Följ Black Week på SweClockers

Värnplikt! Buh, eller bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Att skapa en kärnvapenarsenal är inte möjligt idag eftersom den planen varit nedlagd sedan iallafall 60-talet och skulle kosta enorma summor att återinföra.. även om Sverige har råmaterialet i mängder i och med stora uranfyndigheter. Till att börja med så måste faciliteter för anrikning av Uran skapas, sedan måste en hel infrastruktur skapas som innebär allt från förvaring till produktion av anrikat uran. Dessutom så skulle det inte gå obemärkt av någon.

Vad kostar inte en återupprustning av den svenska militären jämfört med att köpa in ett par kärnvapen från bl a. USA.

Det finns gott om kärnvapen i världen redan, vi behöver inte skapa allt från scratch.

Det handlar inte om ekonomin i detta fallet, det handlar om att lägga sig på samma nivå som en stormakt så att de håller sig borta.

Då vi har både mindre manskap och antal stridsfordon jämfört med Ryssland så är det en mycket effektivare investering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Vad kostar inte en återupprustning av den svenska militären jämfört med att köpa in ett par kärnvapen från bl a. USA.

Det finns gott om kärnvapen i världen redan, vi behöver inte skapa allt från scratch.

Det handlar inte om ekonomin i detta fallet, det handlar om att lägga sig på samma nivå som en stormakt så att de håller sig borta.

Då vi har både mindre manskap och antal stridsfordon jämfört med Ryssland så är det en mycket effektivare investering.

köpa in ett par kärnvapen från USA... tjena

Det är inte lönt att diskutera med någon där den tror att alla nivåer av konflikter är kärnvapenkrig. Under de senaste 70,5 åren med kärnvapen i världen så har man startat och 0st krig med dessa. Trots Vietnamkriget, Afghanistankriget, Falklandskriget, Suezkrisen, Irakkriget, Gulfkriget, Panamakriget, Koreakriget m.f.l. så har man inte använt kärnvapen för att lösa konflikten.

Permalänk
Medlem

Ganska skrämmande att läsa en del kommentarer i stil med "jag skulle aldrig ta till vapen och försvara sverige". Man får verkligen hoppas att dessa personer också avsäger sig allt det som sverige erbjuder sina medborgare. Allt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sunnis:

Det är inte lönt att diskutera med någon där den tror att alla nivåer av konflikter är kärnvapenkrig. Under de senaste 70,5 åren med kärnvapen i världen så har man startat och 0st krig med dessa. Trots Vietnamkriget, Afghanistankriget, Falklandskriget, Suezkrisen, Irakkriget, Gulfkriget, Panamakriget, Koreakriget m.f.l. så har man inte använt kärnvapen för att lösa konflikten.

Så kan man säga om man inte har läst vad jag har skrivit.
Kärnvapen finns idag hos icke stormakter inte för att användas men för att avskräcka en stormakt ifrån att försöka gå in.

Sen gav du mig precis rätt... Under de senaste 70,5 åren med kärnvapen i världen så har man startat 0st krig med dessa, I rest my case.

Det var värst vad folk har svårt att läsa när känslorna tar över.

Permalänk
Medlem

Försvara oss mot Ryssen? Vi har ju rätt öppna gränser i dag och släpper in allt som kommer hit nästan. Tycker man ser i tidningar och nyheter rätt bra att vi inte har lyckats något vidare på den punkten, med eller utan militär. Jag är lika orolig för Ryssen som jag är för Italienare typ.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av iMatter:

Försvara oss mot Ryssen? Vi har ju rätt öppna gränser i dag och släpper in allt som kommer hit nästan. Tycker man ser i tidningar och nyheter rätt bra att vi inte har lyckats något vidare på den punkten, med eller utan militär. Jag är lika orolig för Ryssen som jag är för Italienare typ.

Jasså, hur ofta har Italien gjort militärövningar i östersjön där dom simulerat kärnvapen attacker mot Sverige?

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Gjort lumpen. 12 månader som gruppchef. Vill påstå att det är resursslöseri.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | 4070 super | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon173292:

Idag vaknade man upp till trevliga nyheter, att de ska rösta på att återinföra värnplikten. Jag tror det går igenom, vi har låtit försvaret förfalla till den grad att även de största motståndarna klagat mindre.

Vad tycker vi?

Bra tycker jag, synd bara att det är så få som måste göra det, förhoppningsvis utökas det hela.

Jag tycker det låter bra. Behöver bli lite jävla ordning på ungdommarna, för att vara krass.

Edit:

Förtydligande; Min bild av ungdomar av idag är att de sitter i Mammas källare och blir radikaliserade, så jag tror det kan vara nyttigt för dem att komma ut och se livet. Under de åren vi hade värnplikt var inte högerextremismen så framträdande som den är nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det där om något, var rent skitsnack. Förövrigt så tävlar vi män alltid gentemot andra män, biologi, handlar om att hitta sig själv, handlar om att hitta den som skall leda, osv osv. Helt naturlig dynamik. Lite som mobbning, som till syven och sist handlar om att lära sig konflikthantering samt förmågan att stå upp för sig själv.

Du behöver inte be om ursäkt, jag nämde två attribut och egenskaper, inte de du tog upp, men de du tog upp är också egenskaper vi män har..... + de andra två som kvinnor av biologiska skäl saknar. Styrka samt agressivitet, kvinnor har inte testosteron utan östrogen. Faktum är att vad som krävs för att kvinnor skall klara av inte bara det militära, utan brandkår samt polis, är att eftergifter görs samt att kraven sänks och anpassas efter kvinnors förmåga. Just därför att de inte har de egenskaper som män har, egenskaper som tidigare varit måttstocken. Inget att förvånas över, inget att bli upprörd över, inget att kalla mans...this and that. Det skulle inte förvåna mig om det går så långt att de försökte kvotera in kvinnor till kustjägarna heller.

Så är det faktiskt inte, det är våra biologiska olikheter som bla skapar våra beteenden. Helt naturlig logisk koppling där, dvs; ingen social konstruktion, utan en biologisk konstruktion som en social konstruktion formar sig efter. Viss skillnad där. Vad du vill göra är att vända på det baklänges, typiskt vänster nonsens. Dvs: den biologiska konstruktionen är inte en biologisk konstruktion utan en social konstruktion, och den sociala konstruktion (som du då eftersträvar) är i själva verket den biologiska konstruktionen. Helt upp och ner.

Vilka argument? Jag har inte sett ett enda argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära annat än att det skall vara "jämställt", och det är inget argument, det har inte varit någon som framfört ett argument med VAD det är kvinnor bidrar med som män saknar heller, kvinnor har inte har de egenskaperna som krävs för att vara i fält. Något som bla Amerikanerna har upptäckt.

Vi är biologiskt olika, har olika styrkor och svagheter. Vill man blunda för det (som vissa i den här tråden gör) så kan man ju naturligtvis göra det, och precis som jag tidigare nämde så är årtalet heller inget argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära. Spelar ingen roll om det är 20 talet 30 talet 40 talet eller anno 2017. Ett årtal är inget argument vare sig för eller mot något.

Skönt att åtminstone någon har koll på evolutionsbiologi här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Har varit aktiv inom försvaret och är mer än väl införstådd med manlig och kvinnlig dynamik, inga vaneföreställningar överhuvudtaget. Det är dock symptomatiskt att du inte har några som helst motargument för nedanstående, svårt att motargumentera mot något som är biologiskt betingat snarare än på politiskt korrekta sociala vaneföreställningar som baseras på en idé om att män och kvinnor är lika. Finns vare sig biologiska, vetenskapliga, eller verklighets förankring i den idén över huvudtaget.

Detta är något du skulle varit medveten om om du hade tjänstegjort. Faktum är att delar av den dynamiken är något du skulle vara medveten om under din resa från pojke till man i det civila. Det som tex fungerade när du var 12 år gammal (slå någon på käften när du blir förbannat) fungerar inte när du är 20 år gammal, i tex sociala samanhang. Du får då alltså använda dig av en mer kalibrerad form av agression samt konflikthantering.

Nu har jag inte tjänstgjort men haft min beskärda del av högriskyrken. "Machoattityden" eller den råa jargongen fyller samma funktion där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker det låter bra. Behöver bli lite jävla ordning på ungdommarna, för att vara krass.

Edit:

Förtydligande; Min bild av ungdomar av idag är att de sitter i Mammas källare och blir radikaliserade, så jag tror det kan vara nyttigt för dem att komma ut och se livet. Under de åren vi hade värnplikt var inte högerextremismen så framträdande som den är nu.

Svårt o ens hitta bostad om man vill flytta för att plugga/jobba om man inte har föräldrar som köper en lägenhet åt en.

Under de åren vi hade värnplikt kan väl samma sägas om vänsterextremismen dvs samhället idag har stora problem vi saknar lösning på och det gäller inte bara Sverige utan hela världen skulle jag vilja säga.

Jag vet inte om värnplikt är någon lösning på de problemen vi har idag om det var så du menade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Man får inte sälja kärnvapen..

Under Article I of the NPT, nuclear-weapon states pledge not to transfer nuclear weapons or other nuclear explosive devices to any recipient or in any way assist, encourage or induce any non-nuclear-weapon state in the manufacture or acquisition of a nuclear weapon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_on_the_Non-Proliferation...

Så att USA skulle sälja kärnvapen till Sverige är bara en fantasi och saknar helt verklighetsförankring.

Skrivet av sunnis:

Korrekt. Kärnvapen har inte använts sedan Hiroshima och Nagazaki för ganska uppenbara orsaker. Det har däremot inte hindrat krig från att bryta ut. Att vara liberal inom kärnvapenfrågan är dessutom bara kontraproduktivt.

Skrivet av Woaini:

Ganska skrämmande att läsa en del kommentarer i stil med "jag skulle aldrig ta till vapen och försvara sverige". Man får verkligen hoppas att dessa personer också avsäger sig allt det som sverige erbjuder sina medborgare. Allt.

Ännu mer skrämmande är väl denna syn på att man inte har rätt till en egen åsikt och därför riskerar att bli av med sina rättigheter. Kom igen nu? Folk har lika mycket rätt att tacka nej till vapentjänst som du har rätt att tycka att andra inte ska få tycka som de vill.

Skrivet av Bassen87:

Så kan man säga om man inte har läst vad jag har skrivit.
Kärnvapen finns idag hos icke stormakter inte för att användas men för att avskräcka en stormakt ifrån att försöka gå in.

Sen gav du mig precis rätt... Under de senaste 70,5 åren med kärnvapen i världen så har man startat 0st krig med dessa, I rest my case.

Det var värst vad folk har svårt att läsa när känslorna tar över.

För guds skull.. Läsa igenom ditt egna argument. Du påstod att kärnvapen skulle hindra en invasion.. Det gör de inte.

Skrivet av iMatter:

Sverige har aldrig och kommer aldrig ha öppna gränser.

Skrivet av gabriel15:

Svårt o ens hitta bostad om man vill flytta för att plugga/jobba om man inte har föräldrar som köper en lägenhet åt en.

Under de åren vi hade värnplikt kan väl samma sägas om vänsterextremismen dvs samhället idag har stora problem vi saknar lösning på och det gäller inte bara Sverige utan hela världen skulle jag vilja säga.

Jag vet inte om värnplikt är någon lösning på de problemen vi har idag om det var så du menade.

Extremism i huvud taget (oberoende om den är vänster, höger eller religiös) är ett stort problem ja. Problemet går dock inte att lösa utan att inskränka på människors demokratiska rättigheter. Då gäller det snarare att vara pro-aktiv i sitt förebyggande av att denna sprids samt inom utbildning. Värnplikten i sig löser inget annat än det faktum att människans medelkunskap i hur man använder vapen ökar något. Detta pga. majoriteten av de som gör värnplikten oftast lämnar försvarsmakten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Man får inte sälja kärnvapen..

Under Article I of the NPT, nuclear-weapon states pledge not to transfer nuclear weapons or other nuclear explosive devices to any recipient or in any way assist, encourage or induce any non-nuclear-weapon state in the manufacture or acquisition of a nuclear weapon.

https://en.wikipedia.org/wiki/Treaty_on_the_Non-Proliferation...

Så att USA skulle sälja kärnvapen till Sverige är bara en fantasi och saknar helt verklighetsförankring.

Tyvärr så har du fel.
En viss president som sitter just nu är rätt känd för att strunta i regler och avtal.
Så verkligheten har faktiskt förändrats vare sig du eller jag vill det.
https://youtu.be/gS0eBIzh6Dc?t=68

Skrivet av Tumnus:

För guds skull.. Läsa igenom ditt egna argument. Du påstod att kärnvapen skulle hindra en invasion.. Det gör de inte.

Fortfarande, vart är det landet som blivit invaderat fast de har kärnvapen?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_wea...

När har de mindre länderna blivit attackerade utav de som kallas för stormakterna?

Jag vet mina egna argument men ni verkar tro att de kommer och anfaller fastän man hade haft kärnvapen och det som skulle behövas (enligt många i tråden) är en halv dassig svensk armé som håller ut en vecka för att vara besvärliga.

EDIT: Jag säger inte att kärnvapen är ett 100% skydd emot en stormakt för alltid, men det finns "lättare" mål runtom i Europa om man nu inte vill starta ett kärnvapenkrig som är mycket mer destruktivt både emot sin egen armé och landet man försöker ta över.

Men jag jämför folks idéer med en uppbyggnad utav en hel militärorganisation som inte kommer kunna avvärja ett anfall eller en eventuell kärnvapenarsenal.

Min idé är inte att kärnvapen skulle användas men att iallafall få bort fokuset på att vi inte skulle kunna försvara oss på det bästa sättet även som en liten nation.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Tyvärr så har du fel.
En viss president som sitter just nu är rätt känd för att strunta i regler och avtal.
Så verkligheten har faktiskt förändrats vare sig du eller jag vill det.
https://youtu.be/gS0eBIzh6Dc?t=68

Fortfarande, vart är det landet som blivit invaderat fast de har kärnvapen?

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_states_with_nuclear_wea...

När har de mindre länderna blivit attackerade utav de som kallas för stormakterna?

Jag vet mina egna argument men ni verkar tro att de kommer och anfaller fastän man hade haft kärnvapen och det som skulle behövas (enligt många i tråden) är en halv dassig svensk armé som håller ut en vecka för att vara besvärliga.

EDIT: Jag säger inte att kärnvapen är ett 100% skydd emot en stormakt, men det finns "lättare" mål runtom i Europa om man nu inte vill starta ett kärnvapenkrig som är mycket mer destruktivt både emot sin egen armé och landet man försöker ta över.

Nej. Jag har inte fel. Man får inte sälja färdiga kärnvapen. Sedan om man gör det ändå är en helt annan femma. Bara för att man inte får stjäla bilar så betyder det inte att folk inte gör det. Ett faktum är att både Pakistan och Indien har invaderat varandra ganska frekvent. Senast var 1999. Båda är kärnvapenbärande länder.. Faktum är även att kärnvapenbärande länder inte avfyrar sina arsenaler om inte andra länder gjort det först eller det finns en enorm misstanke att de kommer att avfyra en inom snar framtid. Därför är "Kärnvapen" en väldigt dålig avskräckande faktor.. Faktum är att de flesta länder är så försiktiga med att ens hota om det att ett kärnvapenkrig är långt långt borta. Skulle Ryssland (mot all förmodan) invadera Sverige så kommer inte kärnvapen att användas ändå. Så ditt argument talar emot hur det det ser ut i verkligheten. Dessutom säger du emot dig själv.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej. Jag har inte fel. Man får inte sälja färdiga kärnvapen. Sedan om man gör det ändå är en helt annan femma. Bara för att man inte får stjäla bilar så betyder det inte att folk inte gör det. Ett faktum är att både Pakistan och Indien har invaderat varandra ganska frekvent. Senast var 1999. Båda är kärnvapenbärande länder..

Jo men du beskrev det som om det var ren fantasi och saknade helt verklighetsförankring vilket inte är helt sant då Amerikas president är en utav dom som kan ignorera tidigare fördrag och avtal.

Så nej det saknar inte verklighetsförankring då det finns en större möjlighet idag än det gjorde innan Trump tillträdde.

Och dessa är dock inte stormakter... Har jag missat poängtera ut ordet stormakt vid varje inlägg så ber jag om ursäkt men i de flesta så beskriver jag det som liten nation vs stormakt

Det går inte riktigt att jämföra Indien emot Pakistan och sen Sverige emot Ryssland, Indien och Pakistan ligger iallafall någorlunda nära varandra militärt.

Vi kommer aldrig att närma oss Rysslands kapacitet, och inte ens till hälften av deras kapacitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Tanken är god och håller med om att man faktiskt inte behöver göra allt från scratch. Men med tanke på hur våra politiker har uttalat sig om Trump ("har han rökt på", "han är psykopat" med mera) så tror jag inte han är så pigg på att sälja. Eller ens hjälpa oss på något sätt. Feministik utrikespolitik suger fett.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Det där om något, var rent skitsnack. Förövrigt så tävlar vi män alltid gentemot andra män, biologi, handlar om att hitta sig själv, handlar om att hitta den som skall leda, osv osv. Helt naturlig dynamik. Lite som mobbning, som till syven och sist handlar om att lära sig konflikthantering samt förmågan att stå upp för sig själv.

Du behöver inte be om ursäkt, jag nämde två attribut och egenskaper, inte de du tog upp, men de du tog upp är också egenskaper vi män har..... + de andra två som kvinnor av biologiska skäl saknar. Styrka samt agressivitet, kvinnor har inte testosteron utan östrogen. Faktum är att vad som krävs för att kvinnor skall klara av inte bara det militära, utan brandkår samt polis, är att eftergifter görs samt att kraven sänks och anpassas efter kvinnors förmåga. Just därför att de inte har de egenskaper som män har, egenskaper som tidigare varit måttstocken. Inget att förvånas över, inget att bli upprörd över, inget att kalla mans...this and that. Det skulle inte förvåna mig om det går så långt att de försökte kvotera in kvinnor till kustjägarna heller.

Så är det faktiskt inte, det är våra biologiska olikheter som bla skapar våra beteenden. Helt naturlig logisk koppling där, dvs; ingen social konstruktion, utan en biologisk konstruktion som en social konstruktion formar sig efter. Viss skillnad där. Vad du vill göra är att vända på det baklänges, typiskt vänster nonsens. Dvs: den biologiska konstruktionen är inte en biologisk konstruktion utan en social konstruktion, och den sociala konstruktion (som du då eftersträvar) är i själva verket den biologiska konstruktionen. Helt upp och ner.

Vilka argument? Jag har inte sett ett enda argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära annat än att det skall vara "jämställt", och det är inget argument, det har inte varit någon som framfört ett argument med VAD det är kvinnor bidrar med som män saknar heller, kvinnor har inte har de egenskaperna som krävs för att vara i fält. Något som bla Amerikanerna har upptäckt.

Vi är biologiskt olika, har olika styrkor och svagheter. Vill man blunda för det (som vissa i den här tråden gör) så kan man ju naturligtvis göra det, och precis som jag tidigare nämde så är årtalet heller inget argument för VARFÖR kvinnor skall in i det militära. Spelar ingen roll om det är 20 talet 30 talet 40 talet eller anno 2017. Ett årtal är inget argument vare sig för eller mot något.

Du är klok du. Problemet är att feministerna får lite svårt med argumentet att kvotera in sig själva i styrelserna och andra gräddfiler (vilket är huvudmålet för dem som skapat den här hysterin) om de inte vispar ihop lite avledande genusmanövrar som döljer deras verkliga agenda. Och då får alla delar av samhället lida, inklusive militär, brandkår och polis. Samt alla skattebetalare, förstås, vars skattepengar används till något undermåligt.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SweMerlin:

Tanken är god och håller med om att man faktiskt inte behöver göra allt från scratch. Men med tanke på hur våra politiker har uttalat sig om Trump ("har han rökt på", "han är psykopat" med mera) så tror jag inte han är så pigg på att sälja. Eller ens hjälpa oss på något sätt. Feministik utrikespolitik suger fett.

.

Trump är en narcissist och har ett storhetsvansinne som räcker och blir över.
Något han dock svarar positivt på är pengar, hade han kunnat tjäna pengar på att Sverige köper hjälp från USA ser han det inte som en förlust utan som en vinst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Jo men du beskrev det som om det var ren fantasi och saknade helt verklighetsförankring vilket inte är helt sant då Amerikas president är en utav dom som kan ignorera tidigare fördrag och avtal.

Så nej det saknar inte verklighetsförankring då det finns en större möjlighet idag än det gjorde innan Trump tillträdde.

Och dessa är dock inte stormakter... Har jag missat poängtera ut ordet stormakt vid varje inlägg så ber jag om ursäkt men i de flesta så beskriver jag det som liten nation vs stormakt

Det går inte riktigt att jämföra Indien emot Pakistan och sen Sverige emot Ryssland, Indien och Pakistan ligger iallafall någorlunda nära varandra militärt.

Vi kommer aldrig att närma oss Rysslands kapacitet, och inte ens till hälften av deras kapacitet.

Nu sitter du och drar slutsatser som det inte finns några belägg för. Att någon tummar på regler betyder inte att han vill sälja kärnvapen.. han får inte ens göra det beslutet själv utan det måste gå igenom senaten först. Det finns bara en stormakt idag och det är USA. Sedan andra världskriget har det bara funnits två.. Pakistan och Indien är dock ingen liten nation... resten av ditt argument är irrelevant eftersom storleken på landet spelar ingen roll.

Skrivet av SweMerlin:

Du är klok du. Problemet är att feministerna får lite svårt med argumentet att kvotera in sig själva i styrelserna och andra gräddfiler (vilket är huvudmålet för dem som skapat den här hysterin) om de inte vispar ihop lite avledande genusmanövrar som döljer deras verkliga agenda. Och då får alla delar av samhället lida, inklusive militär, brandkår och polis. Samt alla skattebetalare, förstås, vars skattepengar används till något undermåligt.

.

Japp. Skyll allt på feministerna.. om det inte är positivt dvs. då ska man gratulera regeringen. Problemet med ditt argument är att det inte grundar sig i den feministiska ideologin utan snarare följer utvecklingen av samhället. Dessutom är det inget nytt med positiv könskvotering utan det har skett i det militära i över 25 år.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tumnus:

Fel. Demokrati eller parlamentarisk demokrati som man har i Sverige betyder att "vi" (alltså folket) utser representanter till att representera oss både nationellt och internationellt. Bara för att folk röstat som de gjort så betyder det inte att landet inte är en demokrati.. Resten av din kommentar är mest spekulationer baserad på en antagligen ideologisk övertygelse. Att förneka massgravarna i Kosovo och dess massmord är dock en skymf mot alla som dog. Eller vill du påstå att familjer till anhöriga som dog vid Radonijc sjön, Gniljane, Klecka och Orahovac ljugit? Att massgravarna som funnits är påhittade?

Massgravarna hittades aldrig av experter som kom dit efter att NATO "befriade" landet, precis som man aldrig hittade WMD i Irak, eller användning av kemiska stridsmedel av Syriens regering. Observera att här pratar vi om internationella experter inte NGOs som har visat sig i princip PR firmor.
Till skillnad från Srebrenica i Bosnien hände aldrig något sådant i Kosovo. Dock blev väldigt många civila mål träffade runt om i Serbien när NATO skulle förhindra det påstådda folkmordet i Kosovo, precis som många dog när de skulle förhindra Irak att skaffa kärnvapen och nu i Syrien där man stödjer islamister överallt. Kolla lite hur media behandlade östra Aleppo jämfört med hur de skriver om Mosul där civila blir bombade av väst dygnet runt och förmodligen skjutna av IS i avbrotten.

Permalänk
Medlem

kan vi inte gå tillbaka till trådens ämne? Värnplikt..

Jag tycker det är bra att det återinförs. bättre skola kan man inte få. Jag gjorde 11 månader som frivillig värnplikt. Ångrar det inte en sekund, fick lära mig så mycket både om mig själv och om samarbete och hänsyn. Fick erfarenheter jag alltid kommer bära med mig.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Massgravarna hittades aldrig av experter som kom dit efter att NATO "befriade" landet, precis som man aldrig hittade WMD i Irak, eller användning av kemiska stridsmedel av Syriens regering. Observera att här pratar vi om internationella experter inte NGOs som har visat sig i princip PR firmor.
Till skillnad från Srebrenica i Bosnien hände aldrig något sådant i Kosovo. Dock blev väldigt många civila mål träffade runt om i Serbien när NATO skulle förhindra det påstådda folkmordet i Kosovo, precis som många dog när de skulle förhindra Irak att skaffa kärnvapen och nu i Syrien där man stödjer islamister överallt. Kolla lite hur media behandlade östra Aleppo jämfört med hur de skriver om Mosul där civila blir bombade av väst dygnet runt och förmodligen skjutna av IS i avbrotten.

Massgravarna i de områden som jag nämnde är dokumenterade att de existerar. Att man inte hittade Massförstörelsevapen i Irak däremot är sant. Samma gäller användningen av kemiska stridsmedel i Syrien (finns inga belägg för det sista). Men du har fel om massgravarna i Kosovo. Hur media behandlar Aleppo mot Mosul har en ganska kraftig orsak. I Aleppo nästan fri gång.. i Mosul har de det inte.. ändå har det ganska dagligen börjat dyka upp fler och fler artiklar om hemskheterna i Irak. Att civila bombas är tyvärr ett problem som inte går att undvika om man ska ta tillbaka Mosul även om civila offer kan reduceras ganska kraftigt med rätt kommunikation. Att IS avrättar folk är dock ingen nyhet.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Faktum är även att kärnvapenbärande länder inte avfyrar sina arsenaler om inte andra länder gjort det först eller det finns en enorm misstanke att de kommer att avfyra en inom snar framtid. Därför är "Kärnvapen" en väldigt dålig avskräckande faktor.. Faktum är att de flesta länder är så försiktiga med att ens hota om det att ett kärnvapenkrig är långt långt borta. Skulle Ryssland (mot all förmodan) invadera Sverige så kommer inte kärnvapen att användas ändå. Så ditt argument talar emot hur det det ser ut i verkligheten. Dessutom säger du emot dig själv.

Det fungerar kanske när båda länderna är jämlikar, men har man ingen betydelsefull armé så är chansen större att man använder kärnvapen som sista utväg.
Sverige emot Ryssland är ett sådant scenario.

Hade Indien inte haft en armé men bara kärnvapen och Pakistan invaderade så hade Indien varit tvungna till att använda det, men frågan är då om Pakistan hade anfallit från början med vetskapen om att deras motståndare med största sannolikhet kommer att använda kärnvapen som en sista utväg.

Andra alternativet med att bygga upp en militär som ändå kommer att bli krossad känns som slöseri med tid, resurser och framför allt människoliv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Nu sitter du och drar slutsatser som det inte finns några belägg för. Att någon tummar på regler betyder inte att han vill sälja kärnvapen.. han får inte ens göra det beslutet själv utan det måste gå igenom senaten först. Det finns bara en stormakt idag och det är USA. Sedan andra världskriget har det bara funnits två.. Pakistan och Indien är dock ingen liten nation... resten av ditt argument är irrelevant eftersom storleken på landet spelar ingen roll.

Japp. Skyll allt på feministerna.. om det inte är positivt dvs. då ska man gratulera regeringen. Problemet med ditt argument är att det inte grundar sig i den feministiska ideologin utan snarare följer utvecklingen av samhället. Dessutom är det inget nytt med positiv könskvotering utan det har skett i det militära i över 25 år.

Ja, och det militära (och skattebetalarna) har lidit i 25 år. Idioti!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Det fungerar kanske när båda länderna är jämlikar, men har man ingen betydelsefull armé så är chansen större att man använder kärnvapen som sista utväg.
Sverige emot Ryssland är ett sådant scenario.

Hade Indien inte haft en armé men bara kärnvapen och Pakistan invaderade så hade Indien varit tvungna till att använda det, men frågan är då om Pakistan hade anfallit från början med vetskapen om att deras motståndare med största sannolikhet kommer att använda kärnvapen som en sista utväg.

Andra alternativet med att bygga upp en militär som ändå kommer att bli krossad känns som slöseri med tid, resurser och framför allt människoliv.

Nej. De hade inte tvingats att göra något alls. Dessutom skulle Sverige använda kärnvapen så skulle landet förintas på ett par minuter. Detta vet Ryssland. Detta vet Sverige och detta vet USA. Har du aldrig reflekterat över varför varken Ryssland eller USA valt att avfyra sina arsenaler med kärnvapenspetsar? Aldrig slagit dig varför Pakistan inte använde kärnvapen istället för att gå med på en förödmjukade fred?

Kärnvapen är ett vapen som inte kommer att användas. Inte ens som en sista utväg förrän en annan part använt sig av just vapnet först.

Vilken signalpolitik skulle det ge tror du om USA började sälja kärnvapen? Om Sverige införskaffade kärnvapen?

Skrivet av SweMerlin:

Ja, och det militära (och skattebetalarna) har lidit i 25 år. Idioti!

Inte pga. av det så din kommentar är högst irrelevant. Positiv könskvotering är inte negativ.. faktum är att den oftast ger positiva effekter. För du vet väl vad positiv (eller indirekt könskvotering som den praxisen också är känd som) är för något eller hur?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Trump säger rakt ut att han inte ser några problem med att sälja kärnvapen, republikanerna har majoritet i både senaten och representanthuset.
De kommer att göra som han säger, har du missat allt med hans stab som tillsätts fastän de har haft anknytningar till Ryssland och folk som helt enkelt tillsätts på fel plats såsom Betsy DeVos, Rex Tillersson och Jeff Sessions för att nämna ett par?
Sen har han även vetorätt att använda om han så vill.

Pakistan och Indien är skillnaden inte så stor som det är mellan Sverige och Ryssland.

Storleken på deras militärkapacitet spelar en mycket stor roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Hela poängen med kärnvapen är att andra inte har dom, det är ett trumfkort.
Att någon stormakt skulle dela med sig av sina "trumfkort" och makt i världsmaktspelet finns inte på kartan.
Vad skulle syftet med det vara?
Att alla befintliga kärnvapenmakter skulle acceptera det finns inte heller på kartan.
Din ide saknar absolut verklighetsförankring.

Men om vi ändå låtsas att det skedde, Sverige köpte ett par kärnvapen. Sen då?
Hur ska vi försvara dessa dyrgripar från alla andra som inte har kärnvapen när vi inte har en rimlig försvarsapparat?
Hur ska det politiskt motiveras att den allianslösa mellanmjölksmedlaren skaffar kärnvapen och samtidigt försöker medla fred?

Trump är inte den första kappvändaren med provocerande åsikter som hamnat i maktposition.
Världens regler kommer inte vändas upp och ner för det, oavsett vad klickjagande rubriksättare skriver på nyhetssidorna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tumnus:

Nej. De hade inte tvingats att göra något alls. Dessutom skulle Sverige använda kärnvapen så skulle landet förintas på ett par minuter. Detta vet Ryssland. Detta vet Sverige och detta vet USA. Har du aldrig reflekterat över varför varken Ryssland eller USA valt att avfyra sina arsenaler med kärnvapenspetsar? Aldrig slagit dig varför Pakistan inte använde kärnvapen istället för att gå med på en förödmjukade fred?

Kärnvapen är ett vapen som inte kommer att användas. Inte ens som en sista utväg förrän en annan part använt sig av just vapnet först.

Vilken signalpolitik skulle det ge tror du om USA började sälja kärnvapen? Om Sverige införskaffade kärnvapen?

Men Pakistan och Indien är som att jämföra Sverige emot Norge, men när du går in och ställer Sverige emot Ryssland blir det som att jämföra äpplen och tandpetare.

Indien tog inte över Pakistan när de gav upp (Pakistan som dessutom var anfallare) hade Indien försökt ta över Pakistan så kan jag lova dig att kärnvapen hade använts.
Och om du läser på lite så ser man att det kom fram att Pakistan hade börjat flytta fram sina kärnvapen till gränsen.

Det är lite väl naivt att tro att ingen menar allvar med sina kärnvapen ifall de riskerar total förlust och att motståndaren tar över.

Att två länder krigar men sedan drar sig tillbaka är en sak men en total ockupation är en annan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Hela poängen med kärnvapen är att andra inte har dom, det är ett trumfkort.
Att någon stormakt skulle dela med sig av sina "trumfkort" och makt i världsmaktspelet finns inte på kartan.
Vad skulle syftet med det vara?
Att alla befintliga kärnvapenmakter skulle acceptera det finns inte heller på kartan.
Din ide saknar absolut verklighetsförankring.

Men om vi ändå låtsas att det skedde, Sverige köpte ett par kärnvapen. Sen då?
Hur ska vi försvara dessa dyrgripar från alla andra som inte har kärnvapen när vi inte har en rimlig försvarsapparat?
Hur ska det politiskt motiveras att den allianslösa mellanmjölksmedlaren skaffar kärnvapen och samtidigt försöker medla fred?

Trump är inte den första kappvändaren med provocerande åsikter som hamnat i maktposition.
Världens regler kommer inte vändas upp och ner för det, oavsett vad klickjagande rubriksättare skriver på nyhetssidorna.

Trump är inte din vanliga politiker och hans tankesätt är inte logiska.
Det har aldrig funnits en president som Trump och han får till och med George W. Bush att likna ett geni.

Min idé var ställd emot att återuppbygga Sveriges militär, vad som är mest effektivt.
Inte chansen med att våra politiker skulle göra så.

Om du frågar mig vad jag tror kommer hända så blir det nog att vi slösar en massa resurser på att återuppbygga vår militär och om Ryssland anfaller så kommer den svenska militären inte att spela någon roll och Ryssland ockuperar Sverige om inte något annat land kommer till undsättning.