Följ Black Week på SweClockers

Värnplikt! Buh, eller bra?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av GilbertG:

Nej, du propagerar för att demokrati och yttrandefrihet ska överges till förmån för diktatur och despoti. Tvi!

Oj oj oj här händer det grejer, var det något mer du tänkte missrepresentera vad jag sagt när du ändå är i farten?

Permalänk
Medlem

@Yooriitzz: Då kan du ju söka till någon slags yrkesmilitärutbildning om du nu behöver bli tuktad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Det är en korkad analogi, ett något rimligare scenario är att rånaren inte bara rånar en person, utan varenda en i sin närhet, och rör sig vidare för att råna fler. Visst kanske någon får sätta livet till för att göra motstånd, men då har man förhindrat att resten av befolkningen också blir rånade.

Visst, din liknelse är ännu bättre än min. Men för att stoppa den där rånaren måste någon sätta livet till, vem är den personen då? Är det upp till dig och mig att välja den personen? Och är det rättvist att värnplikten i princip hade "paus" i ett antal år? (Jag är 1983:a och fick tjäna kronan, min lillebror är 1998:a så han slapp helt, och nu verkar det som att första kullen som "ska in" igen blir omkring 2000-snåret)

Den personen som är beredd att skicka någon annan i främsta ledet är ingen speciellt bra ledare, eller ens en speciellt omtänksam person.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

Visst, din liknelse är ännu bättre än min. Men för att stoppa den där rånaren måste någon sätta livet till, vem är den personen då? Är det upp till dig och mig att välja den personen? Och är det rättvist att värnplikten i princip hade "paus" i ett antal år? (Jag är 1983:a och fick tjäna kronan, min lillebror är 1998:a så han slapp helt, och nu verkar det som att första kullen som "ska in" igen blir omkring 2000-snåret)

Den personen som är beredd att skicka någon annan i främsta ledet är ingen speciellt bra ledare, eller ens en speciellt omtänksam person.

Nu kommer Ryssen knappast att utöva ett fullskaligt krig mot Sverige då de vet att USA kommer att visa vart missilerna landar i sånna fall! Utan det blir ett hybridkrig som i Ukraina! Och då gäller det att ha något att sätta emot! 10 000 man räcker inte någonstans om man har tusentals kilometer med gräns att bevaka...

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag tror inte vi har riktigt så lång gräns, men okej. Det är ändå lite det som är min poäng också, hur mycket ska vi kosta på då? Hur många ska vi ha i aktiv tjänst i armén, och vilka är de personerna? Ska de undantas, de som har vanliga jobb?
Det är ju egentligen enbart det land som har mäktigast armé som kan och borde fortsätta satsa, om man ser det rent logiskt. Jag menar, att vi är utnumrerade 10-1 eller 9-1 är mest av akademiskt intresse.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Nu är det endast om ett NATO-land blir anfallet som alla NATO-länder måste hjälpa till...och nu är Sverige inte med i NATO...Specialförband skickas iväg först! Man skickar inte 6-12 månaders män för att kriga i småkrig...

Får jag fråga hur många värnpliktiga som dödats nu när du är så rädd för att bli dödad i krig? Du får det att låta som att runt 10% kommer att dö...

Om det är bara då ett NATO land blir anfallet vad gjorde svenska trupper i Afghanistan, Kosovo, och Libyen? För att inte nämna att Sverige är inte med i NATO officiellt även om den är det inofficiellt. Samma fråga vad gäller EU då inget EU land har blivit anfallet i någon av de fallen.

Ärligt talat är jag mer orolig för de som blir dödade då väst ska ut på äventyr än värnpliktiga men i båda fallen handlar det om att bli utskickad av några som inte riskerar någonting. Antalet döda beror på sorten krig. Om NATO anfaller Ryssland och Sverige är med kommer antalet döda vara jävligt högt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av GilbertG:

Demokrati är alltså inget argument för dig. Ja, det är bara att flytta till valfri drömsk diktatur, vi vill inte ha antidemokrater här. Men det är klart, du är gravt misinformerad i största allmänhet, så det kan kanske ursäktas.

Sverige är inte ett demokrati, på sin höjd går det hävda att det är en representativ republik. I varje fall som svenska soldater skickats utanför landet för att kriga har det, vad jag kommer ihåg, inte varit minsta lilla snack om att folket skulle få rösta om de tycker att det ska ske.

Utan det är politiker som bestämmer sig att skicka andra ut för att dö eller mörda andra. Svårt att hävda försvar när landet i fråga ligger flera tusen kilometer från Sveriges gräns.

Jag ser att du har lärt dig om krig med hjälp av spel men den riktiga grejen är inte alls lika kul som det är hemma på en PC.

Permalänk
Skäggig legend

Jag fnissade verkligen till av denna bild. Känner som att detta är just precis varför många håller med om att värnplikten är en bra grej:

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 16 PRO Max256GB 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av XHI:

Jag fnissade verkligen till av denna bild. Känner som att detta är just precis varför många håller med om att värnplikten är en bra grej:

http://i.imgur.com/9JSxWKh.jpg

Och sen när de omvandlats till män så åker de in i nästa fas:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon186252:

@GilbertG:
Du har chans att göra lumpen nu, bara att söka. Känner själv flera som gjort det, och kommit in. Detta efter 20 år fyllda.

Jag mejlade och frågade om jag kunde göra lumpen nu och fick detta svar:

"Är du intresserad av en Grundutbildning (GU) tillika värnplikt fr.om. 1 januari 2018 så är det bara att söka frivilligt mot det yrkesområdet som intresserar dig.
Det är endast män och kvinnor födda 99 och 00 som pliktas. Alla andra söker frivilligt med ett engagemang om att ta anställning i försvarsmakten"

Inte riktigt det jag är ute efter, då jag faktiskt inte har för avsikt att jobba inom det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Om det är bara då ett NATO land blir anfallet vad gjorde svenska trupper i Afghanistan, Kosovo, och Libyen? För att inte nämna att Sverige är inte med i NATO officiellt även om den är det inofficiellt. Samma fråga vad gäller EU då inget EU land har blivit anfallet i någon av de fallen.

Ärligt talat är jag mer orolig för de som blir dödade då väst ska ut på äventyr än värnpliktiga men i båda fallen handlar det om att bli utskickad av några som inte riskerar någonting. Antalet döda beror på sorten krig. Om NATO anfaller Ryssland och Sverige är med kommer antalet döda vara jävligt högt.

Var detta värnpliktiga dock? Knappast....ta av dig foliehatten du...du lurar ingen!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem

Jag gör det gärna mot att jag har rätt att bära vapen även privat(helautomat), ser inte hur värnplikten löser några problem öht.

Visa signatur

jag bojkottar nintendo http://metroid2remake.blogspot.se/

1440p och 120hz är absolut minimum för bra upplevelse.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@Esseboy: Jag tror inte vi har riktigt så lång gräns, men okej. Det är ändå lite det som är min poäng också, hur mycket ska vi kosta på då? Hur många ska vi ha i aktiv tjänst i armén, och vilka är de personerna? Ska de undantas, de som har vanliga jobb?
Det är ju egentligen enbart det land som har mäktigast armé som kan och borde fortsätta satsa, om man ser det rent logiskt. Jag menar, att vi är utnumrerade 10-1 eller 9-1 är mest av akademiskt intresse.

Vi Finnar var också utnumrerade 10ggr men nog klarade vi av att hålla ryssen stången för det! Ryssland sätter knappast in hela sin arme om dom anfaller Sverige...då skulle dom öppna för motanfall! Jisses lär dig lite simpel militär logik! Som jag redan sagt...det blir knappast fullskaligt krig utan det är hybridkrig Sverige måste skydda sig mot!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chromatic:

Jag mejlade och frågade om jag kunde göra lumpen nu och fick detta svar:

"Är du intresserad av en Grundutbildning (GU) tillika värnplikt fr.om. 1 januari 2018 så är det bara att söka frivilligt mot det yrkesområdet som intresserar dig.
Det är endast män och kvinnor födda 99 och 00 som pliktas. Alla andra söker frivilligt med ett engagemang om att ta anställning i försvarsmakten"

Inte riktigt det jag är ute efter, då jag faktiskt inte har för avsikt att jobba inom det.

Jasså, måste man jobba med det om man söker? Så har inte jag fått det förklarat, och låter helt absurt.. Då skriver du ju egentligen på att de delvis äger dig.. Du får gärna dra iväg ännu ett mail som frågar om de kan tydliggöra hurvida man måste ta en anställning eller inte.

Edit: Insåg att jag nog misstolkade lite. Menade du att du sökte en allt i allo version? Det bör finnas något som motsvarar värnplikten bland deras kurser, eller vad det nu kallas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ponzi:

Jag gör det gärna mot att jag har rätt att bära vapen även privat(helautomat), ser inte hur värnplikten löser några problem öht.

Då är du sannerligen trångsynt! Sveriges arme har krympt till löjligt liten storlek! Tamefan dansken skulle kunna ta över Sverige om dom så ville! 5000 aktivt manskap är under all kritik!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Var detta värnpliktiga dock? Knappast....ta av dig foliehatten du...du lurar ingen!

Då värnplikten fans skickades värnpliktiga. När det blev professionell armé skickades dessa. Kanske därför de har problem att anställa. Vem vill bli skickad till andra sidan av jorden för att mörda eller dödas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Du bör förkovra dig inom biologi och söka hjälp för dina sociala vanföreställningar.

Har varit aktiv inom försvaret och är mer än väl införstådd med manlig och kvinnlig dynamik, inga vaneföreställningar överhuvudtaget. Det är dock symptomatiskt att du inte har några som helst motargument för nedanstående, svårt att motargumentera mot något som är biologiskt betingat snarare än på politiskt korrekta sociala vaneföreställningar som baseras på en idé om att män och kvinnor är lika. Finns vare sig biologiska, vetenskapliga, eller verklighets förankring i den idén över huvudtaget.

Citat:

"Machoattityden" fungerar alldeles utmärkt så länge den är kalibrerad, och det blir den i den miljön. Faktum är att det blir den inom det militära överlag. Pojkar görs till män. Fullt med macho, fullt med testosteron, fullt med styrka, fullt med agression, osv, men det är kalibrerat macho.

Detta är något du skulle varit medveten om om du hade tjänstegjort. Faktum är att delar av den dynamiken är något du skulle vara medveten om under din resa från pojke till man i det civila. Det som tex fungerade när du var 12 år gammal (slå någon på käften när du blir förbannat) fungerar inte när du är 20 år gammal, i tex sociala samanhang. Du får då alltså använda dig av en mer kalibrerad form av agression samt konflikthantering.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Då är du sannerligen trångsynt! Sveriges arme har krympt till löjligt liten storlek! Tamefan dansken skulle kunna ta över Sverige om dom så ville! 5000 aktivt manskap är under all kritik!

Kan du också förklara vad Danmark skulle tjäna på det hela? Vad finns i Sverige att hela planeten planerar anfalla för att ta över?

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Jag fnissade verkligen till av denna bild. Känner som att detta är just precis varför många håller med om att värnplikten är en bra grej

De missade "safe space"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Esseboy:

Vi Finnar var också utnumrerade 10ggr men nog klarade vi av att hålla ryssen stången för det! Ryssland sätter knappast in hela sin arme om dom anfaller Sverige...då skulle dom öppna för motanfall! Jisses lär dig lite simpel militär logik! Som jag redan sagt...det blir knappast fullskaligt krig utan det är hybridkrig Sverige måste skydda sig mot!

Det har dock hänt lite sedan Finska vinterkriget, speciellt inom tekniken som används för flyg/missiler/ubåtar/krigsfartyg/stridsvagn.

Bara så att du inte försöker använda samma rövartaktiker som fungerade för en sådär 80 år sedan...

Permalänk
Medlem

@Esseboy: Jag utger mig inte för att kunna diskutera militär strategi. Jag frågar bara, vem är det som ska stå på gränsen och skjuta?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Esseboy:

Du menar då ni samarbetade med Nazityskland? Det var tider det...

Permalänk
Medlem

Nu ska jag för första gången i mitt liv spela ut "gubbkortet" med andra ord med hjälp av min avancerade ålder (född 1966) uttala mig om ett samhällsfenomen.

Värnplikten när jag gjorde den (1987) var utmärkt som en ren uppfostringsmekanik. Alla unga män utom de som fuskade slussades in i systemet och fick lära sig att ta emot order och att på bästa sätt genomföra sina uppgifter. Fantastisk uppfostran.

Jag vet att jag låter gammal som ett lik men jag vill hävda att jag har en poäng. Hur många gängkrigare i förorten har gjort lumpen? Absolut ingen patentlösning men om alla var tvungna att mönstra och faktiskt tjänstgöra 8 till 12 månader så tror jag att det definitivt inte skulle skada det svenska samhället.

Visa signatur

Jag har lugnat ner mig på gamla dagar.. PC från Asus/Inet med ett RTX 4080 som funkar men är inget extra bra. Har givetvis en Switch och en Series X kopplad till min välldigt bra Plasma 65" LG OLED G1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFerz:

Jag är faktiskt inte berörd (97:a) så vitt jag förstått allting. Försöker bara sköta en argumentation om ämnet då jag står emot det.
Däremot uttrycket "göra tjänst för ditt fosterland" stör mig lite. Är verkligen inte patriotisk, men bränner inte heller flaggan om man säger så.

Är det bara jag som finner den här attityden stötande?
Antagligen har du och övriga i tråden Sverige att tacka för en hel del.
Tror man att Sverige inte behöver försvaras så är man farligt naiv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lorgix:

Är det bara jag som finner den här attityden stötande?
Antagligen har du och övriga i tråden Sverige att tacka för en hel del.
Tror man att Sverige inte behöver försvaras så är man farligt naiv.

Kan du förklara vad det är som gör att någon skulle vilja anfalla Sverige utan att Sverige anfaller de först? Allt som är värt i Sverige skulle i princip försvinna genom ett krig och själva marken är knappast värt ett krig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Du menar då ni samarbetade med Nazityskland? Det var tider det...

Om att samarbeta är när man tar emot hjälp utan att ge tillbaks och sen kastar ut dom ur landet så visst Det är klart man vill chilla med några nazister och sno deras pansarvagnar Kom ihåg att vi inte tog hjälp förän efter att Tyskarna anföll Ryssland vilket var I mitten av 1941 då vi krigat med Ryssarna i 2 år...vi hamnade ju ta hjälp av någon när resten av Norden sprang och gömde sig med huvudet i sanden...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superpwnguin:

@Esseboy: Jag utger mig inte för att kunna diskutera militär strategi. Jag frågar bara, vem är det som ska stå på gränsen och skjuta?

Vid hybridkrig kommer en del av reservisterna att kallas till gränsövervakning, men alla motangrepp och kritiska operationer kommer att skötas av specialliserade trupper med minst två års träning! Man blir inte specialtrupp på 12 månader...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kan du förklara vad det är som gör att någon skulle vilja anfalla Sverige utan att Sverige anfaller de först? Allt som är värt i Sverige skulle i princip försvinna genom ett krig och själva marken är knappast värt ett krig.

Jasså? Så all mark blir värdelös efter ett krig? Säg mig då kanske man kan fynda billig mark i syrien för några kronor? Nä hörö du så funkar inte världen lille vän...Sverige vore en utomordentlig krigsbas för Ryssarna om dom slapp åt, men det är därför ni bör åtminstone hålla 10 000 man i aktiv tjänst...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon127948:

Kan du också förklara vad Danmark skulle tjäna på det hela? Vad finns i Sverige att hela planeten planerar anfalla för att ta över?

Sade ingenting om att Dansken skulle tjäna på att ta över Sverige...men 447 000 kvadrat kilometer mark är inget du köper loss för nån krona precis...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bassen87:

Det har dock hänt lite sedan Finska vinterkriget, speciellt inom tekniken som används för flyg/missiler/ubåtar/krigsfartyg/stridsvagn.

Bara så att du inte försöker använda samma rövartaktiker som fungerade för en sådär 80 år sedan...

Än sen? Tror du ryssen sätter in HELA sin Arme på en gång? Nej...men det gör Finland...och vi har 500 000 man att kalla på, vilket skulle stå Ryssland allt för dyrt att kriga mot för att vinna något på det...dom skulle dra ENORMA embargon på sig och eventuellt konflikter med andra länder med! Och skulle Sverige få sin röv ur vagnen och bistå så skulle vi nå långt över en miljon man!

INGEN kan i dagsläget gå i krig ostraffat, men gör man som Ukraina och låter landet och armen förgå så tar Ryssarna chansen...ni har tur som har oss som buffer i öst kan jag säga!

Visa signatur