Så enkelt är det inte, dessutom är det tre olika personer som använt var sin dator! Två av dem surfar bara och betalar räkningar. Inget mer! Jag programmerar, surfar, skriver dokument, betalar räkningar osv.
De första två datorerna fick UEFI/BIOS förstört efter första installationen av Windows 10. Datorerna hamnade i en loop. De startade om hela tiden tills man drog ur kontakten. På Inet sade de då att det kommer in 10-20 personer varje dag med fel efter installation av Windows 10.
Vid närmare undersökning visade det sig att i UEFI fanns Windows 8.0 och 8.1 att välja. För de som inte hade något av de Windows fanns en blank rad att välja. När Windows 10 installerats och startade om letade den efter Windows 10 i UEFI. När den inte hittade Windows 10 startade den om för att försöka igen osv. Jag tror dock att felet uppstod vid installationen för det fungerade när nedanstående gjordes:
Jag löste det på den nyaste med garanti kvar att Inet uppdaterade UEFI/BIOS. De lyckades efter flera timmars arbete med att få datorn att gå in i BIOS och där uppdatera den. Den andra datorn hade dual-BIOS. Dvs, den har en kopia installerat på moderkortet. Genom att resetta den flera gånger i rad blev det fel på BIOS och då började den att installera över kopian. Efter det fungerade också den datorn. Mer om det finns att läsa tidigare i denna tråd. De uppdaterades aldrig mer för att inte hamna is amma situation igen.
En av datorerna var förmodligen för gammal men det gick att installera och använda den. Den är nu skrotat eftersom den var långsam.
De två senaste datorerna fungerade det smärtfritt att installera Windows. Båda kunde också uppdatera till en nyare funktionsuppdatering (större uppdatering). Min dator kunde sedan uppdatera till en ytterligare nyare funktionsuppdatering. Den andra datorn, som inte jag använder, klarade inte att uppdateras mer med de större funktions uppdateringarna. Sedan en tid har ägaren inte ens försökt uppdatera den.
Min dator som kunde uppdatera till nyare funktionsuppdateringar slutade med det när version 2004 kom. Numera kan man inte uppdatera till den utan nu är det 20H2 som den får fram att uppdateras till. När jag uppdaterar den vanliga vägen får jag felmeddelande:
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uppdateringar misslyckades.
Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare.
Funktionsuppdatering för Windows 10, version 20H2 - fel 0x80070002
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag vill påstå att jag och mina anhöriga haft otur och att det inte handlar om att vi rotat runt och förstört filer mm. Det kan vara samma fel eftersom två av datorerna har exakt samma innehåll.
Jag skall testa igen med att avinstallera Comodo och stänga av det inbyggda virusprogrammet (såg i en av länkarna att också den kan hindra dism.exe att jobba).
EDIT:
Alla vanliga uppdateringar har det inte varit något problem med. Det är bara avbildningar (image), dvs installation av nyare Windows som det är problem med.