Följ Black Week på SweClockers

Google Chrome nu världens mest använda webbläsare

Permalänk
Medlem

IE's användarbas byter till Chrome?

Många gånger har jag lockats av försäljningsargumentet att den är så ruskigt snabb men har aldrig riktigt orkat stå ut med hur ful den är med sin babyblåa färg. Sedan hänger väl Googles uttalande om att de gör precis vad de vill med användarnas sökvanor i sedan dagen det släpptes. Spiken i kistan är nog att de som är mest "datorinkompetenta" i min umgängeskrets använder det gör ju att valet Chrome känns lite bittert i smaken...

Permalänk

Iron-browsern har väl tagit bort/minimerat många intigritetskränkande saker i Chrome.

http://www.srware.net/en/software_srware_iron.php

Permalänk
Avstängd
Skrivet av x-dr3am:

Byter till chrome den dagen man kan ställa in så den inte sparar webbhistorik.

Haha! vad har du att dölja då? vem fan bryr sig om du surfar gayporr ?

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Använder Chrome pga det är snabbare och det dricker mindre ram.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Använer Webkit-baserade webbläsare (Chrome/Safari mest) då dom är snabba och har ganska bra stöd för nya tekniker. Sen så kör jag Mac så Safari funkar bäst då den har intergrerat stöd för multi-touch, zoom osv. och funkar helt enkelt bättre jämfört med Chrome, även när det gäller Flash. Jag använder dock Chromium då och då för att testa den. När jag använder Windows eller Linux, då blir det alltid Chrome/Chromium. (Fattar inte hur Safari kan vara sån skit i Windows.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Grumbledock:

Firefox passar perfekt på prestandadatorn
Chrome har dock också sin plats på betydligt äldre och svagare trotjänare, när prestandan är dålig så är Chrome överlägsen, och tvärt om för Firefox enligt min erfarenhet

Känner exakt samma sak. Chrome laddar sidorna mycket långsammare på min burk än FireFox.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127781:

Varför vill man inte ha uppdateringar? Aldrig hört talas om prestandaförbättringar, nya funktioner och framför allt om man kör Windows; säkerhetshål?

Sådana uppdateringar gillas, det är påtvingade GUI uppdateringar jag skyr.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av 1337sweden:

Använer Webkit-baserade webbläsare (Chrome/Safari mest) då dom är snabba och har ganska bra stöd för nya tekniker. Sen så kör jag Mac så Safari funkar bäst då den har intergrerat stöd för multi-touch, zoom osv. och funkar helt enkelt bättre jämfört med Chrome, även när det gäller Flash. Jag använder dock Chromium då och då för att testa den. När jag använder Windows eller Linux, då blir det alltid Chrome/Chromium. (Fattar inte hur Safari kan vara sån skit i Windows.)

Safari är ju Apples webbläsare, så det är klart de inte funkar väl på en "pc". När det gäller just Safari skulle jag faktiskt säga att webbläsaren inte är särskilt populär. Jag vet ingen Mac-användare som använder sig av Safari... inte ens i mobilen, dom kör opera där.

Trots det finns de ju noobs som inte bryr sig. Min mor exempelvis kör IE och jag stör mig as hårt på det. xD Vet inte om jag har tålamod med att lära henne det heller.

Vad jag vet så har kompisar till mig Chrome på sina Mac. Det flyter på hyfsat bra vad jag vet, dom har aldrig klagat på det.

Min projektgrupp gjorde en undersökning om just webbläsare på högskolan i Jönköping. Så här såg resultatet ut:

Så Chrome var populärast där iallafall. Jag vet faktiskt inte varför, webbläsaren känns inte fullständig.

Visa signatur

Många datoranvändare underskattar virus och överskattar sina egna kunskaper medan andra är omedvetna om problemet med virus. Den nonchalans som finns idag beror på ett stort antal faktorer, folk tycker virusskydd är dyrt, besvärligt och sölar ned prestandan. Något som däremot är dyrt, besvärligt och slöar ned prestandan är en infekterad dator, som dessutom förstör för alla andra på nätet. - Pedrag Mitrovic, IT-Säkerhet (2010)

Permalänk

Säg inte att ni väljer en specifik webbläsare för att den är "snabbare" än de andra. För ett par år sedan var det verkligen så men nu skiljer det millisekunder som inte går att upptäcka om du inte ställer 2 identiska datorer brevid varandra med olika webbläsare. Tror snarare att det handlar om fanboys som inte orkar byta ifrån den de alltid har använt men Opera är det för min del iaf ;D

Permalänk
Medlem
Skrivet av buddaz:

Jag tycker det ser ut att vara lite dubbelmoral på det hela. Webkit lyder under GNU Lesser General Public Licens samtidigt som det är Apple som har skapat webkit. Hur går det ihop. Apple är ju världens snällaste företag.

Det hela känns väldigt lurigt när det gäller webkit.

Mozilla - Förklarar allt man vill veta om GECKO
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Home_Page
https://wiki.mozilla.org/Gecko:Overview

Apple har inte skapat Webkit. Webkit är en fork av KHTML som utvecklas av KDE-gänget.

Permalänk
Skrivet av Karlzooon:

Så Chrome var populärast där iallafall. Jag vet faktiskt inte varför, webbläsaren känns inte fullständig.

Det är en sak jag tänkt på när du inte säger fullständig. Chrome har inte stöd för RSS/XML än vad jag har upplevt. När jag använder Chrome/Chromium så har inte den webbläsaren en RSS-knapp, och om man öppnar en RSS/XML-länk så får man källkod. KUL!... Det är en nackdel jag sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Apple har inte skapat Webkit. Webkit är en fork av KHTML som utvecklas av KDE-gänget.

Om du läser tidigare sida så har jag också förstått det. Haka inte upp dig på det. En gång i tiden var det Apple som utvecklade det hela. Sedan ändrade dem spår. Samtidigt som om du läser på finns det även regler för hur du får använda det hela.

Då är min fråga till er som tycker om webkit och chromium vad är så speciellt med det till skillnad från gecko. Alla 3 "lyder" under open source och använder C++.

Permalänk
Medlem

Förstår inte. När väl IE börjar bli lite bättre går folk över till Chrome, som är den enda jag upplever problem med när jag skriver markup nuförtiden. Kör android-telefonerna Chrome kanske? Förstår inte varför man aktivt skulle välja den framför exempelvis FF eller IE om man surfar med en dator. Såg förresten att bibliotekets datorer hade Chrome när jag var där för att låna deras skrivare häromdagen. Kanske har kommun/landsting/stat etc börjat använda sig av detta, för att det är lättviktigt och inte får deras små plåtburkar att svettas så mycket?
Så många frågor, så få svar...

Visa signatur

Antec P280 | OCZ 850W ZX Series | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | Intel Core i5 2500k @ 4.2 GHz | 16GB Corsair Vengeance DDR3 @ 1600Mhz | ASUS Radeon HD7970 Direct CU II TOP @ 1125/1525 | 120GB Intel 510 Series SSD | NZXT SENTRY LX Fan Controller med 5x Scythe Gentle Typhoon 1850rpm | Corsair Hydro H100 med 2x Cougar Vortex 120mm PWM | Diverse hårddiskar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av 1337sweden:

Det är en sak jag tänkt på när du inte säger fullständig. Chrome har inte stöd för RSS/XML än vad jag har upplevt. När jag använder Chrome/Chromium så har inte den webbläsaren en RSS-knapp, och om man öppnar en RSS/XML-länk så får man källkod. KUL!... Det är en nackdel jag sett.

https://chrome.google.com/webstore/detail/nlbjncdgjeocebhnmkb...
Officiell, av Google.
Fungerar perfekt tillsammans med Google Reader om man använder det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tmfm1997:

Förstår inte. När väl IE börjar bli lite bättre går folk över till Chrome, som är den enda jag upplever problem med när jag skriver markup nuförtiden. Kör android-telefonerna Chrome kanske? Förstår inte varför man aktivt skulle välja den framför exempelvis FF eller IE om man surfar med en dator. Såg förresten att bibliotekets datorer hade Chrome när jag var där för att låna deras skrivare häromdagen. Kanske har kommun/landsting/stat etc börjat använda sig av detta, för att det är lättviktigt och inte får deras små plåtburkar att svettas så mycket?

Android kör inte Chrome som standardwebbläsare då Chrome än så länge är i betastadiet. Men Chrome kommer förmodligen att bli standard från och med Android 5.0 aka Jelly Bean.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tmfm1997:

Jag skulle vilja gå så långt att säga att Chrome är nya Internet Explorer. En sett till konkurrenterna sämre läsare som alla använder/tvingas på. Kom ihåg att Chrome förvisso inte installeras automatiskt under Windowsinstallationen men så fort du når en Google-sida (vilket de flesta vanliga användare gör ganska fort) så får användaren upp en ruta om att man bör installera Chrome. Samt att det bundlas med en massa program.

IE9 är faktiskt riktigt fin idag och det tycker jag som gammal IE-hatare till och med. Jag förmodar att IE 10 lär vara bättre ändå men såvida den inte släpps till Windows 7 så lär jag inte prova den.

Permalänk
Medlem

Android är en plattform som är utvecklas av google. Vissa delar skapas privat av google med andra är öppet.
http://source.android.com/faqs.html

Åter igen samma visa som med webkit. Varför kan man inte förklara utförligt. Allt som står på android:s hemsida är väldigt kryptiskt.

Jag gissar mest på att det är en ren "hype". Man marknadsför sig som att det vore det bästa som finns på marknaden. När man sedan börjar inse att det finns andra webbläsare som gör samma sak då börjar man inse att chrome är ett stort "skämt" och att chrome är ett företag som vill ha kontroll över användarna som använder deras webbläsare.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anders190:

Jag skulle vilja gå så långt att säga att Chrome är nya Internet Explorer. En sett till konkurrenterna sämre läsare som alla använder/tvingas på. Kom ihåg att Chrome förvisso inte installeras automatiskt under Windowsinstallationen men så fort du når en Google-sida (vilket de flesta vanliga användare gör ganska fort) så får användaren upp en ruta om att man bör installera Chrome. Samt att det bundlas med en massa program.

IE9 är faktiskt riktigt fin idag och det tycker jag som gammal IE-hatare till och med. Jag förmodar att IE 10 lär vara bättre ändå men såvida den inte släpps till Windows 7 så lär jag inte prova den.

Intressant att du säger det då Chrome är en av de snabbaste webbläsarna och samtidigt är den näst bästa på att rendera HTML5-sidor rätt. Den enda som spöade Chrome var en alpha version av Internet Explorer 10, detta stod på SweC för ett halvår sedan. Inte minst så har Chrome bra syncfunktioner, speciellt om man har Chrome for Android som gör att man kan se vilka tabbar man har öppna på sina andra enheter samt att hela historiken för varje tab synkas till sina andra enheter. Perfekt för mig. Därmed säger jag inte att Chrome är bäst på allt, bara att den passar mig och mina behov bäst.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Android är en plattform som är utvecklas av google. Vissa delar skapas privat av google med andra är öppet.
http://source.android.com/faqs.html

Åter igen samma visa som med webkit. Varför kan man inte förklara utförligt. Allt som står på deras hemsida är väldigt kryptiskt.

Jag gissar mest på att det är en ren "hype". Man marknadsför sig som att det vore det bästa som finns på marknaden. När man sedan börjar inse att det finns andra webbläsare som gör samma sak då börjar man inse att chrome är ett stort "skämt" och att chrome är ett företag som vill ha kontroll över användarna som använder deras webbläsare.

Wow, du kan verkligen ingenting. Chrome är inget företag, det utvecklas av Google.

Japp Google vill gärna veta allt om dig, men detta är frivilligt och går att stänga av innan du installerar Chrome och även efter. AdWords-övervakningen som sker oavsett vilken webbläsare du använder kommer snart att gå att stänga av med en addon från Google. Plugginet kommer dock inte att släppas för andra webbläsare än Chrome då det inte är Googles ansvar.

Läs på lillgrabben..

Permalänk
Medlem

Allt som du nämner finns redan i Mozilla firefox. Eftersom Mozilla bygger även sin Mobile plattform aka Fennec så att den kan husera under Android. Mozilla Firefox är en av dem aktörerna som involverar sig kring W3C standarder.

Wow för att jag glömde nämna google. Om du tror jag är en liten snor unge har du helt fel.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av buddaz:

Allt som du nämner finns redan i Mozilla firefox. Eftersom Mozilla bygger även sin Mobile plattform aka Fennec så att den kan husera under Android. Mozilla Firefox är en av dem aktörerna som involverar sig kring W3C standarder.

Spelar det någon roll om Firefox är en av de som involverar sig kring standarderna när de inte ens kan implementera de själva i sin webbläsare? Bevisligen ligger de sämre till på renderingskvalitén. Och nej, det sista jag nämde finns inte ännu. Inte utan plugins i alla fall. Firefox Sync känner jag till men du kan inte se och öppna de tappar som du har öppna på datorn direkt på mobilen med historiken för varje tab syncad till din telefon. Syncad med ca 5 sekunders fördröjning dessutom.

Förutom detta så är Firefox till Android helt värdelös an så länge. I alla fall i min Nexus S som kör en ren Android 4.0.4.

Permalänk

Tydligen så är inte Chrome störst (ännu) utan global statcounter räknade fel...
Typ något om Prerendering
http://gs.statcounter.com/#browser-ww-monthly-201104-201205

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Du säger att jag inte vet något. Du har ju noll koll på Mozilla .

Allt är redan implementerar på exakt jämbördig nivå. Jag använder inte vanliga Firefox.Vanliga Firefox ligger efter. I senaste Firefox 14/15 finns det stöd för dem HTML5 standarder som ännu än så länge är klara. HTML5, CSS3 och Javascript är vardagsmat för Moziilla.

Funktionerna som du är ute i Android kommer. Mozilla Firefox har stöd för senaste Android. Kommer ut någon gång under veckorna som kommer. Eftersom att det är google som äger varumärket Android fast det är öppen källkod. Så ligger Mozilla steget efter eftersom att Mozilla måste hela tiden knåpa om det så att det passar "Mozilla motorn". Dem tekniker som gör att Mozilla Firefox kan fungera felfritt under Android.

http://planet.firefox.com/mobile/
http://www.mozilla.org/en-US/b2g/ Mozilla:s nästa stora projekt för mobiler. Som bygger på HTML5,CSS3 och Javascript

https://developer.mozilla.org/en/HTML/HTML5
https://developer.mozilla.org/en/CSS
https://developer.mozilla.org/en/CSS/CSS3
https://developer.mozilla.org/en/JavaScript/ECMAScript_6_supp...

Permalänk
Skrivet av Rossi46:

jag gillar ALLTID när det går fort men det gör dock inte min fru alltid

Vill man veta varför?

Permalänk
Medlem

Får mycket timeout i Crome någon som vet varför

Fel 118 (net::ERR_CONNECTION_TIMED_OUT): Åtgärden överskred tidsgränsen.
Mer regel en undantag

Kompletering
Visa signatur

R-SON

Permalänk

Det e konstigt, kollar man på swec statistiken så föredrag typ ingen IE! men enligt deras så är IE störst i sverige!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Skrivet av The Sweeper x:

Det e konstigt, kollar man på swec statistiken så föredrag typ ingen IE! men enligt deras så är IE störst i sverige!

Förstår inte vad som är så konstigt!?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem

Webläsare...

Kört Chrome i 2 år nu, men i helgen fick jag nog, dom lägger sig i föör mkt! Snabb eren, men dat's all.
Nu gäller IE10 på win8 som funkar perfect! Win8 som jag kört sen i höstas är kanon, inga problem. Behöver bara en touch-skärm men hittar ingen!
Sen kör jag Safari hör och häpna på en pc! Kunde ju funka bättre, men jag gillar stylen...
Opera är upp och ner för mig; bra ibland och mindre bra andra ggr.
FF är för tungrodd numera tycker jag.
Resten, ja dom uppfyller ju inte riktigt dom grundläggande behoven sas, typ bankärenden osv...
Dat's my opinion...

Edit: Safarin åkte ut! Kör Firefox Aurora, som funkar mkt bra.

Visa signatur

☺ Jag gör aldrig fel, bara smärre misstag ☺

Permalänk
Skrivet av simonwellander:

Förstår inte vad som är så konstigt!?

Läs om läs rätt!!

Enligt swec fråga:

49.0% föredrar chrome
4.8% föredrar IE

Enligt StatCounter:

34,76% IE
24,16% chrome

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Skrivet av The Sweeper x:

Läs om läs rätt!!

Enligt swec fråga:

49.0% föredrar chrome
4.8% föredrar IE

Enligt StatCounter:

34,76% IE
24,16% chrome

Jag förstår fortfarande inte... Bara för att fler använder IE i världen så behöver det inte vara fler som föredrar den? Skitmånga gamlingar använder Internet Explorer utan att veta att det finns andra alternativ, och det var bara ett exempel.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50