Följ Black Week på SweClockers

Värnplikt! Buh, eller bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Att bestämma vad en kvinna ska eller inte ska få göra baserad på dennes kön är om något ett klassiskt försök att trycka ned kvinnor.

Inte alls, inte i den här kontexten. Och nu är det ett faktum att män och kvinnor är olika, har olika styrkor samt svagheter, och det är det som styr.

Återigen du kommer med ett klassiskt känsloargument där du försöker få det till att jag skulle trycka ner kvinnor.

Som jag har påpekat så kan de bidra bakom fronten, något de alltid också har gjort.

Skrivet av Tumnus:

Hela din kommentar bara dryper av någon sned syn på vad som är "manligt" och vad som är "kvinnligt".

Inte alls, om något så "dryper" den av ett erkännande samt acceptans för våra skillnader och en respekt och uppskattning för dessa. Snarare som så att du projekterar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Inte alls, inte i den här kontexten. Och nu är det ett faktum att män och kvinnor är olika, har olika styrkor samt svagheter, och det är det som styr.

Återigen du kommer med ett klassiskt känsloargument där du försöker få det till att jag skulle trycka ner kvinnor.

Som jag har påpekat så kan de bidra bakom fronten, något de alltid också har gjort.

Faktum är att kvinnor och kvinnor är olika varandra precis som män och kvinnor är. Vissa är bättre lämpade för tjänst än andra. Samma gäller män. Du verkar vilja få det till att kvinnor inte hör hemma vid en eventuell front.. enbart baserad på din snäva syn av vad en kvinna är.

Men visst.. fortsätt förneka du. Samtidigt kommer kvinnor motbevisa dina påståenden dagligen.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tibbar:

Givetvis förstår jag koppling, men då förstår du också att vi inte sett konsekvenserna utav ett atomkrig. Om du på allvar tror att det är värt det kan vi lika bra sluta diskutera för det är befängt. Atombomber kan omöjligt vara rätt väg att gå, men jag får känslan över att du är den viktigaste individen i Sverige, stämmer det? Prova tänk på någon annan och vad ett atombombskrig skulle medföra för just "någon annan"

Inte säker att hinna med alla utvägar? det gör du inte om en fiende är obehindrad, och om vi nu ska skicka atombomber mot varandra hinner definitivt ingen undan. Inte dom som bor i angränsande länder heller. Men det är väl inte så viktigt.

Jag får en känsla av att du har problem med makten?

Ställer frågan igen, när har du senast sett ett land anfalla ett land som har en kärnvapenarsenal?
Jag ser det som en betydligt billigare försäkring som har större chans att fungera än att man är besvärliga för Ryssland i en vecka för att sedan kollapsa.
Om man inte är ute efter att starta tredje världskriget så lär man inte anfalla ett land som har kärnvapen, oavsett vad jag tycker personligen om kärnvapen så emot en stormakt ser jag det som det enda "verkliga" alternativet.

Nej hade jag tyckt jag var så viktig så hade jag krävt att du och alla andra hade dött för min skull (precis som politikerna du så gärna vill följa order ifrån), om du läser mina tidigare inlägg istället så ser du att jag inte vill att vanligt folk ska slösa bort sina liv genom att dö vid ett anfall.

Problem med makten? Ja om du menar makten i den form vi har idag, politiker som är fokuserade på ekonomi, företag och hur man handskas med media istället för fakta och vetenskap.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Ställer frågan igen, när har du senast sett ett land anfalla ett land som har en kärnvapenarsenal?

Kom väll ganska 'nära' under Koreakriget då en Amerikansk general, Douglas MacArthur, ville få till en konflikt med Kina.

Sen när det gäller kärnvapen så är det nog som så att de inte kan användas på någon större skala, som bekant så känner inte radiaktivitet och nedfall osv till vad nationsgränser är, smäller du av en liten "nuki" i ditt närområde så tar du livet av din egen befolkning, kan ta lite längre tid bara. Kärnvapen är bra för förhandlingsbordet, möjligvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Kom väll ganska 'nära' under Koreakriget då en Amerikansk general, Douglas MacArthur, ville få till en konflikt med Kina.

Nej för kina hade inte kärnvapen då.

Visa signatur

Someone said that money can't buy everything... That person didn't know where to shop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enity:

Nej för kina hade inte kärnvapen då.

Ok, förklarar ju Douglas MacArthurs beteénde lite bättre, om man säger som så

Jag får väll dra till med Kubakrisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Jag ser det som en betydligt billigare försäkring som har större chans att fungera än att man är besvärliga för Ryssland i en vecka för att sedan kollapsa.
Om man inte är ute efter att starta tredje världskriget så lär man inte anfalla ett land som har kärnvapen, oavsett vad jag tycker personligen om kärnvapen så emot en stormakt ser jag det som det enda "verkliga" alternativet.

Nej hade jag tyckt jag var så viktig så hade jag krävt att du och alla andra hade dött för min skull (precis som politikerna du så gärna vill följa order ifrån), om du läser mina tidigare inlägg istället så ser du att jag inte vill att vanligt folk ska slösa bort sina liv genom att dö vid ett anfall.

Problem med makten? Ja om du menar makten i den form vi har idag, politiker som är fokuserade på ekonomi, företag och hur man handskas med media istället för fakta och vetenskap.

Vad är din argumentation egentligen? Att Sverige borde utveckla kärnvapen? Vad innebär en kärnvapensbaserad försvarsmakt i dina ögon? Att vi har tre interkontinentala kryssningsrobotar med kärnvapenstridsspetsar på Gotland helt obevakat? I såna fall blir det nog billigare, ja, men det är troligare att diverse subsystem och skyddet däran, ihop med nödvändig infrastruktur, kryssningsrobotar och eventuella sanktioner resulterar i ett sämre läge för Sverige.

Läget då amerikanska, brittiska eller franska satelliter ser Ryssland avfyra interkontinentala ballistiska robotar mot ett annat land påbörjar en vedergällningsattack troligtvis inom ett par minuter, något som alla med något innanför hjärnbarken förstår. Svagheten är istället mot sk. hybridkrigföring och jägartrupper maskerade som dissidenter/rebeller.

Hade du hellre dött i strid än i ett koncentrationsläger, motsv?

Jag funderar på om du faktiskt är en vatnik eller om du har någon form av sinnesrubbning, då du varken är särskilt konsekvent eller logisk i dina utlägg...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Ok, förklarar ju Douglas MacArthurs beteénde lite bättre, om man säger som så

Jag får väll dra till med Kubakrisen.

Var inte heller Kina. McArthur var en stark förespråkare av kärnvapen och hade han fått som han velat så hade det blivit krig mellan USA, Kina och Kinas (vid den tidpunkten) allierade Sovjet. Som tur var så fanns det vissa mer logiska människor över honom som valde att avskeda honom och sedan dra Amerikanska trupper tillbaka över Sydkoreans gräns.

När det gäller Kubakrisen så var det ett försök av Sovjet att spänna musklerna efter praktfiaskot i "Bay of pigs" från Amerikansk sida. Även där så fanns det folk nog innanför pannbenet som höll sig ifrån avfyrningsknappen. Hade LeMay och Taylor fått sin väg så hade Amerikansk blockad sänkt lastfartyget som var påväg mot Kuba med stritsspetsar och genom detta startat en kärnvapenkris.

Skrivet av Efta:

Vad är din argumentation egentligen? Att Sverige borde utveckla kärnvapen? Vad innebär en kärnvapensbaserad försvarsmakt i dina ögon? Att vi har tre interkontinentala kryssningsrobotar med kärnvapenstridsspetsar på Gotland helt obevakat? I såna fall blir det nog billigare, ja, men det är troligare att diverse subsystem och skyddet däran, ihop med nödvändig infrastruktur, kryssningsrobotar och eventuella sanktioner resulterar i ett sämre läge för Sverige.

Läget då amerikanska, brittiska eller franska satelliter ser Ryssland avfyra interkontinentala ballistiska robotar mot ett annat land påbörjar en vedergällningsattack troligtvis inom ett par minuter, något som alla med något innanför hjärnbarken förstår. Svagheten är istället mot sk. hybridkrigföring och jägartrupper maskerade som dissidenter/rebeller.

Hade du hellre dött i strid än i ett koncentrationsläger, motsv?

Jag funderar på om du faktiskt är en vatnik eller om du har någon form av sinnesrubbning, då du varken är särskilt konsekvent eller logisk i dina utlägg...

Att skapa en kärnvapenarsenal är inte möjligt idag eftersom den planen varit nedlagd sedan iallafall 60-talet och skulle kosta enorma summor att återinföra.. även om Sverige har råmaterialet i mängder i och med stora uranfyndigheter. Till att börja med så måste faciliteter för anrikning av Uran skapas, sedan måste en hel infrastruktur skapas som innebär allt från förvaring till produktion av anrikat uran. Dessutom så skulle det inte gå obemärkt av någon.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Var inte heller Kina. McArthur var en stark förespråkare av kärnvapen och hade han fått som han velat så hade det blivit krig mellan USA, Kina och Kinas (vid den tidpunkten) allierade Sovjet. Som tur var så fanns det vissa mer logiska människor över honom som valde att avskeda honom och sedan dra Amerikanska trupper tillbaka över Sydkoreans gräns.

När det gäller Kubakrisen så var det ett försök av Sovjet att spänna musklerna efter praktfiaskot i "Bay of pigs" från Amerikansk sida. Även där så fanns det folk nog innanför pannbenet som höll sig ifrån avfyrningsknappen. Hade LeMay och Taylor fått sin väg så hade Amerikansk blockad sänkt hangarfartyget och genom detta startat en kärnvapenkris.

Skulle ha Googlat först.

Permalänk
Medlem

Skicka ut en massa tonåringar i skogen kommer bara se löjligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

När det gäller Kubakrisen så var det ett försök av Sovjet att spänna musklerna efter praktfiaskot i "Bay of pigs" från Amerikansk sida. Även där så fanns det folk nog innanför pannbenet som höll sig ifrån avfyrningsknappen. Hade LeMay och Taylor fått sin väg så hade Amerikansk blockad sänkt lastfartyget som var påväg mot Kuba med stritsspetsar och genom detta startat en kärnvapenkris.

Att skapa en kärnvapenarsenal är inte möjligt idag eftersom den planen varit nedlagd sedan iallafall 60-talet och skulle kosta enorma summor att återinföra.. även om Sverige har råmaterialet i mängder i och med stora uranfyndigheter. Till att börja med så måste faciliteter för anrikning av Uran skapas, sedan måste en hel infrastruktur skapas som innebär allt från förvaring till produktion av anrikat uran. Dessutom så skulle det inte gå obemärkt av någon.

Hoppar in här jag. 1950 är Sovjetunionens kärnvapenstridsspetsar cirka 5 till antalet, inte termonukleära och de hade inget pålitligt sätt att leverera någon av dessa till USA. Ska USA påbörja ett kärnvapenkrig med öst var Koreakriget det definitivt bästa tillfället att göra så. Sedan är det faktiskt fel (men ett ganska vanligt sådant) att Macarthur förespråkade användandet mot Kina/Nordkorea för att vända krigslyckan. Det är möjligt, och vissa trodde vid tillfället att så var fallet, men Truman (som sparkade Macarthur) gav ändå befälet av stridsspetsar till Macarthur (som dock aldrig nådde honom utan övertogs istället av SAC på inrådan av motsv. försvarsminister).

Hade rådet från Lemay ang. en invasion av Kuba skett så är det inte alls säkert att ett kärnvapenkrig startats. På Kuba fanns ännu inga kärnvapen, och utan den fördelen hade Sovjet med största sannolikhet varit tvungna att backa ur.

Vet inte om du har citerat fel med tanke på ditt sista stycke, men ja, det är ungefär vad jag skrev, ja...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Alla stater har en statsskuld och Sveriges råkar vara en av de lägsta i Europa. Statsekonomi ska inte förväxlas med privatekonomi där lån betyder minus i inkomst. Faktum är att Sveriges budget är större än det varit på många år.

Orkar inte riktigt debattera detta in i graven, även om det är rätt intressant.. Så jag nöjer mig med:

Lägre betyder inte speciellt mycket. Det är först när man räknar in resterande faktorer det börjar klarna. Därför det, som du själv skriver, är lite mer komplext än privatekonomi. Och såklart är jag verkligen inte nationalekonom..

Min poäng var att det redan klagas på att det inte är tillräckligt med pengar, inom alla skattefinansierade områden, att man fortfarande verkar vilja göra fler saker som känns mindre ekonomiskt sunda. Och jag anser även att gå från buffert till skuld är svårt att se som ett positivt tecken.

Klart den är större, men likaså är de mindre ekonomiskt sunda utgifterna. Sedan är det, som tidigare skrivet, också lite andra beslut jag finner underliga ur ekonomiskt perspektiv.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon186252:

Orkar inte riktigt debattera detta in i graven, även om det är rätt intressant.. Så jag nöjer mig med:

Lägre betyder inte speciellt mycket. Det är först när man räknar in resterande faktorer det börjar klarna. Därför det, som du själv skriver, är lite mer komplext än privatekonomi. Och såklart är jag verkligen inte nationalekonom..

Min poäng var att det redan klagas på att det inte är tillräckligt med pengar, inom alla skattefinansierade områden, att man fortfarande verkar vilja göra fler saker som känns mindre ekonomiskt sunda. Och jag anser även att gå från buffert till skuld är svårt att se som ett positivt tecken.

Klart den är större, men likaså är de mindre ekonomiskt sunda utgifterna. Sedan är det, som tidigare skrivet, också lite andra beslut jag finner underliga ur ekonomiskt perspektiv.

När sverige betalar runt 1% I ränta på skulden är det svårt att se hur man skulle motivera att försöka betala bort skulden.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Hoppar in här jag. 1950 är Sovjetunionens kärnvapenstridsspetsar cirka 5 till antalet, inte termonukleära och de hade inget pålitligt sätt att leverera någon av dessa till USA. Ska USA påbörja ett kärnvapenkrig med öst var Koreakriget det definitivt bästa tillfället att göra så. Sedan är det faktiskt fel (men ett ganska vanligt sådant) att Macarthur förespråkade användandet mot Kina/Nordkorea för att vända krigslyckan. Det är möjligt, och vissa trodde vid tillfället att så var fallet, men Truman (som sparkade Macarthur) gav ändå befälet av stridsspetsar till Macarthur (som dock aldrig nådde honom utan övertogs istället av SAC på inrådan av motsv. försvarsminister).

Hade rådet från Lemay ang. en invasion av Kuba skett så är det inte alls säkert att ett kärnvapenkrig startats. På Kuba fanns ännu inga kärnvapen, och utan den fördelen hade Sovjet med största sannolikhet varit tvungna att backa ur.

Vet inte om du har citerat fel med tanke på ditt sista stycke, men ja, det är ungefär vad jag skrev, ja...

Men startade dom en konflik skulle dom hamnat att ha brottom! Tog ju inte många år för dom att utveckla TU-95

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Hahahaha. Du är fan bäst. Det här är nästan lika verklighetsförankrat som när folk hävdar att Sverige varit neutralt sedan WW2.

Det du verkar missa är att en konflikt som involverar Finland och Ryssland kommer betyda att NATO anföll Ryssland och då blir det kärnvapen som gäller. Bästa man kan hoppas på då är att man blir bombad direkt och slipper överleva härligheten.

Nej, Finland är fortfarande inte med i NATO. Du är nog fan bäst du

Skrivet av anon127948:

Med tanke på att de flesta krigsivrare här hävdar att det är Ryssland blir det extra roligt med tanke på hur stort Ryssland är. Det är helt enkelt inte värt det. Det är större sannolikhet att Danmark invaderar på grund av platsbrist vilket bör visa hur otroligt skrattretande hela tanken på att Sverige blir anfallet är.

Så att flytta Interkontinentalrobbotarna 2ggr närmare England, 5ggr närmare tyskland och 200km närmare frankrike är inget värt strategiskt? Samt att dom skulle ha logistik till att förse en ansenlig mängd soldater med mat och husrum i sverige

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Då värnplikten fans skickades värnpliktiga. När det blev professionell armé skickades dessa. Kanske därför de har problem att anställa. Vem vill bli skickad till andra sidan av jorden för att mörda eller dödas?

Ge mig bevis på att värnpliktiga utan vilja att vara kvar i militären efter utförd tjänstgöring skickades i krig så kan vi snacka herr foliehatt!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

När sverige betalar runt 1% I ränta på skulden är det svårt att se hur man skulle motivera att försöka betala bort skulden.

Inte riktigt, men kikade och det var ju inte överdrivet många %. PDFen är lite irriterande att hitta i så, mehh.. 33,3miljarder är räntan i år, om jag läst rätt. Förvisso inte mycket sett till BNP/faktiska skulden, men de skulle nog fortfarande göra mer nytta på annan plats. Vart dock förvånad att den inte direkt har ökat alls sedan 90talet. Bra att du fick fram intresset att kika närmare

Permalänk
Medlem

@anon186252: 1% ränta i lån betyder att sålänge du kan få mer än 1% avkastning på kapital så tjänar du på att låna pengar.

Permalänk
Medlem

Alla borde göra värnplikt, fan dagens ungdomar har ingen respekt eller disciplin, även om landet börja bli absurt, och militären inte ens har utrustning de behöver får springa runt låna grejer från andra nationer när man gör utlandstjänstgöring eftersom Sverige inte ens har råd med ficklampor eller andra resurser som behövs, vissa soldater får inte ens ryggsäckar utan får använda sopsäckar istället.

Visa signatur

▰ MSI RTX ▰ Intel Core I7 14 700K 3.4Ghz ▰ be quiet! Straight Power 12 Platinum 1500W ▰ MSI Z790 Gaming Plus WiFi ▰ Define R5 ▰ Samsung 980 1TB & 3 x Kingston KC3000 4TB
▰ Kingston 64GB 2x32GB DDR5 5600MHz ▰ be quiet! BL097 ▰ Alienware AW3225QF

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Efta:

@wille93: 1% ränta i lån betyder att sålänge du kan få mer än 1% avkastning på kapital så tjänar du på att låna pengar.

Mjao, beror väl på vilka faktorer man har med i beräkningen.. Men visst, är räntan 99.9% och du fortfarande kan få högre avkastning så tjänar du ju även i det fallet. Men jag ser inte direkt folk springa och ta lån för att investera i fonder, trots dagens låga ränta Måste tänka lite på risker. T ex gör du långivarna rikare, och om det är andra länder kan du ju rent teoretiskt sänka kronans värde mot det landet, och sabba för andra länder i samma veva.
Edit: Mao är jag inte så dum som jag ibland kan verka

Permalänk
Medlem

Återinförd värnplikt är helt rätt!

Värnplikten var vårt närmaste exempel på ett mandomsprov. Mycket nyttigt på många plan, och jag tror personligen många ynglingar idag skulle må bra av att lära sig känna lite stolthet över Sverige och ett uns vilja att vara med och försvara vårt fantastiska rike mot yttre hot.

Det är dock sorgligt att det tog såhär lång tid att vända. Otroligt mycket kunskap har gått förlorad. Allt som "satt i väggarna" i regementena. Lärlingskunskaper som fördes vidare från mun till mun. Det kommer ta tid att återetablera den känsla av nervositet och stolthet många kände när de för första gången gick genom grindarna till ett gammalt (ö)känt regemente.

Själv gjorde jag en värnplikt modell tyngre under 15 månader i slutet på 90-talet. Tvivlar på att t ex kollektiv bestraffning kommer förekomma idag, men man glömmer hur mycket det kan svetsa ihop en grupp.

Permalänk
Medlem

@nathan: Du menar kollektiv belöning hoppas jag...

Permalänk

Bra.

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Då värnplikten fans skickades värnpliktiga. När det blev professionell armé skickades dessa. Kanske därför de har problem att anställa. Vem vill bli skickad till andra sidan av jorden för att mörda eller dödas?

Det var ingen risk att en värnpliktig skickades ofrivilligt för tjänstgöring utomlands (jag räknar inte att vara placerad i marinen och att fartyget ifråga åker runt internationellt som utlandstjänstgöring - dessutom var den typen av 'värnplikt' på fartyg synnerligen eftertraktade.)

Utlands-tjänstgöring som FN-soldat (på min tid) var något man fick söka till och förtjäna genom att visa framfötterna under sin värnplikt och var ändå inte aktuellt förrän efter sin värnplikt-tid. - och vid den åldern är många också ganska äventyrslystna och det finns alltid oroliga själar som vill ut och röra på sig - och att vara det som FN-soldat var inte en av de sämsta alternativen...

I konfliktsituation (och den är alltid oönskad av de flesta i civilbefolkningen när den uppträder) så har soldater bäst chans för överlevnad - det är ganska många civilpersoner dödade och skadade per dito dödad/skadad soldat.

Och de smutsigaste krigen är inte nation mot nation utan inbördeskrig mellan befolkningar av ekonomiska och religiösa skäl - (ofta i kombination eftersom religion faktisk är ekonomiska organisation som försöker föda sig själva och deras toppar genom att lura av sina anhängare resurser och också deras liv i form av att dödas och skadas 'heliga krig' ) och då finns det inga gränser på hur illa man gör varandra - då som privatpersoner mellan även om de sedermera försöker legitimera sina handlingar som någon form av 'soldater' efter en tid...

Det är bara att titta på vad som hände i den forna Jugoslavien... det är bara att titta på vad som händer i syrien och Irak just nu...

---

Att ett samhälle skaffar sig försvar och preparera sig för en kris/konflikt gör man inte för att det är kul - utan för att alternativen är så mycket värre om det sker. Att visa tydligt att man är beredd på detta kan avstyra risken helt att situationen inträffar...

Det är som biffen vid dörren - om man måste titta uppåt och det är en vägg av bara muskler så är man inte lika sugen att bråka som om det är en liten skit som man tror att lätt vinner över och frestas att prova när man har några glas lite för mycket i sig och är frustrerad - tyvärr är Sverige just nu 'lilla skiten' stadiet vid dörren där besökarna blir frestade att klå upp, från att att haft världens fjärde största flygförsvar och en kustlinje nog med taggar utåt med precisionsskjutande artilleri för att angripare utifrån skulle tänka en eller två gånger extra om det är värt priset att försöka...

- för det är var det handlar om, om en angripare tror att det är lönsamt att tex. angripa Sverige eller inte för att komma över någon form av resurs - vi pratar om att stjäla resurser, vilket egentligen alla krig handlar om, men vi kan ha väldigt olika uppfattning om vad som är 'resurs' - det vi inte tycker är viktigt (tex marken vi står på) är någon annan land beredd att döda för, för att tex. kunna fortsätta en pipe-line utbyggnad, en medeltida syn på 'resurser' dök helt plötsligt upp såhär på 2015-talet var att fånga och beslagta kvinnor i ockuperade områden och använda en del av dessa som sex-slavar, var helt plötsligt väldigt viktigt för tex. IS då de såg dessa som en viktig resurs för barnafödande och en framtida arme.... skulle man klippa Internet och mobiltelefonin så skulle de flesta födda efter 2000-talet anse det som extremt kränkande och kanske ta strid för det... medan de som är födda innan 80-talet och sett livet innan Internet skulle kanske inte ta det så allvarligt - samhället fungerade faktiskt utmärkt även innan Internet...

Att tänka på att en av de väldigt billiga, utan döda och skadade, men ändå väldigt effektiva angreppen ryssarna gjorde mot Ukraina var genom att släppa tiotusentals och åter tiotusentals små störsändare från flygplan över samhällen så att ingenting som var trådlös- fungerade, ingen mobil, ingen kommunikationsradio, ingen GPS - och när folk börja rensa upp och stänga av så många störsändare som möjligt eller batterierna börja ta slut - då kom nästa lass med störsändare neddimpande igen, och så höll det på, vecka efter vecka - finnarna har börjat gräva ned kabel igen för sin krigsorganisation efter detta....

Tänk er den typen av angrepp i Sverige, då blir det ingen mer pokemon-go jakt... taxi som åker vilse och väldigt mycket annat skulle också gå åt pipan som bygger på GPS, här skulle folk få lära sig att passa tider och komma till avtalade möten med marginal då det inte längre går att ringa varandra som idag, och lyckliga dem som har en kvarvarande fungerande trådtelefon både i kontor och hem!!! - oavsett en sådan 'relativt' billig angrepp gjorda med bara en bunt överflygande transportplan med öppen lucka (något som vi knappt har resurser att skjuta ned idag) och massproducerade störsändare från något asiatiskt land kan på några minuter totalförlama en storstad som Stockholm och kostar massor av pengar - en rejäl snöstorm där alla sitter fast i trafiken kommer inte att ens vara fikapengar i kostnad i jämförelse med detta, och så kommer nästa flygplanslass med störsändare, och nästa och och ingen hinner med att rensa undan... - detta helt utan dödade eller skadade!!!

---

Storlek, synliga huggtänder och farligt utseende ger signaler till varandra lika bra mellan nationers ledare som en dörrvakt till en krogbesökare och dessvärre är vårat beteende inte långt ifrån hur det fungerar i en ap-flock och samma attribut gäller även där...

Permalänk
Inaktiv

Om någon tvivlar på kvinnors lämplighet för strid, läs det här historien:

http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/...

Samtidigt som hon själv var under intensiv beskjutning, dödade hon tre insurgents med riktade enkelskott. Rätt kallt gjort av en hårfrisörska från Kentucky.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

@nathan: Du menar kollektiv belöning hoppas jag...

Självklart. Fel av mig!

Permalänk
Musikälskare

Bra

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Klart bra.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av CFSsss:

Klart bra.

Mycket

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Efta:

Stora ord från ett litet sinne.