Följ Black Week på SweClockers

Nvidia Shield TV v2 - Samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Hej, jag har försökt allt med min nVidia shield nu känner jag... allt laggar ju typ, kabel/wifi inget fungerar.. menyerna har börjat gå lite bättre efter man försökt köra debloat, har blåst ur den och den ser OK ut och inte blir svinvarm heller.

vad fasen ska man göra? snart åker den ju fasen ut, men verkar ju inte finnas bättre?

Ominstallation av mjukvaran? Eller Fabriksåterstälning

Och kan du vara vänlig att beskriva lite mer i detalj vad ditt problem är, Det kan hjälpa oss att hjälpa dig

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Ominstallation av mjukvaran? Eller Fabriksåterstälning

Och kan du vara vänlig att beskriva lite mer i detalj vad ditt problem är, Det kan hjälpa oss att hjälpa dig

Har svinkass prestanda, saker hackar vad man än gör.
Ibland fungerar vissa saker vissa inte, 4k är bedrövligt går max 1 minut sen buffrar den i 1-3 minuter.
Fabriksåterställning givetvis.
Provade med https://diegoderksen.github.io/blog/Nvidia-Shield-Debloating/ idag, spelar ingen roll blev kanske lite bättre..

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ibland fungerar vissa saker vissa inte, 4k är bedrövligt går max 1 minut sen buffrar den i 1-3 minuter.
Provade med https://diegoderksen.github.io/blog/Nvidia-Shield-Debloating/ idag, spelar ingen roll blev kanske lite bättre..

Min 2015 Shield som jag köpte begga för kanske 5 år sen nu tuffar fortfarande på helt klockrent, så det låter som att det är nåt fel på din Shield. Blir den överhettad eller nåt sånt månne?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Min 2015 Shield som jag köpte begga för kanske 5 år sen nu tuffar fortfarande på helt klockrent, så det låter som att det är nåt fel på din Shield. Blir den överhettad eller nåt sånt månne?

Nä, tycker inte det... den är ren innuti med, lite ljummen blir den väl.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av basn:

Hur har du den kopplade? Dvs sitter den med förstärkare innan tv eller direkt in i tv osv
Har du testat och kört den hos en polare för att utesluta dina grejer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Hur har du den kopplade? Dvs sitter den med förstärkare innan tv eller direkt in i tv osv
Har du testat och kört den hos en polare för att utesluta dina grejer?

Direkt in i TV, har provat både Wifi och kabel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Okej
Då du värkar ha testat allt så kan det ju vara så att den faktiskt är trasig i hårdvaran och inte bara mjukvaran. Även om mjukvaran låter mer rimligt 🤔

När jag sökte runt lite så hittade jag en tråd där de backade operativsystemet (det som kkayadi har skrivit)
https://www.reddit.com/r/nvidiashield/comments/t5qxvs/shield_...

Men jag hade nog valt det som absolut sista grej att tästa om äns det.
Jag vet att nvidia inte har den lättaste suporten att få kontakt med, men det är nog möjligt om man värkligen försöker så hade nog tästat där först.

En dum sista grej bara med. Om du dubbelklickar på knappen med en ring på på kontrollen, då kan du manuellt stänga av alla appar som går i bakgrunden. En omstart tar nämligen inte bort de.

Visa signatur

Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av basn:

Nä, tycker inte det... den är ren innuti med, lite ljummen blir den väl.

La om kylpasta på min 2015 för ett par år sedan, torr som spackel. Hade lagg o prestandaproblem, försvann efter omläggning

Visa signatur

12700K | 32GB | 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av frasse_84:

La om kylpasta på min 2015 för ett par år sedan, torr som spackel. Hade lagg o prestandaproblem, försvann efter omläggning

Bra tips :). Någon som bytt på sin 2019, är det värt?

Permalänk
Medlem

Exakt, har med funderat på att gå bakåt men anmälde mig till fixgrejerna nu och ska se fall det hjälper

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av basn:

Direkt in i TV, har provat både Wifi och kabel.

Okej vad har du för uppkoppling inte den som dimper ibland där av buffringen?
Tycker du ska testa den i en annan tv så det inte är din tv som spökar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av hollowman71:

Okej vad har du för uppkoppling inte den som dimper ibland där av buffringen?
Tycker du ska testa den i en annan tv så det inte är din tv som spökar..

Buffringen borde ju va mellan plex servern och shielden? inte tvn?!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Buffringen borde ju va mellan plex servern och shielden? inte tvn?!

Vänta lite här.
Är det mellan Din plex server och schelden som det krånglar?
Och är det bara Plex då eller? Eller är det problem med att det buffrar på youtube, svt play och typ tv4 play med?

För är det bara Plex (framgick inte i något inlägg) som krånglar så kan det mycket väl ligga utanför schelden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Vänta lite här.
Är det mellan Din plex server och schelden som det krånglar?
Och är det bara Plex då eller? Eller är det problem med att det buffrar på youtube, svt play och typ tv4 play med?

För är det bara Plex (framgick inte i något inlägg) som krånglar så kan det mycket väl ligga utanför schelden.

Klart de kan va, men den fungerar på alla andra enheter... jag ska försöka felsöka lite till...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag fick något riiiktigt jädra skumt med min Shield Pro, Kodi började helt plötsligt bara cp-stuttra. Förökte fan ALLT... enda som funkade var att totalt resetta hela burken och installera om den från scratch. Nu funkar den som den var ny igen, men satan i gatan vilket jobb att återskapa allt... HUuuuu....

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Skrivet av immutable:

Läste häromdagen att man bör städa / blåsa ur sin Shield ibland så att den inte överhettar.

Nu hittar jag inte den artikeln för tillfället, men bara en tanke ifall det är pga överhettning ni har problem...

Jag gjorde det här nyss. Wow, vilken skillnad! Det var fullt med damm på fläktbladen och jag bytte kylpasta också (som de för övrigt hade applicerat väldigt mycket från fabrik?).

Har inte upplevt alls samma seghet nu utan den tuffar på utan lagg. Tack så mycket för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av prtscreen:

Jag gjorde det här nyss. Wow, vilken skillnad! Det var fullt med damm på fläktbladen och jag bytte kylpasta också (som de för övrigt hade applicerat väldigt mycket från fabrik?).

Har inte upplevt alls samma seghet nu utan den tuffar på utan lagg. Tack så mycket för tipset

Gjorde detta igår då jag senaste tiden upplevt lite stutters i Kodi, får se hur det utvecklar sig... inte haft någon session på denna burk sen dess..

Skrivet av KroesusSork:

Jag fick något riiiktigt jädra skumt med min Shield Pro, Kodi började helt plötsligt bara cp-stuttra. Förökte fan ALLT... enda som funkade var att totalt resetta hela burken och installera om den från scratch. Nu funkar den som den var ny igen, men satan i gatan vilket jobb att återskapa allt... HUuuuu....

Intressant sitter själv med en från 2017 som börjat påvisa stutters på vissa ställen men kan hända att det ändå är dags att köra en liten reset.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Har börjat få problem med ryckig bild när jag kör Kodi på min Shield Pro. Testade att rensa diskcashen, men det gjorde ingen större skillnad. Någon annan som har tips på vad man bör prova? Fabriksåterställning?

Sedan börjar jag bli lite less på alla CEC problem. Jag har Shielden inkopplad direkt till min Samsung Q990B ljudlimpa men det strular mycket och ca hälften av gångerna vill inte Shielden vakna när jag växlar HDMI ingång till Q990B.
Workaround är att stänga av Q990B och sedan slå på den igen, men det är tröttsamt att behöva göra hela tiden och ingen permanent lösning. Jag gissar att det blir något knas i HDMI CEC kedjan när jag slår på TV:n som i sin tur slår på ljudlimpan.
Om jag kopplar shielden direkt till TV:n så kommer jag förmodligen slippa detta problem, men då kommer jag troligtvis förlora en del ljudformat som TV:n inte kan skicka via ARC.

Edit. Såg tipsen ovan om rengöring och fabriksåterställning. Ska testa med detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Har börjat få problem med ryckig bild när jag kör Kodi på min Shield Pro. Testade att rensa diskcashen, men det gjorde ingen större skillnad. Någon annan som har tips på vad man bör prova? Fabriksåterställning?

Sedan börjar jag bli lite less på alla CEC problem. Jag har Shielden inkopplad direkt till min Samsung Q990B ljudlimpa men det strular mycket och ca hälften av gångerna vill inte Shielden vakna när jag växlar HDMI ingång till Q990B.
Workaround är att stänga av Q990B och sedan slå på den igen, men det är tröttsamt att behöva göra hela tiden och ingen permanent lösning. Jag gissar att det blir något knas i HDMI CEC kedjan när jag slår på TV:n som i sin tur slår på ljudlimpan.
Om jag kopplar shielden direkt till TV:n så kommer jag förmodligen slippa detta problem, men då kommer jag troligtvis förlora en del ljudformat som TV:n inte kan skicka via ARC.

Har hört/läst att byta kylpastan (den går för varm) kan orsaka sådana problem.

När det kommer till CEC är det inte så mycket vi kan göra. Antingen fungerar det eller inte. Det är upp till tillverkarna att faktiskt börja sammarbeta om det där så att CEC faktiskt kan fungera på alla enheter som det är tänkt. 😮‍💨

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tjena! Jag har en Shield 2017 som slutade starta efter att jag flyttade. Jag är inte säker, men jag tror att den inte får någon ström. Har någon annan haft ett liknande eller samma problem? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa med en annan strömadapter. Är det någon som vet hur man kan felsöka en sådan? Jag är verkligen ledsen, eftersom den har varit ett av de absolut bästa köpen jag någonsin gjort.

EDIT: Den hade fungerat felfritt fram tills dess

Permalänk
Medlem
Skrivet av EroHebi:

Tjena! Jag har en Shield 2017 som slutade starta efter att jag flyttade. Jag är inte säker, men jag tror att den inte får någon ström. Har någon annan haft ett liknande eller samma problem? Jag har tyvärr inte möjlighet att testa med en annan strömadapter. Är det någon som vet hur man kan felsöka en sådan? Jag är verkligen ledsen, eftersom den har varit ett av de absolut bästa köpen jag någonsin gjort.

EDIT: Den hade fungerat felfritt fram tills dess

Min bror fick problem sin adapter. Vi kom fram till att det var mellan kontakten (löstagbar) och ac-dc omvandlaren som det glappade mycket.
Men skulle inte det fungerar så kan du kontakta nvidia suporten (svår att hitta och komma rätt. Men det går) och fråga om ny, så kan de skicka en

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Min bror fick problem sin adapter. Vi kom fram till att det var mellan kontakten (löstagbar) och ac-dc omvandlaren som det glappade mycket.
Men skulle inte det fungerar så kan du kontakta nvidia suporten (svår att hitta och komma rätt. Men det går) och fråga om ny, så kan de skicka en

Tack för tipset, ska testa att kontakta Nvidia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chess_Norris:

Edit. Såg tipsen ovan om rengöring och fabriksåterställning. Ska testa med detta.

Jag hade också problem med ryckig bild via Kodi (med Emby-addon), men det verkar ha löst sig efter att ha ominstallerat Kodi på shielden.