Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Snabbfråga CPU fläkt

Harr en BeQuiet Pure Rock, och sedan eftermonterat en till flödesfläkt, en Shadow Wing.

Så nu har kylaren två fläktar tillhörande sig

Igår gick min vattenkylare sönder och blev akut att montera tillbaks luftkylaren (vem kan vara utan dator?)

Iallafall så _kan_ jag fanimig inte hitta den ena spännaren till fläkten, eller hållare, den konstigt formade lilla järntråden som man ska trycka in mot kylaren

Så nu sitter jag med endast en fläkt, och har alltså den andra fläkten liggandes i knäet och vet inte hur jag ska montera fast det, löjligt problem, jag vet.

Jag kollade på Inet men dom har inga sådana rätt upp och ner verkar det som, men jag har ju dock en stabil ekonomi, dom fläktarna jag har nu är alltså Shadow Wing 1500RPM

Borde jag istället ta till mig lyxen att uppgradera och typ... sälja dessa två fläktar eller hur ska jag lösa detta?

Permalänk
Hedersmedlem

Buntband?

Permalänk
Medlem

Ståltråds-liknande borde ju palla värmen bra iaf. Kanske buntband oxo gör..

Permalänk
Medlem

Du kan nog köra "Buntband" utan några problem, körde själv den lösning när jag tappa bort stål-hållarna till min ThermalRight kylare och det funkade utan problem!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk

Har du överblivet clips ifrån någon annan fläkt så se om det går att montera med det, annars försök med buntband.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Nu till den roliga biten... Har faktiskt inga buntband hemma, självklart kan jag åka och köpa det, men jag funderar på om det är dags att uppgradera, då dessa fläktar jag faktiskt har, har väldigt lite statiskt tryck (1.63)

Däremot så kom jag på nu att köper jag fläktar rätt upp och ner, så får jag ju inte dom järntrådarna med :/

Permalänk

@totte1015: Har du kollat med Be Quiet om de har clips att sälja lösa så att säga?

Annars om du är händig kanske du kan bocka till någon slags grövre ståltråd själv.

Pure Rock har iaf denna medföljande fläkten;
http://www.bequiet.com/en/casefans/449

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Eller så nöjer du dig med en fläkt...skillnaden kommer inte att vara speciellt stor. Kan tänka mig att skillnaden mellan en och två fläktar som mest kommer att uppgå till 2-3 grader. Två fläktar i push/pull flyttar inte mer luft än en, skillnaden består mest i att två fläktar genererar mer kraft för att motverka motståndet som flänsarna genererar. Brukar vara rätt försumbar skillnad.

Permalänk
Skrivet av Frispel:

Eller så nöjer du dig med en fläkt...skillnaden kommer inte att vara speciellt stor. Kan tänka mig att skillnaden mellan en och två fläktar som mest kommer att uppgå till 2-3 grader. Två fläktar i push/pull flyttar inte mer luft än en, skillnaden består mest i att två fläktar genererar mer kraft för att motverka motståndet som flänsarna genererar. Brukar vara rätt försumbar skillnad.

Stämmer ganska bra det. Har testat Push And Pull med Pure Rock och det hela generade i ca 4-5 graders skillnad.

Visa signatur