänster inte lyckats koppla rätt SATAkabel till uttagen så varken Raptordisken eller VRdisken hittades.
Då försökte jag installera OS på en annan disk o satte den på formatering, men det skulle jag inte ha gjort för det var min 500 Gb disk med Musik och Bilder som jag hade kämpat med. Halvvägs igenom formateringen kom jag på vilken disk det var och får panik, slår av nätaggregatet samtidigt som jag snubblar till, välter chassit varpå ett knastrande ljud hörs.

När jag rätar upp chassit så hörs det ett "klonkande" ljud inifrån chassit, jag öppnar upp det och hittar ett 3 delat moderkort med processorfläkt med rubbet dinglandes som en pendel.

Det droppar blod från ingenstans på moderkorts delarna och grafikkortet, tittar på händerna och ser att jag har skurit upp handflatan samt fingrar på något.

Tur att jag hade tecknat drulleförsäkring och kunde hämta ut nya delar, men dock så var 75% av min musik och alla bilder borta. Har ej kunnat bygga upp mitt musikbibliotek igen.

Har lärt mig det att koppla ur alla lagringsdiskar i fortsättningen - då slipper jag misstag som detta.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ithilien
Ett tillfälle för ett par år sedan, jag var stressad, trött och ivrig - skulle installera OS på Velociraptordisk och hade det innan på en Raptor.
I samma burk hade jag drygt 1.3 TB lagrings utrymme på diskar med Musik, Film, Spel och Program samt egentagna bilder med kamera.

Mitt under allt fnulande så hade jag på något vänster inte lyckats koppla rätt SATAkabel till uttagen så varken Raptordisken eller VRdisken hittades.
Då försökte jag installera OS på en annan disk o satte den på formatering, men det skulle jag inte ha gjort för det var min 500 Gb disk med Musik och Bilder som jag hade kämpat med. Halvvägs igenom formateringen kom jag på vilken disk det var och får panik, slår av nätaggregatet samtidigt som jag snubblar till, välter chassit varpå ett knastrande ljud hörs.

När jag rätar upp chassit så hörs det ett "klonkande" ljud inifrån chassit, jag öppnar upp det och hittar ett 3 delat moderkort med processorfläkt med rubbet dinglandes som en pendel.

Det droppar blod från ingenstans på moderkorts delarna och grafikkortet, tittar på händerna och ser att jag har skurit upp handflatan samt fingrar på något.

Tur att jag hade tecknat drulleförsäkring och kunde hämta ut nya delar, men dock så var 75% av min musik och alla bilder borta. Har ej kunnat bygga upp mitt musikbibliotek igen.

Har lärt mig det att koppla ur alla lagringsdiskar i fortsättningen - då slipper jag misstag som detta.

Var ju rätt kul om man tänker efter:p, men visst det är synd.

Hinten är:
Trodde alla visste att man ska koppla ur diskar med info man vill ha kvar.innan formatering

Permalänk
Medlem

Det trögaste jag har gjort måste nog vara detta -
Jag gjorde sönder en tändare framför datorn och började leka med den lilla saken som ger stötar som sitter i tändaren, så jag testade på massa olika saker om de kunde leda strömmen som kom från den.
Och då får jag den perfekta ideén, Varför inte testa på chassi sidan?
Så jag testar, och tänker absolut inte på att datorn står på och att chassi väggen sitter på, tryckte på den lilla knappen på saken.
Och datorn stendog.
Fick inte igång den på två dagar.
Hur jag fick igång den sen vet jag dock inte, men sedan dess tog det 15 min för att starta, fick ett felmeddelande från hårddisken som sa HARDDRIVE FAILURE IS IMMINENT, och den lät förjävla konstigt.

Visa signatur

Chassi Corsair Obsidian 800d Moderkort ASUS Z170-A RAM Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2400Mhz CL14 Vengeance GPU ASUS Radeon R9 390 8GB DC3 STRIX OCPSU EVGA Supernova G3 750W CPU Intel Core i5 6600K @ 4.6GHz, Noctua NH-D14 Skärm Acer 34" Predator XR341CK Curved

Permalänk
Medlem

Checkade in min nyinköpta Intel P4 i mitt bagage på väg hem till Köpenhamn från Stockholm. När jag kommit hem och packade upp såg jag att min väska fått sig en rejäl omgång stryk i bagagehanteringen. Kartongen som processorn låg i var rejält tillknycklad och två ben på cpun:n var böjda. Jag böjde försiktigt tillbaks benen och monterade i cpu:n på moderkortet (det var ett visst motstånd...), men datorn gick klockrent.

Permalänk
Medlem

Det började flimra på skärmen (vilket tyder på att grafikkortet inte längre fick tillräcklig kylning) och till slut hängde sig datorn. Jag stängde av med knappen och försökte starta igen - det skulle jag inte ha gjort...
Det small till ganska rejält och en säkring gick!

Slangen till min D-Tek FuZion CPU-kylare hade lossnat - och en hel del glykolblandat destillerat vatten hade förstås sprutat ut. Det hade nog varit hyfsat OK om inte nätaggregatet i just det chassit (Antec Threehundred) monteras längst ned med hålet för fläkten riktad uppåt...

Slangklämmor kan definitivt rekommenderas, även om slangarna sitter stenhårt när de är kalla så kan de lossna ganska lätt när de blir varma.

Visa signatur

Foldingstatistik foldingfarm[4pES6276@3.2GHz/4p6176SE@2.7GHz/4pES6282@3.0/4pES6276@3.0]

Permalänk
Medlem

Underhållande läsning!

Här följer mina bravader (Lång läsning. Men rätt kul, tror jag):

1: Min gamla 15" (CRT) var fruktansvärt problematisk och fick för sig att ställa ner gamman hipp som happ (hårdvarurelaterat). Jag upptäckte dock att om man slog hårt på skärmens baksida återfick skärmen gamman under en stund igen. Detta höll jag igång med under kanske tre veckors tid med sviktande resultat; Skärmjäveln blev nämligen mer och mer resistent mot mina slag med mejseln på dess baksida.
Jag monterade därefter av plastkarossen för bättre åtkomst. Jag fann att bäst effekt erhölls av att slå på själva elektron-/partikelacceleratorn. Och åter var allt frid och fröjd.
Någon dryg vecka senare minns jag att jag och en polare satt hemma hos mig och lirade Starcraft eller dylikt över LAN. Jag gav min kamrat noggranna instruktioner om var man skulle slå, och hur hårt, om nu skärmen skulle börja jäklas;
Mitt i spelet hör jag ett jävla dunkande från mitt rum (där skärmen stod), jag kommer in och ser att skärmen åter tappat sin gamma, och att kamraten inte alls lyckats få igång den. Jag tar då mejseln, tar i för kung och fosterland, och slår riktigt hårt mot bakpartiet, vilket resulterar i det mest ohyggliga ljud jag någonsin hört från en elektronikkomponent;
Svårbeskrivligt, men ett fruktansvärt högt "TICK TICK TICK TICK PSSSSSSSSHHHH"-ljud.
En dryg sekund senare bolmar kraftig rök upp ur skärmen. Jag slänger mig på strömkabeln och lyckas faktiskt avhindra ett brinnande inferno, detta samtidigt som mor min kommer uppspringandes från undervåningen helt vettskrämd och frågar vad det var för ljud hon just hörde.

Efter detta lilla scenario fick jag nöja mig med en snorgammal 14" CRT med en maxupplösning på 640x480 i 50Hz (vill jag minnas) tills jag kanske två månader senare fick en ny skärm.

2: På den gamla goda tiden fanns det ingen direkt utbredd marknad för tysta datorsystem; Min AMD K6-2:a stoltserade med en budgetfläkt som gick i helt otroliga 7200rpm, och dess fläktblad var av riktigt bastant hårdplast. En dag fick jag totalt hjärnsläpp och skulle på och känna hur pass luftflödet var i datorn. Fingrarna närmar sig långsamt fläktbladen...
Ja, resten kan ni ju räkna ut själva

Det var en lärdom i alla fall. Faktum är att jag har ett ärr kvar i höger pekfinger än idag. Kanske inget som blir bra krogsnack dock

3: Familjens lilldator (En gammal hederlig Pentium 266 vill jag minnas) var en grymt irriterande maskin då den väldigt ofta gick upp i någon slags högvarv vid belastning (surr på brutal nivå). Innan jag fick min egen dator brukade jag sitta vid denna då jag och bror min LANade.
Liksom min senare skärm upptäckte jag att man kunde sparka på den (närmare bestämt fronten) varje gång den gick upp i varv, så blev den tyst igen.
Liksom skadade vilt gav den ifrån sig avgrundsläten var gång vi idkade samkväm...eh -fot. Men så här i efterhand tycker jag nästan synd om datorn med dess hjärteskärande "Meeeeeuuuuuuw!"-ljud stackarn gav ifrån sig när den varit olydig.
Detta gav både mig och mina kamrater (exklusive min bror) ett gott skratt vardera gång det kom på tal dock.
Hursom. Nu ville det sig så illa att den lilla maskinen inte orkade med misshandeln och en dag helt sonika dog under vår ömma akt; Jag minns hur paniken spred sig (jag var inte insatt i hur datorer fungerade på den här tiden, och jag trodde så klart att jag förstört hela datorn för gott).
Jag ljög friskt om händelsen och undkom faktiskt skulden.
Stackarn återhämtade sig lustigt nog betydligt senare, men den blev inte långlivad då tyvärr.

Good times, good times

/Fee out

Visa signatur

| 12900k w/ Noctua NH-D15 | Gigabyte Z690 Aorus Pro | 32GB DDR5 Kingston 4800mhz | Corsair MP600 XT M.2 1TB | Gigabyte RTX 3090 Vision OC | Be Quiet! Dark Base 900 Pro | Seasonic Prime TX 1000w | 1x LG GN950 (27" 4k 144hz IPS) + 2x LG 27UK850 (27" 4k 60hz IPS)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FeeSpray
2: På den gamla goda tiden fanns det ingen direkt utbredd marknad för tysta datorsystem; Min AMD K6-2:a stoltserade med en budgetfläkt som gick i helt otroliga 7200rpm, och dess fläktblad var av riktigt bastant hårdplast. En dag fick jag totalt hjärnsläpp och skulle på och känna hur pass luftflödet var i datorn. Fingrarna närmar sig långsamt fläktbladen...
Ja, resten kan ni ju räkna ut själva

Det var en lärdom i alla fall. Faktum är att jag har ett ärr kvar i höger pekfinger än idag. Kanske inget som blir bra krogsnack dock

Det kändes antar jag. Men alltså, en chassifläkt i 7200rpm? Det är äckligt snabbt! 120 varv per sekund, och hårda plastblad. Aj aj, skulle gå att räkna ut hastigheten antar jag, men som 14-åring så kan det bli svårt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Hade förutproblem med mitt grafikkort, när jag kollade vad som var fel hade kylarfläkten gått sönder på kortet, plockade upp en ny fläkt, smackade den på grafikkortet, men datorn stängdes av ändå. så jag tog ut kortet och kännde att det var satans varmt, så jag gick runt med det en stund så det kunde svalna av, men pga av att kortet var så varmt började jag svettas i handen och whops! så var det inget kvar av det kortet.

Visa signatur

Macbook, OSX Leopard, 4Gb, 120+500Gb, Intel C2D 2.2, 256mb dedikerad grafik.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleepyoh
Så galet överdrivet, alla fläktar, även om jag kört dom i hög hastighet, har det känts lite smått att få bladet på fingrarna, menvafan, börja blöda / förlora fingertopparna? driv inte med mig

Ja kom igen, jag har råkat köra in fingrar och katten har kört in svansen i en 92mm-fläkt och det gick så bra så. Hon blev lite chockad bara. Och jag märkte det inte så mkt, det lät konstigt och gjorde lite ont i fingret.. .

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte vad jag tänkte, men i mina yngre dagar med datorer så fick jag för mig att montera ett PCI-nätverkskort samtidigt som datorn var igång. Poff, kortslutet och ville inte starta på en dag. Det värsta var att datorn var helt ny, så jag trodde den dragit sin sista suck. Vet än idag inte varför jag försökte mig på det alls.

Permalänk
Medlem

hehe glömde koppla in strömen till fläkten som sitter på processorkyllarn idag på morgonen

blev lite skraj då man inte märkte något först sen så var den uppe i 110c:P
men den funkar nu iaf

Visa signatur

"Mod är vad den fege tar till när han inte törs"- Sven-Erik Ivar Marklund

Permalänk

att glömma sätta igång psu:n XD

Visa signatur

nzxt hush|asus striker II extreme|intel q8300|asus xonar dx|gigabyte gtx 260OC|4gb corsair xms3 ram|zalman zm600-hp|scythe mugen II

Permalänk
Medlem

Lyckades hälla ett stort glas apelsinjuice i våran sprillans nya laptop för X antal år sedan. Jag hällde ut juicen och testade att starta den, snacka om att jag var förvånad när den startade och den funkar fortfarande fint.

När jag var 6 år lyckades jag även välta ett glas vatten i ett tangentbord vilket ledde till att det gick sönder.

Visa signatur

|| i7 @ 3,4 GHz || Lian-Li pc-p60 || Powercolor 4870x2 || 6gb Corsair DDR3 1333mhz || Gigabyte EX58-UD5 || Corsair 750w ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Det kändes antar jag. Men alltså, en chassifläkt i 7200rpm? Det är äckligt snabbt! 120 varv per sekund, och hårda plastblad. Aj aj, skulle gå att räkna ut hastigheten antar jag, men som 14-åring så kan det bli svårt.

Om vi räknar med att fläkten var 120mm i diameter så blir hastigheten i km/h vid 7200rpm:

Fläkten har en omkrets på 120x3,14=376,8mm.

Då snurrar den 376,8x120=45216mm i sekunden vilket är 0,045216 km/s.

Eftersom en timme har 60x60=3600 sekunder så tar vi 0,045216x3600=162,7776 för att få hur många km/h det blir.

Alltså färdades yttersta delen av fläktbladen i ungefär 160 km/h om det var en 120mm-fläkt, och det gick att räkna ut även om man var 14

Kan tänka mig att det gjorde ont

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inveramsay
Vad tror du jag lyckades med häromdan då

Jag behövde tyvärr fläktarna igång för att kunna bilda mig en uppfattning om dom skulle suga eller blåsa.

Det gjorde jag med när jag monterade en polares dator, alla som satt där och lanade tittade upp ganska frågande

Jag tyckte fläkten på ett riktigt gammalt radeonkort lät för j-vligt. Så jag tog och tänkte till och lade en bit skumplast mellan GPU och fläkt. Det är inte förrän ganska nyligen jag kom på "Vad f-n tänkte jag med då??". Det fulaste med det var ju att kortet funkade likadant som förut fast mycket tystare...

Jo, jusst det på datorn jag sitter på nu saknades ena sidan ett tag, lät kusinen spela lite (ca 6-7år), efter typ 20 min kommer han och säger att nått är fel, kommer in i rummet och ser att allt på skärmen sugs innåt mot ett svart hål i mitten. På en nyinköpt burk vill man inte direkt se sånt... Han hade iaf lyckats köra in foten i grafikkortsfläkten...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Om vi räknar med att fläkten var 120mm i diameter så blir hastigheten i km/h vid 7200rpm:

Fläkten har en omkrets på 120x3,14=376,8mm.

Då snurrar den 376,8x120=45216mm i sekunden vilket är 0,045216 km/s.

Eftersom en timme har 60x60=3600 sekunder så tar vi 0,045216x3600=162,7776 för att få hur många km/h det blir.

Alltså färdades yttersta delen av fläktbladen i ungefär 160 km/h om det var en 120mm-fläkt, och det gick att räkna ut även om man var 14

Kan tänka mig att det gjorde ont

Det där var inte så svårt, bara man vet vad man ska räkna så...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Min största tabbe måste ha varit när jag var 13
Jag hade inget att göra en dag så jag bestämde mig för att göra något som luktar riktigt illa, jag blandade i vinäger och ägg och lite mera (minns inte allt)
2veckor senare när allt hade stått och fräschat till sig på baksidan (i en glasburk med lock) så kom en kompis hem till mig, vi satt och googlade äckliga saker när jag kom ihåg min lilla "häxblandning" ^^
jag sprang och hämtade den och satta mig vid datorn och sa "-hörru, lukta på den här".
Men locket satt lite hårt när jag skulle öppna den, jag tog i lite extra och vips så gick locket av och blandningen rann ut över min nya laptop
tog lite tid att få den normal efter det och 2 tangenter fungerar inte, men annars är den som normal igen

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Luviz

En annan lärpenning är att man inte ska pilla på allt man ser. Jag satt med en gammal dator när jag märkte att det finns en switch bak på nätaggregatet. 110v stog det. När jag flyttat switchen kom ett POFF! och ett nätaggregat mindre var nu i min ägo.

Det var några av tabbarna.

Har hört om det men aldrig sett någon som gjort det men kan tänka mig ett rejält poff

Permalänk
Medlem

Skar mig på en chassi kant rakt över fingret så man såg en sena, 2 styng senare och en massa timmars väntande så att bedövningen gick bort så var det bara att skruva igen

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sonic1337
Har hört om det men aldrig sett någon som gjort det men kan tänka mig ett rejält poff

Gorde samma sak på en gammal dator för att se vad som hände, sköt alla proppar i hela propp skåpet samt jordfels brytaren

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
Gorde samma sak på en gammal dator för att se vad som hände, sköt alla proppar i hela propp skåpet samt jordfels brytaren

Jaså? Coolt.

Trodde bara propparna gick när de blev överbelastade.....

Samt att jordfelsbrytaren går när det är jordfel....

men rolig historia

plus... du har bara en propp till strömmen som går till datorn, de andra propparna går till andra rum och t.ex diskmaskin/ugn osv... så jävlig udda

Permalänk

JFB kan ha gått för strömen tog en annan väg och att den blev överbeastad. man 'bör' bara kunna smäcka 3 atumatsäkringar på sin höjd men vanligast är väl en eller inkomande propp på servisen.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pumbi
Gorde samma sak på en gammal dator för att se vad som hände, sköt alla proppar i hela propp skåpet samt jordfels brytaren

Värt att ljuga om någonting så uppenbart? Det finns ett flertal elektriker på sweclockers o jag är en av dom. Det finns inga möjligheter i världen att en kortslutning eller vad du nu kan ha orsakat i nätagget skulle slå ut resterande grupper i elcentralen. Möjligtvis att jordfelsbrytaren löste ut och säkringen för den gruppen, men när du börjar hitta på att ALLA proppar i skåpet löser ut är det svårt att ta dig på allvar.

Läs på lite bättre nästa gång du försöker hitta på något.

MVH /// Andreas

(OK vid extrem snedbelastning i huset finns möjligheten att ett fåtal andra säkringar löser ut också, men definitivt inte alla)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Värt att ljuga om någonting så uppenbart? Det finns ett flertal elektriker på sweclockers o jag är en av dom. Det finns inga möjligheter i världen att en kortslutning eller vad du nu kan ha orsakat i nätagget skulle slå ut resterande grupper i elcentralen. Möjligtvis att jordfelsbrytaren löste ut och säkringen för den gruppen, men när du börjar hitta på att ALLA proppar i skåpet löser ut är det svårt att ta dig på allvar.

Läs på lite bättre nästa gång du försöker hitta på något.

MVH /// Andreas

(OK vid extrem snedbelastning i huset finns möjligheten att ett fåtal andra säkringar löser ut också, men definitivt inte alla)

Tro mig om ni vill eller ej det är upp till er, men det finns 3 st proppar och dom gick sönder samt att jordfels brytaren gick.

fick aldrig liv idaton igen dock

Visa signatur

Q9550@3,9 /4Gb-Dominator /2x Ati 3870@840 -2200 /Antec P190
20084 3DMarks.

Permalänk
Medlem

Lyckades nyligen spränga mitt trogna 4870 :/

Bytte nyligen ut slangen i min vattenkylningskrets och hade då kopplat ut allt ur datorn. När jag bekräftat att det inte var några lekage i kretsen så kopplade jag in kretsen i chassit och började fylla upp reservoaren. Jag kopplade in de kablar jag ansåg behöva för att dra igång datorn men inte starta upp något OS (ström till moderkortet, fläktar och pumpen).

Allt sattes igång fint och datorn POSTa som vanligt och letade efter något att boota ifrån (hade inga HDD's inkopplade). Pumpen sög allt vatten ur tanken och jag fyllde på tills systemet var fullt. Efter nära en minut så sa de FSSSCCHHHHH och det slog en låga ur underdelen av grafikkortet. Det rök kraftigt och jag stängde av datorn så snabbt jag kunde.

Jag testade att starta upp datorn igen och datorn stängdes av nästan på en gång, jag repeterade ett par gånger och kontaterade att mitt fina 4870 sätt sina sista dar.

Min teori av vad som hänt var att kortet byggt upp ett motstånd i sig p.g.a. att den inte fick tillräckligt med "juice" och till slut så smäller de. Jag har väldigt svårt att förstå varför tillverkarna inte har något skydd mot detta men jag antar att jag får skylla mig själv för min ovishet.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skee^
1. Borrat genom moderkortet med borrmaskin, Orkar inte ta loss moderkortet från lådan och skulle göra hål för Nordbygge hålen, det blev smör effekten när jag borrat igenom plåten flyger borren vidare genom moderkortet, Funkar ite och det moderkotet hänger nu på Väggen som en fin tavla.

2. Glömt dra åt Slangen för Vattenkylningen, spruta vatten i datorn och fiock låta den torka så den funkade dagen därpå igen.

3. en Finger in i en 7000Rpm Delta fläkt, Blodig händelse.

4. Otaliga Strömbrytar dosors brytar, klassiker på lan hehe, samma som att men ska åka hem och man sitter först på hela raden med dosor.

5. Vart på lan i STHLM och när jag kommit hem till GBG och orkar inte plocka ur datorn ur bilen med allt annat, hade då även 3 Coca Cola burkar kvar i bilen, Varmt som det var Sprängdes den när jag var ute å körde bilen. hittar än idag kola spår på delar i datorn när jag mekar.

6. Fått nån droppe vatten på Graffekortet, en låga slår ut och kortet brinner.

7. Satt FLoppy sladden fel håll.

9. Otaligt många kortslutningar i datorn,

så här kan la man fortsätta. men utan fel så lär man sig inget.

Du gjorde ett nytt misstag när du glömde punkt 8
Du läser nog inte detta eftersom det var aningen länge sedan som du skrev ditt inlägg