Bygga digital butiksskyltning, hjälp med tips och trix.
Jag håller nu på att försöka ta fram en billig lösning för digital skyltning i butik. För att åstakomma detta är min tanke att använd för varje skylt, en bildskärm och en Raspberry PI och sedan en server som står och delar ut bildmaterial som ska visas på skärmarna. På Pi:n är min tanke att använda mig av Raspbian som OS och servern är för närvarande en vanlig windows burk med en utdelad mapp där bilderna kommer ligga.
Tanken är rätt enkel i mitt huvud, skärmen ska visa bilder som rullar under dagen. Bilderna ska dock gå att hänvisa till vissa tider på dygnet, gärna hur som helst med tex filnamn bestående av en timestam, men i alla fall dela upp så vissa bilder bara visas på förmiddagen, några under lunchtid och några under kvällstid.
Jag har ytterst lite kompetens ang. Linux men har hållit på lite granna så det är inte helt nytt för mig. Tanken är att datorn ska starta en viss tid låt oss säga 07:00 på dygnet och sedan rulla igång bilderna som ligger i den mapp som man bestämmer att den skärmen ska visa. När då klockan slår 10:00 så vill jag att skärmen ska ändra bilderna och välja en uppsättning andra bilder som tex endera heter något speciellt eller som ligger i en speciell mapp. När klocka då sedan slår om till 14:00 så ska skrämen byta bilder igen osv. sov. för att sedan stänga av sig klockan 21:00. Dessutom vill jag gärna att man ska kunna lägga in nya bilder under dagen och då ska skärmen känna av att det tillkommit/försvunnit bilder och lägga till/ta bort dom ur bildspelet. Uppdateringen behöver nödvändigtvis inte ske direkt utan kan ligga med låt oss säga en timmes intervall.
Skärmen kommer inte att erhålla något tangentbord.
Finns det någon vänlig skäl därute som skulle kunna hjälpa mig lite på traven?
Har testat lite nu med FIM, FBI och även tagit mig en titt på CRON.
Joakim Lindström
jocke@7811.se