Välja nytt grafikkort

Permalänk
Medlem

Välja nytt grafikkort

Hej Sweclockers!

Mitt grafikkort var tydligen felaktigt och fick lämnat in det, får ett tillgodokvitto med summan för det jag köpte och tänkte nu återinvestera plus lägga pengar i mellan för en uppgradering.

Funderar just nu på vilket grafikkort jag ska välja? Siktar på att för första gången gå från AMD till Nvidia, ett Gtx 980 ti??

Funderar på Evga gtx 980ti Classified. Synpunkter eller andra förslag? Vad jag läst mig fram om Evga är att dem har bra support & garantier!

I framtiden hade jag velat ha möjligheten att om jag vill köpa ytterligare ett och använda med SLI samt kunna ansluta vattenkylning. Överklockningspotential är alltid en bonus med.

Spelar spel som Black Desert och The Division just nu!

Med vänlig hälsning,
Daniel

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Jag tycker du ska köpa GTX 980ti. Den får nästan exakt samma fps som TitanX och kostar 4000-5000kr billigare. Du kommer kunna maxa ut nästan alla spel med 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jodrim:

@DanKar1994: Jag tycker du ska köpa GTX 980ti. Den får nästan exakt samma fps som TitanX och kostar 4000-5000kr billigare. Du kommer kunna maxa ut nästan alla spel med 1440p.

Lär nog bli det! Har du något förslag på ett särkilt gtx 980ti? Hade velat ha ett kort som passar mina önskemål.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hellre det framför deras Classified?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Classified har bättre kylning och har SC+ istället för SC. Men det är 1000kr skillnad så du får bestämma vilken du ska köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Hej Sweclockers!

Mitt grafikkort var tydligen felaktigt och fick lämnat in det, får ett tillgodokvitto med summan för det jag köpte och tänkte nu återinvestera plus lägga pengar i mellan för en uppgradering.

Funderar just nu på vilket grafikkort jag ska välja? Siktar på att för första gången gå från AMD till Nvidia, ett Gtx 980 ti??

Funderar på Evga gtx 980ti Classified. Synpunkter eller andra förslag? Vad jag läst mig fram om Evga är att dem har bra support & garantier!

I framtiden hade jag velat ha möjligheten att om jag vill köpa ytterligare ett och använda med SLI samt kunna ansluta vattenkylning. Överklockningspotential är alltid en bonus med.

Spelar spel som Black Desert och The Division just nu!

Med vänlig hälsning,
Daniel

fördel gtx 980 Ti = framtids säkert och sjukt snabbt
nackdel = drar mycket ström och blir rätt varmt (ett par extra fläktar under sommarn kommer behövas, eller Msi afterburner fläkt-kurva, extra fläktar är dock bättre)
.........................................................................................
fördel Strix gtx 970 = också framtids säkert (OCH med lite klock uppe i ett standard gtx 980 på nolltid MED bra temp)
nackdel = inte mycket (drar lite ström, men framförallt håller sjuk låg temp även under load)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Kan varmt rekommendera ASUS STRIX
Dessutom rea nu hos inet

https://www.inet.se/produkt/5411453/asus-geforce-gtx-980-ti-6...

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Jag tror inte värme bör vara ett problem, har ett R5 chassi med Noctua NH-D15 tror jag den heter? Funderar på om jag ska byta ut chassifläktarna till Noctua med eller om jag ska utöka till vattenkylning.

Läste att asus strix hade mycket buggar i drivrutinerna..?
Något som var så bra med Evga var att jag läste att man fick behålla garantin även om man tex bytte kylningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Funderat lite över evgas gtx 980 ti hybrid med, kanske ej är fel att vara på den säkra sidan med temps nu när man haft problem med den biten :D?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Jag håller med @jodrim om EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+ Prisvärt och bra 980ti

Permalänk
Medlem

Jag äger för närvarande ett EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB SC+, och är riktigt nöjd.

När jag köpte det kortet fanns inte EVGAs hybridkort på marknaden, önskar minst en gång i veckan att jag haft is i magen, eller vetat om det. Hade köpt hybridkortet alla dagar i veckan om jag bytte kort idag. Skillnaden i temps är riktigt stor och det känns bara bättre att veta att kortet tuggar på runt 50-55C istället för att sticka iväg till 75-80C som dem ju gör om man inte har en aggressiv fläktkurva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Jag tror inte värme bör vara ett problem, har ett R5 chassi med Noctua NH-D15 tror jag den heter? Funderar på om jag ska byta ut chassifläktarna till Noctua med eller om jag ska utöka till vattenkylning.

Läste att asus strix hade mycket buggar i drivrutinerna..?
Något som var så bra med Evga var att jag läste att man fick behålla garantin även om man tex bytte kylningen?

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv noctua fläktar. Bästa i min mening. Låter knappt ingenting. (Följer med bra motstånd dessutom)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Spara 2 tusenlappar och skaffa det billigaste 980TI du kan hitta.
Om 2 månader när Pascal dyker upp så kommer du ändå att ångra ditt köp, och ett billigare kort blir garanterat enklare att bli av med då

Vad gäller chassifläktar så satt jag i samma sits själv för ett tag sen:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1274354-riktiga-pwm-fla...
Så noctua är inte direkt bra pris/prestanda, men man kan ju ha dom i en evighet

Permalänk
Medlem

Men måste man ångra sitt köp för man ej har det nyaste då? Jag menar finns det ens spel som kräver så mycket mer än vad dett gtx 980 ti levererar? Om man ej kör på 4K med allt i ultra typ? Gtx 980 ti borde väl hålla ett par år åtminstone, kanske ännu längre om man skaffar ett till och kör SLI?

Har otroligt svårt för vilket jag ska välja!

Blir nog helt klart Noctua fläktar! Tack för länken ska helt klart titta vidare på det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kolla här....kör du tex på en 1080p skärm skulle mitt gamla AMP gtx 770 hålla 2 år till (Lätt), lira med det 1 månad sedan, alla nya spel på high settings med grym fps, så länge du inte ska ha en 4k skärm kommer ett 980 eller 970 hålla flera år (med +100fps).

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Ja tycker du ska köra på EVGA. Älskar d märket och du kommer bli nöjd.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Black TG . CPU: Intel i7 10700K Moderkort: MSI Z490 A-PRO. Kylare: Noctua NH-D15S GPU: ASUS GeForce RTX 3070 8GB DUAL OC V2 HDD: M.2 Samsung 970 EVO Plus 500GB, SSD:Samsung 860 EVO 1TB. Minne: Corsair 32GB DDR4 3200Mhz Veng RGB PRO. PSU: Corsair RM750X 750W V2 : Skärm : ASUS 27" ROG Swift PG279Q G-Sync Operativsystem: Windows 11 64bit

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum:

Jag hade inte köpt 980 TI som det ser ut just nu..
Så fort pascal trillar ut så lär dessa rasa i pris och maxwell (980 TI) verkar inte prestera något enormt bra i DX12 med tanke på vad du får betala för korten just nu. Jag hade nog väntat på pascal då du lär får enormt mycket mera för pengarna

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

pascal hit...pascal dit......ett standard 980 räcker flera år. (dom nya Pascal korten kommer kosta (precis som vanligt) om man ska lite tryck i chipet MASSOR.

är så med ALL ny teknik som släpps (mobiler, GPU, CPU, bilar, osv)

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

@spel_va: Pris/prestanda brukar alltid gå ner när en ny generation grafikkort kommer. Troligen kommer priset på t.ex. X80 inte ligga långt ifrån priset på 980 då det släpptes.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Så mycket olika åsikter om detta haha! Men det är bra med diskussion! Jag har förnuvarande inget grafikkort så kan ej använda datorn alls tills jag skaffat ett, alltså är väntan till pascal ej rimligt dessvärre, annars ser jag att det skulle kunna vara förnuftigt, beronde på dess prislapp.

Har nog slått mig fast vid Evga rätt hårt. Frågan är mer eller mindre vilket. Det är SC+ // Classified // Hybrid som står högst i kurs förtillfället! SC+ är förmodligen bäst prestanda per krona? Classified mest överklockningspotential? Hybrid svalast temps, kanske tystast?

Kan respektive kort anslutas till eventuell framtida vattenkylning? Då jag är förnuvarande noob på den fronten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@fantomen.....tar 6-7 mån innan korten börjar falla rejält i pris (ibland längre)
ps.
enda riktig intressant med Pascal tycker jag är den nya minnes bandbredd teknologin (memory bandwidth), den lär göra korten rejält snabbare.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

@spel_va: Nej pris/prestanda i jämförelse med föregående grafikkort brukar gå ner direkt vid lanseringen eftersom prestandan är så mycket högre hos de nya grafikkorten. Minnessnabbheten påverkar inte prestandan så länge den är tillräckligt hög och de nya HBM2 minnena kommer att vara mycket snabbare än vad som är tillräckligt men höjer för den skull inte prestandan på grafikkortet. Den stora förändringen som direkt kommer att påverka prestandan är däremot att man går från 28 nm tillverkningsteknik till 16 nm tillverkningsteknik. Detta gör att värmeutvecklingen kan minskas rejält samt att transistortätheten kan höjas rejält. Detta gör ett möjligt att tillverka GPUer med betydligt fler transistorer jämfört med nuvarande GPUer.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur som helst kan jag ej gå utan grafikkort i X antal månader, för vem vet när det släpps eller om det blir fördröjning etc?

Så har lite mer än en vecka att bestämma mig vilket det landar på! Grilla mig gärna men behöver hjälp att besluta!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

köp ett gtx 970 eller gtx 980............håller för nya spel flera år på high settings med +100fps (så länge du inte kör med någon super oled 4k skärm dvs) vilket du säkert inte gör....eller.

jag stod mellan dessa 2 kort, (3 veckor sedan)..valde strix 970 kortet pga att det är sjukt bra.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2809941

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2810655

PS...dessutom (om du gillar o klocka)...så finns det typ inga AMD kort som klockar bättre en just t ex strix kortet.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem

Inte så pepp på Asus just nu dock, det grafikkortet jag hade som var felaktigt var ju känt för sina sanslöst höga temps och läste även att Asus bara smällt på sin kylare från gtx till att passa deras amd kort och då kylaren ej hade fått bra kontakt.

Hade tidigare ett Asus R9 290X Matrix Platinum som kom upp i närmre 100 grader och throttlade & crashade.

Även om jag tycker att Asus gör och tidigare gjort kvalitativa komponenter så tycker jag deras tillvägagångssätt av det jag fått läsa kring problemen om mitt tidigare kort är oerhört dåligt mot dess kunder. Därför jag kikat på att byta till Evga då dem just fått så bra kritik kring den biten!

Rejält sugen på Evga gtx 980 ti hybrid cooling nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jo men de nya Nvidia strix korten är inte så...tvärtom, bland de kort som håller lägst temp av alla high end kort

köp vad du vill...bara ett tips.

Visa signatur

4670K @4.4Ghz (vatten kyld). Strix GTX 970. 8GB Ram. Samsung EVO 850. Skärm: DELL ultrasharp IPS 22".
Laptop: DELL 17R Special edition, IPS panel =) Mobil: Iphone 6s

Permalänk
Medlem
Skrivet av spel_va:

jo men de nya Nvidia strix korten är inte så...tvärtom, bland de kort som håller lägst temp av alla high end kort

köp vad du vill...bara ett tips.

Tack för tipset och uppskattar det!

Skickades från m.sweclockers.com